Ik ben katleen de cock
Ik ben een vrouw en woon in merchtem (België) en mijn beroep is leerkracht L1 - turnjuf - redster - huiswerkbegeleiding op zelfstandige basis.
Ik ben geboren op 03/06/1986 en ben nu dus 38 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: sport-muziek.
2007: bachelor in de ergotherapie
2009: lerarenopleiding lager onderwijs
---
2009-2010 L1 De Bloeiende Kerselaar
23-03-2011
rekenen met de rekentrein: +
We zijn gestart met de brug over 10. Dit is geen makkelijke materie want het vergt enig inzicht en de splitsingen tot 10 moeten zeer goed gekend zijn. Brug over 10 zijn oefeningen waar we eerst minder dan 10 hebben, maar door iets bij te doen over 10 gaan. bv. 8 + 5 3 + 9 7 + 7
oplossen van zulke oefeningen: eerst bijtellen tot 10, dan de overschot/rest nog erbij.
Stappen die volgen om dit te leren:
concreet levendig: We hebben in de prachtige zon een trein gemaakt. De trein bestaat uit 10 zitplaatsen in wagon 1 en 10 staanplaatsen in wagon 2. Iedereen wil graag natuurlijk een zitplaats dus die worden eerst opgevuld. Wie geen plaats meer heeft, moet in de stawagon gaan. -> We zijn in Brussel en er gaan 9 mensen op trein. We rijden verder tot Leuven waar 4 mensen staan te wachten om op de trein te gaan -> Hoeveel zitten er al op de trein? Hoeveel moeten er bij in? -> hoeveel van die 4 kunnen er gaan zitten in wagon 1? -> 1 -> Hoeveel blijven er dan nog over? -> 3 -> Waar moeten zij naartoe? -> in wagon 2 => 1 bij negen bij voor 10 dus 4 splitsen in 1 en...
Zo hebben we vele oefeningen op een zeer concrete manier gedaan met steeds concrete vragen. De kinderen vonden dit geweldig en gingen echt op in de verhaaltjes. Toen de trein aankwam, waren ze steeds zo blij dat ze van de trein mochten en ze hun klasgenootjes terug zagen :). Ik vond het jammer dat ik mijn fototoestel niet mee had, want het was geweldig om te zien.
concreet blokjes: De leerkracht heeft een grote trein aan het bord hangen en gebruikt de magneten als mensen. De opbouw en vraagstelling blijft hetzelfde. Ook de leerlingen hebben een trein op A4blad gekregen en gebruiken hun blokjes als passagiers. Ik ga proberen tegen morgen voldoende witte blokjes te verzamelen zodat er een onderscheid is tussen hetgeen er eerst is (geel) en hetgeen erbij komt (wit). Op deze manier zien ze a.h.v. de kleurtjes hoeveel er bij komen en zien ze de splitsing van het aantal in wagon 1 en het aantal in wagon 2.
=> Mijn grote trein heeft als kleuren de volgende: - wagon 1: groen en geel - wagon 2: rood en roos => Ook de kinderen gaan deze kleuren gebruiken bij hun trein om in te kleuren. Zo kunnen ze steeds het gemakkelijkste volgen want bij het schrijven van de bewerking gebruik ik ook die kleuren zodat ze duidelijk zien hoeveel in wagon 1 en hoeveel in wagon 2. => Waarschijnlijk zullen er wel problemen ontstaan op inzichtelijk vlak: splitsen ok, maar dat in de bewerking op de juiste plaatsen invullen kan een probleem vormen. Vandaar dat deze kleuren zo belangrijk zijn. Want indien er op dit gebied problemen zich zullen vormen, gebruik ik ook rood en groen om in hun werkboek de plaatsen aan te duiden opdat het inzichtelijker wordt. Gelieve dus de rekentrein thuis dezelfde kleuren te geven. De wielen en locomotief mogen ze kleuren zoals ze willen.
schematisch: Dit is een blad met kleine rekentreintjes op waar hun blokjes niet op passen. Het is de bedoeling dat ze dan zelf gaan kleuren (net zoals bij getalbeelden). Ook hier wordt een kleurencode afgesproken zodat inzichtsproblemen verminderd worden en het best kunnen begeleid worden. Blauw voor wat ik eerst heb, groen voor wagon 1 en rood voor wagon 2. In het begin gaan ze ook hun bewerking schrijven met deze kleuren en naarmate dit lukt, wordt de oefening gewoon met pen uitgevoerd.
abstract: Geen hulpmiddelen meer. De leerlingen kijken hoeveel ze nodig hebben om tot 10 te komen en splitsen dan op basis hiervan hun 2e getal. bv. 8 + 3 = (8+2) + 1 = 11
noteren: Het getal dat erbij komt wordt steeds gesplitst (staat zo in de opgave). Wagon 1 staat steeds tussen haakjes en is altijd 10. Dit zouden ze moeten onthouden, maar indien toch problemen laat ik 10 boven de haakjes schrijven. + hetgeen nog in wagon 2 zit. De getallen van de splitsing moeten we opnieuw schrijven in de bewerking. We schrijven bij de splitsing steeds eerst het getal om tot 10 te komen, dus links. En dan hetgeen er nog bij moet, dus rechts.
Dit is een hele boterham en lijkt misschien ingewikkeld en verwarrend, maar probeer het eens uit en het zal wel logisch lijken. Indien er toch problemen zich voordoen, mag u steeds een seintje geven en even in de klas binnen komen om meer uitleg te vragen.
Onderstaande brief zal donderdag 24 maart te vinden zijn in de agenda.
Beste ouder,
Misschien heeft u zoon/dochter het al verteld, maar we zijn bezig met het thema de tijd. De tijd is een ruim begrip, en soms ook abstract (eventjes). We hebben al enkele ervaringsopdrachten gedaan en zullen er nog doen. Op het einde van het thema wordt er een toets gedaan die thuis voorbereid kan worden. De bundel gaat tijdig mee naar huis met de te kennen leerstof (bv. Dagen van de week perfect kennen, activiteiten van de week, tijdsindeling van een dag )
Nu gaan we eens kijken naar het groeien in de tijd: we starten als baby en kijken hoe we veranderen met de tijd. Daarom graag volgende items meebrengen en invullen tegen maandag (vroeger is ook steeds in orde):
-3 fotos
oBaby
oPeuter
oKleuter
-invullen
oGeboortedatum_________________
oLengte bij geboorte_________________
oGewicht bij geboorte_________________
oTijdstippen in de ontwikkeling (zie kader)
Gelieve op de achterkant van de fotos de naam te schrijven dat er zeker geen door elkaar zullen gehaald worden. Verzamel al het materiaal a.u.b. in een mapje/zakje zodat alles bij elkaar blijft en ongeschonden terug mee naar huis kan gaan. Indien u de fotos zo terug moet hebben, gelieve dit te laten weten, maar indien mogelijk gaan we ze opplakken en een tijdsband van de kinderen mee maken.
De donderdag voor de krokusvakantie was ons carnavalsfeestje. Iedereen keek vol verwachting uit en de voormiddag duurde lang. Maar dan was eindelijk de namiddag aangebroken en was het tijd voor ons feestje. We zijn gestart met een modeshow. In groepjes van 5 mochten ze hun kledij showen. Eerst een beetje verlegen, maar dat ging al vlug over. Alleen waren er wat muziekproblemen. Per groep mochten ze een liedje kiezen waarop ze zouden paraderen. Wanneer we aan het knutselen zijn en de muziek wordt opgezet stromen de titels en liedjes maar binnen en nu plots... niets. Het was moeilijk om leuke liedjes op te sommen. Maar desondanks hebben ze allen een goede show neergezet! Plots werd er op onze deur geklopt, wij worden nu toch niet gestoord zeker, dachten we. Maar het was een verrassing. Enkele jongens van L6 kwamen met lawaai binnen en begonnen slingers te gooien, confetti knallen, hoedjes uitdelen... fantastisch gewoon! De kinderen stonden eerst wel perplex, wisten niet wat er gebeurde maar na enkele minuten van 'standbeeld' begon iedereen weer het feestvarken boven te halen! Dan zijn we met z'n allen gestart met een opwarmertje: tsjoe tsjoe wa. Dit slaat toch altijd aan. Vervolgens een liedje dat we geleerd hadden: ze kunnen zeggen wat ze willen. Leuk om mee te zingen, maar nog leuker om zelf mee te doen! Daarna een oud liedje: huckle buck. Dit viel precies wel een beetje tegen dus dat hebben we niet te lang gedaan. Even een verrassing tussen al dat dansen door. We maakten een kring en er ging een pakje rond, wie het pakje heeft mag het open doen. Maar oei, er is niets te zien, misschien nog een rondje... en nog een rondje... wat een teleurstelling seg. En na enkele rondjes blijkt dat ze een opdracht moeten uitvoeren: de plopdans en iedereen moet meedoen. Daarna pas zou de eerste verrassing komen. En die kwam er ook. Er waren maskertjes en clownneuzen die verdeeld konden worden. Iedereen gekozen, opgezet en terug verder feesten. Liedjes die nog aan bod zijn gekomen: ik heb een toeter op m'n waterscooter - mega mindy - lief klein konijntje (met bewegingen) - pinguindans (met bewegingen) - doe een stapje naar voren (carnavalklassieker) - de regendans - eentje uit de oude doos: macarena - oya lélé - mamasé en als afsluiter eentje uit de zeer oude doos, een liedje dat vele nu al vergeten zijn maar o zo een feestmaker is: de marie-louise waarbij we met z'n allen op de grond gaan zitten, en meeroeien. Fantastisch gewoon om te zien hoe de klas zich geamuseerd heeft! Tussendoor kwamen er nog enkele 'doorgeefcadeaurondjes' :). Want van al dat dansen hadden ze toch wel een extraatje verdiend. Wel moesten ze eerst het raadsel ontmaskeren: - het is roze en wit - het is zacht - het lijkt op een grote gom - het is lekker -> pas bij de laatste wist Amadou wat het was: marshmallows! En een drankje tegen de dorst. Natuurlijk hoort bij een feestje muziek die we goed kunnen horen, jammer voor wie bij ons in de gang een bureau heeft :). Maar we zijn de directie en de secretaresses gaan uitnodigen om even te komen meefeesten en ook een hapje en drankje te nuttigen. De kinderen stonden te popelen om hen te laten zien wat wij allemaal aan het doen waren, wat zij aan hadden, wat ze gekregen hadden...
De tijd vloog echt voorbij, maar dat is nu eenmaal zo als we ons amuseren. Er lagen nog 2 pakjes die ik al vergeten was :( maar gelukkig vergeten de kinderen dat niet. Voor elk nog een toeter en een 'ballenspuwer'.
Op het einde van het schooljaar zullen we nog eens zo een super leuk knalfeest houden! Dank u allemaal van L1 om zo fantastisch goed mee te doen!
De jeugdboekenweek vindt plaats van 19 maart tot 3 april maar wij zijn reeds op bezoek gegaan in de bibliotheek. We werden uitgenodigd voor een voorstelling, gebracht door Wim Collin. Hij had 3 verhaaltjes voor ons mee. Het laatste was wel een heel speciaal verhaaltje want daar moesten de kinderen zelf actief aan mee werken. Het werd meer een toneelstuk met een verteller. Jammer genoeg waren er niet genoeg rollen voor iedereen, maar ook wie niet zelf deelgenomen heeft aan het stuk heeft zich super goed geamuseerd. We lachen plat van het lachen zoals wel eens wordt gezegd. Het was super amusant. Wim Collin heeft achteraf ook gezegd dat hij het zeer plezant vond, het was een leuke klas!
Nell, Constantin en Sebastian, jullie hebben ons heel goed doen lachen en jullie hebben het fantastisch gedaan!
In februari hebben we een workshop gedaan te WABO. Het 4e en het 2e leerjaar waren ons al voorafgegaan en ze hadden ons nieuwsgierig gemaakt. We zagen mooi, leuke, grappige kopjes, maar op dat moment nog zonder betekenis.
Eerst moesten we doorheen een tentoonstelling. Alles draaide omtrent 'balls-ballen'. Er waren balletjes gevuld met kleureninkt, balletjes gevormd door middel van grafiti te spuiten, barbiepoppen in portretten, ballen gemaakt met nylonkousen, kauwgomballen, gezichten die de vorm van een bal hebben... Kortom heel wat om te bekijken en te beluisteren. Op tijd en stond werden we betrokken bij de kunstwerken. Zo moesten we een kauwgom fijn knabbelen en vervolgens op een grote bal plakken. Een kunstwerk dat door alle bezochte scholen gemaakt wordt en wij dus ook deel van uit maken. Niet alle onderdelen van de tentoonstelling waren voor iedereen even interessant. Maar dan kwam het moment dat we en verdieping hoger mochten waar heel wat knutselmateriaal uitgestald stond. We mochten aan het werk en ons eigen ballenkopje maken. Iedereen vond dit super en heeft zijn eigen creatie gemaakt. Proficiat aan iedereen om zulke kunstwerken te maken!
Er staan nog enkele speciale activiteiten op het programma: - donderdag 17/02: WABO (workshop i.v.m. balls)
- vrijdag 18/02: Jeugdboekenweek in de bibliotheek (de bibliotheek heeft ons pas maandag verwittigd van het geheimenboek dat zou moeten gemaakt worden. Dit konden we echter niet meer deze week ingepland krijgen, vandaar dat het meegegeven is naar huis. Wie het klaar heeft, mag dat altijd mee brengen naar de klas, dan kunnen we het bewondere. )
- maandag 21/02: leestoets (letterkennis - woorden zoals in de leesmap - een leestekst met enkele vragen)
- vrijdag 25/02: Carnavalfeest, met om 18u een optreden voor de kinderen.
- donderdag 3/03: Oudercontact (ook mogelijkheden op woensdag onmiddellijk na de school en de ochtenden in de week. Het is wel mogelijk dat maandag de rapporten nog niet helemaal klaar zijn en dus nog niet afgegeven kunnen worden. Bespreken kan wel steeds.) - donderdag 3/03??? (nog niet 100% zeker): carnavalfeestje in de klas. Er wordt een feestje georganiseerd in de klas. De kinderen mogen dan verkleed naar school komen. Heel de namiddag zullen we gezellig samen dansen, spelletjes spelen, iets lekker drinken en natuurlijk ook zot doen.) De juiste datum volgt nog via de agenda. Indien het deze datum blijft, zijn de ouders ook van harte uitgenodigd om verkleed naar het oudercontact te komen!
Ik had de getalbeelden al voorgemaakt zodat jullie dit enkel moesten afdrukken en knippen, maar blijkbaar lukt het niet om dit te publiceren op de blog. Ik zal het overzicht dan via de huiswerkmap meegeven op papier.