EDUGO campus De Brug
Nederlands en MAVO in 1B43
Enkele afspraken: 1) Gebruik alleen je voornaam. Schrijf nooit je adres, telefoonnummer of achternaam in een bericht. 2) Niet schelden of rotopmerkingen maken. 3) Controleer je bericht op spellingsfouten. 4) Hou er rekening mee dat deze blog ook gelezen wordt door volwassenen en directie. 5) Inbreuken zullen gestraft worden door Mevrouw Cleeren.
Foto
Zoeken in blog

21-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Openbaar vervoer: MIVB?

Leerlingen van 1B43

Bekijk de volgende site van de MIVB.
Wanneer je de quiz gemaakt heb, weet je al heel wat meer.
Daarna:
de oefeningen met het uurrooster
en tenslotte de oefeningen met het lijnschema.

Ziezo, dan weet je alles wat je moet weten!
Veel succes!
Mevr. Cleeren

Bijlagen:
http://www.mobili.be/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=54&lang=nl   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:MAVO (maatschappelijke vorming)
21-01-2010, 21:50 geschreven door Mevr. Cleeren  
11-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema verkeer: dienstregeling De Lijn (bus, tram)
Mevr. Cleeren wil graag donderdag naar school komen met het openbaar vervoer.

Ze moet om 9.00u beginnen lesgeven...

Eigenlijk zou ze een bus willen nemen vanaf Gent-Dampoort en zo naar school rijden.

De bus zou dus in Oostakker, in de buurt van de Eksaardserijweg moeten stoppen...

Welke bus moet ze nemen?

Hoe laat vertrekt die aan het station?

Bekijk de volgende site:
http://reisinfo.delijn.be/dienstregelingen/

of op:

http://www.delijn.be/ 
Daar vind je heel wat informatie!

Als het gelukt is, mag je dit laten weten! Vond je het moeilijk of niet?
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:MAVO (maatschappelijke vorming)
11-01-2010, 21:37 geschreven door Mevr. Cleeren  
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema verkeer: uurregeling van de treinen (NMBS)
Stel je voor:

Mevr. Cleeren zou deze donderdag graag eens vanuit Blankenberge de NMBS gebruiken, dus de trein nemen naar Gent Dampoort.

Ze wil om 8.00u aankomen in Gent Dampoort.

Hoe laat zou ze dan moeten vertrekken in Blankenberge?

Kies de beste mogelijkheid!

Met twee weet je meer dan alleen! Succes!

Kijk op de volgende site:
http://hari.b-holding.be/Hafas/bin/query.exe/nn
of op:
http://www.b-rail.be/main/N/


Als het gelukt is, mag je dit laten weten! Vond je het moeilijk of niet?


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:MAVO (maatschappelijke vorming)
11-01-2010, 21:34 geschreven door Mevr. Cleeren  
22-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geschiedkundige periodes
Lieve leerlingen

De tijd gaat snel. Er zijn al miljoenen jaren geleden sinds de eerste mens ontstond. Je hebt dit op de tijdlijn in de klas kunnen zien.

We spreken daarom ook van verschillende geschiedkundige periodes.

Vandaag gaan jullie een beetje terug in de tijdkijken en proberen te weten te komen hoe de mensen in die periodes leefden.
Probeer je vooral een bééld te vormen van hoe de mensen toen leefden.
Je krijgt van je leerkracht een tabel waarin je wat informatie kunt noteren!

Veel plezier!


1) PREHISTORIE   (miljoenen jaren geleden > 3500 voor Christus)

1.1) http://www.histopia.nl/jagersofboerenhistopia.ppt#291,1,Dia 1
1.2 )  http://www.neanderthalers.nl
1.3) http://www.wereldorientatie.net/PPP/De%20hunebedbouwers.ppt#256,1,Dia 1
1.4) http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20050614_steentijd01 (filmpje)

2) OUDE NABIJE OOSTEN  (3500 jaar voor Christus > 1000 voor Christus: EGYPTE)

2.1)  http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20070705_mummie01
 (filmpje + tekst)
2.2) 
http://lowaas2007-2008ictfilipcools.blogspot.com/2008/05/powerpoint-egypte-gebruikt-in-school.html (klik op het filmpje!)


3) KLASSIEKE OUDHEID   (1000 voor Christus > 500 na Christus: GRIEKEN EN ROMEINEN)

3.1) http://lowaas2007-2008ictfilipcools.blogspot.com/2008/05/powerpoint-egypte-gebruikt-in-school.html (klik op het filmpje!)
2.1)
http://www.histopia.nl/sancta/klas1/romeinen/romlegerweb.ppt#278,1,Dia 1   (Romeinse leger)
2.2
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20030623_romeinen01 (filmpje + tekst over het Romeinse rijk)
3.2)
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20060508_hetouderome02 (filmpje + tekst over Rome)
3.3)
3.4)
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20070125_deoudegrieken02 (filmpje + tekst over de Olympische spelen)


4) MIDDELEEUWEN (500 na Christus > 1500 na Christus: RIDDERS)

4.1)   Klik op de volgende power-point: http://www.feo.hvu.nl/samenopleiden/Projecten/projectresultaten/DeMiddeleeuwen.ppt  en kijk vooral naar de afbeeldingen!
4.2)  
http://www.histopia.nl/sancta/klas1/vroege%20me/het%20klooster.ppt#258,1,Dia 1
4.3)  
http://www.histopia.nl/horigheidhistopia.ppt#272,1,Dia 1


5) NIEUWE TIJD (1500 na Christus > 1800 na Christus: ONTDEKKINGSREIZEN)

5.1)  http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20040130_columbus01 (filmpje + tekst ontdekkingsreis)
5.2)
http://www.vakkenweb.nl/vak/gs/xtra/mee/H4-A5/7.4%20Kolonialisme%20en%20slavernij.ppt#256,1,KOLONIALISME EN SLAVERNIJ



6) NIEUWSTE TIJD (1800 na Christus > 1945 na Christus: fabrieken ontstaan = vóór de 2de wereldoorlog)

6.1) http://www.wereldorientatie.net/PPP/Nieuw/The%20French%20Revolution.ppt#256,1,Dia 1    (Franse revolutie)
6.2) http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20050614_pruikentijd01
6.3) http://www.nldata.nl/laurentius/piramide/documenten/sbgeschiedenisoudedias/042%20Napoleon.ppt#256,1,Dia 1  (Napoleon 1769-1821) 
6.4)
http://www.isw.info/content/tiendweg/Vakken/Geschiedenis/ten%20oorlog6WOI2(1).ppt#256,1,Ten Oorlopg Deel 1
6.5) http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20071126_wereldoorlog01
6.6) http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20051221_hitler02



7) EIGEN TIJD (einde wereldoorlogen, 1945 > nu)

7.1) http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20030701_elektriciteit01
7.2) http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20051018_compbesturing01 




0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
Categorie:MAVO (maatschappelijke vorming)
22-11-2009, 22:40 geschreven door Mevr. Cleeren  
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijd: opdracht in verband met de grootste Belg

Leerling van 1B

"Van al de Galliërs zijn de Belgen het dapperst". 
Tot vervelens toe wordt dit zinnetje herhaald om de 'trots' op ons Belg-zijn te bevestigen. Maar hebben we daar wel gelijk in?

Er is sinds de tijd van Asterix en de Romeinen wel wat veranderd. En er zijn nog wel andere dingen om trots op te zijn. Zoals alle grootse personen  die ons land heeft voortgebracht of nog steeds voortbrengt. Sporthelden, wetenschappers, kunstenaars, politici, het zijn er heel wat. Ook onze eerste minister Herman Van Rompuy die nu de allereerste president van Europa wordt is iets om trots op te zijn!  (Hieronder zie je zijn foto)

Maar wie is de Grootste Belg uit de geschiedenis? En waarom?
Wie heeft er sinds de woorden van Caesar het meest betekend voor u, voor ons land of zelfs voor de hele wereld?

 Enkele jaren geleden ging men op zoek naar de grootste Belg…


Opdracht:

 

Je krijgt zo meteen van je leerkracht een blad met 'een' grootste Belg.
Je zoekt op de site het één en ander over die Belg op en maakt een tijdslijn van die persoon.

 

Hoe ga je te werk?

  1. Ga naar www.degrootstebelg.be
  2. Bovenaan zie je in een cirkeltje de 11 grootste Belgen op een rijtje.
  3. Klik jouw persoon aan en bekijk het filmpje.
  4. Terwijl je naar het filmpje kijkt, los je de vragen op.
  5. Plaats vervolgens de belangrijkste gebeurtenissen op een  tijdslijn. (vraag uitleg aan je leerkracht)
  6. Aan het prikbord maken we dan samen een heel grote tijdslijn waarop jullie grote Belgen de hoofdrol in zullen spelen.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:MAVO (maatschappelijke vorming)
22-11-2009, 22:38 geschreven door Mevr. Cleeren  
13-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spreekoefening met poppenkastpoppen
Lieve leerlingen van me

Ik zou het leuk vinden indien jullie een verhaaltje spelen met poppenkastpoppen.
Dat is dan niet alleen leuk om naar te luisteren, maar ook om naar te kijken!
Wie van jullie ziet het zitten om zo'n pop te maken?
Wil je informatie om een pop te maken? Bekijk dan het onderstaande filmpje!
Je hebt wel geluid nodig, dus ik raad je aan om het eens thuis te bekijken...

Veel plezier en alvast bedankt!
Mevr. Cleeren

Bijlagen:
http://www.ketnet.be/node/191021   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:Nederlands
13-11-2009, 17:19 geschreven door Mevr. Cleeren  
08-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oefeningen op spelling van klinkers en medeklinkers
Lieve leerling
Heb je een toetsenblad bij je en een balpen? Nee, ga er dan eerst om!
Noteer dan je naam, de klas en de datum van vandaag in het 'hoofd' van je blad!
Schrijf onder het hoofd (= het kader bovenaan je blad) de titel van deze les:

SPELLING: KLINKERS EN MEDEKLINKERS OEFENEN VIA ONZE WEBLOG

Maak nu de volgende oefeningen.

Oefening 1:
http://hotpot.klascement.net/aanbod/Jochen_Tack_Isabelle_Vermarcke/vierdeleerjaar/verenkelen%20en%20verdubbelen/oef1mak.htm

Oefening 2:
http://dinag.classy.be/pakket11.htm

Oefening 3:
http://hotpot.klascement.net/aanbod/Jochen_Tack_Isabelle_Vermarcke/vierdeleerjaar/verenkelen%20en%20verdubbelen/oef3mak.htm

Oefening 4:
http://hotpot.klascement.net/aanbod/Jochen_Tack_Isabelle_Vermarcke/vierdeleerjaar/verenkelen%20en%20verdubbelen/oef4.htm


Bij elke oefening die je klaar hebt, steek je je hand op en schrijf je de titel (bv Oefening 1) over én het behaalde aantal punten.

Veel succes!

Mevr. Cleeren


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Nederlands
08-11-2009, 22:44 geschreven door Mevr. Cleeren  
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oefeningen op kloklezen.
Maak de volgende oefeningen in verband met kloklezen:

http://www.computerklas.be/tweedegraad/Kloklezen/Klok100.html
 

http://www.computerklas.be/tweedegraad/Kloklezen/Klok106.html

 

http://www.computerklas.be/tweedegraad/Kloklezen/Klok111.html

 

http://www.computerklas.be/tweedegraad/Kloklezen/Klok113.html

 

http://www.computerklas.be/tweedegraad/Kloklezen/Klok123.html

 

http://sjc.lusis.be/page23/page32/page31.html

 

http://www.sintlievenkbo.be/vbsh/SCHOOLLEVEN/klassenweb/Hotpot/3elj/klokken/3eljkloklezen.htm


Klaar?

Ga dan naar www.zeppezikki.be en probeer een gratis fluojasje te winnen? Wil je er geen? Schenk het dan aan onze school!

Veel succes!


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
08-11-2009, 22:25 geschreven door Mevr. Cleeren  
04-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaams Parlement: wie zit waar?
Om te weten wie er op de zetels zit van het Vlaamse Parlement kan je kijken naar wie zit waar.

http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/wieZitWaar.action

Wat vind je van deze site?
Kan je deze site ook vinden via Google?
Wat moet je dan intikken?
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
Categorie:MAVO (maatschappelijke vorming)
04-06-2009, 00:00 geschreven door Mevr. Cleeren  
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe moet je stemmen?
  Stemmen: hoe doe je dat?
Stemmen voor de verkiezingen gaat vlot en snel. Maar hoe begin je
eraan? Alles gebeurt volgens strenge regels.
Om te stemmen moet je Belg zijn en ten minste 18 jaar oud zijn. Je
moet ook je 'politiek rechten' hebben. Gevangenen kunnen die rechten
kwijt zijn. Mag je stemmen? Dan moet je ook stemmen. Het is
verplicht. Doe je het niet? Dan riskeer je een straf van de
rechtbank.
  Brief
Alle kiezers krijgen voor 7 juni een 'oproepingsbrief'. Daar staat op
waar je moet stemmen. Vaak is dat in een school of een zaal. Daar
vind je stembureau's met een nummer. Dat nummer vind je ook op je
brief. De brief moet je meenemen om te gaan stemmen.
  Geheime stemming
De stemming is geheim. Daarom gebeurt het stemmen in kieshokjes. Vaak
hangt daar zelfs een gordijntje voor. Zo kan je in alle vrijheid je
keuze maken. Dat gebeurt met een stembiljet of een stemcomputer.
  Met de computer
Bij een stembiljet kleur je het bolletje naast je partij en je
kandidaat rood. Bij een computer tik je tegen het scherm met een
computerpen. Lukt het niet goed? Dan kan je altijd hulp krijgen van
de mensen in het stembureau.
 Per partij
Je kan je stem maar aan 1 lijst of partij geven. Je kan wel meer
namen aanduiden binnen dezelfde partij. Je mag je stem ook aan geen
enkele partij of kandidaat geven. Dan moet je 'blanco' stemmen.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:MAVO (maatschappelijke vorming)
04-06-2009, 00:00 geschreven door Mevr. Cleeren  
01-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkiezingen: het Vlaams Parlement op video

Wanneer je hierop klikt zie je de koepelzaal van het Vlaamse Parlement in 360°.  Heb je die zaal al eens gezien op televisie? Wat vind je van het gebouw? Met de muis kan je het beeld laten bewegen!

Bijlagen:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/verkiezingen09/_fotogalerijen/360_VlaamsParlement_koepelzaal   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
Categorie:Verkiezingen
01-06-2009, 21:32 geschreven door Mevr. Cleeren  
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Actualiteit: buitenland
Bekijk de artikels aan de linker kant, in de witte zone. Ze brengen het nieuws vanuit de hele wereld. Wat vind jij het allerbelangrijkste om te vermelden? Noteer op zijn minst één titel, ook al vind je dàt zelfs niet belangrijk...

Bijlagen:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
Categorie:Actualiteit
01-06-2009, 21:31 geschreven door Mevr. Cleeren  
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantiedroom



Stel dat je zelf zou mogen kiezen, waar zou jij dan graag op vakantie gaan?

1) Naar zonnige of koude oorden? Weet je hoe die plaats heet?

2) Naar plaatsen waar je vooral kan spelen of eerder dingen kan bezoeken? Zeg ook welke!

3) Wat zou je zeker meenemen in je koffer? Met andere woorden: wat zou je niet kunnen missen?


>>>> Om te antwoorden, ga je naar reacties.

>>>> Begin met je naam en je klasnummer in je reactie te typen. Daarna antwoord je op de bovenstaande vragen.


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Nederlands
01-06-2009, 00:00 geschreven door Mevr. Cleeren  
Archief per maand
  • 11-2010
  • 09-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 01-2010
  • 11-2009
  • 06-2009
    Categorieën
  • Actualiteit (2)
  • MAVO (maatschappelijke vorming) (15)
  • Nederlands (18)
  • Verkiezingen (7)
  • Blog als favoriet !
    Zoeken met Google


    Rondvraag / Poll
    Werk je liever in je werkboek of via de weblog?
    liefst via de weblog
    liefst via het werkboek
    dat is me om het even
    Bekijk resultaat


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs