Inhoud blog
  • Bart De Wever en de demonisering van moslimradicalisering
  • Zwarte Piet is, net als racisme, relatief
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    De Andere Waarheid

    06-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bart De Wever en de demonisering van moslimradicalisering

    Een nieuwe week, een nieuwe mediacampagne van BDW. De komende week wordt het de Hitler-uitspraak. Op verschillende mediasites en op Facebook is reeds de nodige commotie ontstaan maar het dreigt de veel belangrijkere boodschap die De Wever meegaf in de schaduw te zetten, namelijk zijn demonisering van de moslimradicalisering.

    Wie namelijk goed oplet tijdens het interview merkt dat De Wever geradicaliseerde moslims en Syrië-strijders systematisch buiten onze maatschappij zet. Hij stelt dat “zij onze samenleving koeioneren”, “hebben genoten van onze welvaartsstaat” (en niet bijgedragen tot) en “bijten in de hand die hen altijd heeft gevoed”. Niettegenstaande geeft hij meermaals aan dat het voornamelijk gaat over mensen die geboren en opgegroeid zijn in onze samenleving. Alleen lijkt het dat vanaf het moment dat ze radicaliseren, ze plots er geen deel meer van uitmaken. Is dit dan de visie van de N-VA op een “inclusief nationalisme”: alles wat goed is en denkt zoals ons hoort er bij, alles wat slecht is en er anders over denkt staat er buiten?

    Nochtans, zijn deze geradicaliseerde moslims vaak producten van onze maatschappij, structuren en regels. Wat BDW hier dus doet, is wat Hannah Arendt noemde: ‘het demoniseren van het kwaad’ maar dan op het niveau van een samenleving. Al wat slecht is (moslimradicalisering) is er door invloeden van buitenaf en is vreemd aan onze eigen samenleving. Dat slechte is iets dat extreem is en uitzonderlijk, maar vooral niet normaal. Hierbij gaat hij voorbij aan de ‘banaliteit van het kwade’. De oorzaken van deze radicalisering liggen veel vaker binnen de grenzen van onze maatschappij dan er buiten: een man of vrouw die zich afzet tegen een maatschappij die hem of iemand anders niet aanvaardt, hem of haar niet binnenlaat in een discotheek, hem of haar zijn of haar geloof niet laat belijden zoals hij of zij wil, hem of haar geen degelijk werk aanbiedt, hem of haar geen degelijke huisvesting biedt, hem of haar ontdoet van enig perspectief. Het gevaar is dat men door het Kwaad te demoniseren, het buiten onze maatschappij te stellen, men voorbijgaat aan onze eigen bijdrage. Dat we niet zien dat ook onze samenleving nood heeft aan enige zelfreflectie over onze manier van omgaan met verschillen, anderen en onszelf.

    Dit is exact wat er nu aan het gebeuren is. Het opzoek gaan naar oorzaken binnen onze eigen samenlevingsopbouw lijkt onnodig want het zijn zij die zich in onze samenleving moeten integreren. Het zijn zij die zichzelf buiten de samenleving stellen. Het zijn zij die zich laten beïnvloeden door andere kwaadaardige samenlevingen. Bijgevolg is de enige logische oplossing de confrontatie en de repressie. Het kwade, extreme en vreemde moet met behulp van “meer mogelijkheden voor de politiediensten” en “ een justitie die het au sérieux neemt” met de harde hand uit onze samenleving worden weggeslagen. Hierbij wordt gemakshalve vergeten dat deze personen onderdeel zijn van onze samenleving. Dit houdt enerzijds in dat ze wegsnijden uit onze samenleving niet meer en niet minder is dan automutilatie van onze gezamenlijke samenleving en leidt tot een conflictmodel gebaseerd op polarisering met nog meer radicalisering tot gevolg. Anderzijds houdt dit eveneens in dat zij zelf ook als onderdeel van de samenleving de plicht hebben jegens deze samenleving  om zelf aan introspectie te doen.

    In de aanloop naar verkiezingen zijn politici spijtig genoeg eerder geneigd om veel antwoorden te geven en weinig vragen te stellen. Het lijkt echter dat vragen stellen en een correcte analyse maken van de problematiek het enige begin van een antwoord kan zijn. Heeft de samenleving deze jongeren in de steek gelaten? Kan het zijn dat we er niet in zijn geslaagd om jongeren die hier geboren en getogen zijn een plaats te geven en thuis te doen voelen? Wat zegt dit over onze maatschappij en (hoe) moet onze maatschappij zich aanpassen om dit te voorkomen en indien mogelijk recht te zetten? Wat moeten/kunnen we eisen en verwachten van deze jongeren en hun gemeenschap binnen de gemeenschap om diezelfde stap te zetten? 


