Een volwaardig statuut voor elke
werknemer in de sector
Het kapitalisme is in volle crisis.
En de rekening wordt betaald door de werknemers. Ook in onze
sectoren. 30 % van de trucks stond stil op de bedrijfsparkings in 2009.
De Lijn en TEC kondigen besparingsplannen aan, de tijdelijke werknemers zijn
vaak al lang ontslagen en herstructureringen worden doorgevoerd in de
logistiek.
Tegelijk klagen de werkgevers over het
gebrek aan kwalificatie van het personeel.
Dat is soms terecht. Jammer genoeg durft
men de vinger niet op de spreekwoordelijke wonde te leggen. Betaalt
de sector een behoorlijk loon ? Kunnen de werknemers in veilige
omstandigheden werken ? Wordt er voldoende geïnvesteerd in de vorming
van het personeel, zodat ze met kennis van zaken aan de slag kunnen ? Het
verkeersreglement kennende, de veiligheidsvoorschriften beheersend ?
Wetend hoe men lasten mag en moet tillen ?
Al te vaak vergeet men dat de
aantrekkelijkheid van een beroep ook daarmee samenhangt.
VOOR
DE PROFESSIONELE VRACHTWAGENCHAUFFEUR
Wens 2 :
Investeren in
wegeninfrastructuur = investeren in jobs
Indien men van België echt een logistieke
pool wil maken, dan moet men er ook naar handelen.
Een degelijke wegeninfrastructuur, veilige
verkeersaccommodatie, dat kost geld en vergt investeringen. Bovendien
betekent investeren in wegen ook het organiseren van de relance en daar
hebben we momenteel méér dan nood aan.
Wil men de mobiliteit op gang houden dan
moeten er werken uitgevoerd worden om het verkeer vlot en vooral veilig te
laten verlopen.
De ring rond Antwerpen moet afgewerkt
worden. Dat geldt ook voor de ring rond Brussel, en de meeste grote
steden. De E313 (Antwerpen - Liège) moet verbreed worden, de spoorvorming
moet weggewerkt worden (bijv. aan de oprit van de expressweg in Zelzate en op
vele andere plaatsen).
Wens
3 :
Zorg
voor voldoende, veilige en comfortabele rustplekken op de parkings langs de snelwegen
en op de wachtplaatsen in de havens
Dat is en blijft dé vraag van de
beroepschauffeurs. Drie zwartboeken heeft BTB al gewijd aan de problematiek van
de parkings : Onvoldoende, onveilig en oncomfortabel zijn de drie
trefwoorden die we moeten gebruiken. Hoewel er in sommige
servicestations moeite wordt gedaan om betere, gezondere en goedkopere
maaltijden aan te bieden, blijft het leven voor de chauffeur onderweg vaak een
calvarietocht.
Te weinig douches, geen aparte douches
voor vrouwelijke chauffeurs, en vooral : er zijn gewoon té weinig
parkeerplaatsen.
Na drie
BTB-zwartboeken, die veel media-aandacht kregen, wordt het tijd dat de
beleidsverantwoordelijken daden stellen ! Rekening houden met onze klachten bij het
uitschrijven van nieuwe concessies is onvoldoende. Zo zijn we nog jaren
bezig! Er moeten desnoods tijdelijke noodmaatregelen komen om aan de
ergste klachten tegemoet te komen.
Wens
4 :
Stop
aan de slechte arbeid die de goede jobs verjaagt
Meer en meer stellen we vast dat slechte
arbeid de goede jobs vernietigt.
Belgische bedrijven ontslaan chauffeurs en
zetten onderaannemers in uit Oost- Europa. Vaak zijn die onderaannemers
opgericht door diezelfde Belgische firmas.
De enige reden is het organiseren van
sociale dumping.
De Belgische chauffeur verliest zijn werk,
de chauffeur uit Oost-Europa krijgt onderbetaald werk in slechte
werkomstandigheden. Een bezoek aan het Asiadok in Antwerpen, of in
de Transportzone in Zeebrugge spreekt boekdelen ter zake.
Er moet dringend werk worden gemaakt van
een écht sociaal Europa.
Wens 5 :
Wees toleranter op de rij- en
rusttijden, maar uiteraard niet ten koste van de chauffeur
Iedereen kent het klassieke geval van de
chauffeur die op 15 minuten van huis strandt, omdat hij aan de limiet van zijn
rijtijd zit. Iedereen vindt dit absurd, maar niemand doet er wat aan.
Uit intern onderzoek van BTB blijkt dat
meer dan 50% van de overtredingen van chauffeurs te maken hebben met de
dagelijkse arbeidstijd of rijtijd.
BTB wil dat de rusttijden gegarandeerd
blijven. Het is goed en veilig dat een chauffeur regelmatig moet rusten. Maar een
meer flexibele toepassing is aangewezen. Een chauffeur beboeten die
één of twee minuten over zijn rijtijd gaat is absurd.
De chauffeur die na een week buitenland op
vrijdag naar huis rijdt en op 15 minuten van de thuisbasis moet blijven staan,
dat is even absurd.
Bovendien moet de fraude, die bepaalde
bedrijven organiseren door hun chauffeurs aan te zetten om de tachograaf op
foutieve wijze te gebruiken, aan banden gelegd worden. Zo worden
chauffeurs gedwongen de tacho op rust te zetten, ook al zijn ze in
beschikbaarheid. Als dat systematisch gebeurt verliest de chauffeur al
gauw een stuk loon.
Wens
6 :
Verlos
ons van de zogenaamde Eco-combis of Super-trucks
De enigen die voordeel halen uit het
inzetten van lange en zware voertuigen zijn de werkgevers.Zij noemen
die trucks eco-combis. Ze kunnen in één keer méér laden, hebben zo minder
chauffeurs nodig, maar die trucks veroorzaken ook meer onveiligheid in
het verkeer. BTB noemt ze dan ook cash-combis.
Voor gewone trucks investeren we volop in
de dodehoekspiegel, om veiligheidsredenen. Tegelijk zouden we met nog grotere,
nog zwaardere trucks moeten gaan rijden.
Een drukbereden land als België is niet
klaar voor de super-truck, de wegeninfrastructuur is er niet voor uitgerust (denk bijv. aan de
ronde punten).
De Staatssecretaris van Mobiliteit maakte
dan ook een grote fout toen hij de transportfederaties toezegde om experimenten
met deze wegmonsters toe te laten. De regionale ministers die hem volgen in dit
kwaad dragen een zware verantwoordelijkheid.
Wens
7 :
Organiseer
geen verschuiving van dag- naar nachttransport
Sommigen zien de oplossingen voor het
mobiliteitsprobleem wel heel simpel.
Als we het personeel uit de
grootwarenhuizen en de logistieke depots langer aan het werk houden (s avonds
laat, s morgens zeer vroeg en s nachts), dan kan je een deel van het
truckvervoer van de dag naar de nacht verplaatsen.
Dat dit zou leiden tot massale en/of
verplichte nachtarbeid voor truckers stoort blijkbaar niemand. Dat het
wetenschappelijk bewezen is dat een mens - dus ook een truckchauffeur - in het
donker minder goed ziet, stoort ook niet. Dat we op die manier extra veel
ongelukken zullen krijgen, zal waarschijnlijk ook weer de schuld van de
individuele truckchauffeur zijn.
En wat met het sociale en familiale leven
van die chauffeurs, die van de ene dag op de andere nachtdieren worden, omdat
dat dé oplossing is voor het mobiliteitsprobleem ?
De recente voorstellen ter zake van
Minister Crevits zijn dan ook uit den boze.
VOOR DE TRANSPORT- EN DE
LOGISTIEKE SECTOR
Wens 8:
Financiële bijpassing en
controle bij economische werkloosheid
Wie in de transportsector economisch
werkloos wordt, krijgt geen enkele vorm van financiële bijpassing, wat in
andere sectoren wel een zo goed als algemene regel is. Wie economisch
werkloos valt, die moet het stellen met zijn of haar
werkloosheidsuitkering. Tijdens de laatste onderhandelingen kaartten de
vakbonden dit punt nochtans aan. Het patronale njet kan deze bijpassing
vandaag nog weglachen. Ondertussen wordt het personeel uit de
transportsector dubbel gepakt bij werkloosheid: zonder werk en een
verminderd inkomen (dat volledig door de gemeenschap wordt gedragen).
Het gebrek aan sluitende
controlemechanismen zorgt bovendien voor misbruiken. Chauffeurs worden
bij de eerste ziektedag op economische werkloosheid gezet om het gewaarborgd
loon te vermijden. Chauffeurs worden op economische werkloosheid geplaatst
terwijl Oost-Europese chauffeurs hun ritten rijden. Je kan het zo gek niet
bedenken of het gebeurt. BTB eist een financële bijpassing voor de
slachtoffers van de economische werkloosheid en meer en sluitende controle op
de gebruikers van het systeem.
Wens 9:
Beperk de interimarbeid
De inschakeling van de interimarbeid moet
aan banden gelegd worden. In plaats van vervangers voor zieken of
arbeidskrachten die inspringen bij uitzonderlijke of onvoorziene vermeerdering
van werk, zijn interimarbeiders op veel plaatsen de regel geworden. Je
krijgt geen vaste arbeidsovereenkomst meer als je niet eerst minstens 6 maanden
(vaak langer) via interimarbeid passeert.
BTB wenst volwaardige
arbeidsovereenkomsten voor de interim-arbeiders
VOOR DE AFHANDELAARS OP DE
LUCHTHAVENS
Wens 10 :
Geen derde afhandelaar op de
luchthaven van Zaventem
De afhandeling van de bagage in de
luchthaven van Zaventem gebeurt nu door twee afhandelaars : Flightcare en
Aviapartner.
Uit contacten met de Staatssecretaris voor
Mobiliteit is gebleken dat het zijn bedoeling is om minstens één extra
afhandelaar in te schakelen.
BTB houdt haar hart vast en waarschuwde
vroeger al voor de sociale gevolgen van zon beslissing. Hoe meer
men liberaliseert in deze sector, hoe meer de werkgevers zullen proberen
te besparen op loon- en arbeidsvoorwaarden, op materiaal en dus ook op de
veiligheid van het personeel.
BTB wenst geen extra afhandelaar op
Zaventem.
Bovendien waarschuwen we de huidige
afhandelaars Aviapartner en Flightcare: stop met afsplitsen van activiteiten om
die nadien door te schuiven naar andere firmas die tegen lagere
arbeidsvoorwaarden functioneren en vaak onder een ander paritair comité
vallen. Sluit deze doos van Pandora, voor er ongelukken gebeuren op
Zaventem!
Wens
11:
Beperk
de last tot 23 kg voor de bagagisten op de luchthavens
Een bagagist op de luchthaven versleept
per dag zon 10 TON ! Per koffer tilt hij of zij 20 tot 30 kg !
Uitschieters boven de 30 kilo zijn geen uitzondering (zeker op de vluchten naar
Afrika). 150 koffers per vlucht ook niet. Kortom, het is fysiek hard werken en veel
bagagisten hebben daardoor rugklachten.
Daarom wil BTB samen met de Europese
vakbondskoepel ETF een beperking op het aantal kilo per colli tot 23 kg.
Wie meer wil meenemen moet niet enkel meer
betalen, maar de vracht ook spreiden over meerdere koffers of collis.
VOOR DE BUS-, CAR- en
TAXICHAUFFEUR
Wens
12:
Stop
de agressie tegen bus- en taxichauffeurs
Bus- en taxichauffeurs worden maar al te
vaak geconfronteerd met agressie. Mondelinge agressie, maar ook fysiek
geweld onder passagiers en naar het personeel toe, komen steeds vaker
voor.
De werkgevers moeten daarom meer
investeren in de veiligheid van het materiaal, de preventie, de opleiding van
het personeel,
En de overheid (de politie) moet haar
verantwoordelijkheid opnemen door op te treden in bepaalde wijken waar
buschauffeurs of taxivoerders nog amper door durven rijden.
BEZINT
EER GE BEGINT: PLEEG OVERLEG MET DE VAKBONDEN
Wens 13 :
Geef ons ministers en andere
politieke verantwoordelijken die de werknemers uit de transportsector betrekken
bij hun beleid
Sinds haar aantreden hadden we nog niet de
eer om overleg te kunnen plegen met het kabinet van Mevrouw Crevits, de Vlaamse
superminister verantwoordelijk voor Mobiliteit en Openbare Werken. Ondertussen
lanceert ze voorstellen bij de vleet, zonder rekening te houden met de stem van
chauffeurs of logistiekers. Maar ook in Wallonië is men niet gehaast om
tot overleg te komen met BTB. Ook van het zuidelijk front geen nieuws als
het op overleg aankomt.
De excellenties moeten echter weten dat ze
zonder de beroepschauffeur, de logistieker, de verhuizer, buschauffeur of
taxibestuurder, geen beleid kunnen maken. En het beste beleid wordt
gemaakt met inspraak van betrokkenen.
Meer info?
Frank Moreels, Federaal Secretaris Transport en Logistiek BTB ABVV, frank.moreels@btb-abvv.be
en gsm: 0032 475 243896.
This email may contain information that is privileged or confidential. If you
are not the intended
recipient of this email, please notify the sender immediately and delete it
without reading, copying,
storing, forwarding or disclosing its contents to any other person.
Thank you
No virus
found in this incoming message.
Checked by AVG - www.avg.com
Version: 9.0.725 / Virus Database: 270.14.124/2599 - Release Date: 01/04/10
09:24:00
Tot onze grote
verbazing lezen wij in de pers dat UPTR de vakbonden de schuld geeft van het
feit dat de economische werkloosheid in de sector van het goederenvervoer niet
wordt verlengd, met alle gevolgen van dien.
Sta ons toe even de
puntjes op de i te zetten.
Vanzelfsprekend is BTB-ABVV
bereid om het probleem van de economische werkloosheid aan te kaarten. Eén van
de prioriteiten voor onze organisatie is immers het behoud van jobs en het
vermijden van ontslagen.
Wij weten ook dat
de economische crisis bij sommige transportbedrijven het water tot aan de
lippen doet stijgen. Daarom zijn wij voorstander van de verlenging van de
economische werkloosheid, op voorwaarde dat er ook een controlemechanisme wordt
ingebouwd. Wij hebben immers in de praktijk vastgesteld dat er veel werkgevers in
de sector misbruik maken van het systeem van de economische werkloosheid. De
vaste chauffeurs worden tijdelijk op economische werkloosheid gezet, maar
ondertussen rijden er wel interimarbeiders met diezelfde vrachtwagens. Of erger
nog : Oost-Europese chauffeurs nemen gewoon het werk over, aan een lager loon
weliswaar.
Daarom stuit de
hyprocriete houding van UPTR ons zo tegen de borst. Zij weten ook dat deze
misbruiken bestaan. Toch vinden zij dat wij als vakbond geen enkel
controlemechanisme mogen inbouwen. BTB-ABVV heeft constructieve voorstellen naar
voor geschoven, maar deze werden door UPTR, als enige van de drie
werkgeversfederaties trouwens, gewoon van tafel geveegd. Zij beschermen liever
de foefelaars ten koste van de ernstige transportfirmas. UPTR brengt met haar
anti-constructieve houding het sociaal overleg in de sector in gevaar.
Bovendien : onze
chauffeurs zijn nog lang niet vergeten dat de werkgeversfederaties tijdens de
laatste sectoronderhandelingen ronduit weigerden om aan de chauffeurs een
bijpassing toe te kennen in geval van economische werkloosheid. Door het
werkloosheidssysteem moet de werkgever de chauffeur al geen loon betalen, maar
zelfs een kleine bijpassing, betaald door de firma of door de collectiviteit
van het sociaal fonds, was niet bespreekbaar. Een kleine vergoeding die door de
chauffeurs zeker zou worden op prijs gesteld, aangezien zij al een groot inkomensverlies
leiden omwille van de werkloosheid. Njet over de ganse lijn.
Wij kunnen dan ook
enkel besluiten dat UPTR vorige week donderdag wel aanwezig was op het Paritair
Comité, maar dat zij, zoals zo dikwijls in het sociaal overleg, oogkleppen op
hadden en bovendien niet hebben geluisterd naar het standpunt van BTB-ABVV.
Ja, wij zijn
voorstander van constructief overleg tussen de sociale partners.
Ja, wij zijn vóór
de verlenging van de economische werkloosheid.
Maar enkel mits
inbouwing van een controlemechanisme. Want als syndicale organisatie weigeren
wij carte-blanche te geven aan de foefelaars uit de sector, die door UPTR de
hand boven het hoofd worden gehouden.
Beste vrienden, Ik heb vandaag een klacht neergelegd tegen Stora-Enso in Zeebrugge. De reden vind je terug in brief die in bijlage is toegevoegd. WIJ ZIJN MENSEN EN GEEN STRONT. Ik gebruik het woord DIER niet want die hebben tenminste de dierenbescherming
Aan: Diensthoofd Antoon Serroen,
attaché,
Externe
directie
Breidelstraat 3
B8000
Brugge
Geachte,
Graag had ik een klacht willen indienen voor onmenselijke en
zeer gevaarlijke werkomstandigheden tegen de Firma Stora-Enso gevestigd in de
voorhaven van Zeebrugge.
Op vrijdag 17 oktober moest ik voor onze firma DDtrans
gevestigd in Zeebrugge en in opdracht van onze klant Ewals bobijnen papier(
1300kg) laden bij Stora-Enso.
Ik werd daar geladen binnen in een loods.
Na belading en met open zijl werd mij gevraagd om de lading
te verzekeren met spanbanden en met plastice hoeken om de lading te beschermen
en dit volgens de nieuwe wetgeving in België en Europa.
Tot daar geen probleem. Maar dan werd mij gevraagd om dit
wel buiten te doen. Gezien de zware wind en risico op regen, heb ik daarop
bezwaar gemaakt en dit voor mijn veiligheid gezien het zijl van mijn trailer
tot een meter de lucht in ging.
Hun antwoord was, als je nog veel commentaar geeft zullen we
je nummerplaat opschrijven en jou de toegang tot het bedrijf de volgende keer
weigeren.
Ik ben dan vooraan gereden naar het hoofdkantoor om daar
deze problemen en gevaarlijke situatie aan te kaarten met de preventieadviseur
en directie van Stora-Enzo.
Werd daar ontvangen door een bediende die mijn klacht niet
wou doorgeven of inschrijven in hun boek van preventie.
Daar we stuwingen moeten doen volgens wetgeving en
directieven van Stora anders kunnen we zelf het bedrijf niet verlaten, denk ik
dat dit moet gebeuren op de meest veilige en menselijke manier, daar zij ook
verantwoordelijk zijn voor veiligheid van externe firmas tewerkgesteld op hun
terreinen.
Daar ik Syndicaalafgevaardigde ABVV, lid van de OR en CPBW
ben bij onze Firma en ook contactpersoon ben voor de drie vakbonden op gebied
van veiligheid en preventie zet ik VEILIGHEID en WELZIJN op het werk zeer hoog
in mijn agenda.
Mijn werkgever is ook van plan een brief te schrijven naar
Stora en heeft onze klant Ewals op de hoogte gebracht van deze problemen.
Graag werd ik op de hoogte gehouden van het verder verloop
van mijn klacht.
Beste vrienden, Danny, Kleine Alain, Jean-Marie en Herwig danken jullie voor de mooie opkomst. We bedanken ook onze sponsors die voorde leuke en vele prijzen hebben gezorgd In het begin dacht ik dat er veel kilometers zouden gewerkt worden maar uiteindelijk was er sprake van millimeter werk.
De laatste tijd verdwijnen er weer onterecht halve tot volle uren tussen de middag en zelf s' avonds. DIT IS NIET DE AFSPRAAK DIE GEMAAKT IS! Gelieve deze problemen naar ons door te geven om dit NOGMAALS op de volgende ONDERNEMINGSRAAD aan te kaarten. Je kan het ons mailen via de blog en dit blijft anoniem indien gewenst. De gegevens die we daarbij nodig hebben zijn volgende; Uur van afspraak, uur aankomst en vertrek en hoeveel hebben ze ingehouden. Mvg
Dit volgend pamflet werd bij ons in chauffeurs lokaal achtergelaten door een anonieme schrijver. Prachtig geschreven en vond het nodig dit op onze Blog te plaatsen.
Beste collega's en vrienden,
Graag eens een woordje over onze Firma, Opgericht in de jaren '80 door de heer Gustaaf De Dijcker, een hardwerkend mens ( en met de hulp van chauffeurs), die op een aantal jaren van een kleine overname een groot en bloeiend transportbedrijf heeft gemaakt. Het was in die tijd een privilege bij DDtrans te mogen werken. het was er goed vertoeven en er werd er hard gewerkt door iedereen. De chauffeurs werden prima verloond en de firma groeide gestatig en werd alom geprezen. Er verschenen zelfs artikels in kranten waarin de firma geprezen werd voor de punten die gegeven werden aan het personeel die hun uiterste best deden om VEILIG, ZUINIG en OPTIMAAL te presteren. De reisjes die de anciens, die 5jaar dienst hadden en foutloos gereden hadden werden beloond met een driedaagse uitstap en iedereen deed dan ook zijn best om er eens bij te zijn. Helaas is de heer De Dijcker een dagje ouder geworden en mede door de crisis ( en deels door onze nieuwe kaderleden) waait er nu een gans andere wind door de firma. Het puntensysteem, reisjes, jaarlijks personeelsfeest, ( vriendenkring DD ) die toch een teken van respect waren naar het personeel toe, zijn grotendeels zoniet allemaal verdwenen. De grote reize die we vroeger hadden zijn allemaal ingeneomen door poolse collega's die nu meer respect krijgen dan de mensen die er jarenlang met hart en ziel voor gewerkt hebben.( en deze tot een bloeiende zaak hebben gebracht) Elke chauffeur die nu weggaat bij de firma omdat, op het einde van de maand er steeds een aantal gepresteerde uren verdwenen zijn worden door poolse collega's vervangen. Het gemor onder de collega's is enorm, maar word niet gehoord door het kader, die winst maken en belangrijk vinden iedere kans te benutten om chauffeurs het gelag te doen betalen. Dit word weliswaar niet in de kran gezet en de binnenlandse ritten die de polen doen worden doodgezwegen. Met groeten van, Anoniem
DRINGEND VERZOEK Samen met Danny Sevenants van het ACV en Jaak Catelyn van het ACLBV vragen we u dat extra blad waar er zogenaamd fouten op staan die jullie zouden begaan hebben NIET af te tekenen voor wij dit in Ondernemingsraad hebben besproken en Niet of Wel goedgekeurd hebben. DIT HOEVEN JULLIE NIET TE TEKENEN ZOLANG ER OVER DIT PUNT GEEN AKKOORD IS EN DIT IN HET ARBEIDSREGELEMENT STAAT VERMELD!!!!!!!!