Ik zou het niet weten, maar ik weet nu wel dat vijf fietsers samen heel sterk en tot heel wat in staat zijn. Neem re de kaart van Frankrijk maar eens bij en bekijk eens hoe ver ze al gevorderd zijn in het land van le vin, le boursin et le pain. Straks wordt er nog een stukje verder gefietst en dan is het eindpunt, het doel van deze tweede reeks etappes bereikt. Dit keer gaat het van Saunacq-et-Muret naar Dax, alweer door de Landes. Voor wie het kleine gehucht waar er wordt gestart niet op de kaart vindt (staat wel op kaart nr 335 van de Michelin Departemental Reeks), het ligt een 14 km ten noordoosten van Liposthey, en voor wie dat ook niet vindt, dan maar op 28 km noordnoordoost van Labouheyre. Ook hier weer hetzelfde ochtendritueel: gezamenlijk ontbijten, daarna nog even de te fietsen weg overlopen, bagage inladen, uitchecken, drinkflessen vullen en weg. Ik vul geen drinkflessen, maar zet de koers in de GPS en laat de motor warmdraaien.
Het landschap van de Landes verandert: er komen andere boomsoorten (nu zijn er ook eiken), andere varens en meer open plaatsen in de bos. Zelfs in de kleinste dorpen staan twee of drie unimog alle terrein brandweerwagens buiten aan de brandweerkazerne, klaar om bij het minste teken van bosbrand uit te rukken. Je ziet ook veel hoge observatietorens en brandgangen in het bos. Ze zijn dus heel beducht voor het vuur. Nochtans is dat niet het enige waarvoor ze hier bevreesd moeten zijn, want het gebied kent ook zeer hevige stormen. Zo vernietigde de storm Klaus in 2009 25 % van het beboste gebeid en door hard werken , herstelt zich dat nu heel langzaam.
Onze eerste afspraak hebben we in Rion des Landes gelegd. De fietsers nemen een weg die op enige afstand langs de autoweg A63-E5-E70 loopt maar ik rijd eerst naar Moustey dat in het Parc Naturel Régional des Landes de Gascogne ligt. In dit dorpje op de Compostella route (vandaar is het nog juist 1000 km) staan twee oude kerken gebouwd in een lokale steen, garluche. Een van de kerkjes, de Notre-dame, heeft in de zuidelijke muur nog een "porte des Cagots", dat was een deurtje waarlangs die mensen de kerk moesten betreden, het waren lijders aan de witte lepra of andere huidziekten die buiten de gemeenschap moesten leven, maar toch de kerkdienst mochten bijwonen. Ze droegen opvallende merktekens en hun conditie ging over van generatie op generatie.Vandaar ga ik naar Morcenx om inkopen te doen. Ik moet dat hier wel in de gaten houden, want het aantal winkels wordt kleiner en kleiner en ik kan het me niet veroorloven een grote winkel voorbij te rijden met het idee dat ik er straks wel weer een vind. Toeslaan wanneer het kan, is de boodschap. Tussen Morcencx en Rion merk ik dat er toch nog andere levende wezens in de Landes hier aanwezig zijn, want op de weg voor mij zit een eekhoorn rustig te wachten. Ze moeten hier trouwens wel iets doen om mensen te lokken en daarom verkopen ze hier de grond tegen 36 euro per m², alle taksen inbegrepen. Dus, allen daarheen! Met mijn inkopen dan naar Rion des Landes. Weer een heel mooi verzorgd dorp, bebloemd en met een mooie oude kiosk en dito kerk. In het portaal ervan fotografeer ik uiteraard het kapiteel waarop de strijd van Daniël in de leeuwenkuil staat afgebeeld. Ik was niet altijd een Haldis, ooit was ik een beroemd profeet die zelfs leeuwen tot schootkatjes maakte. Maar, the times thy are an changin', zoals onze Bob Dylan kweelde. Er was rond de kerk een rustig, schilderachtig bebost park waarin een riviertje liep (Grand Retjon), dus ideaal op de lunch te verorberen, maar het mocht niet zijn. De fietsers lieten me weten dat ze even zouden stoppen in Morcenx omdat een paar leden toch wel wat last kregen van een beschadigd zitvlak en het best was even te rusten. En of ik naar daar kon komen? Ik zou ze wel zien zitten op een terras nabij de kerk. Ik vond ze daar ook. Na een klein incident in het gemeentehuis waarbij Frederik de secretaresse schoffeerde door haar om een tampon te vragen, volgens Bruno had hij een cachet moeten vragen, waren ze dus een watertje en een koffietje gaan drinken om te bekomen. Maar van stoppen wilden ze niet weten, niemand. Er werd een consensus bereikt waarbij ze zouden doorrijden tot in Rion of zelfs tot in Boos, indien het voor iedereen zou gaan. Indien niet, dan zou ik bezemwagen spelen en de geblesseerden opladen in Rion alvorens door te rijden naar Boos. Het was alsof ze nu met alle kracht zo vlug mogelijk de eindmeet wilden bereiken.
We komen in het land van de stierenvechters en onderweg zien we de eerste, grote arena. In Boos vinden we weer een heel uitgebreide sportaccommodatie en daar kunnen we lunchen. Het is opvallend hoeveel deze dorpen, want meer zijn het niet, spenderen aan het aanleggen van sportvelden en het bouwen van sporthallen. Bovendien is alles prima onderhouden. Het moet een superlunch worden, want alles moet op, zodat er morgen niets meer moet worden meegenomen tussen de fietsen en de rest van de bagage. Bij het eten komen de zadelproblemen uitgebreid aan bod. Mooi woord, maar het zijn niet de zadels die problemen hebben, maar de erop rustende lichaamsdelen. Het is allemaal een kwestie van wrijving en drukpunten. Ik hoor ze het allemaal graag uitleggen, maar ook ik moet me nu en dan eens verzetten in mijn autozetel, maar daar heeft niemand het over, laat mijn drukpunten maar onder druk. Ik moet trouwens deze dagen heel wat drukken op de onderzijde van de aan te kopen meloenen om te voelen of ze wel rijp zijn voor de tedere verhemeltes van de fietsers. Ik kan je verzekeren dat niet alle winkeljuffrouwen dat graag hebben, dat drukken, want dat veroorzaakt uiteindelijk geplet vruchtvlees. Ik moet echter kiezen: de bliksems in de ogen van de winkeljuffrouwen of de meewarige blik in de ogen van de fietsers wanneer de meloen weer eens iets te hard blijkt te zijn.
Dirk deelt ons mee dat hij volgend jaar om zadelproblemen te vermijden, gewoon het zadel van zijn fiets zal afnemen en dat hij het zal vervangen door een zetel. Dat wil ik wel eens zien en dan nog op een koersfiets. Het einde nadert en er wordt al eens gesproken over volgend jaar en de fietstocht die dan op het programma zal staan. Daarbij komt natuurlijk ook de vraag wie er dan chauffeur zal willen zijn. Dit bleek dit jaar ook niet van een leien dakje te zijn gelopen. Uiteindelijk kwam ik uit de bus na lange en delicate afweging van alle voor -en nadelen en vooral doordat er geen enkel alternatief was. Ik dankte de leden uitvoerig voor hun vote of confidence en verzamelde het eten dat toch nog over was en we waren klaar om te vertrekken naar Dax. Dirk vergezelde me in de wagen en kon genieten van het comfort van de wagenzetels.
De laatste strook naar Dax. vandaag zullen ze dan toch weer een kleine 100 km hebben gefietst. Dirk en ik komen aan in het hotel rond 14.30 u. De wagen parkeren aan de achterkant van het gebouw, wat bagage uitladen en naar onze kamers, wat alter trek ik even de stad in nadat ik de autosleutels aan de receptie voor de fietsers heb afgegeven. Ik hoor niets meer van hen tot 16.30 u. Ze zijn intussen in het hotel aangekomen en we vertrekken samen voor een kleine wandeling. Frederik blijft thuis om even uit te rusten en te bekomen van de emoties na deze volbrachte taak. Voor ze naar het hotel kwamen, waren ze nog naar de kathedraal van Dax gefietst om hun laatste stempel te halen. De koster van de kathedraal maakte wel bezwaar tegen hun kledij. In het huis van de heer loop je niet zomaar rond in een fietsmaillot. Toen ze echter met hun pelgrimsboekjes zwaaiden, werd ook hij vertederd en ze kregen hun stempel. Voor het portaal werd iemand aangesproken om een foto van de fietsers te nemen. De oplettende lezer en kijker (foto staat op WhatsApp) zal merken dat er slechts vier fietsers op staan, Dirk ontbreekt. En dat is normaal, gezien de omstandigheden. Deze ochtend had hij immers weer zijn heiligschennende truitje aangetrokken. Met een dergelijk truitje kon hij onmogelijk de kathedraal betreden. Die was al voor de derde keer herbouwd en de tekening en de woorden op het truitje zouden ongetwijfeld een vierde heropbouw noodzakelijk hebben gemaakt. Om de stad Dax en het bisdom kosten te besparen en om hier volgend jaar opnieuw te mogen starten, bleek het dus meer dan wenselijk dat Dirk niet in de kerk zou komen. Bovendien was hij op dat ogenblik al in burgertenue aan het winkelen. Tijdens de kleine wandeling werd er nog genoten van een Tourtel Agrume Sans Alcool. Ze hadden er nog juist vijf in huis en die verdwenen dus nu van het rek. Op een paar minuten werd hier door de Vlaamse delegatie de volledige maandvoorraad bier zonder alcohol van het café door de dorstige kelen gegoten. Ergens gaat dat niet zo goed samen, Vlamingen en bier zonder alcohol, maar misschien werd hier een nieuwe trend gezet. Daarna terug naar het hotel waar ik aan de blog wou beginnen. Nu de goden ons weer slecht gezind waren, was het heel normaal dat ik die blog niet meer aan de praat kreeg, wat ik ook probeerde. Tot vandaag toe heb ik vruchteloze pogingen ondernomen om op die blog te raken, maar het lukt gewoonweg niet. Ik heb dan maar een nieuwe blog aangemaakt, waarin je nu aan het lezen bent.
Om 19.00 u. zijn we dan voltallig vertrokken voor het laatste avondmaal. Een eerste poging mislukte doordat ze ons enkel maar tapa's wilden serveren. Fietsers die een groot stuk vlees en frieten, veel frieten willen eten, nemen daarmee geen genoegen. We hadden al vlug in het snotje dat ze ons eigenlijk niet echt wilden bedienen doordat het restaurant eigenlijk al volzet was. Francis is dat dan eens goed gaan uitleggen aan de baas en daarna zijn we vertrokken naar een ander eethuis. Van buiten zag het er wat bedenkelijk uit, zo met roze en rode neonlampen aan de gevel en na mijn vorige ervaring met het onverhoeds binnenlopen van bars vol lingerie was ik dus dubbel op mijn hoede. Maar, geen nood lieve lezer, we waren en bleven op het rechte pad en het avondmaal was een voltreffer en verliep in alle sereniteit.
Natuurlijk werd al wat nagekaart over de geslaagde onderneming en er werd ook vooruitgekeken naar een vervolg voor volgend jaar. Zo werd gesuggereerd dat de fietsers zouden kunnen vliegen naar Bordeaux alwaar ik ze in grote stijl op het vliegveld zou kunnen ophalen met de fietsen en de bagage in de wagen, minder luxueus werd ook aan een treinreis gedacht. Dit moet allemaal nog rijpen en het zal zeker deel uitmaken van grondig overleg. Ook werden suggesties gedaan voor de uitrusting. Doordat mijn vrouw toch een nieuwe wagen nodig heeft, werd subtiel geopperd dat ze misschien een bestelwagen van het type waarmee we nu reden zou kunnen kopen. Andere voorstellen betroffen het aankopen van een groot vat zitvlakzalf met bijhorend pompje om de zalf te verdelen, anderen stelden dan weer voor om een klein verzorgingstentje in de laadruimte te installeren zodat men zich niet steeds meer in biechtstoelen zou moeten verschuilen om de pijn enigszins te milderen door het aanbrengen van een nieuwe laag zalf. Ook veldbedjes voor een kleine platte rust na de lunch en een microgolfoven voor hot dogs, soepjes en kip werden geopperd.
Ik heb ze maar laten zeggen en dromen, wellicht waren ze wat high door het bereiken van het doel en als we al niet meer mogen lachen, waar gaat het dan naartoe?
Voor ons in elk geval richting bed, want morgen staat een lange rit naar huis op het programma en we moeten daarvoor een fris kopje hebben.
Morgen komt het laatste blograpport en dan zijn we 's avonds ook thuis. hang wimpels en vlaggen al maar uit, verwittig het feestcomité van de buurt of het dorp. Een kop koffie of thee vergezeld van een vriendelijke glimlach en ontvangende armen zal ook al in dank worden afgenomen.
Groetjes,
Daniël
27-08-2017, 22:38 geschreven door Daniël Samyn 
|