Inhoud blog
  • Dit is allemaal te zien op mijn blog
  • Hoofdstuk 1
  • Hoofdstuk 2
  • 3. De onderdelen van de fiets van toen (1771).
  • 4. De evolutie van de fiets.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    De fiets.
    De geschiedenis van de fiets.
    19-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dit is allemaal te zien op mijn blog

    Inhoud.

    1. De uitvinder van de fiets.

    2. Waarom is de fiets zo een belangrijke  

                                                     uitvinding?

    3. De onderdelen van de fiets van toen (1771).

    4. De evolutie van de fiets.

    5. De onderdelen van de fiets van nu.

    6. Wat is er beter aan de fiets van nu.

    7. Welke snufjes bestaan er voor de fiets?

    8. Is de fiets beter met die snufjes.

    9. De fiets van de toekomst?

    10. Fiets in de kunst.

    11. Wat is het verschil tussen een fiets en een

                                                   hometrainer.

    12. Wielrennen.


    19-03-2012 om 19:24 geschreven door Siel Pattyn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (31 Stemmen)
    18-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 1

    1.De uitvinder van de fiets.

     

    Wie?            Mede de Sivrac

    Waar?          Park in Parijs.

    Wanneer?        1771

    Genaamd?        De velociféra

      

    In 1771 dook Mede de Sivrac, een Franse adellijke in de parken van Parijs op met een houten loopfiets zonder stuur, die hij eerst celeriféra, maar later velociféra noemde.

    18-03-2012 om 00:00 geschreven door Siel Pattyn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (11 Stemmen)
    17-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 2

    2.Waarom is de fiets volgens mij  zo een belangrijke uitvinding?                                                                          

     


    Sinds de uitvinding van de fiets kan je rapper op de plaats waar je moet zijn staan en kan je makkelijk naar de winkel en al zulke dingen gaan. Stel je eens voor dat de auto en de fiets niet bestonden hoeveel kinderen zouden er dan niet naar school gaan. Denk je niet? Het is natuurlijk ook een veel economischer voertuig dan de auto. Moesten alle auto’s vervangen worden door fietsen dan zou de aarde toch ook voor een stuk geholpen zijn op ecologisch vlak. Ook zou het minder kapitaal intensief zijn. Maar toch kunnen we niet zonder auto want zo kunnen we veel rapper en gemakkelijker op de plaats van afspraak.  

    17-03-2012 om 00:00 geschreven door Siel Pattyn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    31-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3. De onderdelen van de fiets van toen (1771).
    3. De onderdelen van de fiets van toen (1771).
     

    Zoals je ziet zijn er maar 3 onderdelen aan een fiets van vroeger. 
    Het was ook een ondraaibaar stuur waardoor het heel moeilijk was om te fietsen.



    31-01-2012 om 00:00 geschreven door Siel Pattyn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (41 Stemmen)
    30-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4. De evolutie van de fiets.
    4. De evolutie van de fiets. 

     
    In 1771 werd de eerste fiets door Mede de Sivrac genaamd de velociféra. 

    -In 1817 kwam Denis Johnson met een nieuwer model op de markt namelijk de houten draisine.
     -25 jaar later kwam de MacMillan op de markt.
     -Maar 26 jaar daarachter kwam Pierre met de Pierre Lallements patent op de markt.
     -Toch duurde het maar 1 jaar voor de nieuwe fiets uit was: de hoge bi.
     -Ook dat succes duurde maar een jaar want daar was de eerste fiets met kettingaandrijving. 
    -John Starley ontwierp de veiligheidsfiets in 1885.
     -Nu hebben wij de moderne fietsen thuis. 
    -… 

     We hebben nu al veel soorten fietsen besproken maar moesten we noch een eeuw wachten dan zouden er noch een vijftal fietssoorten bijkomen.



    30-01-2012 om 00:00 geschreven door Siel Pattyn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (101 Stemmen)
    29-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. 5. De onderdelen van de fiets van nu.
    5. De onderdelen van de fiets van nu. 
     

    Als je deze afbeelding vergelijkt met de afbeelding van de fiets van toen, dan zie je toch dat er heel wat onderdelen bijgekomen zijn. 
    Nu heeft elk onderdeel noch eens zijn eigen onderdelen waardoor de lijst een heel stuk verlengt.



    29-01-2012 om 00:00 geschreven door Siel Pattyn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (23 Stemmen)
    28-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6. Wat is er beter aan de fiets van nu?
    6. Wat is er beter aan de fiets van nu?

     Nu kan alles veel beter bediend worden zoals bijvoorbeeld het stuur zelf.
     Nu staan er banden rond het wielframe waardoor alle schokken veel beter worden opgepakt.
     Dus heb je geen of weinig pijn aan je ledematen of rug en daardoor word fietsen veel aangenamer en ontspannener.
     We hebben nu ook geen houten zadels meer de meeste worden nu uit kunststof of leer gemaakt. 
    Het is nu ook gemakkelijker om een fiets op te bergen. We kunnen nu de fiets uit elkaar nemen bijvoorbeeld de wielen.
     Ook voor de wielen word nu geen hout meer gebruikt. Nu gebruiken ze carbon, aluminium en nog enkele soorten.
     We hebben nu ook een heel ruimer aanbod aan fietsen bijvoorbeeld racefietsen, mountainbikes, stadsfietsen, enzovoort. 
    We hebben nu ook veel verschillende maten.
     Nu is er dus voor elk wat wils.
     Nu kan je ook u kind meepakken op de fiets wat vroeger niet kon.

    28-01-2012 om 00:00 geschreven door Siel Pattyn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (12 Stemmen)
    27-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7.Welke snufjes bestaan er voor de fiets?
    7.Welke snufjes bestaan er voor de fiets?

     -fiets computer -hartslagbandjes 
    -volledig gamma aan uitrustingen 
    -versnellings apparaten
     -bagagedragers 
     -kinderzitjes
     -slot 
    -fietsbel 
    -gamma aan voeding om bijvoorbeeld beter te presteren. 

     Je kan dus zien dat er al veel snufjes zijn om beter te presteren of je te behoeden.

    27-01-2012 om 00:00 geschreven door Siel Pattyn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    26-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8.Maar is de fiets nu beter met die snufjes?
    8.Maar is de fiets nu beter met die snufjes? 

     Het is te zien waarvoor je de snufjes het meest gebruikt. 
    Kijk je het meest naar de prestatie bevorderende (niet drugs ) dan is het wel handig, vooral als het voor competitie gebruikt. 
    Als je een mens bent die de fiets gebruikt om naar het werk te gaan en de kinderen naar school te brengen zijn sommige totaal niet nodig bijvoorbeeld die prestatie bevorderende middeltjes. 
    Maar dan de bagagedrager is handig voor jong en oud iedereen kan dat wel een keer gebruiken.

    26-01-2012 om 00:00 geschreven door Siel Pattyn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    25-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.9.De fiets van de toekomst.
    9.De fiets van de toekomst. 


     De bovenstaande fiets, werd ontwikkeld door de wielrenner Chris Boardman, het is volgens hem dé fiets van de toekomst. 
    Hij ziet er in ieder geval erg futuristisch uit en bovendien heeft hij behoorlijk wat technische snufjes aan boord. 
    Zo zit er een ingebouwde motor in die werkt op zonne-energie zodat je zelf minder energie hoeft te gebruiken.
     De fiets is volledig gemaakt van carbon-fiber en de banden zijn niet lek te krijgen. 
    Ook zitten er geen spaken in de wielen om fiets aerodynamischer te laten zijn. 
    Helaas is het nog maar een concept, maar volgens Chris gaan we dit soort fietsen binnen 20 jaar zien.



    25-01-2012 om 00:00 geschreven door Siel Pattyn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (30 Stemmen)
    24-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10.Fiets in de kunst.
    10.Fiets in de kunst. 

     

    Zoals je ziet kan je de fiets ook voor andere dingen gebruiken zoals in de kunst. 
    Ook in België vind je zo’n “kunstwerken”.
     Deze zijn vaak te zien op rotondes.
     Je kan er mooie dingen mee bouwen net zoals deze op de foto’s hierboven.



    24-01-2012 om 00:00 geschreven door Siel Pattyn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
    22-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11.Wat is het verschil tussen een fiets en een hometrainer.
    11.Wat is het verschil tussen een fiets en een hometrainer.

     -Fietscomputer waarop alles te zien is.
     -Dikker zadel
     -2 balken i.p.v. wielen.



    22-01-2012 om 00:00 geschreven door Siel Pattyn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    21-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12. Wielrennen.
    12. Wielrennen.

     a. De koersfiets. 

    Je hebt 4 soorten koersfietsen voor volwassenen: voor vrouwen,  voor mannen,  ter ontspanning en voor competitie.

     
     Eerst ga ik de damesfietsen bespreken.  Een voorbeeld hiervan is de Specialized Dolce. Zelf heb ik er ook zo een. 
    Specialized is een heel goed merk. Ook Omega-Pharma Quick-Step rijdt met dit merk.

    Nu voor de mannen. Je ziet dat het een verschil van kader is bij de fietsen voor dames en heren.

     
    Je hebt dan ook  weer een koersfiets voor mensen die koersen als hobby hebben.

     Nu een van de zoveel competitie koersfietsen. Ik nam het voorbeeld van Eddy Merckx.

     b. Het koersen zelf.

     
     Het wegwielrennen is de bekendste en populairste tak van de wielersport. In het wegwielrennen vinden wedstrijden plaats op de openbare weg. Er worden zowel meerdaagse als eendaagse wedstrijden verreden. Sinds 2005 zijn de belangrijkste wedstrijden samengevoegd in de UCI ProTour. De overige wedstrijden worden verreden in continentale circuits. Er zijn drie verschillende disciplines in het wegwielrennen:  tijdrijden, waarbij elke renner individueel start en de renner met de snelste tijd wint. Bij een tijdrit vertrekken de rijders individueel met een vaste interval en moeten een parcours zo snel mogelijk afleggen. Het is hierbij niet toegestaan testayeren, dat wil zeggen te dicht achter een andere renner rijden. Op deze manier wordt geprobeerd de omstandigheden voor alle renners zo gelijk mogelijk te houden. Om deze reden heeft deze discipline tot belangrijke verbeteringen aan de aerodynamica van het fietsen geleid. Individuele tijdritten zijn een belangrijk onderdeel van etappewedstrijden zoals de Ronde van Frankrijk. Voor het winnen van een dergelijke ronde is het noodzakelijk een zekere kwaliteit in het tijdrijden te bezitten. Een renner die een specialiteit in het tijdrijden combineert met meer dan gemiddelde klimcapaciteiten kan vaak hoog eindigen in het eindklassement.  de ploegentijdrit, daarbij start men per ploeg. Een ploegentijdrit is een onderdeel van de wielersport waarbij renners per ploeg een vast parcours afleggen. Winnaar is de ploeg die het parcours als snelste aflegt. Ploegen hebben in principe dezelfde grootte en vaak hoeft niet de gehele ploeg maar alleen een (van tevoren vastgelegd) aantal renners samen over de streep te komen.  de rit in lijn, waarbij het hele peloton gezamenlijk rijdt, en degene die als eerste de streep passeert, wint. Wedstrijden Er worden jaarlijks honderden wegwedstrijden georganiseerd. Dit kunnen eendagswedstrijden zoals de Ronde van Vlaanderen zijn, of wedstrijden over meerdere dagen zoals de Ronde van Frankrijk. Ook zijn er criteriums; kortere wedstrijden bestaande uit meerdere plaatselijke rondes. Eigen aan deze criteriums is de plaatselijke sfeer. De belangrijkste meerdaagse wedstrijden zijn:  Ronde van Frankrijk  Ronde van Italië  Ronde van Spanje  Enz. Enkele belangrijke eendaagse wedstrijden zijn:  Milaan-San Remo  Ronde van Vlaanderen  Parijs-Roubaix  Luik-Bastenaken-Luik  Ronde van Lombardije  Enz. Baanwielrennen, in de volksmond ook pisterijden genoemd, is een tak van de wielersport Baanwedstrijden worden gereden op een speciaal hiervoor gebouwde ovale piste, de renners rijden in de regel op een baanfiets. Zomerbanen (in openlucht) hebben een lengte tussen 225 en 550 meter, winterbanen (overdekt) zijn doorgaans 250 meter lang, maar in het geval van een Olympischebaan is de afstand altijd 250 meter en meestal overdekt. De helling in de bochten is ongeveer 33 graden. Veldrijden (ook cyclocross genoemd) is een vorm van wielersport die vooral in Vlaanderen populair is. In deze sport moeten de deelnemers, de veldrijders, met de fiets zo snel mogelijk een afgebakend parcours afleggen. In tegenstelling tot het wielrennenzijn grote delen van het parcours niet verhard en rijden de renners door bossen, over velden, sloten en zandwegen. Het is soms nodig de fiets op de schouders te nemen en ermee te lopen, bijvoorbeeld bij te modderige stukken of obstakels. De competitie vindt meestal in de wintermaanden plaats. Een wedstrijd bij de professionals duurt een uur. Bij wereldbekerwedstrijden wordt er één ronde extra gereden. 



    21-01-2012 om 00:00 geschreven door Siel Pattyn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (13 Stemmen)

    Archief per week
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!