Inhoud blog
  • Weekverloop
  • Weekverloop
  • Weekverloop
  • Weekverloop
  • Wat is er gebeurd?
    Categorieën
  • 4de leerjaar A (1)
  • 4de leerjaar B (1)
  • 5de leerjaar (1)
  • 6de leerjaar (1)
  • Rondvraag / Poll
    Wat is er met oma gebeurt?
    Oma is ontvoerd
    Oma is vermoord
    Oma is een alien
    Oma is verdwaald
    Bekijk resultaat

    De BeZoeker
    Intergenerationeel project
    26-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We staan in de krant!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Er zijn deze week al heel wat journalisten over de vloer geweest.
    Woensdag verscheen het allereerste artikel in de krant 'Het Laatste Nieuws'.

    Vrijdag verscheen er zowel in 'Het Nieuwsblad' als in 'De Gazet van Antwerpen' een nieuw artikel.

    Klik op de foto om het artikel in ware grootte te bekijken!

    Voor de andere artikels kan je op de volgende links klikken:
    Artikel 'Het Nieuwsblad':
    http://hetnieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=QL3O6409

    Artikel 'De Gazet van Antwerpen':
    http://www.gva.be/regio-waas/hamme/kinderen-en-bejaarden-zoeken-buitenaards-leven.aspx

    26-03-2012 om 00:00 geschreven door Erasmus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Facebook pagina

    Alle foto's van de voorbije week kan je terugvinden op onze facebookpagina.
    Ook het lied 'alles bestaat' vind je hier terug!

    https://www.facebook.com/#!/DeBezoeker

    Ga zeker eens een kijkje nemen! Veel plezier!

    26-03-2012 om 00:00 geschreven door Erasmus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie zijn wij? Wat doen we? En waarom?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Wij zijn de tweedejaarsstudenten leerkracht lager onderwijs van de Erasmushogeschool Brussel, 17 zeer ge-motiveerde studenten die een spetterende week voorzien hebben voor de leerlingen en de bewoners.

    Wij hopen u te mogen verwelkomen op onze voorstelling!

    Tot dan!

    Wat is ‘De BeZoeker?’
    De BeZoeker is een project georganiseerd door tweedejaarsstudenten van de opleiding leraar lager onderwijs van de Eramushoge-school Brussel. Het is een fascinerend ver-haal van een elfjarige jongen genaamd Arvid met een grote interesse voor de ruimte en buitenaardse wezens. Samen met zijn zus woont hij bij zijn oma. Op een dag komt hij samen met zijn zus thuis van school, maar deze keer staat oma hen niet op te wachten. Waar is oma? Wat zijn die spullen op ta-fel?...

    Waarom?
    Dit project wil banden tussen jong en oud aanhalen, de generatiekloof ver-kleinen, zorgen voor unieke leermomenten en onvergetelijke vriendschappen. Dit is een unieke kans om kennis te maken met werken over de generaties heen, een rijkdom die wij, onderwijzers in spé niet alleen meenemen naar on-ze toekomstige werkvloer maar die we ook willen delen met de buitenwereld!

    Voor het volledige programma van ons project, kan u terecht in onze agenda op deze blog Very Happy

    Veel plezier!

    27-03-2012 om 00:00 geschreven door Erasmus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (12 Stemmen)
    28-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is er gebeurd?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 3..2..1..GO!

    Maandagochtend is er iets vreemds gebeurd! Oma is verdwenen ...
    Is ze ontvoerd door aliens? Of misschien is ze zelf een alien?
    Is ze op zoek naar Arvids ouders???...

    Samen met de leerlingen, de bejaarden en de studenten leerkracht lager onderwijs gaan we op zoek naar oplossingen om oma terug te vinden.

    De bedenksels, de strategieën, de ontdekkingen die de leerlingen hebben gedaan deze week komen binnenkort op onze site. Dan kan je een kijkje nemen wat de leerlingen te weten zijn gekomen. Op die manier ontdek je misschien informatie die heel belangrijk kan zijn!


    Spannend, vind je niet?!

    Tijdens de hele week worden ook foto's genomen. De link van de website waar alle fotoalbums staan, vind je bij elke berichtje van de klas op deze site. Ga gerust eens een kijkje nemen! 

    28-03-2012 om 00:00 geschreven door Erasmus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    30-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weekverloop

    Dag 1

    Na de plotse verdwijning van oma vandaag, troffen Arvid en thuy een heleboel vreemde objecten aan bij hen thuis.

    Één van deze objecten was een brief geschreven in een vreemde taal. De leerlingen kwamen er al snel achter dat ze deze brief niet konden lezen omdat ze geen vertaalsleutel hadden.
    Enige tijd geleden was dit hetzelfde geval met het hiërogliefenschrift van de oude Egyptenaren.

    Egypte had het ongeluk meerdere malen overheerst te zijn geweest door vreemde volkeren. Toen de Romeinen aan de macht waren en Egypte bij het Romeinse Rijk inlijfden, werd er de Egyptenaren verboden nog Egyptisch te lezen, spreken of schrijven. De enige talen die nog gehanteerd mochten worden, waren het Latijn (de taal van de Romeinen) en het Grieks.

    Jaren gingen voorbij en zo kwam het dat niemand nog wist wat die hiërogliefen op alle tempels en graven wouden zeggen. De mensen wisten wel dat het een taal was geweest, maar niemand kende ze nog.

    Gelukkig voor ons kwam Napoleon Bonaparte in 1798 op het idee om ook Egypte in zijn rijk in te lijven. Na enige tijd vonden zijn soldaten in een stadje genaamd Rosetta (tegenwoordig El-Rashid genaamd) een grote steen die genoemd werd naar de plaats waar hij werd gevonden: De steen van Rosetta. 

    Dag 2

    Toen de leerlingen deze ochtend de klas binnenkwamen, stond er een vreemde doos in het midden van de klas. In de doos zelf vonden de leerlingen een brief, geschreven in een vreemde taal, samen met een aantal onbekende schriften, waaronder het spijkerschrift, het Russisch, het Grieks, het Arabisch,... De leerlingen vergeleken alle schriften met elkaar om er proberen achter te komen wat er nu precies geschreven stond in de brief. Helaas was er geen enkel schrift dat de oplossing bood, tot één van de leerlingen plots een vertaalsleutel vond in één van de vulpennen, die tevens ook uit de doos kwamen.
    Samen met de oma's en opa's van WZC Sint-Jozef konden de leerlingen, aan de hand van de vertaalsleutel, de brief ontcijferen.
    De brief bleek niet zomaar een brief te zijn. Het was een soort van routebeschrijving doorheen de ruimte die best wel eens naar oma zou kunnen leiden. Of we oma inderdaad zullen vinden aan het einde van de weg, dat zullen we morgen te weten komen...

    Vandaag was het een stralende dag! De leerlingen hebben deze voormiddag volop genoten van de nieuwe lessen die ze kregen. Tijdens deze lessen komen de leerlingen mondig uit de hoek wat soms tot grappige momenten kon leiden. Hier volgen er een paar quotes van de dag: 

    * "Daar zit een intergalactische spin in die doos."
    * Sverre: "Dat is een pukkelschrift" (Ze zag een afbeelding van braille.)
    * "Meester Steven mogen ze niet ontvoeren, die is leuk!"
    * "Juf Eveline is een alien."
    * Lisa en de anderen: "Zie je wel, oma is zelf een alien! Het staat daar!" (Ze zag het staan op de themawand in de hal van het rusthuis.)
    * "De doos is besmet met intergalactische straling."



    Dag 3
    Gisteren hebben we een brief ontcijferd die Arvid en Thuy bij oma thuis hadden gevonden. Dat bleek een routebeschrijving te zijn doorheen de ruimte die ons wel eens tot bij oma zou kunnen leiden.  Vandaag hebben we over de ruimte geleerd en over de planeten van ons zonnestelsel zoals Mercurius, Venus, Aarde, Mars,… Tevens leerden  we dat ook sterren kunnen sterven. Zo een ster die sterft noemen we een pulsar. Een ster sterft echter niet zonder een spoor achter te laten. Wanneer een ster sterft, dan gaat dit gepaard met een enorme knal en komt er een enorme hoeveelheid energie vrij in het heelal, waardoor er een zwart gat ontstaat, die alles in zijn buurt opslorpt. Om zich voor te bereiden op de reis door het heelal, die de leerlingen zullen moeten maken, hebben we heel de route nagebouwd in de klas. In de namiddag hebben de leerlingen dan gewoon terug les gekregen van Juf Eveline, met hun hoofd tussen planeten en ruimtewezens.


    Dag 4

    Vandaag hebben de leerlingen gewerkt rond de ruimte en het heelal. Het ging vooral over wat de leerlingen zelf zouden willen zien/meemaken in de ruimte. De leerlingen slagen erin allerlei figuren uit te beelden en er geluiden bij te verzinnen. Achteraf hebben de leerlingen zelf een toneeltje voorbereid. Hierin werden de geluiden en voorwerpen nogmaals verwerkt. Daarna hebben ook wij, de leerkrachten, zich van hun beste kant laten zien en zelf een toneeltje voorgebracht.


    Voor alle foto's, klik hier: 
     https://www.facebook.com/media/set/?set=a.345749302144639.101747.345580622161507&type=1

    30-03-2012 om 16:59 geschreven door Erasmus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:4de leerjaar B
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weekverloop
    Dag 1

    Vandaag is oma ontvoerd! In het 6de leerjaar denken enkele leerlingen dat oma ontvoerd is door aliens,
    maar anderen denken dat oma zelf een alien is.

    Vooraleer we dit kunnen onderzoeken moesten we eerst onderzoeken hoe ons heelal eruit ziet
    zodat we niet voor verrassingen komen te staan en we alles weten over het heelal. 

    Ook vroegen we ons af hoe het eigenlijk kwam dat de zon en de maan van op de aarde even groot leken, maar dat de zon zooooveel keer groter is dan de maan. Dankzij enkele pientere leerlingen kwamen we bij de oplossing. Dit komt omdat de zon veel verder staat dan de maan. Wij hebben dan zelf eventjes als 'zon' en 'maan' gespeeld. De resultaten kan je bij de foto's gaan bewonderen.

    Dag 2

    We zijn vandaag veel te weten gekomen over gebeurtenissen in verband met de ruimte. De eerste maanlanding, de eerste Belg in de ruimte, het eerste wezen in de ruimte, de eerste raket, eerste spaceshuttle en nog zoveel meer. Deze activiteit hebben we afgesloten met een kort filmpje dat ons iets meer vertelde over de ruimte.

    Alle planeten staan op verschillende afstanden van de zon. De ene staat verder, maar de andere relatief dicht. Om eens een idee te krijgen over hoe ver de planeten ten opzichte van elkaar zijn, zijn we zelf even planeten geworden. We hebben de afstanden tot de zon eerst omgezet naar meter in plaats van kilometer. Hierna zijn we naar buiten getrokken en zijn we zo gaan staan zodat we op dezelfde afstand stond (alleen op een veel kleinere schaal) als de planeten van de zon staan.

    Dag 3
    Er werd een oude sleutel in onze klas gevonden! Van wie of wat kan dit zijn? We besloten het te onderzoeken en ontdekten dat de sleutel afkomstig was van oma haar kast. Bij het openen van de kast vonden we verschillende dingen: artikels over astronauten, een zuurstofmasker, astronautenvoeding, een toestel om onze handspieren te trainen enz. Wie heeft de sleutel in onze klas gelegd? Is het Arvid? Of Thuy? Misschien willen ze wel dat wij naar de ruimte trekken om oma te gaan zoeken? 
    Voor we dit zouden kunnen doen, moesten we wel meer te weten komen over hoe we daar kunnen overleven... We verdeelden ons in groepjes en begonnen elk de artikels te lezen. Nadien hebben we er de belangrijkste dingen die we moeten weten om naar daar te gaan opgeschreven en besproken met de andere leerlingen.

    In 1 van de teksten stond er ook iets over fitness in de ruimte. De ruimtevaarders moeten dit doen omdat hun botten brozer en dunner worden en hun spieren slapper. Nu begrepen we ook waarom dat toestel om onze handspieren te trainen in de kast lag. Omdat ruimtefitness toch niet hetzelfde is als fitness hier op aarde, zijn we dit maar eens gaan uittesten. Bekijk zeker de grappige foto's eens! :)

    Dag 4
    Deze ochtend was er een speciaal interview op de radio. We beluisterden het met de hele klas. Frank De Boosere vertelde dat er verschillende zonnestelsels bestaan met minstens één planeet die net hetzelfde als de aarde zou zijn. Dit wil zeggen dat buitenaards leven mogelijk is! Zouden het ook mensen zijn? Lijken de mensen allemaal op elkaar? Zou er een eigen exemplaar van onszelf daar rondlopen? Maar het zou/zal jaren duren eer we daar zouden aankomen. Moest Toetanchamon 5000 jaar geleden vertrokken zijn naar de ruimte, zou hij nu nog maar een klein percentage van de reis hebben afgelegd. Dus als oma in de ruimte is zullen we er misschien jaren over doen om ze terug te vinden. Hierdoor kwamen we op het idee om een levensboek te maken. Op die manier zou oma ons niet kunnen vergeten. We maakten per leerling een levensboek met tekeningen en foto's die speciale gebeurtenissen weergeven (bv. een geboorte, een verjaardag,...).

    De leerlingen trokken nadien naar het rusthuis waar ze samen met de bewoners een levensboek opstelden maar over het leven van de bewoners deze keer. Ze deden dit niet aan de hand van foto's maar de leerlingen tekenden het levensverhaal van de bewoners uit. Nadien bundelden ze dit en werd het afgegeven aan de bewoners als herinnering.

    30-03-2012 om 16:59 geschreven door Erasmus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    Categorie:6de leerjaar
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weekverloop
    Dag 1

    Vandaag keken we of we Arvid konden helpen door een boek waarin Jimbo naar zijn door aliens ontvoerde vriend Charlie zoekt te vergelijken met een map die oma in 1939 samenstelde. Helaas was oma een beetje slordig geweest en moesten we de teksten afmaken doordat er plekken waren weggebrand of overgoten waren met koffie.


    Dag 2

    Juf Ellen ontving deze morgen een document van Arvid. "Misschien dat je met deze documentatie iets kan doen", stond op de brief. Bij het document zaten allerlei vingerafdrukken en sporen. De vingerafdrukken en sporen waren ons niet bekend dus we dachten dat het om sporen van aliens ging! Na het bespreken van enkele foto's van aliens begonnen we aan de les beeld. De leerlingen maakten aan de hand van klei een eigen alien. Hoe ziet voor hen een alien eruit?! De leerlingen hadden heel veel fantasie waardoor de werkjes absoluut geslaagd waren! Je had aliens met tentakels, met meerdere hoofden, met 8 armen, met 1 oog, met een oorlogsruimteschip,... 
    Tijdens de les muziek hebben de leerlingen het lied gezongen dat ook in de beginshow aan bod kwam. Het lied "Alles bestaat". Aan de hand van grote papieren konden de leerlingen goed de tekst meevolgen. De leerlingen waren zeer enthousiast. In het begin hadden ze nog wat moeite met hoogtes en laagtes, maar dat komt omdat het lied nu eenmaal niet makkelijk is! Na een uurtje oefenen klonk het lied al zeer goed! De leerlingen hebben de opdracht gekregen om het lied zo vaak mogelijk te zingen. Thuis, in bad, op de speelplaats, op het toilet,... Ze moeten het lied zo goed mogelijk vanbuiten kennen want tijdens de slotshow zal het vijfde leerjaar hun lied naar voren mogen brengen, zonder de leerkrachten deze keer. Spannend!  

    Dag 3

    Deze morgen hebben we een videoboodschap ontvangen van Thuy, de zus van Arvid.
    Ze zei dat haar broer's hoofd op hol sloeg! Hij was volop aan het fantaseren over wat er met oma gebeurt kan zijn. Thuy gelooft niet in het buitenaardse dus vroeg ze onze hulp om verschillende elementen wetenschappelijk te gaan onderzoeken. De klas werd in 4 groepen verdeeld. Volgende proefjes kwamen aan bod: temperatuur, water, zwaartekracht en zuurstof.

    Daarna hebben we tijdens de les wiskunde onderzocht hoelang de hele klas in het klaslokaal kan overleven wanneer er geen lucht meer binnen of buiten het lokaal kan. Na wat opmetingen van de klas en omzettingen kwamen we tot volgend resultaat:
    Alle leerlingen en de meester zouden ongeveer 43 dagen kunnen overleven in de klas! 

    Daarna zijn de leerlingen enkele bewoners gaan ophalen in het woon- en zorgcentrum voor de intergenerationele activiteit.
    We hadden elk enkele voorwerpen/filmpjes/foto's voorzien die we in groep bespraken. Er werd steeds één bewoner (of twee bewoners) bij een groepje van 3 leerlingen geplaatst. Aan de hand van de voorwerpen werd er gediscussieerd over het buitenaardse. Voorbeelden van voorwerpen: maanstenen, zuustofmasker, astronautenvoeding, foto's van 'ufo's',... De leerlingen en bewoners waren heel interactief bezig met elkaar waardoor er zelfs soms disscusies waren ontstaan! Na het filosoferen over het buitenaardse hebben de leerlingen hun lied dat ze dinsdag hadden aangeleerd gezongen voor enkele verzorgers en de bewoners. Het zingen ging al zeer goed! Nog even oefenen en de leerlingen kennen het helemaal uit hun hoofd! Ze kregen dan ook een groot applaus voor hun zangkunsten.

    De leerlingen en wij vonden het vandaag een heel geslaagde dag! De hele voormiddag was gevuld met speelse en leerrijke leerstof! 

    Dag 4

    Vandaag hebben we een kort klasgesprek gehouden. Deze morgen is er een nieuw artikel verschenen over de planeten. Er zouden meerdere zonnestelsels zijn waarrond verschillende, nieuwe planeten draaien. De planeten zouden zelfs gelijkaardig zijn met de aarde. Misschien is er dus buitenaards leven mogelijk!

    Daarna zijn we aan de les begonnen. We hebben het gehad over de verschillende planeten. De leerlingen werkten per twee en kregen elk een planeet. Mercurius, Venus, Aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus. Ze kregen een infofiche en moesten allerlei vragen oplossen over hun planeet. Hoe oud is de planeet? Is er leven mogelijk op de planeet?...

    Daarna stelden ze per groep hun planeet voor aan de klas. Op die manier was de klas op de hoogte van de verschillende planeten. Nadien hebben we een gesprek gehouden over oma. Op welke planeet zou oma kunnen overleven? Op welke planeet is er zuurstof, water, een goede temperatuur?

    Vervolgens hebben de leerlingen een turnles gekregen. Juf Tracy had van Arvid een plattegrond gekregen. Via deze plattegrond moesten de leerlingen het materiaal voor de turnles zoeken. Als opwarmingspel werd een hanengevecht gehouden. Al snel bleek hoe moeilijk het was om je evenwicht te houden! Daarna werd de groep in twee verdeeld. Ze moesten eerst een loopwedstrijd houden met een lichte rugzak. Daarna moesten ze lopen met een loodzware rugzak. Op die manier ervaren de kinderen de zwaartekracht.


    30-03-2012 om 16:59 geschreven door Erasmus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:5de leerjaar
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weekverloop

    Dag 1
    Tijdens de les WO hebben we samen met de leerlingen verschillende media onderzocht waarop oma eventueel informatie zou kunnen opgeslagen hebben. Bv. diskette, cd-rom, USB,... Welke media bestonden al in de tijd van oma? Hoe wordt her gebruikt? Kan je deze media nu nog steeds kopen?... 

    Dag 2

    Vandaag zijn we begonnen met een les wiskunde. Toen de kinderen binnenkwamen was de klas helemaal overhoop. De stoelen lagen op de banken en ze konden niet onmiddelijk gaan zitten. Toen ze aan het opruimen waren, ontdekten ze een gecodeerde brief. Die zou ons wel eens kunnen helpen in de zoektocht naar oma! We leerden hen aan hoe we binaire codes kunnen decoderen. We ontdekten dan dat de code stond voor een getal. Met dat getal konden we een slot openmaken van het van het dagboek van oma. Tijdens de les Nederlands bekeken we de prenten die oma zelf had getekend. We vroegen de leerlingen om eens te recontrueren wat oma bedoelde met al die tekeningen. Na een tijdje ontstonden er een heleboel leuke verhalen.


    Dag 3
    Vandaag zijn de jongens en meisjes van het 4de leerjaar geschrokken van een vreemd gebonk op de deur.
    Toen we in de gang keken zagen we niemand... wel vonden we een papier met rare tekens.


    Deze tekens waren een soort morse. We hebben ze kunnen ontcijferen en op het blad stond "elektriciteitsignaal". Het gebonk op de deur wou blijkbaar hetzelfde zeggen, de morse tekens werden omgezet in geluid.
    Omdat we dachten dat deze brief misschien een tip van oma was hebben we zelf een brief opgesteld in deze tekens.
    Nadien hebben we onze oproep ook doorgeseind via geluid, eerst met onze voeten en dan door te klappen.
    Maar misschien kunnen we dat ook nog op andere manieren doen? 
    Morgen ontdekken we misschien meer. We houden jullie op de hoogte!

    Dag 4

    Deze morgen was er speciaal nieuws! In de krant stond er een artikel over planeten, dat er meerdere planeten zijn zoals de aarde. Dus buitenaards leven is zeker mogelijk!!!

    Nadien hebben we een elektro gemaakt, dit spel hebben we daarna gespeeld met de oma’s en opa’s. Links stonden er vragen, rechts de antwoorden. We moesten dus de vraag met het juiste antwoord verbinden en dan ging er een lampje branden.

    Wanneer we een elektro hadden opgelost kregen we een onderdeel van een elektrisch circuit. Op het einde hebben we dan een apparaat gemaakt om contact te maken met oma. Met onze lampjes hebben we de zin “Oma, waar ben je?” doorgeseind.

    We wachten natuurlijk op een antwoord!

     

    Voor alle foto's, klik hier: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.345743595478543.101743.345580622161507&type=3


    30-03-2012 om 16:59 geschreven door Erasmus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:4de leerjaar A


    Foto

    agenda

    Activiteiten intergenerationeel project



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs