Deze blog kwam tot stand binnen het kader van mijn opleiding Bachelor in het Sociaal Werk (Afstandsonderwijs).
De cursus van het vak Culturele methodiek bestond uit 8 teksten. Op basis van die inleidende teksten kregen we een aantal verwerkingsopdrachten.
De samenvattingen van de 8 inleidende teksten zijn te vinden onder 'inleidende teksten' in het linker tabblad.
Onder iedere samenvatting is een link naar de integrale tekst te vinden.
Dit zijn de 8 teksten:
- Kunst in de wereld - Participatiestrategieën
- Visietekst participatie
- Ons gedacht! Sociaal-cultureel volwassenenwerk en de culturele functie
- De waarde van cultuur
- Skip de gids, neem een kind (over kunsteducatie uit Rekto Verso)
- Kunsteducatie: het dubbele van de helft (Rekto Verso)
- Het raadsel rond de intrinsieke waarde
- Cultuurparticipatie: kwestie van kunnen kiezen
De verwerkingsopdrachten zijn per thema terug te vinden in het linker tabblad.
De verwerkingsopdrachten omvatten de volgende thema's:
- de culturele functie
- participatie
- waarde van cultuur
- kunsteducatie
Veel leesplezier!
Jimmy Debal
15-04-2016
Participatie: mijn cultureel kapitaal en drempels
Wat met jouw cultureel kapitaal? Wat kreeg je mee van thuis? Via
school? Via vrienden?
Aan welke vormen van cultuur participeer je? Aan welke niet? Hoe komt
dit? Welke drempels spelen er voor jou?
Als ik eerlijk ben, moet ik
mijn cultureel kapitaal als behoorlijk beperkt omschrijven. Zeker op jongere
leeftijd nam ik zo goed als nooit deel aan kunst of cultuur. Van thuis uit werden we hierin heel
vrij gelaten en zeker niet aangezet of gedwongen. Als kind of puber klinkt kunst
helemaal niet stoer of interessant. Ik voelde me dan ook helemaal niet
aangetrokken tot kunst of cultuur.
Het is pas wanneer we met school naar de bibliotheek gingen,
een toneelstuk gingen bekijken of een museum bezochten dat ik voor een eerste
keer op een noemenswaardige manier in aanraking kwam met kunst. Ik heb nooit
met tegenzin aan die activiteiten deelgenomen. Eenmaal ik daar was, kon wat ik
zag of hoorde mij wel bekoren. Toch zat ik toen nog in een periode waarin sport
het overgrote deel van mijn vrije tijd in beslag nam, waardoor ik zelf niet
verder op zoek ging naar kunstige of culturele activiteiten. Ik maakte er met
andere woorden zelf geen tijd voor, ook al begon ik toen al te beseffen dat het
wel iets voor mij was.
Het is pas sinds ik de
leeftijd heb om zelfstandig op reis te gaan en auto te rijden, dat ik ook uit
mezelf op zoek ga naar dergelijke activiteiten. Wanneer ik op reis ben, ga ik
musea en andere culturele activiteiten zeker niet uit de weg.
Toch is mijn deelname aan
kunst en cultuur nog steeds beperkt en
vooral eentonig. Als ik op reis ben, kies ik voor de toeristische
trekpleisters. Dit doe ik dan meer om de naam zoals Het Louvre dan om wat ik daar onder ogen zal krijgen. Tijdens de
rest van het jaar ga ik bijna uitsluitend naar toneelstukken kijken. Mijn
nonkel regisseert en speelt zelf mee in het jaarlijkse toneel van zijn
parochie. Daar ga ik ieder jaar naartoe. Daarnaast heb ik samen met mijn
vriendin ook een abonnement bij het cultureel centrum van Moorslede. Uit hun
aanbod kiezen we jaarlijks een aantal toneelstukken die we gaan bijwonen. Dit
kunnen doen met mijn vriendin vormt een extra stimulans om dit op regelmatige
basis te organiseren.
Zoals het ondertussen wel
duidelijk geworden is en ik reeds aangegeven heb, is mijn cultureel kapitaal
dus heel beperkt. Toch merk ik de laatste jaren hier een positieve evolutie in. Ondertussen ben ik ook steeds meer boeken
beginnen lezen en ga ik ieder jaar naar meer toneelstukken kijken. Ik sta ook
meer open voor andere vormen van kunst dan vroeger.
Ik was bijvoorbeeld heel aangenaam verrast door mijn
persoonlijke ervaringen bij de twee kunsteducatieve
activiteiten die we moesten bezoeken in het kader van dit
opleidingsonderdeel. Ik ontdekte eens iets anders dan een toneelstuk en het
viel enorm goed mee. De sfeer was veel serieuzer en minder luchtig dan bij een
toneelstuk, maar toch hield ik er een positief en goed gevoel aan over. Ik vond
de combinatie van oorlogsgeschiedenis en kunst bijvoorbeeld enorm fascinerend. Ook
de meer interactieve en filosofische vorming rond stilte is voorbij gevlogen.
Na die vorming bleek niet alleen stilte iets krachtigs te zijn, maar ook kunst
op zich. Deze twee kunsteducatieve activiteiten smaakten naar meer en ik denk
dat ik nu tot het volledig besef gekomen ben dat ik mijn participatie aan kunst
en cultuur mag verbreden.
Als laatste wil ik nog even
stilstaan bij welke drempels ik
allemaal ondervond of nog steeds ondervind. Informatiedrempels speelden vroeger
misschien een rol, maar kan ik al meerdere jaren niet meer inroepen als excuus.
Fysieke, financiële, sociale of geografische drempels zijn er nooit geweest
voor mij. Ik denk dat tijdsgebrek en motivatie de belangrijkste factoren zijn.
De motivatie was er in mijn kinderjaren gewoon niet. Toen ik voor het eerst in
aanraking kwam met kunst en cultuur via school, speelde het tijdsgebrek volgens
mij een grote rol. Mijn motivatie voor en interesse in sport was groter dan die
voor kunst en naast sport en school had ik nog weinig vrije tijd over. Na
verloop van tijd raakte ik wel gemotiveerd om theaterstukken bij te wonen. Tijd
voor andere disciplines van kunst had (of maakte?) ik echter niet, behalve dan
als ik op reis was en er uiteraard wel tijd voor had. Op die manier kon ik ook
de smaak niet te pakken krijgen voor andere kunstdisciplines. Achteraf bekeken
is het best wel jammer dat ik schooluitstappen en opdrachten zoals deze nodig
heb om interesse te krijgen in dergelijke activiteiten. Maar anderzijds is dat
ook de rol van school en opleiding om ons te laten kennismaken met kunst en
cultuur. Ik denk dat ik naar de toekomst toe steeds meer tijd zal maken en zal kunnen
genieten van een kunstige of culturele uitstap. Het is ook iets dat ik later
wil meegeven met mijn kinderen. Ik zou het hen zeker niet opleggen, maar hen er
wel mee laten kennismaken zodat ze weet hebben van het bestaan ervan.
Categorie:2. Participatie
Participatie: "In Vredesnaam"
In Vredesnaam is een
initiatief dat georganiseerd wordt in het Kasteelklooster Sint-Jansberg. De bedoeling
is dat er door kinderen en volwassenen een gigantisch groot fresco getekend en
ingekleurd wordt, met als thema een vredevolle wereld. De focus wordt gelegd
op de vrede via het herdenken van de oorlog. Het initiatief is zowel voor
kinderen als voor volwassenen bedoeld, waardoor er een ruimte gecreëerd wordt
waarbij jong en oud samen creatief zijn. De deelnemers worden begeleid door
Rafaël Timmermans met hulp van enkele vrijwilligers van
Kasteelklooster Sint-Jansberg. In de wereld zoals we die kennen, worden
kleurboeken gemaakt door volwassenen, maar ingekleurd door kinderen. Bij In
Vredesnaam worden de rollen echter omgedraaid. De kinderen tekenen het fresco,
die ingekleurd wordt door volwassenen. Er wordt op deze manier enerzijds
geluisterd naar de boodschap van de kinderen.Anderzijds ervaren de volwassenen tijdens het inkleuren een moment van
rust en eenvoud. Iedereen is er welkom van mei tot en met september en dit elke eerste
en derde zondag van de maand tussen 14u en 17u.
Dit project vind ik een mooi
voorbeeld van het verschoven participatieparadigma. Iedereen mag aan dit
project deelnemen. Je hoeft geen kunstenaar te zijn, het maakt niet uit of je
jong of oud bent. Ook de traditionele rollen (volwassenen tekenen, kinderen
kleuren in) worden omgedraaid. Iedereen mag deelnemen en een zo groot mogelijke
fresco, en dus een zo groot mogelijk aantal bezoekers, is een van de
doelstellingen.
Categorie:2. Participatie
Participatie: "Met ons 10'en"
Met ons 10en is een kunst- en participatieproject in de stad
Tienen waarbij verschillende groepen aan het werk gingen. Onder die groepen
behoren mensen die vaak minder kansen kregen, alsook mensen die nog maar pas
nieuw in de stad zijn. De groepen werden door kunstenaars begeleid, wat leidde
tot acht kunstwerken. De deelnemers zoomden in op plekken in de stad die voor
hen belangrijk zijn en verbeeldden wat voor hen belangrijk is en waar ze van
dromen. Theater Tievo maakte een kortfilm over hun voorstelling Mag ik even
alsjeblieft. Achter t Polderke in Grimde tekenen buurtbewoners een abstracte
skyline van hun wijk, gevuld met hun rijke geschiedenis. Steven Massart maakte
met een 30-tal kinderen een fotoreportage in de omgeving van het Kapucijnen- en
Torsinplein. Tijdens de Kweikersparade beeldde Vissenaken in tafereel 3 haar
gedroomde fiets-o-strade uit: een veilige fietsverbinding tussen dorp en
stad. Ook het kunstwerk van De Tiense Wereldvrouwen werd al voorgesteld:
verschillende gezelschapspelen waarmee de vrouwen een beter contact willen
maken met de autochtone Tienenaars.
Dit vind ik misschien wel het
mooiste voorbeeld van een kunst- en participatieproject die ik gevonden heb.
Binnen een stad worden eens de kansarmere groepen aangesproken om deel te nemen
aan kunst en cultuur. Via kunst wordt er naar hun mening en opvattingen
gepeild. Verschillende themas zoals contact met autochtonen, veiligheid voor
de fietsers en dergelijke worden aangekaart aan de hand van de voorgestelde
creaties. Zowel volwassenen als kinderen en de kansarmere groepen van de stad
komen aan bod.
Categorie:2. Participatie
De culturele functie: "Ik Jij Wij"
Ik Jij Wij is één van
de tentoonstellingen van Rasa. Rasa maakt onder andere tentoonstellingen met
hedendaagse kunst. Het gaat met andere woorden om kunst die gemaakt is door de
mensen van nu, die leven in de wereld van nu. Rasa spitst zich dan ook toe op
de kinderen van nu. Zo reist Rasa onder andere naar bibliotheken waar zij
kinderen uitnodigen en leren wat kunst is. Rasa beschikt zowel over
tentoonstellingen voor kleine kinderen (vier tot negen jaar) als voor de al
iets grotere kinderen (vanaf tien jaar).
Ik Jij Wij is een
tentoonstelling en forum over de identiteit en de interactie met de ander. Het
is bedoeld voor kinderen vanaf 10 jaar. Met Ik wordt er bedoeld dat er op
zoek gegaan wordt naar wat van jou is. De Jij heeft betrekking op het
ontwikkelen van je identiteit in interactie met de ander. Wij spitst zich dan
weer toe op het zich verbonden voelen met anderen, een groep vormen, je erbij
voelen. De kunstwerken, de beelden en de videos in deze interactieve
tentoonstelling vertellen een verhaal over mensen.
Volgens mij wordt
cultuur hier smal benaderd. Het gaat
om een tentoonstelling voor een afgebakende doelgroep met een afgebakend
onderwerp. Er zijn ook een beperkt aantal kunstenaars die tentoongesteld
worden.
De aandacht gaat
volgens mij heel duidelijk naar het
proces. Het gaat om een interactieve tentoonstelling, wat al wijst op het
belang van het proces. Het is ook de bedoeling dat de kinderen, aan de hand van
de kunstwerken, op zoek gaan naar hun eigen identiteit. Ze maken dus als het
ware een proces door tijdens deze tentoonstelling.
De functie die voor mij
het duidelijkst te herkennen valt is cultuuroverdracht.
Het gaat hierbij om het begeleiden van processen zoals hier bijvoorbeeld het
zoeken naar de eigen identiteit. In mindere mate komen volgens mij ook de
functies van cultuurbeleving en
cultuurspreiding aan bod.
De
interventiestrategiedie het meest op de
voorgrond komt is volgens mij cultuurconsumptie.
Men tracht kinderen te bereiken en hen te laten kennismaken met kunst, dit
alles op een kindvriendelijke manier.
Categorie:1. De culturele functie
De culturele functie: "Make Brussels"
Het Gewestelijk handelsagentschap is met een nieuw initiatief op de
proppen gekomen, namelijk Make
Brussels. Dit project is bedoeld voor burgers met een bepaald creatief
en/of cultureel talent, waaronder koks, architecten, designers en schilders. De
bedoeling is het centrum van Brussel te betoveren waardoor de stad een grotere
aantrekkelijkheidsfactor krijgt. De tien Brusselse wijken die deelnemen zijn Dansaert,
Nieuwstraat, Sint-Katelijne, Sint-Jacob, Zavel, Kunstberg, Marollen,
Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuw, Grote Markt en Zuid-Lemonnier. Een mogelijk idee
kan bijvoorbeeld het organiseren van een modeshow in de Dansaertstraat zijn. De
bedenkers van de tien ideeën die de meeste stemmen hebben gekregen, kunnen elk
tot 30.000 euro winnen.
Volgens mij wordt cultuur hier
breed benaderd. Ik denk dit omdat het project bedoeld is voor creatief
en/of cultureel talent, zonder verdere specificatie van een bepaalde kunst.
Zowel koks, architecten, designers en schilders worden als voorbeeld aangehaald
en kunnen aan deze wedstrijd deelnemen.
De aandacht gaat volgens mij voornamelijk naar het product, aangezien het om een wedstrijd gaat waarbij de
deelnemers zoveel mogelijk stemmen moeten trachten te verzamelen. Er wordt dus
gestemd op het product en de bedoeling is om de stad aantrekkelijker te maken.
Het uitzicht of het product is dus van belang.
De twee functies die ik het meest herken binnen dit kunstproject zijn
cultuurschepping en cultuurbeleving. Cultuurschepping
komt volgens mij het duidelijkst naar voren aangezien er aan potentiële
deelnemers gevraagd wordt om zelf iets creatiefs te maken of te organiseren (=
schepping). Daarnaast denk ik aan cultuurbeleving
omdat de 10 gekozen ideeën tentoongesteld zullen worden in de 10 deelnemende
Brusselse wijken en dus ook beleeft kunnen worden door alle mensen die daar
passeren.
De interventiestrategie die het meest op de voorgrond komt is volgens
mij cultuurproductie. Aan de hand
van deze wedstrijd worden mensen met een creatief en/of cultureel talent
aangemoedigd om bij te dragen tot cultuur.
Categorie:1. De culturele functie
Kunsteducatie: een stelling
Veranderingen binnen het kunstenlandschap beginnen bij de makers, de
kunstenaars. Een schouwburg vervult enkel de rol van presentatieplek. Wat
vinden jullie van deze stelling? Onderbouw je mening grondig.
Dat de makers, de kunstenaars,
het kunstenlandschap beïnvloeden lijkt me duidelijk en moet volgens mij in
beperkte mate kunnen. Iets creëren levert het beste resultaat op als je je
creativiteit de vrije loop mag geven. Dat de makers dus enige vrijheid krijgen,
komt volgens mij de kwaliteit van kunst ten goede. Toch ben ik niet akkoord met
de stelling dat alles bij hen begint en dat een schouwburg enkel de rol van
presentatieplek vervult. De bedoeling moet nog steeds zijn om zoveel mogelijk
mensen te bereiken en te laten participeren aan kunst en cultuur. Hun mening en
interesses zijn dan ook van essentieel belang om je aanbod hierop af te stemmen.
Volgens mij kan een schouwburg hierbij een belangrijke, centrale rol vervullen
als klankbord tussen de makers en hun publiek. Een schouwburg moet volgens mij
gaan luisteren bij haar toeschouwers wat die verwachten en die informatie dan
doorspelen aan haar makers.
Categorie:4. Kunsteducatie
Kunsteducatie: inhoudelijke accenten
Stel je voor dat je morgen aangeworven wordt binnen de kunsteducatieve
werking van een museum. Welke inhoudelijke accenten zou jij dan naar voor
schuiven? Hoe zou je deze inhoudelijke accenten vertalen in concrete acties
binnen het museum?
Eerst en vooral vind ik het
belangrijk dat zoveel mogelijk mensen bereikt worden met het aanbod in een
museum. Ik zou dus heel uiteenlopende themas en verschillende vormen van
kunsteducatie aanbieden doorheen het jaar. Zowel groot en klein, arm en rijk,
stadburgers en plattelandsmensen, mannen en vrouwen, Belgen en vreemdelingen
moeten zich aangesproken voelen door het aanbod.
Ik denk dus dat het belangrijk
is om voldoende interactie te hebben met je publiek, zodat je te weten komt wat
die mensen boeit en hoe je die mensen het best bereikt. Daarnaast lijkt het mij
vanzelfsprekend dat de wijze waarop je aan kunsteducatie heel verschillend is
bij de verschillende doelgroepen. Kinderen moet je bijvoorbeeld op een andere
manier (kortere duur, speelser, meer ervaringsgericht) benaderen dan
volwassenen.
Zelf doen en experimenten vind
ik zelf heel belangrijk. Volgens mij is experimenteel leren een manier van
leren waarbij de bewustwording en aandacht het grootst zijn. De dingen die je
dan leert, blijven je meestal ook lang bij. Zeker bij kinderen zou dit een
grote rol spelen binnen de kunsteducatieve werking van mijn museum, maar ook bij
volwassenen is dit volgens mij een krachtige methode.
Samen kunnen reflecteren en de
eigen ervaringen delen zou een ander belangrijk aspect zijn binnen mijn
kunsteducatieve werking. Ik denk hierbij aan de kunsteducatieve activiteit die
ik bijgewoond heb rond het thema stilte. Er was veel interactie tijdens deze
vorming en dat zette ons allen aan tot nadenken, bezinnen, het delen van
ervaringen Dat gaf een meer diepzinnige dimensie aan die vorming en gaf mij
een goed en aangenaam gevoel. Dat gevoel zou ik ook willen creëren bij de
bezoekers.
Voor het kiezen van de themas
zou ik voornamelijk luisteren naar mijn publiek. Ik zou trachten alle mogelijke
doelgroepen te bereiken en te weten te komen voor welke themas ze de stap naar
het museum zouden zetten. Dit lijkt me geen evidente manier van werken, maar
volgens mij wel de meest effectieve om een zo breed mogelijk publiek te kunnen
bereiken.
Ik zou dus met een breed
aanbod aan uiteenlopende themas werken. Kringgesprekken, samen reflecteren,
samen uitproberen en experimenteren zouden centraal staan binnen onze
kunsteducatieve werking. Er zou ook zeker een aangepast aanbod zijn voor
kinderen en jongeren.
Categorie:4. Kunsteducatie
Kunsteducatie: mijn persoonlijke uitdagingen
Kunsteducatie begeleiden vergt expertise in het begeleiden van
leerprocessen én expertise in de kunsten. Waar liggen jouw uitdagingen?
Motiveer je antwoord.
Als ik de opsplitsing maak
tussen het begeleiden van leerprocessen en expertise in de kunsten, lijkt het
mij duidelijk dat ik vooral over dat tweede aspect nog veel te leren heb. Ik
heb geen enkele ervaring in het begeleiden van kunsteducatie, maar denk dat ik
met mijn theoretische achtergrond over de nodige vaardigheden beschik om
leerprocessen te begeleiden. Uiteraard zou ik aanvankelijk de nodige ervaring
missen en zou ik hier gaandeweg in groeien, maar dit zou me zeker haalbaar
lijken. Daarvoor zou ik echter eerst zelf meer met kunst moeten omgaan. Ik denk
dat je eerst zelf die leerprocessen moet doorlopen hebben, vooraleer je die op
gepaste wijze kan begeleiden.
Wat mijn expertise in de
kunsten betreft, is er volgens mij veel meer werk aan de winkel. Mijn interesse
in kunst en cultuur is de laatste jaren gegroeid, maar blijft nog steeds heel
beperkt. Behalve toneelvoorstellingen bijwonen, doe ik niet veel dat met kunst
te maken heeft. Mijn kennis rond kunststromingen en technieken beperkt zich
dan ook tot wat ik me nog herinner van op school. Mijn participatie aan kunst
beperkt zich ook tot toneelvoorstellingen. Ook hieraan zou ik dus moeten werken
om mijn kennis te verbreden.
Categorie:4. Kunsteducatie
14-04-2016
Twee zelf bijgewoonde kunsteducatieve activiteiten
Op maandag 25 januari 2016 heb
ik de kunsteducatieve vorming Geraakt
door de oorlog Oorlog en kunst bijgewoond bij VormingPlus Brugge. Deze
activiteit stond onder begeleiding van Philippe Hinnekint. Kunst als aanklacht
tegen de oorlog vormde de rode draad tijdens deze vorming. Het begon met een
filmfragment uit Goyas ghosts als
inleiding op de oorlogsschilderijen van Goya. Vanaf het begin was ik verrast
door de extra dimensie die schilderijen krijgen wanneer je het verhaal erachter
hoort. De combinatie van oorlog en kunst vond ik heel fascinerend. Op een
interactieve en meeslepende wijze kreeg ik meer inzicht in de inquisitie, het
Spaans koningshuis, het etsen, Daarna werd Guernica van Picasso besproken
en de historische achtergrond ervan toegelicht. Ook hier vond ik de
wisselwerking tussen kunst en geschiedenis heel boeiend. De schilderijen
maakten het oorlogsverhaal interessanter en omgekeerd maakten de verhalen het
schilderij aantrekkelijker. Daarna werd verder ingezoomd op de Spaanse
burgeroorlog en de fotojournalist Robert Capa. Opnieuw heel boeiende
onderwerpen die aan de hand van kunst een meer levendige dimensie kregen. Als
afsluiter kregen we het begin van de film Saving
private Ryan (Spielberg) te zien. Daarin zijn zowel beelden van Capa, het
beeld van the falling soldier
(Picasso) als van 3 mei 1808 (Goya)
terug te vinden. Dit laatste wordt bijvoorbeeld uitgebeeld door 17 minuten lang
geen gezicht van een Duitse soldaat te laten zien.
Ik had deze activiteit gekozen
omdat het onderwerp oorlog mij sowieso aanspreekt. Toch was ik aangenaam
verrast door hoe ik deze vorming beleefd heb. Het culturele, kunstige aspect
van deze vorming heeft mij geen seconde gestoord en heb ik zelfs als een enorme
meerwaarde ervaren. Het was mijn eerste kennismaking met de combinatie van
kunst en oorlog en het was zeker een meevaller. Eén plus één was in dit geval
drie.
Op maandag 15 februari heb ik
mijn tweede educatieve activiteit bijgewoond. Het ging om Stilte en kunst: een interactieve verkenning, onder begeleiding
van Virginie Platteau (onder meer redacteur van Rekto:Verso). Deze vorming vond
plaats bij VormingPlus Kortrijk. Ik had voor dit onderwerp gekozen omdat ik
vind dat stilte een interessant onderwerp is om over na te denken. Dat deze
educatieve activiteit sterk reflectief en soms zelfs filosofisch getint was, beantwoordde
dus volledig aan mijn verwachtingen. Er passeerden enorm veel kunstenaars de
revue (Morandi, Hans Op de Beeck, Masao Yamamoto, Jan Van Riet, Vermeer, Marina
Abramovic, Awoinska van der Molen en nog vele anderen). Hun werken werden
gebruikt als aanknopingspunten om het te hebben over stilte. Tijdens deze
vorming vielen er heel wat interessante quotes om over na te denken. Ik denk
bijvoorbeeld aan there will never be
silence (John Cage), stilte ontstaat enkel als mensen er aandacht voor
willen geven en stilte heeft een enorme kracht (Virginie Platteau). Ook de
verschillende manieren van kunstenaars om stilte in beeld te brengen, zetten
aan tot nadenken. Deze vorming leverde meer vragen op dan antwoorden, maar dat
was ook de bedoeling. Het heeft mij aangezet tot nadenken, ik heb boeiende,
filosofische woorden gehoord; ik heb heel uiteenlopende betekenisgevingen en
beeldvormingen gezien voor stilte.
Tijdens de vorming rond kunst
en oorlog stonden beide onderwerpen centraal en versterkten die mekaar. Tijdens
deze interactieve verkenning diende kunst volgens mij eerder als instrument om
tot taal te komen. Kunst hielp om het onderwerp aan te snijden en om zaken te vertellen
die niet ver-woord kunnen worden. Beide vormingen en beide manieren om kunst aan
te grijpen om iets te vertellen, vond ik heel fascinerend. Het heeft mijn
eerder geringe interesse in kunst vergroot en mij het besef gegeven dat kunst
een krachtig instrument kan zijn. Daardoor ben ik kunst op zichzelf ook meer
beginnen te appreciëren, omdat ik nu meer op zoek ga naar het verhaal of de
beeldspraak die erachter zit.