Verschoven Participatieparadigma
VOORBEELD 1
(it sucks to be) ISMENE is een sociaal-artistiek spelproject van laatstejaarstudenten uit de richting woordkunst-drama aan de kunsthumaniora te Antwerpen. Dit in samenwerking met Fondatie Terninck (instelling voor mensen met lichte, matige en ernstige mentale beperking).
Op vraag van een persoon met een beperking is dit kunstproject ontstaan.
Een groepje mensen met de beperking kreeg de kans mee te participeren aan een kunstproject voor het grote publiek.
Voor hun een uitdaging en een manier om aan de buitenwereld te tonen dat zij ook talenten hebben.
Samen met mijn vriendin Nathalie woonden wij dit toneelstuk bij. Nadien spraken we nog met Karen,een 6de jaars.
Het toneelstuk was prachtig en ontroerend! De mensen met een beperking hadden elk hun eigen rol.
Ieder meisje op het toneel speelde ISMENE op hun eigen manier. De muziek, bewegingen en kostuums maakten het geheel af.
Karen gaf aan dat deze samenwerking ook voor hun uniek was. Eerst stond de klas er wat weigerachtig tegenover, maar dit veranderde snel naarmate ze langer samen werkten. Het was voor hun meer dan een eindwerk uitwerken, het was ook een levenservaring op sociaal gebied.
Via bijgevoegde link kun je het interview met de regisseur en een actrice bekijken.
VOORBEELD 2
Nog even op zoek....
Indien iemand ideeën heeft mbt vormen van kunst waarbij het niet zozeer gaat om de relatie expert-leerling, maar eerder om de ervaringen delen en bewustzijn aanwakkeren, graag reageren aub! Dikke merci!
|