    Ik vrees dat BDW maar al te goed weet dat dit de echte vragen zijn die gesteld moeten worden. Maar dat de antwoorden op deze vragen hem niet zo goed uitkomen. Nochtans komen ze recht uit het N-VA manifest van 2001: "De overheid moet daarom buurtwerk en verenigingsleven (jeugdbewegingen, seniorenwerking, culturele en sportieve verenigingen, politieke en levensbeschouwelijke genootschappen) sterker ondersteunen." Sinds het onderzoek van Robert Putnam over sociaal kapitaal in Italië weten we namelijk dat het verenigingsleven de motor van een democratie is.

    Maar heej, daar win je geen rechtse kiezers mee he!


    Voor het interview: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140105_00913104&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

    06-01-2014 om 01:31 geschreven door Dimiren  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwarte Piet is, net als racisme, relatief

    Of Zwarte Piet racistisch is of niet zou ik graag in het midden laten want uiteindelijk is racisme een van de meest  persoonlijke maatschappelijke problemen waar we vandaag de dag mee te maken hebben en bij voorbaat dus relatief. Dat maakt het nu net zo pijnlijk en problematisch.

    Wat mij dan ook vooral tegen de borst stuit is niet zozeer Zwarte Piet, maar de bekrompen reacties vanuit onze maatschappij op de discussie. Iedereen schoot meteen in een kramp die normaal enkel marathonlopers kennen. Loopgraven werden uitgegraven, bruggen werden opgehaald en posities werden ingenomen. Onze cultuur stond op het spel en geen enkele zwarte piet moest er nog maar aan denken om die kapot te krijgen.

    Heeft er nog niemand zich bedacht dat we ook anders kunnen reageren? Hoe zou het geweest zijn moest er iemand hebben gezegd: “Voelt u zich hierdoor beledigd? Dat wist ik niet. Nu, het is zeker niet onze bedoeling om u te beledigen, maar dit is een beetje folklore die hier jaarlijks opduikt en waarmee we de kindjes willen plezieren met een cadeautje. Echter, als u zich echt beledigd voelt dan kunnen we misschien rond de tafel gaan zitten en kijken hoe we dit minder beledigend kunnen maken.” Uit zulk overleg zou dan misschien komen dat we er een “Witte Piet” kunnen bij doen, want (kindjes stop nu even met lezen) het is en blijft toch een verhaaltje, een verzinseltje, een uitvinding die we kunnen aanpassen zoals we willen. Die “Witte Piet” zou dan een piet zijn die heel goed werk levert voor de Sint maar niet door de schoorstenen durft.

    Of waarom gebruiken we de Sint en Zwarte Piet niet als medium om boodschappen over te brengen. Zo hebben we het al altijd gebruikt, want moeten de kindjes niet braaf zijn voor ze cadeautjes kunnen krijgen. Is het dan zo ver gezocht om te stellen dat kindjes vanaf nu verdraagzaam en tolerant moeten zijn voor ze cadeautjes krijgen?

    Het probleem met Zwarte Piet zou dus makkelijk opgelost kunnen worden, maar onze maatschappij is niet klaar voor zulke discussies. We kloppen de tegenstellingen graag op, omdat we zo ons eigen beter kunnen definiëren, omdat we zo weer ontdekken wat onze identiteit is. Een identiteit als negatie van die van een ander. De Zwarte Piet-discussie is symptomatisch. Het is niet omdat Zwarte Piet als racistisch scheldwoord wordt gebruikt dat Zwarte Piet moet worden afgeschaft, net zo min als de makaakaapjes moeten worden uitgeroeid.

    In de plaast zou ik graag zien dat het totale gebrek aan empathie wordt uitgeroeid. Want dat is hetgene dat mij zo stoort aan deze hele discussie. Het wordt tijd dat we inzien dat racisme inderdaad relatief en een uiterst persoonlijke beleving is. Dit houdt in dat ik niet kan beslissen of iemand anders zich beledigd voelt. Ik kan niet beslissen of iemand anders iets mag aanzien als racisme of niet. Ik kan niet beslissen of iemand racisme echt voelt of het enkel gebruikt als excuus. Enkel via dialoog kan ik te weten komen wat racisme voor die ene bepaalde persoon juist inhoudt, enkel via dialoog kan ik te weten komen wat de andere kwetst en niet kwetst en enkel via dialoog kan ik te weten komen hoe ik het verhaal van de Sint en Zwarte Piet kan aanpassen opdat het voor iedereen aanvaardbaar wordt. Een aanpassing hier of daar moet toch kunnen, want uiteindelijk is dat verhaal ook maar zeer relatief.

    25-10-2013 om 23:24 geschreven door Dimiren  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 06/01-12/01 2014
  • 21/10-27/10 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs