Persbericht - 20 april 2012
Het Actiecomité Noord-Oost Tienen laakt de voortdurende tegenstrijdige en misleidende informatie die door officiële instanties en verantwoordelijken wordt verstrekt over het dossier Afbakening Kleinstedelijk Gebied Tienen, Oostelijke en Noordelijke ringweg en Heraanleg van de Vesten.
In tijden dat er in de stad Tienen een grote beroering is ontstaan en een uitvoerige publieke discussie wordt gevoerd over het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PrUP) Afbakening Kleinstedelijk Gebied Tienen, de Oostelijke en Noordelijke ringweg en de plannen voor de heraanleg van de Vesten, op een moment dat de Provincieraad de adviezen van de Provinciale Commissie voor Ruimtelijke Ordening (Procoro) heeft ontvangen, maar het PRUP nog niet definitief heeft vastgelegd, blijven officiële instanties en verantwoordelijke personen de toenemende onzekerheid aanwakkeren door de Tiense bevolking te bedelven onder een ongecontroleerde stroom van tegenstrijdige, misleidende en niet steeds correcte informatie.
De mededeling in Stad Tienen Info (Streekkrant, 18 april 2012) over de herinrichting van de Vesten en de Noordelijke ringweg vormt hierbij de overtreffende trap. Er wordt in deze mededeling nu weeral gesteld dat de herleiding van 2x2 naar 2x1 rijstroken op de Vesten niet zal leiden tot een vermindering van de capaciteit. Het 'welles-nietes' spelletje wordt bijgevolg op onverantwoorde wijze verder gezet.
Een korte, niet-exhaustieve greep uit de woelige geschiedenis van het vestendossier kan bij dit alles verhelderend werken:
- Op 8/10/2004 antwoordt de Vlaamse Minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur op de vragen van een volksvertegenwoordiger bij het Vlaams Parlement dat "er geen problemen te verwachten zijn in de toekomst vanwege het aanleggen van de 2x1 in plaats van de 2x2, ook niet indien er geen noordelijke ontsluitingsweg zou komen". - Het PrUP/Plan MER maakt melding van de verkeersstudies van Grontmij (mei 2009) en het Provinciaal Verkeersmodel (oktober 2010) die- op basis van verschillende uitgangspunten en onderstellingen - concluderen dat de capaciteitsreductie wel tot aanzienlijke verkeerscongestie op de Vesten zal leiden, en die de Oostelijke en Noordelijke ringweg als noodzakelijke reddende engel inroepen om tussen de 400 en 500 voertuigen per uur per richting in de ochtend en avondspits weg te trekken van de Vesten. - De Nieuwjaarstoespraak van de Burgemeester van Tienen (19 januari 2012), die de conclusies van de bovenstaande studies bevestigt en stelt dat "doordat uit deze studie bleek dat er wel degelijk een congestieprobleem kan onstaan tijdens de spitsmomenten, hebben wij aan het Gewest gevraagd om met prioriteit werk te maken van de aanleg van de Noordelijke rondweg. Met de aanleg van deze rondweg kan immers 40% van het verkeer op de Vesten weggehaald worden en wordt tevens het zwaar vervoer van deze Vesten gehaald. De noodzaak voor de aanleg van deze Noordelijke rondweg was nooit zo duidelijk". - De ondertussen verdwenen mededeling op de Website van de Stad Tienen (7 februari 2012), waar er bij de vier opgesomde wijzigingen van de heraanleg van de Vesten, geen sprake meer is van een reductie van 2x2 naar 2x1 rijstroken, maar alleen melding wordt gemaakt van een grondige heraanleg van de kruispunten, ventwegen, fiets- en voetpaden, de inplanting van de haltes van de Lijn voorbij de kruispunten, en de vernieuwing van de straatriolering. - Het antwoord van de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken op vraag nr. 1428 (19 augustus 2012) van een volksvertegenwoordiger bij het Vlaams Parlement, dat stelt dat na reductie van 2x2 naar 2x1 rijstroken het AWV ervan uitgaat dat "de bestaande toestand van druk tot verzadigd verkeer in de ochtend- en avondspits behouden blijft en dat de reistijden rond Tienen niet zullen oplopen" en dat de "Noordelijke Rondweg een sleutelproject vormt voor de ontsluiting van bedrijventerreinen en voor de verbetering van de verkeersleefbaarheid". - Het antwoord van de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken op vraag nr. 520 (16 januari 2012) van een volksvertegenwoordiger bij het Vlaams Parlement, dat stelt dat het wegvak dat op de Vesten wordt heringericht slechts "het wegvak is tussen het kruispunt met de N29 Diestsesteenweg en de N3 Aandorenstraat" (van de Albertvest dus geen sprake meer), dat de "heraanleg van de Vesten de aanleg van de Noordelijke Ring zal voorafgaan", dat "omdat de kruispunten ongeveer dezelfde capaciteit zullen behouden, zal de doorstroming op noordelijke vesten minimaal verslechteren", en "het doorgaand verkeer zal worden gestimuleerd om de R27 Zuidelijke Ring om Tienen te gebruiken" (de Oostelijke en Noordelijke ring zijn dus niet meer nodig om de congestie te verhelpen). - De al vermelde mededeling in de Stad Tienen Info (Streekkrant, 18 april 2012), die stelt dat * de Ringweg aansluiting zal geven op de snelwegen! HET IS OVERDUIDELIJK DAT DE NOORDELIJKE RING HELEMAAL NIET AANSLUIT OP SNELWEGEN! * AVW een ontwerpstudie laat opstarten voor de verfijning van de verkeerstechnische studie. WELKE VERKEERSTECHNISCHE STUDIE?? IS DIE DAN AL KLAAR? * een plan-MER en een project-MER met voorstudie voor het PRUP wordt uitgewerkt voor het deel tussen Oplintersesteenweg en de aansluiting op de Zuidelijke ring. KOMT HIER DAN WEER EEN PRUP MET EEN NIEUW OPENBAAR ONDERZOEK VOOR DE OOSTELIJKE RING? * voor het gedeelte tussen de Diestsesteenweg en de Sint-Truidense steenweg een bouwaanvraag (!), aanbestedingsdocumenten (!) en veiligheidscoördinatie worden voorbereid (!), WORDEN DE PLANNEN OM DE NOORDERRING DOOR TE TREKKEN TOT AAN DE DIESTSESTEENWEG DAN NU AL GECONCRETISEERD? * het AVW benadrukt dat er nog geen concrete informatie kan worden verstrekt over de Noordelijke Ringweg. TERWIJL DIT NET MISLEIDEND IS GEBEURD!
Het Actiecomité kan uit dit alles slechts besluiten dat de Tiense bevolking constant op het verkeerde been wordt gezet en voortdurend elke vorm van relevante, correcte, en niet- misleidende informatie wordt onthouden. Het Actiecomité eist met klem dat de geschapen rechtsonzekerheid wordt weggenomen en het zorgvuldigheidsbeginsel in de communicatie wordt gerespecteerd.
Het Actiecomité wenst uitdrukkelijk te herhalen dat het niets heeft tegen een gebruiksvriendelijke en verkeersvriendelijke heraanleg van de Vesten, maar louter tegen een congestieveroorzakende reductie van de verkeerscapaciteit door de heraanleg van 2x2 naar 2x1 rijstroken, waarbij de Oostelijke en Noordelijke ringweg als reddende verkeersengel moeten worden ingeroepen om de verkeerscongestie te vermijden en om als ontsluiting te dienen voor het geplande bedrijventerrein op de site Soldatenveld.
Het Actiecomité wenst uitdrukkelijk te herhalen dat het hevig voorstander is van inspanningen om de verkeersmobiliteit en de werkgelegenheid voor de Tiense bevolking te bevorderen, maar dat het wel iets heeft tegen - een PRUP-planMER dat overloopt van onvoldoende gefundeerde onderstellingen "en foutieve en onverantwoorde cirkelredeneringen, - de inplanting van een bedrijventerrein, aansluitend op bestaande woonzones en gepland woonuitbreidingsgebied, waarbij Seveso-inrichtingen blijven toegestaan, en men geen concreet idee heeft over welk type van bedrijven men wenst aan te trekken, noch over hun verwachte oppervlaktebehoeften en verwachte tewerkstelling, - niet noodzakelijke en onverantwoorde onteigeningen van landbouw- en privégronden.
|