De Vlaamse regering heeft na enkele dagen vol publieke onenigheid de knoop doorgehakt over de overbruggingspremie. Werknemers van bedrijven die kampen met een omzetdaling van 20 procent of die erkend zijn als bedrijf in moeilijkheden of herstructurering, krijgen een hogere premie als ze minder gaan werken. Op die manier kan worden vermeden dat bedrijven mensen moeten ontslaan.
Zoals jullie reeds hebben moeten ondervinden of van andere collegas vernomen hebt, wordt er vanuit onze firma voor iedere futiliteit (vb. 15 min te laat komen bij klant)tegenwoordig een aangetekende brief verstuurd.
Wij hebben het gevoel dat ze dossiers aan het aandikken zijn om daarna gemakkelijker te kunnen ontslaan voor fout en dus niet moeten overgaan naar een collectief of economisch ontslag die slecht zou zijn voor het imago van de firma naar de rest van de wereld toe.
Hoe te reageren bij het ontvangen van zo een brief.
ALTIJD die brief ophalen en er op antwoorden!!!
Indien je dit niet doet, wordt dit normaal gezien als het er mee akkoord gaan van wat er in die brief staat.
ALTIJD antwoorden per aangetekend schrijven zelf als je dit met de HR, in een persoonlijk gesprek hebt geregeld.
Het aangetekend schrijven kan op twee manieren gedaan worden.
De zending versturen aangetekend met de post of om kosten uit te sparen kan je een kopie maken op de firma en deze door Heike of HR laten aftekenen voor ontvangst.
In beide gevallen kan je voor het opstellen van die brief laten bijstaan door een van onze deleges die daar ervaring mee hebben en op de hoogte zijn van wetgeving en arbeidsreglementering.
Breng jou syndicaal afgevaardigde steeds op de hoogte als je er een ontvangt, daar wij dan ook korter op de bal kunnen spelen om jullie en iedereen te helpen. Dit kan je doen via een mailtje op de blog of rechtstreeks naar ons met een mailtje of een briefje in onze postbus op het bedrijf.
Liefst met kopie van brief DDtrans en antwoord.
Jullie syndicaal afgevaardigden bij DDtrans voor de BTB zijn,
De eerste militantenvergadering van deBTB DDtrans was een succes!!!
Volgens de politie waren we met 20 en volgens de vakbond waren we met 50 . Zal ergens tussen die twee cijfers liggen, hahaha.
Nu even serieus.
We konden op de vergadering een paar militanten en gekozenen van het ACV en ook van het ACLBV tegenkomen .ze waren ook welkom en zeker aan het bijleren.
Alain De Swarte deed de vergadering open met een korte inleiding, gevolgd door een PowerPoint voorstelling waarbij verschillende themas aangekaard werden zoals problemen Ford, tijdskrediet, betaald educatief verlof, maaltijdcheques, ecocheques, ouderschapsverlof, inter-professioneel akkoord en last but not least , illegale cabotage en, verloren minuten en/of uren bij DDtrans te wijten aan Transic en anderen? .. .
Op deze twee laatste punten werd er door de aanwezige collegas heftige reacties verwacht en die kwamen er ook!!!!
Over onze Baltictrans en hun aanverwante collegas waren we unaniem .Dit kan niet verder!!!!!
Ze nemen rechtstreeks ons werk over op een onwettelijke en oneerlijke manier over.
Wij dan maar economisch werkloos zijn met een verlaagd inkomen die dichter en dichter bij het loon komt van een Pool, zonder zijn voordelen op koopkracht en verlaagde fiscaliteit.
Als laatste werd er dan gesproken over het grootste struikelblok zijnde;
Verdwenen uren en/ of minuten door Transic die ons als testkonijnen gebruikt.
Iedereen komt uren en minuten tekort op zijn loonstrook. Dit is volgens de directie te wijten aan Transic, waar zij zich in tussentijd hebben ingedekt door een klacht in te dienen.
Dit is niet voldoende!!Wij van de BTB hadden een ultimatum gesteld dat deze problemen tegen eind februari opgelost moest zijn . Indien dit niet het geval zou zijn, zouden wij van de BTB en de twee andere vakbonden overgaan tot aktie's Volgende week maandag, de 16de maart is er een Ondernemingsraad en een Bijzondere Syndicale vergadering in het bijzijn van de drie vakbondssecretarissen, waar deze hekelpunten ZEKER aan bot zullen komen.
Deze eerste vergadering werd afgesloten met een gezellig samenzijn in t Meulentje met een drankje, en hopen jullie terug te zien rond de maand oktober voor onze 2de sessie.
Jean-Marie Rapaert en Alain Deswarte, syndicaal afgevaardigden voor de BTB bij DDtrans.
Wetteren : de eerste beveiligde snelwegparking voor vrachtwagens
Too little, too late?
Vlaams Minister van openbare werken, energie, leefmilieu en natuur stuurde vandaag 3 maart een persbericht de wereld in waarin ze fier aankondigde dat haar kabinet zal investeren in de veiligheid en het comfort op de parkings langs de snelwegen. Op de E40 in Wetteren zal de capaciteit, de veiligheid en het comfort verhoogd worden met extra plaatsen, camerabewaking en extra sanitaire installaties terwijl andere parkings al een opknapbeurt krijgen.
Volgens BTB een goed initiatief. Maar veel te weinig en veel te laat.
Veel te weinig omdat
er over het voorstel i.v.m. de beveiligde parking in Wetteren geen concrete datum noch een budget en planning werden bekendgemaakt
er slechts 1,4 miljoen euro wordt vrijgemaakt terwijl er bijna 4 miljoen euro nodig is om de bestaande parkings een opknapbeurt te geven.
de opknapbeurt alleen maar gaat over het verwijderen van struikgewas, het afficheren van de noodnummers in verschillende talen, het plaatsen van extra verlichting, een praatpaal en cameras en dus een pleister op een houten been zijn.
er momenteel blijkbaar GEEN BUDGET is voorzien voor het aanleggen van extra parkings, parkeerplaatsen, sanitair, omheining,
Veel te laat omdat
BTB al sinds 2007 de problematiek van de onveilige en oncomfortabele parkings in een zwartboek aan de kaak stelde en dit in 2008 nog eens herhaalde omdat er op politiek vlak niets werd ondernomen!
in de twee jaar sinds de publicatie van ons eerste zwartboek er nooit concrete maatregelen zijn genomen, waarbij we moeten vaststellen dat de toestand er jaar na jaar op achteruit gaat.
we ondertussen 2009 zijn en het mandaat van minister Crevits binnen enkele weken ten einde loopt waarbij we sterk het gevoel hebben dat de minister vlak voor de verkiezingen nog vlug wil scoren op de kap van de vrachtwagenchauffeur die dagelijks de miserie van de onveilige parkings aan den lijve ondervindt.
Indien de minister echt met deze problematiek was begaan had ze ons na de publicatie van ons eerste en tweede zwartboek uitgenodigd om rond te tafel te zitten om oplossingen te zoeken op korte en lange termijn. Nu gooit ze in de aanloop naar de verkiezingen zonder overleg een plan op tafel. Voor BTB : Too Little, Too Late!
Dankzij de massale aanwezigheid vanmorgen op de internationale manifestatie in Brussel, waren de Europarlementariërs overtuigd van de noodzaak om de zelfstandigen mee op te nemen in de directieve arbeidstijd.
Met een ruime meerderheid is dit een eerste overwinning in de richting van veiligheid voor iedereen ! Wij willen daarbij ook onze collega's havenarbeiders( die niets met transport te maken hebben) bedanken voor hun inzet want ze waren daar met 14 man aanwezig.
Belgische chauffeurs brengen voor de werkgever het meeste op!
Volgens de laatste statistieken van de Europese Unie die afkwam met een berg cijfers over de 27 lidstaten en dit voor het jaar 2006. Nederland is het duurste aangaande loonkosten met 43.000 euro gevolgd op de 2de paats voor België met een bedrag van 40.000 euro ( Dit zijn gemiddelden) Maar hoo verrassing wij zijn van ver de werknemers die het meest opbrengen, met een gemiddeld bedrag van 156.000euro zakencijfer, vergeleken met de Nederlanders die maar 139.000 halen. Nu voor onze Polen.... de gemiddelde loonkost bedraagt 5000 euro voor een zakencijfer van 45.000 euro. Uiteraard zijn dit cijfers die gaan over 2006. (vertaald uit een art. verschenen in "LES ROUTIERS" van februari 2009)