Ik zou zeggen dat ...
Inhoud blog
  • Blog is verhuisd !
  • De woordvoerder en de sponsor
  • St. Augustine's Well - PR van lang geleden
  • Meer weten
  • De kip of het ei?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over communicatie
    Bron van geluk en frustratie, simpel en complex, boeiend en soms gevaarlijk.
    01-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar kijken Europeanen naar?

    In 1989 vaardigde de Europese Commissie de directieve ‘Televisie zonder grenzen’ uit. Europese televisieomroepen moeten minstens 50% van hun programmatietijd geven aan Europese producties.en minstens 10% van die tijd of van het programmatiebudget aan onafhankelijke Europese producties.

    In 2007 werd die directieve uitgebreid tot audio-visuele diensten zoals ‘film on demand’.

    Op 28 mei 2009 presenteerde de commissie een stand van zaken. Drie kwart van de programma’s die in prime time uitgezonden worden in de lidstaten zijn van Europese makelij.

    De studie onderzocht de kijkcijfers tussen 18 u en 23 u. Europese programma’s en films halen 75,5% bereik.

    De commissie besluit dat dergelijke producties zeer succesvol zijn. We zien het ook in de kijkcijfers van Vlaamse zenders. Programma’s als Mijn restaurant, De laatste show, Aspe, Flikken, Katarak en de dagelijkse soaps op VRT en VTM  halen betere kijkcijfers dan Amerikaanse feuilletons als CSI, Deadwood en The mentor.

    Kwaliteit zal een rol spelen. Regisseurs, acteurs en scenaristen kennen hun stiel al rammelen de scenario’s nog wel eens en is de geloofwaardigheid in het verhaal af en toe zoek. Op dat vlak stelt de doorsnee Vlaamse kijker echter weinig eisen.

    Herkenbaarheid is het belangrijkste succes ingrediënt. Het publiek ziet mensen uit hun omgeving, personages die hun buren kunnen zijn..De verhaallijnen zijn simpel zodat er niet te veel moet nagedacht worden. Leedvermaak en binnenpretjes maken het gerecht af.

    Dezelfde trend is terug te vinden in actualiteitenprogramma’s. Het gros van de tijd gaat naar binnenlands nieuws en naar trivialiteiten en altijd weer krijgen we de ‘vox populi’ te horen: de toevallige voorbijganger, de buurvrouw, de bakker – ze worden voor de camera gesleurd om hun mening te geven.

    Ieder moet voor zich uitmaken of hij dat goed of niet goed vindt. Bij elke televisie wordt een afstandsbediening geleverd waar ook een rode knop opzit om het ding uit te zetten.

    Reclamemakers volgen de trend. Zij komen niet tussen in de programmakeuzes die de stations maken maar ze hebben er wel impact op. Zenders die hun publiek zien afkalven worden uit het mediaplan geschrapt. Het gevolg is dat op alle zenders dezelfde soep opgediend wordt.

     

    Uit het rapport van de Europese Commissie blijkt dat maar één Belgische televisiezender de 50% Europese programma’s niet haalt: RTL-TVI, de Franstalige commerciële zender. In de lijst staan verder twee stations in Estland, één in Ierland, twee in Italië, één in Portugal, twee in Roemenië, twee in Zweden en twee in het Verenigd Koninkrijk. Het zijn allemaal commerciële stations.

     

    Het volledig rapport is te vinden onder:

    http://ec.europa.eu/avpolicy/info_centre/library/studies/index_en.htm#eurworks

    De Europese Commissaris bevoegd voor de Informatiemaatschappij en Media heet Jacques Barrot. Hij is ook de Vicevoorzitter van de Europese Commissie.

    ’t Is dat u het zou weten.

    01-06-2009, 12:18 Geschreven door Emile Clemens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    23-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intern communiceren: oh boy
    Intern communiceren gebeurt op verschillende niveaus.
    De medewerkers informeren over het reilen en zeilen in het bedrijf is belangrijk en het moet goed gedaan worden. Dat is één niveau. Het kan (moet) gestructureerd gebeuren, volgens een plan, en door mensen die er verstand van hebben.
    Goed samenwerken is communicatie op een ander niveau. Ploeggeest is quasi niet te structureren. Een ploeg is optelling van individuen die mekaar niet opgezocht hebben maar toevallig in dezelfde omgeving terecht gekomen zijn. Elk lid heeft zijn eigen persoonlijkheid, ego en ambitie. Het eerste, persoonlijkheid, kan een pluspunt zijn. De twee andere zijn klippen waar elke schipper vroeg of laat zijn schip lek doet op slaan als hij ze niet tijdig ziet.
    Een voorbeeld? Hier is het, vers uit de praktijk.
    Een full-service communicatiebureau heeft verschillende afdelingen: strategie, creatie, Internet, klantenbeheer (de accounts), enz. Aan het hoofd van elke afdeling staat een directeur en daar boven een Algemeen Directeur.
    Een klant vraagt om tijdens een vergadering in Londen een aantal deelnemers die uit verschillende landen komen, te interviewen voor de camera, een opdracht die de Account moet regelen. Die interviews moeten op de website van de klant gezet worden, een taak voor de Internet afdeling waar de techneuten zitten. Alles moet in tien dagen rond zijn.
    De Account contacteert een medewerker in London die zorgt voor een professionele cameraman. Hij krijgt van de Internet afdeling de technische specificaties over het formaat waarin ze die filmpjes willen. De interviews worden afgenomen en gefilmd, het resultaat wordt te plekke bekeken, de Account neemt de cassette mee naar huis en geeft ze aan de Internet Directeur.
    Twee dagen later, rond 7  uur 's avonds, laat de Internet directeur aan de Account weten dat er niets op de cassette staat. Paniek bij de Account. Er volgen discussies maar de Internet directeur is formeel: de cassette deugt niet. Die Engelsman kent zijn vak niet en heeft een fout gemaakt.De volgende dag is een feestdag in heel wat landen.
    Er zit niets anders op dan alles over te doen maar de geïnterviewden zijn al terug naar huis: naar Duitsland, Schotland, Ierland, Denemarken, Italië.
    De Account contacteert zijn medewerkers in al die landen. Gelukkig heeft hij hun gsm-nummer. Hij legt het geval uit, vraagt hen een cameraman te regelen voor de volgende dag, contacteert de geïnterviewden, probeert agenda's af te stemmen, enz. enz. maar niet iedereen is bereikbaar. En het is dringend. Er komt ook nog een weekend aan.
    Tussendoor belt hij een kennis die meer weet over filmopnames dan hij. Die wil die cassette wel eens bekijken maar kan pas 's anderendaags. 
    De volgende dag trekken ze naar een televisiestation waar na wat overleg met een technicus de juiste apparatuur gevonden wordt om de cassette af te spelen, met beeld en klank. Alle gemaakte afspraken kunnen afgezegd worden.
    Wat is het probleem?
    De directeur van de Internet afdeling is een jonge kerel met een groot ego en vindt zichzelf heel competent. Altijd mee oppassen met dat soort kerels. Hun argumenten: dat materiaal deugt niet, wij hebben geen tijd om ons daarmee bezig te houden (even bellen met de cameraman, bijvoorbeeld, of nadenken en een oplossing zoeken), het is hier heel druk, ...
    Gelukkig heeft de Account goede relaties buiten het bureau. De Internet directeur zat fout, niet zijn collega's in Engeland.
    Communiceren, teamspirit, samen een oplossing zoeken? No way. Onbestaande.
    Door zijn incompetentie - of slechte wil - werden een dozijn mensen lastig gevallen en aan het werk gezet. Voor niets.
    Bestaat er een oplossing?
    Neen. Tegen egotripperij en manifeste onwil tot samenwerken bestaat geen medicijn, alleen amputatie. Dat gebeurt ook wel eens maar niet alle bomen worden correct gesnoeid en een boom die niet met kennis van zaken onder handen genomen is, sterft af met al zijn takken en wortels.


     


    23-05-2009, 11:38 Geschreven door Emile Clemens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van de PR

    De database met de gegevens over media en journalisten is het kapitaal van elke PR.

    De herstructureringen bij de media vragen om een regelmatige aanpassing.

    Bij de zakenbladen van Roularta Media Group

    -         is Alain Deneef is algemeen hoofdredacteur geworden

    -         Vincent Joye verdwijnt als hoofdredacteur van Moneytalk

    -         An Goovaerts was adjunct-hoofdredacteur en is nu de nieuwe hoofdredacteur van Trends. Ze volgt Guido Muelenaer op.

    -         Nathalie Van Ypersele is de hoofdredacteur van het maandblad Bizz.

    Bij De Morgen verdwijnen o.m.

    -         Hans Vandeweghe, chef sport

    -         Bert Bultinck, chef opinie

    -         Georges Timmerman, journalist

    -         Thea Swiersta, journaliste

    -         Dirk Remmerie, chef cultuur

    -         Filip Claus, fotograaf

    En zo zijn er nog een aantal geweest de voorbije maanden. Nieuwe titels en namen verschijnen op de markt (Vitaya magazine, MNM, Joe FM), bestaande titels verdwijnen, magazines passen hun inhoud aan om beter in te spelen op de doelgroep of om een breder publiek aan te spreken.

    Je moet het allemaal volgen.

    Een database in orde houden is een ‘never ending job’ en de media observeren een boeiende bezigheid.

    19-05-2009, 21:10 Geschreven door Emile Clemens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Over kranten
  • Over de kranten
  • Met beide open armen
  • Succes met de beurs
  • TALK TO ME

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per maand
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009

    Zoeken met Google



    Over mijzelf
    Ik ben Emile Clemens
    Ik ben een man en woon in Duffel (België) en mijn beroep is communicatie consultant.
    Ik ben geboren op 29/01/1954 en ben nu dus 71 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: boeken, jazz en media..
    Ook: Docent PR en Interne Communicatie. Boek: Ik zou zeggen dat ... (uitg. Plantyn). Jazz'halo.

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs