• dag 17 : de laatste dag
  • dag 16 : Denver
  • dag 14 : tweede dag in Moab
  • Dag 15 :
  • dag 13 : Salt Lake city - Moab

USA
    Rocky Mountains
    05-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 17 : de laatste dag

Onze laatste dag !!!!!!!!!!!! En wat zullen we doen ????

Eerst de valiezen reorganiseren voor de terugvlucht en dan shoppen !!!!!!!!!!!

We rijden naar de dichtstbijzijnde mall en spenderen daar een godganse dag.

Dirk eet zich nog eens mottig bij de “Chipotle”, een mexicaanse keten, waar je je kan ziek eten voor geen geld: je laat er een burrito vullen met alles wat je wil: rijst, bonen, maïs, kip, saus, sla, tomaten, .... moet ik nog verder gaan ? Je kan dat ding bijna niet vasthouden om op te eten, zo zwaar weegt dat.

Wat we allemaal gekocht hebben : dat zullen we thuis wel laten zien!

Niet veel naar onze normen. We hebben immers al besloten om terug te komen naar de States. Bij leven en welzijn en als de financiën het toelaten.

We hebben een prachtige reis achter de rug en hopen jullie binnenkort terug te zien in Belgium, you know.

We had a great time !

05-08-2010 om 06:08 geschreven door Cubanito

03-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 16 : Denver

Er wacht ons een lange tocht naar Denver, maar de route onderweg is allesbehalve saai.

Er is een ongelooflijke afwisseling in het landschap. We starten met kale zwarte bergen, en dan weer bossen met daartussen skigebieden. Deze streek is enorm populair in de winter.

We rijden door tunnels en we volgen voortdurend de stroom van de Colorado river.

Na onze aankomst in het laatste hotel, gaan we te voet richting downtown en blijven daar tot ’s avonds. Je vindt er blijkbaar enkel eetgelegenheden, en weinig shops met kleding enzo.

We drinken en eten in een populaire bar: Paramount Café. De plaatselijke cocktails zijn straffer dan we dachten en we gaan een beetje tipsy en slenterig terug naar ons hotel.

We kunnen blijkbaar niet goed meer tegen alcohol. Tja, wat wil je. Al bijna 3 weken zonder.

03-08-2010 om 00:00 geschreven door Cubanito

02-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 14 : tweede dag in Moab

We worden wakker en ik had al gehoord dat het aan het regenen was. En het kan hier zwaar regenen hoor. Niet dikwijls naar het schijnt  (volgens de filmkes dat ze ons tonen), maar als het regent dan is het gebied hier heel gevaarlijk. De canyons krijgen dan zoveel water te slikken, dat er gevaar is voor wassend water en je geraakt dan niet meer naar boven. Bepaalde wegen worden afgesloten voor alle verkeer en je mag op bepaalde paden ook niet wandelen.

Eerst even skypen met de Johan en Christel, een telefoontje naar het thuisfront (huwelijksverjaardag van mijn ouders) en dan op het bed liggen overwegen wat we zouden doen. Uiteindelijk vertrekken we richting Canyonlands National Parks, The Needles, maar aangezien je daar vooral de natuur te voet moet bewonderen, valt dit lettelijk in het water. We besluiten verder door te rijden naar het Zuiden, want daar schijnt de zon precies. We rijden richting Natural Bridges National Monument %%%foto1%%%. Het is er overtrokken, maar we doen toch 2 trails tot aan de natuurlijke bruggen. Het is echt indrukwekkend als je onder zo’n boog staat. De enige voor mij gruwelijke hindernis onderweg is dat je met een houten ladder een stuk naar beneden moet. Ik heb een hekel aan ladders. Mijn scheenbenen zullen weer blauw zien.

Moe maar voldaan rijden we terug naar het hotel. Hopelijk is het morgen iets beter weer, want we zouden nog een ander deel van het park willen doen: Islands in the Sky en dead horse point. Anders rijden we maar door naar het volgende hotel in Grand Junction. Afwachten.

02-08-2010 om 07:45 geschreven door Cubanito

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15 :

%%%foto1%%%
    Yeaah. Het weer is opnieuw beter, dus we kunnen onze planning verder afwerken en rijden op ons gemakje naar de Canyonlands. Het is er prachtig. Je rijdt eerst tussen grasvelden en dan ineens sta je daar voor een afgrond van verschillende canyons. Onvoorstelbare uitzichten.

We hebben nog één straffe wandeling gedaan naar een grote krater. De wetenschappers weten niet goed of het een ingeslagen meteoriet is geweest of een omhoog gestuwde zoutkolom.

Enfin, het is een eigenaardig fenomeen. Heb weeral op handen en voeten moeten kruipen om er te geraken. Moe maar zeer voldaan rijden we naar het volgende hotel in Grand Junction. Het is opnieuw een hotel van de La Quinta keten, maar deze keer trekt het op niks.

Het internet is tergend traag, er is gene frigo, geen microwave en de prijs was dezelfde als het vorige. Heb gereclameerd, maar dat bracht weinig op.

02-08-2010 om 00:00 geschreven door Cubanito

01-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 13 : Salt Lake city - Moab

Er staat een lange rit voor de boeg( 3,5 u) van Salt Lake City naar Moab. We zetten ’s morgens een wekker om op tijd te kunnen vertrekken en ontbijten in de kamer. Het ontbijt van het hotel stelt toch niet veel voor. De rit duurt nog langer als voorzien, want onderweg is er een zwaar verkeersongeval gebeurd. We komen rond 13.00u aan in Arches National Park. Het is een gebied met natuurlijke bogen in de rotsen %%%foto1%%%, ontstaan door erosie van wind. We besluiten onmiddellijk ons bezoek aan te vatten, want het weer zit ons niet mee. Er hangen zware donkere dreigende wolken. We blijven tot 19.00u in het Park en hebben uiteindelijk geen drup regen gehad. Sommige trails naar de Arches waren super difficult en ik heb één keer moeten forfait geven. Mijn korte beentjes zagen al dat steile klimwerk niet zitten en zeker de afdaling niet. Dirk is alleen verdergegaan want ne stomme Fransman had gezegd dat de volgende Arch maar 10 minuten stappen was. Dit bleek achteraf ongeveer een uur te zijn. En ik maar wachten en wachten. Ik was blij als hij uiteindelijk de berg kwam afgedaald.

We hebben besloten dat nooit meer te doen, te meer daar Dirk geen water bij had. Echt niet verantwoord.

01-08-2010 om 00:00 geschreven door Cubanito

30-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 12 : Salt Lake city
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aangezien we gisteren SLC al volledig bezocht hebben, en we 2 nachten blijven, slapen we eens lekker uit.
    De stad is niet zo groot dat je 2 dagen nodig hebt. Overdag is het er ook doods (waarschijnlijk door de hitte).
    Het is dan ook al tegen de middag vooraleer we een poot buiten zetten. Patat......een slag van de warmte.

We rijden naar het visitor center en vragen wat  er zoal buiten de stad te zien is. We kiezen de kopermijn en het Antelope island eruit.

De kopermijn is echt de moeite, groter dat grootst. ze is zichtbaar vanuit de ruimte. De grond bevat 1 % koper en er wordt 800 ton per dag uitgehaald. Dat zijn heel wat vrachtwagens (deze zijn trouwens 6 meter hoog.) 1 band van zo een camion kost 25.000 dollar.

Van daar rijden we naar een natuurpark vlak tegen SLC (bij ons is dit de afstand tussen Brussel en Oostende). Er loopt daar van alle wildlife rond schrijven ze. Op een paar bizons en 2 antilopen na waren ze allemaal met vakantie denk ik.
    Niet echt een voltreffer dat park. dit gevoel werd nog versterkt omdat het superdruk was op de baan, er overal wegenwerken bezig zijn (trouwens de hele reis al) en dat ons madam (garmin) plots volledig in de mist ging. Mijn humeur was een serieus stuk lager dan de temperatuur op dat moment. ahja, de temp. was ondertussen 101° F, op naar de 40° C.

In het terugkomen nog wat inkopen gedaan voor vanavond en morgenmiddag.
    't is eigenaardig, maar als ik eten zie wordt ik altijd terug goedgezind, ...vreemd, niet ?

Morgen hebben we de wekker gezet. Vroeg vertrekken is de boodschap want we rijden naar MOAB en moeten daar nog een aamtal parken afwerken. De eerste rit is al ongeveer 4 uur rijden.

Sloppel

30-07-2010 om 00:00 geschreven door Cubanito

29-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 11 : op weg naar de 6de staat : Utah

De rit vandaag gaat naar Salt Lake City. Bekend van de winterspelen in 2002, maar nog veel bekender als het mekka van de Mormonen.
    We vertrekken iets later dan normaal, ik kon er niet uit.
    Gisteren te lang gediscusieerd of we de city of rocks gingen bezoeken of niet. Uiteindelijk hebben we dit dan maar niet gedaan omdat het 2 uur omrijden was. Dus recht naar Salt Lake.
    De weg kwam bekend voor, woestijn van begin tot eind. Bij de enkele plaatsjes die we passeerden waren ze aan het sproeien met vliegtuigjes. Van die tweedekkers die je wel eens in films ziet.
    Gelukkig was het autostrade en ging het snel. De temperatuur begint ook stilaan te stijgen. We halen al 90 à 95 graden F. dat is ongeveer
    32°C.

Het hotel ziet er iets chiquer uit (te merken aan details), We checken in en trekken de stad in.
    Het is hier stilaan heet in de namiddag. Onvermijdelijk komen we op het tempelsquare terecht. Zeg mar het Vaticaan van de Church of the latter day Saints....de mormonen dus.
    Mormonen blijkt een nickname te zijn. dit vertelt de gids die ons rondleidt in de grootste congreshall ter wereld (21000 plaatsen).
    Het loopt daar ook vol met sisters ( neen niet die van 'of mercy'), die een soort dienstplicht vervullen. Ze belagen je langs  alle kanten.
    Wij krijgen een Franse aan ons been. Niet dat ze opdringerig zijn, maar ze doen graag hun uitleg over hun geloof.
    Het lijkt heel goed op het Christendom. Ik kan het toch niet laten om dat mens wat te pesten.

De mormonen beschikken ook over een bibliotheek waar je je voorouders kan opzoeken, zzeg maar een stamboomonderzoek.
    Voor we het weten krijgen we een hele rondleiding in de catacomben van dat gebouw. Het lijkt de CIA wel.
    't was griezelig interessant, je vindt daar geboorteaktes enz. van het kleinste dorp in België op microfilm vastgelegd.

Daarna verder naar het Capitol, een replica van dat van Washington DC.  Dit ligt op een heuvel. Het is daar druk want ze draaien er een film in openlucht. Iedereen loopt daar dus te zeulen met dekens en kussens. het zag er gezellig uit.

Het is al donker als  we terug naar het hotel wandelen. We komen hier nogal wat rare vogels (nee, niet Sandra) tegen.
    Het is een grotere stad en dat merk je meteen aan de clochards en zo.

We picken snel nog een hamburger mee en dan naar bed.

29-07-2010 om 00:00 geschreven door Cubanito

28-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 10 : Craters of the Moon

Vandaag gaan we het iets rustiger aan doen. Onze beentjes zijn moe en de rest ook.

Er staat niet zo veel op ons programma. We rijden richting Twin Falls via het vulkanisch gebied :  “Craters of the Moon”. Het is weeral een gebied waar nog enorm veel lava, gestolde lavastromen en kraters van vulkanen te zien zijn. Het is hier warm om rond te lopen, omdat de ondergrond hier volledig zwart is. We kruipen (letterlijk soms op handen en voeten) in een Indian Cave, ontstaan door de ingestorte lavakorst. Het is hier lekker koel; nochtans zweet ik van de inspanning en de schrik. Geraak ik hier wel uit ???? Ik heb mijn grenzen weeral verlegd.
    Onderweg hebben we weeral last van de "road works". Ze sluiten hier dan één rijstrook af en je moet soms bijna een half uur staan aanschuiven omdat je beurtelings mag passeren. Omleidingen kunnen ze hier niet toepassen, want er is maar één weg. In Twin Falls toegekomen, kijken we vanuit het visitor's center op een heel mooi landschap uit: een natuurlijke canyon door de Snake River met daarin grasgroene velden van een aangelegd golfterrein. Er hangt een onweer boven ons hoofd, maar we besluiten te proberen het slecht weer voor te zijn en nog snel de Shoshone Watervallen te bezichtigen. Ze zijn hoger dan de Niagara Falls. We rijden nog snel door naar de plaats waar ooit 2 watervallen waren - Twin Falls -, maar daar hebben ze een power plant gebouwd en er blijft van het natuurlijk landschap niet veel meer over.
    We zitten nu in de staat Idaho, vroeger gekend om zijn goudzoekers, en nu om zijn lekkere patatten. Je zou er honger van krijgen. Dan maar uit eten: Dirkske ne groten steak en ikke ne grote op houtskool gegrilde forel met garlic mashed patatoes: mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
    Veel te veel gegeten ! Je krijgt overal nog een grote salade bij en dan nog eens een sidedish naar keuze. Wie zegt er dat je in de States niet lekker kunt eten ??? Wij kunnen zeker en vast het tegengestelde bewijzen.
    De broekskes beginnen weer te spannen.
    We hebben een mooie grote kamer met een lekker bed en kruipen er vroeg in, 't is te zeggen rond 22.30u.
    Misschien tot morgen.

28-07-2010 om 00:00 geschreven door Cubanito

27-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 9 : Grand Teton NP

Vanuit Jackson rijden we ’s morgens Grand Teton Park binnen. Eerst langs het Visitor’s Center en daarna besluiten we aan het Jenny’s lake een ferrybootje te nemen naar de overkant waar je een mooie, maar zware wandeling kunt maken naar verborgen watervallen, een uitkijkpunt over de (nog hier en daar besneeuwde) bergen en een tocht doorheen de canyon. Gewoonweg prachtig !!!!!

Onderweg spotten we een otter, enkele pika’s (een soort konijn met korte oren) en als hoogtepunt merk ik langs het water een slang die een vis gevangen heeft. Een uitzonderlijk tafereel. We besluiten na bijna 2 ½ uur stappen terug te keren, want het is nog een lange weg, met een vreselijke afdaling, terug naar beneden naar de boot.

Daarna rijden we doorheen het park, om vanuit een aantal uitkijkpunten de berglandschappen te bewonderen.

Dirk begint te zeuren dat hij nog steeds geen moose gezien heeft en bij een uitkijkpunt vertelt ons een koppel dat er ’s morgens 5 male moose gespot zijn op een bepaald punt. Wij daar speciaal naar toe, maar helaas geen beesten te zien. En het gezeur wordt steeds groter.

Op onze weg naar het volgende hotel staan er plots weer veel auto’s langs de kant. En ja hoor, eindelijk !!!!!!!!!!!!!! een moose. Onzen Dirk is content.

Het is weer laat als we toekomen in het hotel. Er is gelukkig nog een supermarkt die dag en nacht open is, en we besluiten gezond te eten op de kamer.

27-07-2010 om 00:00 geschreven door Cubanito

26-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 8 : Yellowstone van Noord naar Zuid

We rijden vandaag doorheen het Yellowstone Park, maar dan zuidwaarts richting Jackson Hole. Het Park is een vulkanisch gebied zo groot als België.

We stappen via boardwalks tussen tientallen pruttelende, stomende, borrelende heetwaterpoelen, in allerlei kleuren en vormen. En stinken dat het hier doet, naar rotte eieren, door de zwaveldampen die in ons gezicht waaien.

Er zijn zo verschillende zones onderweg met meer naar het zuiden, actieve geisers die meters hoog kunnen spuiten. Maar vandaag spoten ze niet zo hoog.

Het is ook moeilijk voorspelbaar wanneer ze actief zijn. Op onze laatste wandeling passeren we een kleine poel die op de terugweg ineens heel actief blijkt te zijn. We moeten tussen de hete dampen door terug en een paar seconden nadien is hij weer compleet stil.

We komen weer vrij laat toe in ons hotel, rond 21.00 en we moeten nog eten zoeken.

Het wordt een kleinere snack, maar het eten bevalt ons niet zo.

Geen tijd meer voor blog, maar wel bed.