Hallo,
Hier hou ik van. Dit is iets waar je je fantasie de vrije loop kunt laten gaan.
Ik heb zelf wel wat gedichtjes geschreven. Niet erg veel, zo'n tiental ongeveer. Sommige gedichtjes beter dan andere.
Zelf gedichtjes schrijven kan je zelf makkelijk doen. Als je een grote woordenschat hebt, is het nog gemakkelijker. Ook een goede kennis van synoniemen is handig.
Je kan verschillende soorten gedichtjes maken. Hier wat voorbeelden:
1) Ik ben erg blij,
omdat jij houdt van mij,
ik ben heel goedgezind,
omdat jij me bemint.
2) Ik ben erg blij,
Ik ben heel goedgezind,
omdat jij houdt van mij,
omdat jij me bemint.
3) Blij
Heel blij
Heel erg blij
Jij houdt van mij
Liefde
4) Ik ben heel erg blij.
Ik schreeuw het van de daken.
Want jij houdt van mij.
Het waren misschien niet de beste gedichtjes, maar het zijn maar voorbeelden. Laten we gedicht per gedicht bespreken.
1) Hier rijmen de zinnen per twee aan elkaar. één rijmt op twee, drie rijmt op vier enz. Dit wordt vaak gebruikt.
2) Hier slagen we steeds een zin over. Eén rijmt op drie, twee rijmt op vier. Vijf rijmt op zeven, zes rijmt op acht enz. Ook dit wordt vaak gebruikt.
3) Deze dichtvorm noemt men een elfje. Aangezien dit gedichtje elf woorden telt, lijkt deze naam wel logisch. De eerst alinea telt één woord, de tweede twee, de derde drie, de vierde vier, en de vijfde weer één. Vaak is dat woord een woord dat vertelt waar het gedicht over gaat. In het voorbeeld kan je dat duidelijk merken. de woorden hoeven zeker niet te rijmen.
4) Deze dichtvorm is een Haiku. De eerste alinea bestaat uit vijf lettergrepen, de tweede uit zeven lettergrepen en de laatste weer uit vijf lettergrepen. De woorden hoeven zeker niet per se te rijmen. De Haiku is oorspronkelijk Japans, en veel Japanse leiders schreven er. Maar ook Herman van Rompuy, voormalig voorzitter van de Europese raad staat er bekend om. Hij schreef veel mooie Haiku's zoals op deze site te zien (lezen) is (je moet eventjes naar beneden scrollen):
http://hermanvanrompuy.typepad.com/haiku
Als je eenmaal je soort gedicht gekozen hebt, moet je verzinnen waarover je gedicht zal gaan*. Je kan je afvragen voor wie je het gedichtje maakt en wat hij of zij graag doet. Als het gedichtje voor in je woonkamer is bij de haard, kan het een Haiku of elfje zijn (die schetsen goed een gevoel of uitstraling) over de warmte van het haardvuur, bijvoorbeeld. Bij werkjes moet je altijd rekening houden voor wat ze dienen, voor wie ze zijn, en waar ze komen te staan. Althans, dat is mijn mening.
Probeer nu te beginnen aan je gedichtje. Begin eerst in het klad. Dat is het beste. Probeer dan een rijmende zin te vinden. Als je een goede zin hebt, maar het laatste woord rijmt niet, dan moet je een synoniem proberen te zoeken, daarvoor bestaan er sites op het internet, maar je kan ook het woord in een woordenboek opzoeken en hopen dat je er een synoniem in tegenkomt. Uiteraard is hulp vragen niet verboden. Vraag eens aan iemand of hij of zij misschien een synoniem weet. Of vraag het aan iemand die veel kruiswoordraadsels oplost. In kruiswoordraadsel is het ook handig om synoniemen te kennen en deze persoon kan je misschien ook helpen.
Nu kan je verder met je gedichtje. Maak het zo kort of zo lang als je wilt, in de stijl die je wilt, laat je fantasie de vrije loop. Om ideeën op te doen, maar ook om dichten te leren, kan je ook gedichten van anderen lezen. Er is bijvoorbeeld een boek van aAnnie M.G. Schimdt. Zij heeft wat geschreven, maar ook erg veel gedichten. Zo is er haar gedichtenboek 'Ziezo'. Het is een gedichtenboek voor kinderen, maar enorm inspirerend, vind ik zelf. Zeker ook grappig, sommige gedichtjes. Zo heb je het gedichtje: 'De trein bleef staan':
De trein staat klaar, de trein staat klaar,
de boemeltrein naar Zwolle.
De mensen lopen door mekaar
en hollen, hollen, hollen.
Tot ziens, tot ziens, dan gaan we maar,
we zitten voor het ruitje.
De conducteur roept: Achter klaar!
De chef blaast op zijn fluitje.
Is iedereen er in? We gaan!
Maar nee, de trein blijft stokstijf staan.
Wat is er mis? Wat is er loos?
Het is al tien voor vieren!
De conducteur wordt vreselijk boos
en slaat met de portieren.
De chef komt met een bleek gezicht
en kijkt zo bang, verbazend!
Weet hij misschien waaraan het ligt?
Hoe komt het nou dat we niet gaan.
en dat de trein maar stil blijft staan?
De machinist roept: Alsjeblieft!
Hij is toch zo geschrokken.
Jawel de grote locomotief
ligt helemaal in brokken.
Kijk, hier een stuk en daar een stuk,
zo'n gloednieuwe machine...
Hoe kan dat nou? Een ongeluk?
Het is om bij te grienen.
Hoe zou dat toch gekomen zijn?
Maar kijk, wie zit daar? Dat is Hein.
|
|
|
|
Hij kijkt heel zoet en braaf en lief
maar toch wel wat beteuterd,
hij heeft heel de locomotief
De machinist zegt kwaad: Welja,
Ga liever bij je eigen Pa
de boel aan stukken breken.
dat kan ik niet, zegt Heintje vlot,
want thuis is alles al kapot.
Dan plakt de chef van het station
een heel groot bord op het perron:
NAAR ZWOLLE GAAT VANDAAG GEEN TREIN
WIJ WILLEN WEL, MAAR 'T LIGT AAN HEIN.
|
Het is mijn lievelingsgedichtje. Echt waar, zo mooi geschreven dat je je het echt kan voorstellen: De trein die op het punt staat te vertrekken, de locomotief die helemaal kapot is ...
Wel, veel succes met schrijven! Heb je zelf een gedichtje geschreven? Heb je wat tips? Of vragen? Schrijf gerust een berichtje in het gastenboek (rechterkolom van deze blog) of bij reacties (rechts onderaan dit artikel).
Veel schrijfplezier en creatieve groetjes,
De prof.
*Geen inspiratie? Op deze blog is er een artikel over Ideeën. Je kan altijd even gaan kijken via deze link:
http://www.bloggen.be/createch/archief.php?ID=2914949
|