(Energy Point) Als het lukt in heel Nederland om de ca 2.800 km spoor met een gemiddelde spoorbreedte ca 12 m te overkappen met zonnepanelen dan zijn daarmee zijn 2 miljoen huishoudens van zonne-elektriciteit te voorzien.
Dan is de Betwuwelijn nog niet meegerekend. Dit is gelijk aan de elektriciteitsopwekking van ca 400 windmolens van minimaal 100 meter hoog per stuk. Dit is ook gelijk aan 230% van het eigen elektriciteitsverbruik van de spoorwegen. Men houdt op jaarbasis dus 130% over voor levering aan naastgelegen industrieën, kantoren, woningen en andere elektriciteitsvragers.
De verdere voordelen
goed voor het milieu, draagt bij aan milieudoelstelling van de overheid, in een keer een grote klap, draagt bij aan het groene imago van spoorwegen, van investeerders en andere betrokkenen
minder horizonvervuiling zoals bij windmolens
spoorlijnen liggen op de volle zon, daardoor veel effectiever en goedkoper dan zonnepanelen op de daken van huizen en van gebouwen, strak werk, snel meters maken
fraaie vormgeving door inschakeling landschaps- en stadsarchitecten
minder bladeren en sneeuw en regen op de rails, daardoor ook levensduurverlenging van de rails en de wissels en de treinen
regenwateropvangmogelijkheden voor schoonmaken treinen, toiletspoelingen en levering van water aan anderen
mogelijkheid voor geluidsstillere spoorwegen, treinen
geen grote elektriciteitscentrales nodig voor deze opwekking, geen fossiele bronnen nodig
veel werkgelegenheid:bij aanleg ca 76.000 mensjaren en ca 1.200 mensjaren per jaar aan onderhoud.
Bronnen : http://www.earth-matters.nl/ en www.energy-point.com
De Amerikaanse plannen : 220MPH Solar-Powered Bullet Train on Arizona Horizon.
02-05-2011, 16:31 geschreven door Peter 
|