Ik winkel graag. Niet alleen ben ik dan altijd zeker dat er voldoende voorraad chocolade, drank en andere nuttige zaken in huis zijn maar een grootwarenhuis is voor een communicatiemens wat een pretpark voor een twaalfjarige is: slogans, verleidingstechnieken, beelden, kleuren en op zaterdag ook geuren. Alles wordt uit de kast gehaald om mij te overhalen meer te kopen dan er op mijn boodschappenlijst staat.
Met mij pakt het niet.
En met veel andere shoppers ook niet.
Op de website Elsevier Retail las ik over een onderzoek uitgevoerd in Nederland door Popai Benelux, Kenniscentrum voor Marketing at Retail naar het winkelgedrag van zon duizend klanten van de supermarkt. De klanten kregen een bril met camera opgezet. De camera registreerde de blik van elke klant. Achteraf werden de beelden geanalyseerd en werd gekeken waar de blik van de klanten zich op vastzette: actieposters, vloerstickers, displays en allerlei andere promotiemiddelen.
Een gemiddelde supermarkt in Nederland telt 1300 uitingen die de aandacht van de klant moeten trekken. Van al die reclame zien klanten slechts 15 procent en van die kleine minderheid verleid slechts 5 procent de consument daadwerkelijk tot een aankoop.
Nog een paar conclusies uit het onderzoek:
- Posters en andere vormen van promotie die boven ooghoogte hangen hebben weinig effect. Klanten kijken zelden naar omhoog.
- Reclame op winkelkarretjes zijn het minst effectief.
- Klassieke displays geven het beste resultaat.
Ook goed om weten: per dag krijgen we tussen de 4000 en 8000 reclameboodschappen of signalen te verwerken.
Maar dat wisten we al want het staat in mijn boek.
Bron: www.elsevierretail.nl/1074088/Food/Food-nieuwsbericht/MeesteWinkelpromotiesZinloos.htm
09-06-2009, 21:47
Geschreven door Emile Clemens 
|