Ik zou zeggen dat ...
Inhoud blog
  • Blog is verhuisd !
  • De woordvoerder en de sponsor
  • St. Augustine's Well - PR van lang geleden
  • Meer weten
  • De kip of het ei?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over communicatie
    Bron van geluk en frustratie, simpel en complex, boeiend en soms gevaarlijk.
    16-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met de 'p' van prutsers
    Zullen ze het dan nooit leren? Het is nochtans niet moeilijk: eerst intern communiceren en dan pas naar buiten komen met het verhaal. Zelfs als je tegenkanting verwacht van de medewerkers, het personeel, de achterban. Je bent niet verplicht om iedereen naar zijn of haar mening te vragen. Democratie en communicatie - dat zijn geen partners in een gelukkig huwelijk. Maar eerst moeten de leden van de club informatie en toelichting krijgen en dan mag alles in het publiek gegooid worden.
    Ondanks alle mediatrainingen maken politici voortdurend dergelijke fouten. Of doen ze het met opzet?
    Politici willen scoren, aandacht krijgen. Met de verkiezingen in het verschiet zullen ze er alles aan doen om hun foto in de kranten te krijgen. Ze zullen alle kansen aangrijpen. Wie eerst zaait, eerst maalt. Maar als je slecht zaaigoed uitstrooit of de grond niet behoorlijk bewerkt vooraleer aan te vangen met zaaien, blijft je na het malen met meer kaf dan koren achter. Eigen schuld, dikke bult. Het kwaad is geschied en zal met geen enkele huilbui nog uitgewist kunnen worden
    Voor de kiezers die binnenkort weer moeten stemmen, maakt het niets uit of de P in sp.a voor partij of voor progressief staat. Ze hebben al lang hun buik vol van de signalen en projecten die hen bijna dagelijks voorgeschoteld worden.
    Daarom, beste partijvoorzitters, een paar tips:
    - Bereid de communicatie voor.
    - Zorg dat iedereen hetzelfde verhaal vertelt.
    - Hou de wilde paarden in toom. Sluit ze desnoods op in hun box.
    - Zorg dat de boodschap duidelijk is, voor iedereen te begrijpen.

    16-01-2009, 18:14 Geschreven door Emile Clemens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Venus is geen UFO

    De voorbije weken is het aantal UFO-meldingen op Volkssterrenwacht Urania sterk toegenomen. Veel mensen houden de heldere planeet Venus voor een vliegende schotel. Doordat Venus op woensdag 14 januari haar grootste hoekafstand tot de zon bereikt (= de hoek tussen Venus, de zon en de Aarde) , is de planeet tot enkele uren na zonsondergang zichtbaar.

    http://www.urania.be
    Dat bericht brengt mij terug naar Sicilië. We waren met ons vieren op bezoek bij Simona en Giorgio Occhipinti, door zijn collega's en vrienden de meest barokke jazzpianist ter wereld genoemd.
    We logeerden bij hen thuis in Raguza en op een avond namen ze ons mee naar een plek op de boerenbuiten, naar Donna Fugata, voor een Siciliaans maal met de familie en vrienden van Giorgio, onder de olijfbomen en onder een sterrenhemel die we in België nergens meer te zien krijgen.
    Die nacht schitterde ze opvallend groot. "Venere", zei Giorgio.
    Venere. Venus in die warme nacht van Donna Fugata.
    De laatste aanslag, de finale van een schitterend concert.

    15-01-2009, 22:36 Geschreven door Emile Clemens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schamp, Dedecker en auteursrechten

    De case

    Het nieuws op de radio gisterochtend, 13 januari: de naam en het logo van de politieke partij LDD staan te koop. De journalist zegt er nog bij dat het bericht in P-Magazine staat en in Gazet van Antwerpen. Dan maar GvA gekocht. ’s Avonds was het ook een onderwerp in het VRT televisienieuws.

    En vandaag meldt de radio dat het aanbod van de eBay site gehaald is. Het bod was al opgelopen tot meer dan 100.000 euro.

     

    Wat is er aan de hand?

    In 2007 werd reclameman Wim Schamp door Jean-Marie Dedecker aangezocht om mee te werken aan zijn nieuwe partij.

    Uit een artikel in Het Nieuwsblad van 13 juni 2007

    Ik heb zelf Jean-Marie Dedecker geadviseerd bij de oprichting van zijn partij en ook voor zijn logo. Een deel van zijn mensen wilden zichzelf propageren als ultraliberalen, maar ik heb gezegd: Jean-Marie, doe dat niet. Ik raadde hem aan om Robin Hood te spelen, de rebel van de politiek, om stemmen weg te halen bij de socialisten. En ik heb gelijk gekregen. Ze wilden die Partij van het Gezond Verstand beklemtonen, maar ik heb hen gezegd om de merknaam Dedecker te promoten, want daar draait het om. Niet dat je rechts bent en liberaal zeker niet, want die zijn de mensen nog het meeste beu.

    (interview met Wim Schamp door Bart Moerman, Het Nieuwsblad, 13 juni 2007)

    De samenwerking tussen Dedecker en Schamp werd eind 2007 opgezegd omwille van een dispuut en er bleven onbetaalde facturen liggen.

    Wim Schamp liet daarop de naam van de partij en het logo deponeren en zette ze nu te koop op eBay, voor het goede doel.

    Ten onrechte, volgens Jean-Marie Dedecker die zegt dat hij betaalde voor het ontwerp en dat de partij daarom de eigenaar is.

     

    Wat is er misschien nog aan de hand?

    Een paar hypotheses:

    - Wim Schamp moet nog steeds geld krijgen van Jean-Marie Dedecker en probeert hem onder druk te zetten. Wordt tegengesproken door Dedecker. De facturen zouden betaald zijn.

    - Dedecker heeft om één of andere reden op de tenen getrapt van Schamp.

    - Wim Schamp heeft opdrachten nodig en zet zich in de kijker. Niet de goede manier en Schamp zal dat ook wel weten.

    - Schamp wil alleen nog eens in het nieuws komen. Operatie gelukt als dat zijn levensdoel is.

     

    Copyright: complex en gevaarlijk

    Communicatoren moeten alert zijn voor copyright problemen.

    Een paar voorbeelden:

    - Een reclamebureau maakt een televisiespot voor een niet-commerciële campagne, voor een NGO. Een televisie station biedt aan de spot gratis nog een aantal keer uit te zenden. Kan niet om copyright redenen.

    - Een foto gebruiken om een biografie van een muzikant te illustreren op een website die geen enkel commercieel doel heeft. De foto wordt ter beschikking gesteld door de muzikant. De fotograaf stuurt via zijn federatie een aanmaning tot betaling van copyright. Hij is de eigenaar van de foto, niet de muzikant. De eigenaars van de website moeten betalen.

    Nog meer voorbeelden? Kijk eens in ‘Ik zou zeggen dat’, uitgeverij Plantyn.

    Intellectueel eigendomsrecht is een complexe materie en het kan nooit kwaad af en toe advies in te winnen van een jurist die zich gespecialiseerd heeft in mediarecht of contact op te nemen met een auteursrechten vereniging zoals Sabam.

    Zie ook: http://mineco.fgov.be/intellectual_property/patents/idepot_nl.htm

    14-01-2009, 00:00 Geschreven door Emile Clemens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uil

    Een uil kruiste gisteravond ons pad. We zagen hem in het schijnsel van straatverlichting en volle maan naar de besneeuwde weiden vliegen.

    Ik heb het voor uilen, vooral voor kerkuilen. Ze vliegen geruisloos maar op hun rustplaats kunnen ze veel kabaal maken. Spooky.

    Lang geleden zegden de mensen dat een uil ongeluk bracht. Ze spijkerden hem tegen hun voordeur om het kwaad af te weren.

    Uilen hebben een uitstekend gehoor. Ze horen dingen die anderen niet horen.

    Hun prooi verslinden ze met huid, haar en botten en wat niet verteerd raakt, braken ze weer uit.

    De hoofdredacteur van de Fabeltjeskrant is een uil. Mijnheer de Uil.

    12-01-2009, 21:06 Geschreven door Emile Clemens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Over kranten
  • Over de kranten
  • Met beide open armen
  • Succes met de beurs
  • TALK TO ME

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per maand
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009

    Zoeken met Google



    Over mijzelf
    Ik ben Emile Clemens
    Ik ben een man en woon in Duffel (België) en mijn beroep is communicatie consultant.
    Ik ben geboren op 29/01/1954 en ben nu dus 71 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: boeken, jazz en media..
    Ook: Docent PR en Interne Communicatie. Boek: Ik zou zeggen dat ... (uitg. Plantyn). Jazz'halo.

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs