Cultuur in't stAd
Inhoud blog
  • De Culturele functie in de praktijk
  • Welkom
  • Cultuurparticipatie in de praktijk
  • Cultuur- en kunsteducatie in de praktijk
  • Cultuurparticipatie: Theorie
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    16-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Welkom op mijn blog!

    Deze blog staat in het teken van cultuur in Antwerpen: 't stAd zoals de inwoners van Antwerpen dat zeggen.
    Hij is tot stand gekomen in het kader van mijn studie Sociaal Werk / Personeelswerk - voor het vak Methodiek Cultureel Werk.

    Je maakt kennis met theorie en met praktijkvoorbeelden over:

    - De culturele functie
    - Cultuurparticipatie
    - De waarde van cultuur
    - Cultuur- en kunsteducatie

    ... in Antwerpen.

    Vóór het volgen van dit vak waren bovenstaande termen me volledig onbekend. Maar het maken van deze blog heeft me veel (culturele) waarde bijgebracht. 


    Ik wens jullie veel cultuur- en leesplezier toe...

    16-04-2016, 00:00 Geschreven door Nathalie  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Culturele functie in de praktijk


    De Roma:Onthulling kunstwerken van overal (Amazigh Festival)

    Amazigh Festival

    ONTHULLING KUNSTWERKEN

    VAN OVERAL

    za 5 maart 2016 • 11u30 
    Onthulling kunstwerken
    START IN DE ROMA
    GRATIS (GRAAG RESERVEREN)

    Kunstenaar Jelle Kindt en het district Borgerhout stellen met veel trots drie kunstwerken in het straatbeeld voor. Het idee voor de kunstwerken ontstond tijdens het feestjaar Van Overal: 50 jaar Migratie in 2014. Via deze publieke kunstwerken, die specifiek focussen op 50 jaar Marokkaanse migratie, zetten ze een bevolkingsgroep in de kijker die vandaag mee het district vormt tot wat het is: een bruisende plek om te wonen en werken voor iedereen.

    De inhuldiging start in de foyer met een korte toelichting met koffie en thee, daarna kan je de drie locaties - op wandelafstand - bezoeken. Op elke locatie is er gratis feest, muziek en een hapje. Inschrijven voor de inhuldiging van de kunstwerken mag, maar is niet verplicht. 


    Op zaterdag 5 maart nam ik deel aan de wandeling rond drie kunstwerken. Ik vertrok alleen en kwam terug aan met enkele mensen die ik tijdens de wandeling leerde kennen. De kunstwerken hangen goed zichtbaar op openbare plaatsen zodat iedereen ze kan bewonderen. Door deze rondleiding ken ik wel de achtergrond en betekenis van de kunstwerken, wat toch een meerwaarde betekent. 

    - Op welke manier wordt aan de essentie van de culturele functie van sociaal-cultureel werk gewerkt? 
    Dit festival is gericht op het verhogen van de participatie aan cultuur.

    - Smalle of brede cultuurbenadering?
    Brede benadering: Het is allesomvattend, toont aan wat deze groep binnen de gemeenschap beweegt en wat hen bezighoudt. Het gaat over de samenlevingsprocessen, diversiteit. 

    - Gaat de aandacht naar het product of het proces?
    Product: De kunstwerken zijn het product.

    - Welke functies zijn te herkennen?
    Cultuurbewaring: Deze kunstwerken zorgen ervoor dat deze cultuur en geschiedeins bewaard wordt voor de volgende generaties.
    Cultuurspreiding: De kunstwerken worden opgehangen aan gebouwen die een betekenis hebben voor deze gemeenschap. Ze zijn voor iedereen zichtbaar en zorgen op deze manier voor cultuurspreiding. 
    Cultuurbeleving: Via deze kunstwerken wordt cultuur gevierd. Op elke locatie waar een kunstwerk onthuld werd, waren feestelijkheden bezig.
    Cultuurschepping: Dit festival en de onthulling van de kunstwerken speelt in op de maatschappelijke tendensen (migratie). De bestaande cultuur wordt aangevuld met nieuwe cultuur, namelijk de kunstwerken die de migratiestromen symboliseren.

    - Welke interventiestrategie is aanwezig?
    Cultuurconsumptie: De kunstwerken worden in een publieke omgeving gehangen zodat iedereen ze kan zien.
    Cultuurbeoordeling: Mensen uit de gemeenschap hebben hun mening mogen geven over de deelnemende kunstwerken. Ze konden stemmen welke kunstwerken op de gebouwen zouden gehangen worden. 



    Ticket De Roma:




    De Reuzen van theatergezelschap Royal De Luxe 2015


    Ik was er bij toen vorig jaar oma reus en haar kleinkind de stad kwamen bezoeken:


    - Op welke manier wordt aan de essentie van de culturele functie van sociaal-cultureel werk gewerkt? 
    Dit straattheater is gericht op het verhogen van de deelname aan cultuur en op het samenbrengen van mensen.

    - Smalle of brede cultuurbenadering?
    Brede benadering: Via dit straattheater wordt een verhaal verteld aan de samenleving. Het wordt niet zoals anders in een museum georganiseerd, maar op straat tussen de mensen. 

    - Gaat de aandacht naar het product of het proces?
    Proces: Het straattheater brengt mensen samen in Antwerpen op de straat.
    Product: De poppen zelf en de verhalen die de poppen brengen zijn het product.

    - Welke functies zijn te herkennen?
    Cultuurbewaring: De poppen brengen verhalen van vroeger, wat een vorm van cultuurbewaring is.
    Cultuurspreiding: Doordat de poppen doorheen heel Antwerpen trekken gedurende een weekend, is er sprake van zowel fysieke als sociale cultuurspreiding.
    Cultuurbeleving: Deze poppenstoet triggert de toeschouwers en laat iedereen op zijn manier emoties en cultuur beleven.

    - Welke interventiestrategie is aanwezig?
    Cultuurconsumptie: Deze vorm van cultuur is gericht op het deelnemen en betrekken van deelnemers. Mensen uit de samenleving komen op deze manier in contact met elkaar.

    16-04-2016, 00:00 Geschreven door Nathalie  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cultuurparticipatie in de praktijk

    Ik neem jullie mee voor een rondleiding in mijn cultureel kapitaal:

    Middelbaar onderwijs & Cultuur:
    Zoals de meeste leerlingen heb ik tijdens mijn middelbare schooljaren meerdere keren kunnen proeven van toneel- en theaterstukken, schooltoneel, filmvoorstellingen, museumbezoeken...

    Wat me meer is bijgebleven is gedichtendag. Elk jaar rond eind januari werd gedichtendag gevierd op school. In het laatste jaar mochten we die dag mee organiseren voor de leerlingen van de voorgaande jaren. We waren de weken voordien actief bezig met taal en literatuur... om tot mooie gedichten, toneelstukken, rijmen... te komen.

    Het vak Esthetica heeft mijn kennis over en liefde voor klassieke muziek, schilderkunst en beeldende kunst doen groeien. Vooral de schilderkunst blijft me nog sterk bij. Schilderijen wekken steeds mijn nieuwsgierigheid over de symboliek of het tafereel dat op het schilderij staat. Dit gevoel ervaarde ik recent terug toen ik naar de Slow Art Day's ging in het Rockoxhuis. 

    Verschillende jaren na elkaar kregen we het vak M.O. (Muzikale opvoeding). Tijdens deze lessen leerde ik veel bij over de (klassieke) muziek, maar leerde ik ook zelf blokfluit spelen.

    Naast M.O., kreeg ik ook het vak P.O. waarin we kunst op een creatieve manier leerden kennen.

    Toen ik in het zesde jaar zat werd er met keuzevakken gewerkt. We mochten er twee uitkiezen die we dat jaar zouden volgen. Mijn keuze ging naar Wetenschappen en Kunst & Cultuur. Dit laatste vak was vooral praktijkgericht opgevat. Ik bezocht bijvoorbeeld het Modemuseum in Antwerpen waar ik kledij mocht passen waarmee ik op de foto ging en we deden een rondleiding in de buurt om de architectuur binnen de Art Deco en Art Nouveau te leren kennen.

    Toen we op uitstap gingen naar Parijs kregen we de opdracht om een fotoverhaal te maken van de plaatsen in Parijs waar we die dag geweest waren. Ook hierin zit cultuur en kunst verweven in elkaar. 

    => Mijn middelbare schooltijd heeft toch wel sterk bijgedragen tot mijn kunst- en cultuurontwikkeling op verschillende vlakken (muziek, schilderkunst, architectuur, mode, theater...)


    Vrije tijd & Cultuur

    Tijdens de lagere school en het begin van de middelbare school zag je me samen met een vriendin en onze mama's af en toe in musea of gingen we samen naar theater. Ik herinner me bijvoorbeeld nog een optreden van Bart Peeters dat we samen bijwoonden.

    In mijn tienerjaren ging ik maandelijks of meer met vriendinnen naar de cinema om de laatste nieuwe films te bekijken. Andere vormen van cultuur beleefde ik toen via school.

    Nadien nam de film een kleiner aandeel in van mijn vrije tijd en heeft de film plaats gemaakt voor theater, toneel, stand-up comedy, concerten... Samen met mijn vriend ga ik naar stand-up comedy of met enkele vriendinnen genieten we van een goed theaterstuk. Arenberg Schouwburg, Elckerlyc, Fakkeltheater, Museum Aan De Stroom, Openluchttheater Rivierenhof... zijn plaatsen in Antwerpen waar ik cultuur beleef.


    In mijn vrije tijd neem/nam ik voornamelijk deel aan cultuur in de smalle benadering (toneel, theater, concert...) waarbij het cultuurproduct alle aandacht krijgt. Deze smalle vorm van cultuur is/was voor mij de meest gekende vorm. Het onbekende blijkt voor mij toch een drempel te betekenen.
    Een opdracht als deze blog ben ik daarom zeer dankbaar. Het zorgt ervoor dat ik mijn (culturele) wereld heb opengetrokken. Het heeft me ook de brede benadering van cultuur leren kennen en appreciëren. 


    Onderstaande voorbeelden geven het verschoven participatieparadigma weer:

    Tutti Fratelli
    http://tuttifratelli.be/achter_de_schermen/

    Bij Tutti Fratelli worden toneelstukken niet gespeeld door professionele acteurs, maar door mensen in armoede of met psychiatrische problematiek. Dit maakt deze sociaal-artistieke werkplaats zo speciaal en mooi. 
    De sociale ongelijkheid die vaak nog speelt in de culturele sector, is hier helemaal teniet gedaan.
    Mensen uit kansengroepen nemen zelf deel aan het toneelstukken wat een mooi voorbeeld is van kunstinteractie als methode. Daarenboven zorgt het er ook voor dat deze vorm van cultuur zeer toegankelijk wordt voor deze doelgroep.

    Vorig jaar speelde Tutti Fratelli een toneelstuk in de Bourla in Antwerpen:
    http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/cultuurenmedia/1.2221612


    Kunsthumaniora Antwerpen & Fondatie Terninck Antwerpen: (It sucks to) Ismène
    http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/dezevendedag/2.42661?video=1.2554512

    Op 30 januari zat ik vol bewondering in het publiek voor dit mooie toneelspel. De Fondatie Terninck ligt bij mij in de buurt. Hierdoor was mijn aandacht meteen gewekt toen ik de week voordien naar De Zevende Dag keek op televisie. Dit is een mooi voorbeeld van kunstinteractie als methode. Twee werelden worden samengebracht in één samenspel en verhaal. Het draagt bij tot meer sociale gelijkheid. Voor de bewoners van de Fondatie Terninck is dit een zeer fijne beleving om een toneelstuk buiten de instelling te kunnen brengen.



    De reuzen van Theatergezelschap 'Royal De Luxe'
    http://www.dereuzen.be/reuzen/nl

    Vorig jaar ontmoette ik de reuzen van theatergezelschap 'Royal De Luxe'.
    Ik telde mee af tot oma reus wakker werd op het Theaterplein en aan haar wandeling door de stad begon...
    Het hele weekend hing de stad aan de lippen van oma reus en haar kleinkind. 
    De straten waren gevuld met een massa toeschouwers. Het verhaal trok een zeer uitgebreid en divers publiek aan. Het is een zeer toegankelijke vorm van cultuur die veel mensen aanspreekt en samenbrengt.


    13-04-2016, 00:00 Geschreven door Nathalie  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cultuur- en kunsteducatie in de praktijk

    Bezoek aan het Fotomuseum in Antwerpen:

    Ik was er al talloze keren voorbij gewandeld, maar nog nooit naar binnen gegaan... tot op zondag 6 maart... toen er een heel nieuwe wereld voor mij openging ...voor het eerst... naar het Fotomuseum in Antwerpen.
    Ik schreef me in voor een interactieve rondleiding bij de tentoonstelling van 'Boris Mikhailov', wat een vorm is van reflectieve kunsteducatie.
    Via onderstaande link vind je meer informatie over de interactieve rondleidingen die het Fotomuseum organiseert:
    http://www.fotomuseum.be/workshops-en-events/rondleidingen.html

    Vóór de rondleiding van start ging, ging ik al eens in mijn eentje een kijkje nemen. Ik was onder de indruk van de grote hoeveelheid foto's die iemand kan maken... . Het leek wel of Boris Mukhailov elke dag opstond en ging slapen met zijn fototoestel. Het mooie aan foto's is dat ze een momentopname zijn van één bepaalde gebeurtenis van hoe het vroeger 'echt' was. De foto's, zonder bijkomende uitleg bleven echter wel vaag voor mij. Des te meer gaf de rondleiding me een heel andere en diepgaandere kijk op het 'fotoleven' van Boris Mikhailov. Het verhaal achter zijn foto's maakt zijn werk mooi en betekenisvol.  Het mooie aan de rondleiding is de educatieve waarde. Voor mij persoonlijk biedt het educatieve luik bovenop de kunst een echte meerwaarde. Naar mijn gevoel heb ik een kunstgerichte en maatschappijgerichte vorm van reflectieve kunsteducatie leren kennen. Ik heb kunst leren kennen en leren appreciëren. De interactieve rondleiding heeft me het verhaal achter de foto's leren kennen. Ik heb via deze kunstvorm ook meer inzicht verkregen in maatschappelijke systemen, meer specifiek over het communistische Sovjetverleden, de onafhankelijkheid en de recente revoluties.




    Ticket Fotomuseum:




    Bezoek aan het Rockoxhuis in Antwerpen:

    'Slow Art Days'... Wat is dat? Ik heb het zelf mogen ontdekken in het Rockoxhuis, het huis waar burgemeester Rockox woonde in de 17e eeuw in Antwerpen Centrum en nu dienst doet als museum.

    Onder begeleiding van een gids hebben we in groep drie schilderijen uitvoerig bekeken en besproken:

    Spreekwoorden van Pieter II Brueghel:http://www.hetguldencabinet.be/nl/werk/77152_Brueghel_Spreekwoorden

    Schuttersfeest
    Het schuttersfeest van Meester van Franckfurt : http://www.kmska.be/nl/collectie/highlights/Schuttersfeest.html

    De verloren zoon
    De verloren zoon van Rubens : http://www.kmska.be/nl/collectie/highlights/Verloren_zoon.html

    Het was voor mij een aangename esthetische ervaring om zelf te kunnen ontdekken wat er allemaal op de schilderijen staat en waar de details en accenten liggen. Ook het ontdekken van de symbolische betekenis van bepaalde taferelen was zeer leerrijk. 
    Deze kennismaking met reflectieve kunsteducatie was zowel kunstgericht als persoonsgericht. Ik heb de schilderijen zelf leren kennen en appreciëren. Maar ik heb bij mezelf ook leren ontdekken wat ik mooi vind. Een half uur naar één schilderij kijken en vertellen in groep wat je ziet, wat je ervaart, waarover het volgens jou gaat... is helemaal niet té lang zoals ik eerst dacht. In tegendeel, eens we vertrokken waren met praten over het schilderij was de tijd zo om en wilde ik er alleen maar meer over te weten komen.  Deze ervaring heeft mijn interesse gewekt om nog deel te nemen aan zo'n initiatieven. Het vergroot mijn kennis over de schilderijen maar vooral het delen van eigen ervaringen met anderen maakt het bijleren des te aangenamer.

    Ticket Rockoxhuis:




    Met welke vorm van kunsteducatie kwam ik reeds in aanraking?

    De twee bovenstaande kunsteducatieve activiteiten die ik gedaan heb, vallen onder de reflectieve kunsteducatie. Deze vorm van kunsteducatie is de vorm die ik het meest uitoefen. Als ik aan kunst en cultuur deelneem, dan kom in in contact met de kunst door deze te beleven. 
    Vroeger tijdens het middelbaar onderwijs heb ik wel deelgenomen aan actieve kunsteducatie. Tijdens de les P.O. kregen we de opdracht om kunstwerken van twee willekeurige kunstenaars naar keuze te combineren in één werk. Ik koos ervoor om Magritte en Mondriaan te combineren. Het is deze vorm van kunsteducatie die me het meest bijblijft doorheen de jaren. Ik geniet er nog steeds van als ik naar het schilderwerk kijk:




    Waar liggen mijn uitdagingen in het begeleiden van kunsteducatie?

    In contact komen met actieve kunsteducatie is stap één... Het begeleiden van kunsteducatie is toch nog een grote stap verder...
    Het woord zelf bestaat eigenlijk uit een tweeluik: kunst & educatie.
    Het eerste deel kunst: Hieronder versta ik het opdoen van kennis over kunst. 
    Het tweede deel educatie: Dit is volgens mij het overbrengen van de leerprocessen dat kunst teweegbrengt.

    Het eerste deel: de expertise in de kunsten zelf, is iets wat ik zelf kan aanleren door deel te nemen aan zowel actieve als reflectieve kunsteducatie. De kennis die ik verwerf, kan ik op mijn beurt doorgeven. Dit zou wel een proces van lange adem kunnen zijn tot ik het vakgebied door en door ken.
    Voor mij ligt de grootste uitdaging in het tweede luik: educatie. Hoe breng je leerprocessen op gang? Wat is de beste manier op aan kunsteducatie te doen? Op welke manier wordt een leerproces vergemakkelijkt? En ga zo maar door... Het zijn allemaal vragen die meteen in mijn hoofd opkomen en waarop ik op dit moment geen pasklaar antwoord weet.
    Maar ik weet wel dat er méér nodig dan enkel zelf deel te nemen aan kunsteducatie.


    Stel dat ik toch de uitdaging zou aangaan en binnen een kunsteducatieve werking zou terechtkomen...

    Dan zou ik een kunsteducatieve voorstelling maken over de gelijkenissen tussen klassieke muziek en hedendaagse muziek. Op deze manier bereik ik een ruim publiek, maar in het bijzonder beide doelgroepen waarop ik me iets meer richt: 'jongeren' en 'ouderen'.
    Mijn doelstelling is om jongeren de klassieke muziek te leren kennen en doorheen de activiteit tot het besef te komen dat veel hedendaagse muziek gebaseerd is op klassieke muziek.
    Omgekeerd wil ik bereiken dat ouderen door deze activiteiten kennis maken met de hedendaagse muziek en hierin de meer vertrouwde klassieke muziek leren ontdekken.
    Ik wens dit te bereiken door bijvoorbeeld te werken met een inspirerende rondleiding. Er komen ook interactieve opdrachten aan bod: bezoekers kunnen bijvoorbeeld op een zeer laagdrempelige manier die voor iedere doelgroep toegankelijk is, via een computer zelf een deuntje samenstellen dat dan zowel klassiek als hedendaags kan afgespeeld worden.

    Ik zou bij het uitwerken ook de vijf drempels in gedachten houden die er bij de doelgroepen voor kunnen zorgen dat participatie aan cultuur in het gedrang komt:
    - Culturele competentie: Dit is een drempel die los staat van wat ik dan doen.
    - Sociale waardering: Jongeren leren meer over de muzikale wereld van ouderen en omgekeerd. Ze leren elkaars muziek waarderen.
    - Beschikbare tijd: Voor jongeren kan deze tentoonstelling tijdens de schooluren bezocht worden of er kan gebruik gemaakt worden van het rijdend museum dat naar de scholen toe komt.
    - Financiële bestedingsruimte: Ik hou de prijzen zo laag mogelijk.
    - Ruimtelijke aspecten/bereikbaarheid: Specifiek om de doelgroep 'ouderen' te kunnen bereiken zou ik de tentoonstelling 'aan huis' brengen. Via een rijdend museum kan deze interactieve tentoonstelling in rusthuizen getoond worden.


    "Veranderingen binnen het kunstenlandschap beginnen bij de makers, de kunstenaars. Een schouwburg vervult enkel de rol van presentatieplek."

    => Er zit volgens mij wel waarheid in dat kunstenaars hun beleving, eigenheid en kijk op de samenleving uitdrukken via hun kunst. Aangezien de samenleving verandert, verandert ook het kunstenlandschap mee. Kunstenaars geven via hun kunst veranderingen weer die in de samenleving tot stand komen en delen dit met de toeschouwers.
    Maar niet alleen bij de makers van kunst worden veranderingen weergegeven. Ook de toeschouwers hun kijk is zeer afhankelijk van de tijd waarin ze leven, de samenleving, cultuur, de tijdsgeest. Deze aspecten bepalen hoe een toeschouwer naar kunst kijkt en ook dat verandert. Het is volgens mij dus een wisselwerking, een verandering die vanuit twee kanten tot stand komt. Zowel de kant van de kunstenaar, als de kant van de toeschouwer die in tijdsgeest X een bepaald kunstwerk helemaal anders zal benaderen dan in tijdsgeest Y.

    11-04-2016, 00:00 Geschreven door Nathalie  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cultuurparticipatie: Theorie

    Samenvatting teksten:

    'Kunst in de wereld: Participatiestrategieën'
    bron: Kunst in de wereld: Participatiestrategieën.

    Het participatieprobleem = Het probleem van sociale ongelijkheid:
    - Laaggeschoolden worden weinig of niet betrokken bij de politieke vormgeving (diplomademocratie)
    - Het toenemende markkapitalisme zorgt voor toenemende ongelijkheid.
    - Cultuur is in staat van 'non-verandering'. Het aanbod is niet toegankelijk voor kansengroepen en laaggeschoolden. Het spreekt hen niet aan.

    Cultuuridealisme versus Cultuurrelativisme:
    Cultuuridealisme streeft naar 1 gezamenlijke cultuur die door de samenleving gedragen wordt. Dit is een vorm van behoudsgezindheid en heeft er niet voor gezord dat de laaggeschoolden en kansengroepen meer participeren aan cultuur.
    Binnen cultuurrelativisme daarentegen zijn alle cultuurvormen evenwaardig.

    Cultuurparticipatie gaat over het zelf ontwikkelen van een culturele voorkeur, het bevorderen van positieve vrijheid.
    Iedereen heeft recht op cultuur en op dit proces van betekenisgeving aan onze natuur, leefwereld...
    MAAR we ondervinden participatieproblemen omdat:
    - cultuurproducie getekend wordt door het personeel dat te weinig divers is
    - het cultuuraanbod aansluit bij de leefwereld van de middenklasse
    - culturele participatie werd herleid tot culturele toegang en interactie

    Welke strategieën hebben slaagkansen?
    - Kunstinteractie als methode: Kansengroepen 'hebben deel' en worden mondiger.
    - Lokale trajecten als afstemming: Op lokaal niveau samenwerken een een gedeelde visie ontwikkelen.
    - Transversaal handelen als vernieuwing:een grensoverschrijdende aanpak over de verschillende levensdomeinen heen.
    - Viale coalities: Wederzijdse dialoog tussen parktijk en beleid vormt een hefboom om participatie te bevorderen bij kansengroepen


    'Visietekst participatie'
    bron: Kunstenloket: Visietekst Participatie. (n.d.). Geraadpleegd op 9 april, 2016, op: http://www.kunstenloket.be/nl/documenten/visietekst-participatie

    Een levend gesprek in een wilde bar of Hoeveel participatie verdraagt de kunst? - Erwin Jans

    Kunst staat in relatie met de context.
    Moderne kunst maakte zich los van sociale verwachtingen en culturele verboden en was niet langer verbonden met een bepaald wereldbeeld.
    Heteronome kunst wil geen erkenning van bepaald publiek of van een bepaalde gemeenschap.
    Avantgardische kunst gaat op zoek naar een nieuwe verhouding tussen kunst en samenleving.
    (Wendy Steiner)

    De nieuwe artistieke instelling ziet er volgens Tim Etchells zo uit:
    - Een theater dat even beweeglijk is als de wereld waarin het zich begeeft
    - Een theater dat mensen samenbrengt
    - Een theater dat eigen grenzen doorbreekt en openstaat voor nieuwe artistieke en maatschappelijke impulsen

    Kunst als openbare ruimte
    Straten en steden zijn 'contactzones' waarin culturen elkaar ontmoeten, maar waar ook ongelijkheid in relaties bestaat.
    Er is een evolutie nodig van: 'kunst in de openbare ruimte' naar 'kunst als openbare ruimte'

    Openbaarheid moet teruggewonnen worden door het creëren van nieuwe ruimtes die uitdrukking geven aan de nieuwe stedelijke werkelijkheid.


    'Cultuurparticipatie: Kwestie van kunnen kiezen'
    bron: Cultuurparticipatie: Kwestie van kunnen kiezen.

    Wortels van cultuurparticipatie
    Vroeger (jaren 70) trachtte men kunst dichter bij de mensen te brengen door het toegankelijker te maken. Er was sprake van territoriale of horizontale cultuurspreiding. Toch bleek dit zeer moeilijk voor minder toegankelijke cultuurvormen.

    Individualisering
    Er is een verschuiving merkbaar van participatie aan cultuur buitenshuis naar binnenshuis. We spreken over 'verhuiselijking' van de vrije tijd.

    Wat zijn redenen om aan Cultuurspreiding te doen?
    - Het draagt bij tot democratisering - het kunnen deelnemen aan cultuur en het kunnen participeren aan cultuur
    - Cultuur vormt een voorwaarde voor andere waarden
    - Het houdt de gewenste dialoog tussen de samenleving en de kunstenwereld
    - De maatschappij heeft er als geheel voordeel bij

    Welke participatiedrempels bestaan er?
    - Primaire socialisatie: Wat je wel/niet hebt meegekregen over kunst tijdens de opvoeding
    - Secundaire socialisatie: Wat je hebt meegekregen over kunst tijdens school en opleidingen

    Er blijken uit onderzoek in Nederland vijf determinanten aan de basis te liggen voor het al dan niet deelnemen aan cultuur:
    1. Culturele competentie/ vorming en opleiding
    2. Het streven naar sociale waardering/sociale netwerk
    3. De beschikbare tijd
    4. financiële bestedingsruimte
    5. Ruimtelijke aspecten/ bereikbaarheid en mobiliteit

    Uit onderzoek in opdracht van de Vlaamse overheid blijkt dat jongeren meer aan culturele activiteiten deelnemen dan vroeger. Maar dat deelname wel vermindert vanaf 60 jaar. Het meekrijgen van voeling met cultuur (primaire en secundaire socialisatie) heeft een positief effect op participatie.

    Welke vormen van cultuurparticipatie bestaan er?
    - Verbreding: Met als doel een ruimer en ander publiek bereiken.
    - Verdieping: Met als doel de belevingswaarde te verhogen.

    => Participatie dient gericht te zijn op het vergroten van de positieve vrijheid.


    09-04-2016, 00:00 Geschreven door Nathalie  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarde van cultuur: Theorie

    Samenvatting teksten:

    'Het raadsel rond de intrinsieke waarde.'
    bron: Twaalfhoven, A. (2008). Het raadsel rond de intrinsieke waarde. Boekman: Tijdschrift voor kunst, cultuur en beleid 77, 13-17.

    Wat is de 
    extrinsieke waarde van kunst en cultuur?
    Positieve effecten op economische groei, toerisme, sociale cohesie, integratie of welzijn.

    Wat is de intrinsieke waarde van kunst en cultuur?
    Het blijft een raadsel...
    Is het de omgang met kunst zelf?
    'tot het wezen behorend?'
    Het toevoegen van iets waardevols?
    Het plezier van de klank van muziek, van de kleuren en vormen van een schilderij of de bewegingen van een danser?
    Het stimuluspatroon dat een positieve genotervaring oproept?
    Het geboeid zijn?
    Het verkennen van het onbekende?
    Het verlegen van grenzen?
    Het verruimen van de horizon?
    Het openstaan voor andere mensen, gebruiken of culturen?
    Het vergroten van het inlevingsvermogen en de verdraagzaamheid?
    ...
    => kunst slaat een brug tussen een innerlijke wereld en de buitenwereld.


    'De waarde van cultuur: Een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare.'
    bron: De Rynck, P. (2014). De waarde van cultuur: Een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare. Brussel: Socius - steunpunt sociaal-cultureel volwassenenwerk.

    Cultuur socialiseert, kwalificeert en subjectiveert.

    Maar wat doet cultuur nu met de mens?
    Wetenschappelijk onderzoek heeft de effecten onderzocht van cultuur op 5 domeinen:
    1. Het brein/het cognitieve: 
    Cultuur verhoogt de kennis over zichzelf en over de samenleving. Het vergroot het nadenken over de eigen cultuur.
    2. De mentale en fysieke gezondheid: 
    Cultuur zorgt voor een verhoging van het welzijnsgevoel.
    3. De waarden:
    Cultuur zorgt ervoor dat er zowel intrinsieke als extrinsieke waarden gerealiseerd kunnen worden. Intrinsieke en extrinsieke waarden houden verband met elkaar.
    4. Economie:
    Wat is de economische waarde van cultuur? En hoe groot is die waarde? Onderzoek toont 4 soorten effecten aan:
    -Cultuur zorgt voor directe en indirecte werkgelegenheid. Er is ook sprake van het multipier-effect: Het effect van subsidies is meer waard dan het bedrag van de subsidies zelf.
    -Cultuur zorgt voor de heropleving van steden en stadsdelen: Gebouwen met inhoud, festivals, evenementen, kleinschalige projecten...
    -Cultuur maakt een stad of gebied aantrekkelijker om in te gaan wonen. Net door de aanwezigheid van cultuur of doordat mensen aan de cultuur wensen deel te nemen.
    -Cultuur heeft een positieve invloed op de economie in de omgeving. Er werd een verband aangetoond tussen grote creatieve bevolkingsgroepen en de economische prestaties.
    5. Sociaal weefsel:

     Wat is sociaal weefsel? "De samenhang tussen individuen en groepen in een samenleving."
    Via overbruggende projecten kan cultuur voorbij vertrouwde grenzen kijken.
    Amerikaans onderzoek heeft bewezen dat er een verband is tussen diversiteit in cultuurparticipatie en het succesvol activeren van sociale netwerken.
    Een Vlaams onderzoek kan bevestigen dat personen die vaak aan cultuurparticipatie doen, vaker lid zijn van verenigingen en bijgevolg ook een groter sociaal netwerk hebben.
    - De effecten van cultuur op sociaal cultureel werk zijn in cijfers samen te vatten, maar nog veel sterker in verhalen en getuigenissen.
    - Amateurkunstenaars die in groep cultuur produceren zouden minder last ondervinden van sociale desoriëntatie (het gevoel niet meer mee te kunnen), minder in sociaal isolement zitten en meer sociale activiteit hebben. Personen die sinds jonge leeftijd aan cultuur hebben deelgenomen, zouden meer aan sport doen en later een groter 'kapitaal' bezitten, in verschillende betekenissen van het woord.
    - Nederlands onderzoek heeft aangetoond dat het actief en passief deelnemen aan cultuur verband houdt met cohesief gedrag. Er is sprake van zowel bindende als overbruggende sociale cohesie
    - Wat zijn de sociale effecten van erfgoedparticipatie? 
    Op individueel niveau vergroot het onze persoonlijke ontwikkeling, we bouwen nieuwe kennis en vaardigheden op.
    Op maatschappelijk niveau zorgt het voor een groter gevoel van verbondenheid met een plaats en versterkt het onze identiteitsvorming. Het geeft ook een sociale context waarbinnen mensen elkaar kunnen ontmoeten.
    Het heeft een effect op zowel overbruggend als bindend cohesief gedrag.

     => Een belangrijke kanttekening die we hierbij moeten maken is: In welke mate zijn deze domeinen ook effectief meetbaar? In welke mate kunnen we uitgaan van oorzaak-gevolg in de onderzoeken?


    De politieke dimensie
     
    Er bestaan twee politieke modellen:
    1. Het Rijnlandse kapitalisme of 'kapitalisme met een menselijk gezicht'
    Dit model staat voor overleg tussen overheid, werkgevers en werknemers, het heeft oog voor welzijn en het stimuleert      verantwoordelijkheid van de samenleving voor de mens.
    2. Het Angelsaksich, neoliberaal model
    In dit model komt economische groei en bezuinigen op sociale uitgaven op de voorgrond. Het model werkt een toenemende kloof tussen arm en rijk in de hand.

    => Cultuur, politiek en economie dienen duurzaam in balans gebracht te worden. Dit kan door een gulde middenweg te vinden in beide modellen.


    Van welk effect van deelname aan cultuur ben ik het meeste overtuigd?

    Voor mij doen alle positieve effecten van deelname op cultuur er toe. Maar ik ben het meeste overtuigd van het effect van het sociaal weefsel. Cultuur en verenigingen slaan bruggen en brengen mensen dichter bij elkaar. Ik heb het zelf ervaren toen ik deelnam aan de onthulling van drie kunstwerken over immigratie. Ik begon alleen aan de wandeling en kwam samen met enkele anderen terug. Naast dit effect vind ik het economische effect zeker niet onbelangrijk. In onze huidige samenleving is het volgens mij belangrijk dat de economische effecten van cultuur aangetoond kunnen worden om subsidiering en financiering te kunnen blijven behouden.



    30-03-2016, 00:00 Geschreven door Nathalie  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    27-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Culturele functie: Theorie

    Samenvatting Visietekst: Ons gedacht: 'Sociaal-Cultureel werk en de culturele functie'
    bron: Ons gedacht: Sociaal-cultureel werk en de culturele functie. - Socius.be

     Een sociaal-culturele visie op cultuur:

    De culturele functie van het sociaal-cultureel volwassenenwerk bestaat uit het verhogen van de participatie aan cultuur.

    1. Cultuur als factor gaat over waarden, normen, betekenissen en tradities.

    2. Cultuur als facet gaat over:
    - Cultuur als product: De materiële en immateriële cultuur tot onderwerp maken van ons denken, praten en handelen.
    - Cultuur als proces: De focus ligt op de samenhang van elementen en de verschillende fasen in de cultuurbeleving en cultuurcreaties.

    De aard van de focus kan bekeken worden op 2 manieren:
    - Cultuur in enge zin: Deze focus draagt vooral bij tot de persoonlijkheidsvorming, leidt tot kennis over kunst & inzicht in kunstgeschiedenis.
    - Cultuur in brede zin: Deze focus heeft aandacht voor relationele praktijken van individuen en groepen in de samenleving, de nadruk ligt op wat individuen en groepen beweegt en bezig houdt.

    3. Cultuur als sector houdt in:
    Beleidsmatige en organisatorische aandacht voor cultuur die bestaat uit volgende opdrachten:
    Cultuuroverdracht
    Cultuurbewaring
    Cultuurspreiding
    Cultuurbemiddeling
    Cultuurschepping
    Cultuurbeleving

    4. Drie sociaal culturele
    interventiestrategieën:
    Cultuurconsumptie
    Cultuurproductie
    Cultuurbeoordeling


    27-03-2016, 00:00 Geschreven door Nathalie  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    17-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cultuur- en Kunsteducatie: Theorie

    Samenvatting artikels:

    'Skip de gids, neem een kind'
    bron: Viaene, T., Hillaert, W. (2012). Skip de gids, neem een kind. Rekt verso: tijdschrift voor cultuur en kritiek, 52.   
    website: http://www.rektoverso.be/artikel/skip-de-gids-neem-een-kind

    Le grand Atelier in MAC's, het museum op de voormalige Waalse mijnsite Grand-Hornu: Vele musea hebben een educatief kinderhoekje, maar in dit museum heeft het kinderhoekje het volledige museum overgenomen. Kinderen kunnen zo kunst bekijken als een spontane esthetische ervaring en als een nieuwsgierige verkenning. Ze kunnen vrij rondkijken en vrij associëren. Ze krijgen de kans om alles zelf te ontdekken. En dit is hoe ook volwassenen naar kunst zouden moeten kunnen kijken.  
    Maar de veelheid aan exposities binnen één museum, het willen behalen van cijfers en het competitief willen blijven leiden tot een overproductie. Dit heeft tot gevolg dat de intensiteit en de kwaliteit van kunsteducatie in het gedrang komen. 


    'Kunsteducatie: het dubbele van de helft'
    bron: Vermeersch, L. (2013). Kunsteducatie: Het dubbele van de helft. Rekto verso: tijdschrift voor cultuur en kritiek, 57.
    website: http://www.rektoverso.be/artikel/kunsteducatie-het-dubbele-van-de-helft

    Het landschap van de cultuureducatie is zeer uitgebreid. We kunnen volgens Hillaert vier verschillende types van organisaties onderscheiden  met elk hun gelijkenissen en verschillen:
    1) Jeugdorganisaties met een hart voor cultuur
    2) Educatieve diensten van musea
    3) Instellingen voor deeltijds kunstonderwijs (DKO), Academies en conservatoria
    4) Kunsteducatieve organisaties gesubsidieerd binnen het Kunstdecreet
    Naast deze vier types van organisaties doen ook amateurkunstenorganisaties,  organisaties voor sociaal-cultureel werk voor volwassenen, bibliotheken, cultuurcentra en gemeenschapscentra aan Cultuur- en kunsteducatie.

    Mochten we het educatieve aspect weglaten, behouden we enkel nog cultuur of kunst.
    Het educatieve is net een heel belangrijk aspect. Het gaat over het begrijpen van kunst, het maken van kunst...
    Kunsteducatie is...
    - een leerproces
    - een vorm van levenslang leren
    - iets wat kan aangeleerd worden
    - iets wat kan doorgegeven worden
    - iets wat kinderen én volwassenen een bepaalde kijk op de samenleving biedt
    - iets wat bijdraagt tot het ontwikkelen van vaardigheden/competenties die ook bruikbaar zijn buiten de artistieke context


    17-03-2016, 00:00 Geschreven door Nathalie  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Archief per week
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs