Coachen is een kunst
Inhoud blog
  • Luisteren en zwijgen: De kracht van NLP
    Kalender

    Ontdek hier de opleidingen van het najaar

    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    31-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luisteren en zwijgen: De kracht van NLP

    Je gesprekspartner overladen met informatie, argumenten, overdonderen, sneller spreken, ... Deze technieken zijn vandaag niet meer aan de orde. Dit geldt voor alle gesprekken, niet alleen in de verkoop! Benieuwd hoe het wel kan? NLP zorgt ervoor dat je gesprek een wereld van verschil maakt!

    NLP en zwijgen

    De grootste fout die je kan begaan, is teveel praten.
    Dit is hoogstwaarschijnlijk wat je doet:

    - je bent zo gericht op het overtuigen van de andere persoon, dat je alleen hoort wat nuttig voor jou is.
    - Je legt de klemtoon op delen van de inhoud van het gesprek, delen die jij kiest.
    - Je bent niet bewust bezig met wat je gesprekspartner effectief zegt.

    Een van de moeilijkste zaken in een gesprek, is zwijgen. Laat de andere persoon dus praten. Je krijgt zo veel informatie en dat zal je alleen maar voordelen opleveren!

    Mensen lijken ook wel veel moeite te hebben met stiltes in een gesprek! Waarom? Stilte geeft je net de tijd om na te denken over wat er gezegd is. Stiltes maken écht het verschil in een gesprek!

    NLP en luisteren

    Echt luisteren, daar kan je een boek over schrijven! Belangrijk is dat je niet meegaat in de inhoud. Geef niet aan alles je eigen invulling of perceptie.

    Typische uitspraken zijn vaak

    - ‘Ik ken dat…’
    - ‘Ik begrijp je volkomen want ik heb dat ook al eens meegemaakt…’.

    Je gesprekspartner zit niet te wachten op jouw invullingen. Hij wil alleen gehoord en begrepen worden.

    - Neem dus een kinderlijke houding aan; een houding vol verwondering en nieuwsgierigheid.
    - Dring niet altijd je eigen mening op of vermijd het reageren met “ja maar bij mij …”
    - Probeer niet op te vallen of je te bewijzen: neem een open, neutrale houding aan.

    NLP en gesprekstechnieken

    Een goed gesprek is een op maat gemaakt gesprek. De woorden gebruiken van je gesprekspartner is een ongelooflijke efficiënte techniek.

    Zo toon je aan dat

    -  je écht geluisterd hebt
    -  je het begrijpt
    - je samen tot een oplossing komt
    - het op maat gemaakt is!

    31-08-2011, 17:34 Geschreven door Coach Annick  


    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per week
  • 29/08-04/09 2011


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs