Ik zou zeggen dat ...
Inhoud blog
  • Blog is verhuisd !
  • De woordvoerder en de sponsor
  • St. Augustine's Well - PR van lang geleden
  • Meer weten
  • De kip of het ei?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over communicatie
    Bron van geluk en frustratie, simpel en complex, boeiend en soms gevaarlijk.
    22-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lentekriebels: Als de vos de passie preekt

    De winterstallen worden uitgemest, de mollen komen uit de grond gekropen en in De Standaard zegt Olivier Maingain (FDF) dat hij veel achting heeft voor de Vlaamse cultuur. “Ik vind die vandaag op veel vlakken zelfs passionanter en creatiever dan wat ik aan Franstalige kant zie.”





    22-02-2009, 23:08 Geschreven door Emile Clemens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    20-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De doelgroep van een weekblad

    In de wekelijkse bijlage van de krant De Morgen, Media.Com, kan de lezer meekijken in de keuken van de mediabedrijven.
    (Voor de studenten communicatie: als jullie maar één keer week een krant kopen, neem dan De Morgen op vrijdag en lees die bijlage.)
    Vandaag staat er een stukje in over het Amerikaanse weekblad Newsweek: 'Newsweek' zoekt minder lezers met meer centen.
    Newsweekis in de VS de nummer twee in zijn soort. Nummer één, Time, verkoop wekelijks 3,4 miljoen exemplaren - dat zijn er overigens een miljoen minder dan in 1999. Newsweek was lang goed voor 3,1 miljoen verkochte nummers, maar begin 2008 bedroeg de verkochte oplage nog maar 2,6 miljoen.
    De Morgen citeert Chief Executive Tom Aschein die zegt dat ze er van uitgaan dat het aantal in juli zal zakken tot 1,9 miljoen en in januari 2010 nog maar 1,5 miljoen exemplaren zal bedragen.
    Aan de New York Times zei Aschein: "We bereiken een massapubliek maar de massamarkt is vor ons een business die niet marcheert."
    Newsweek maakt verlies en dus moet het businessplan aangepast worden. De prijs voor een abonnement zal drastisch omhoog gaan - op termijn zelfs verdubbelen.
    Dat moet leiden tot minder lezers die méér voor hun blad willen betalen en waarvoor adverteerders van chiquere merken meer geld over hebben.
    De reclamebudgetten voor consumptiegoederen worden door de crisis drastisch beperkt. De inkomsten uit reclame verminderen en dat zal men bij Newsweek ook voelen. In de sector van de luxegoederen is er geen crisis maar blijkbaar wordt Newsweek door die producenten vandaag niet op de shortlist gezet als reclamedrager. Daarom wil de uitgever het blad herpositioneren.   
    Ook zorgt het voor minder kosten voor papier, drukken, distributie en marketing.
    En wie weet, minder volk in de redactielokalen. Producenten van luxegoederen adverteren hun producten graag in de gepaste omgeving, d.w.z. niet tussen critische en beschouwende artikels maar tussen gemakkelijk leesvoer met weinig woorden en inhoud. Indien gewenst, leveren ze zelf de copij wel aan.
    De crisis maakt de massa niet alleen armer.

    20-02-2009, 22:43 Geschreven door Emile Clemens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor elke medicijn is er wel een ziekte
    Als je elke dag Activia eet, heb je geen last meer van dat opgeblazen gevoel.
    Welk opgeblazen gevoel? Ik heb daar alleen last van als ik in de zomer van de grote dorst kort na elkaar een paar pintjes drink. Even kijken of er geen dames in de buurt zijn en dan een stevige boer laten. Weg opgeblazen gevoel.
    Eerst alle mannen (en hun vrouwen) wijsmaken dat ze misschien wel een beetje impotent zijn als ze niet elke dag minstens twee keer het geweer kunnen schouderen en doel treffen. En dan met het wondermiddel op de proppen komen: Viagra. Succes gegarandeerd.
    En nu zit ik mij af te vragen of de crisis ook zo in mekaar zit. Door overproductie zitten bedrijven opgescheept met stocks die ze nooit kwijt raken en met een productieapparaat dat veel te performant is. De forecast was verkeerd. Of die ooit kan kloppen.
    Hoe daar vanaf geraken? Met een crisis. De overheid voor het blok zetten en de rommel laten opruimen (met het geld van de belastingbetaler).
    Een goede kennis was op een internationale meeting met topbankiers en financiers toen het nieuws bekend raakte dat Lehman Brothers failliet was. Paniek? Absoluut niet. Dikke ambiance. Party time.
    Ik was er niet bij en kan het dus niet bewijzen maar zo af en toe begin ik mij af te vragen of er een complot achterzit, een uitgekiend project.

    18-02-2009, 22:56 Geschreven door Emile Clemens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marc Fauconnier van reclamebureau Famous heeft een boek geschreven: I love the crisis.

    In een interview met de krant Le Soir (17 febr.) zegt hij: “Ceux qui investissent dans le ‘marketing de récession’ gagneront.”

     

    De journalist van Le Soir, Jean-François Lauwens, geeft de cijfers uit een recente studie van UBA (Unie van Belgische Adverteerders) rond de te verwachten reclamebestedingen in 2009 : een daling met 55% in televisie reclame, met 27 % in print press en met 16% in radio.

    Internet reclame zou met 37% vooruitgaan.

    In het interview zegt Marc Fauconnier dat die resultaten hem niet verbazen omdat het een normale reflex is om in tijden van crisis te snijden in de budgetten voor marketing en communicatie. “Veel van die bedrijven zijn genoteerd op de beurs en worden bestuurd door financiers die alleen op korte termijn denken”, zegt Fauconnier nog. Het is korte-termijn-denken. “Mais ils perdent de vue que toutes les périodes de récession que nous avons connues depuis la Deuxième Guerre mondiale n’ont duré en moyenne qu’un an … »

    Hij geeft een aantal voorbeelden van bedrijven die tijdens de economische crisis in 1981-1982 en in 1990-1991 meer geïnvesteerd hebben in reclame en daardoor marktaandeel veroverd hebben op hun concurrenten.

    Dat laatste zal wel kloppen maar …

    … de voorbije perioden van crisis waren eerder een dipje van korte duur. De digitalisering moest nog beginnen en die heeft gezorgd voor nieuwe investeringen en een stijging van de omzet van bedrijven die zich tijdig wisten aan te passen. De huiscomputer deed zijn intrede, platendraaiers werden vervangen door CD’s, video’s door DVD’s, vaste telefoons door gsm’s, en zo voort. De consumenten gooiden hun oude spullen buiten, bedrijven investeerden in robots en in nieuwe communicatietechnologie.

    Komt er opnieuw een technische revolutie? Het valt te betwijfelen. Her en der valt te lezen dat groene technologie onze economie weer zal aanzwengelen.

    Economen voorspellen op de radio dat het volgend jaar nog niet direct beter zal gaan. Bedrijfsleiders hebben in Japan andere (Japanse) bedrijfsleiders horen zeggen dat de crisis tien jaar zal duren. Dat soort dingen hoor je op recepties. Niemand weet het. Heeft er nog iemand de touwtjes in handen?

    Communicatoren kunnen wel roepen dat het verkeerd is de budgetten voor communicatie in te perken maar geen bedrijfsleider die daar naar luistert.

    Maar wie niet meer communiceert, verdwijnt uit het gezicht van zijn klanten.

    Dan doen we het maar met kleinere budgetten. We kijken en luisteren naar onze doelgroep. Als we hun taal spreken, zullen zij ook naar ons luisteren.

    17-02-2009, 21:53 Geschreven door Emile Clemens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kids for Sale
    Vijftien tv-stations strijden om levensverhaal van Britse Alfie, dertienjarige vader van Maisie Roxanne. Ongelukje kan onfortuinlijke tieners liefst half miljoen euro opleveren. De Morgen, 12 februari.
    Britse televisiezender Channel 4 laat twintig kinderen samenwonen zonder volwassenen. Ophef over 'Big Brother' voor kinderen. De Morgen, 7 februari.
    Veelbesproken Californische mama treedt uit anonimiteit met eerste interview. TV-zender strikt moeder achtling. De Morgen, 7 februari.
    Daens kwam op tegen de kinderarbeid en viel het establishment aan.
    Vandaag worden kinderen in onze beschaafde wereld niet meer de mijnen in gestuurd, niet meer als goedkope arbeidskrachten ingezet in onze fabrieken. Dat doen ze wel in de derde wereld, ver van hier, ergens waar we het niet zien.
    Wij zetten kinderen op een podium om ons te vermaken. EuroSong for Kids, de nieuwe baby van de vedette op de covers van de boekjes, voor geld.
    We gaan erop vooruit.

    16-02-2009, 22:39 Geschreven door Emile Clemens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Archief per week
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Over kranten
  • Over de kranten
  • Met beide open armen
  • Succes met de beurs
  • TALK TO ME

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per maand
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009

    Zoeken met Google



    Over mijzelf
    Ik ben Emile Clemens
    Ik ben een man en woon in Duffel (België) en mijn beroep is communicatie consultant.
    Ik ben geboren op 29/01/1954 en ben nu dus 71 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: boeken, jazz en media..
    Ook: Docent PR en Interne Communicatie. Boek: Ik zou zeggen dat ... (uitg. Plantyn). Jazz'halo.

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs