De grootste krant van t land wordt nog groter en de verkoop van De Morgen en De Standaard is ook gestegen de voorbije drie maanden.Onze Franssprekende landgenoten hebben minder kranten gekocht.
De media gaven dit weekend aandacht aan de CIM-resultaten over het tweede kwartaal van 2009. De ene krant verkocht de voorbije drie maand een paar honderd of een paar duizend kranten meer, de andere deed moest een min-verkoop vaststellen.
De verkiezingen zullen er wel mee te maken hebben dat DS en DM meer gekocht werden. Bij de meer populaire kranten zal het nieuws uit de entertainment- en sportwereld een rol gespeeld hebben, en vooral de manier waarop dat nieuws gebracht werd.
(Het Laatste Nieuws ging vooruit maar Het Nieuwsblad ging verkocht 4.516 stuks minder).
In een opiniestuk in De Morgen valt Leo Neels, professor mediarecht aan de KUL en de Uantwerpen, een aantal media aan onder te titel: Media zonder ethische grenzen.
Prof. Neels zegt dat de zelfdoding van zangeres Yasmine worden door sommige weekbladen en door een krant gebruikt om hun verkoopcijfers nog te verbeteren.
De redacties die zich er mee inlaten, zijn niet dom, zij doen zulks uit weloverwogen verkoopsdrang, en profiteren daarbij van de sensatiezucht van hun publiek.
Hij noemt het een macabere marketing van drukwerk.
Professor Neels heeft natuurlijk gelijk maar de media lopen hun publiek achterna.
Omdat onze kijkers dat vragen, antwoordde Siegfried Bracke ooit op de vraag waarom het VRT-journaal zo plat geworden was.
Professoren en academici hebben een vaste betrekking en een goed inkomen en zijn niet afhankelijk van de verkoop van een of ander product. Journalisten wel en uitgevers wel.
De Amerikaanse auto-industrie gaat ten onder omdat ze autos blijven maken zijn die te duur zijn, te veel verbruiken en die niemand wil kopen.
Mag dat als excuus gelden om zomaar eender wat te publiceren in de krant? Ja, zolang het geen leugens zijn.
In de artikels waar Prof. Neels naar verwijst worden de nabestaanden van de zangeres geïnterviewd. Die weten dat het gepubliceerd zal worden. De lezers van die kranten en bladen weten welk soort nieuws ze zullen krijgen.
Verander de mentaliteit van het publiek en de media zullen volgen. Net zoals die Amerikaanse autobouwers maar die zijn er te laat achter gekomen.
09-08-2009, 15:56
Geschreven door Emile Clemens 
|