Inhoud blog
  • Blog post TEAM RED - 3
  • Blog post Team Green - 3
  • Blog post Team Blue - 4
  • Update 4 Stem Air Dragon
  • Update 4 Stem project Green wave
    Zoeken in blog

    CLAIR - clean air start-up
    International Erasmus plus project Finland - Belgium
    26-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blog post TEAM RED - 3

    In the recent weeks, we started emailing our pen pals from Finland. We got to know each other and talked about the STEM project.

    We made a cable to connect all 3 of the Arduino’s so we only needed one power source.

    For this test, we teamed up with the green team. One team put their sensor box in a green environment and the other team in a more polluted area. Afterwards, we could compare our results.

     

    The week after that, each team got assigned a classroom. We had to make a floorplan so we could decide the best place to put our box to make our first measurements. We used an automated device to take measurements. There were some problems with our sensors (like: no results/smoke coming out of a sensor) but we fixed those issues.

    Now, we are brainstorming and searching for an idea to improve the air quality in our assigned classroom.

    This is our finished sensor box with all the sensors in it.












    26-03-2021 om 08:43 geschreven door Clair - STEAM  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blog post Team Green - 3

    Blogpost Green Wave (week 8 maart)

    De laatste weken waren we bezig met het uitvinden van een aanpassing aan het klaslokaal om de CO2 concentratie te verminderen. Uiteindelijk zijn we tot een idee gekomen, we gaan met olivijn werken. In contact met water bindt olivijn met CO2 en kristaliseerd het. Olivijn bestaat in verschillende vormen maar wij gebruiken het als zand. Het mineraal wordt al in Nederland gebruikt en het is ook de stof dat CO2 uit de lucht haalt na vulkaanuitbarstingen. We zouden twee cirkels maken dat ronddraaien aan de hand van motoren met daartussen 4 bakken met olivijn. We zouden ook gebruik maken van 2 ventilatoren zodat de lucht efficient door ons ontwerp gaat. Omdat het mineraal water nodig heeft gaan we voor een druppelsysteem zorgen. We moeten nog gewoon bespreken over hoe we dit gaan doen. Onder ons ontwerp komt ook een bak terecht om zeker te zijn dat het water en het olivijn niet op de vloer druipen. (Diego heeft een miniatuurversie gemaakt van ons ontwerp. U vindt hieronder een foto hiervan.)

     

    Lina en Jeanne:

    ° Lina heeft het eerste deel van het eindverslag gemaakt.

    ° Jeanne heeft het olivijn besteld.

    ° Jeanne heeft de blogpost gemaakt

    ° Lina en Jeanne hebben het idee gevonden om met olivijn te werken.

    ° Ze hebben met de rest van de groep het ontwerp van Diego verbeterd.

     

    Victor en Diego:

    ° Diego heeft het bundeltje van Chemie gemaakt en afgegeven aan de leerkracht.

    ° Diego heeft het ontwerp uitgevonden.

    ° Ze hebben met de rest van de groep het ontwerp van Diego verbeterd.

    ° Victor heeft het verslag van de buitenmetingen gemaakt.

     

    Arne en Tibo:

    ° Ze hebben met de rest van de groep het ontwerp van Diego verbeterd.





    26-03-2021 om 08:31 geschreven door Clair - STEAM  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blog post Team Blue - 4

    BLOG 15/03 -> 21/03:

     

    It is a month ago since our last blogpost, so we’re going to give you an update on the latest topics of our project.

    Renée has finished the literature study. This is a document that explains how all of the sensors work, what they measure and for what they are used.

    De boys (Loïc, Martijn and Milan) have assemble the pieces for the fan and have already build it. Their were some changes to make, but it turned out working quite well. You can feel the wind passing through the fan and filter cloth.

    Manon and Niamh have started making the presentation for the first team presentation. This presentation will be presented to the teachers and the other groups. By the end of the project there will be a second presentation for the principle and some other people. Then they will decide witch project they want to use in our school.





    26-03-2021 om 08:24 geschreven door Clair - STEAM  


    >> Reageer (0)
    10-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Update 4 Stem Air Dragon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BLOG 08.02 – 12.02

    In the last few weeks, we made our bow and have done our measuring outside and are now making our report on that. The report is being made by Manon and Niamh. We also have done some test measurements in the class rooms. Our team is in charge of doing these in a chemistry classroom. We have already learned a lot about our sensors by doing these measurements.

    The 3 boys have started coming up with ideas to better the air quality in the classroom and are now starting to make their idea. The idea consists of a fan that will turn on when the fine dust is too high, and the fan will start blowing the fine dust thru a box that has filters in it.

    Renée has started on the literature study, this is part of our end work. It is a document that explains all of the sensors and tells us about everything we have learned about them.


    10-02-2021 om 08:58 geschreven door Clair - STEAM  


    >> Reageer (0)
    05-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Update 4 Stem project Green wave

    Blogpost Green wave (week van 1 februari)

    De afgelopen weken hebben we heel wat problemen gehad met onze sensoren en onze box maar onder tussen is alles in orde gekomen na veel proberen en prutsen. (Victor heeft u normaal gezien een excel-document doorgestuurd met een opsomming van al deze problemen.) Onze meetbox heeft nu dinsdag en donderdag gemeten in de voormiddag en in de namiddag en alle metingen zijn op de SD-kaarten.

    Jeanne en Lina:

    · Ze hebben samen het lokaal K2.29 gemeten en het infofiche ingevuld en doorgestuurd.

    · Lina heeft de doos in elkaar gezet en heeft moeten vijlen zodat de dak van onze doos op onze doos paste.

    · Jeanne heeft de blogpost gedaan.

    · Lina heeft samen met Victor gebeld om enkele probleempjes met de CO2-sensor te regelen.( Enkele aanpassingen in de code gedaan en CO2-sensor gecalibreerd)

    · Jeanne heeft Diego geholpen om de probleempjes op te lossen met de temperatuursensor DS18B20. ( het meette -127*C)

    · Volgende weken gaan Lina en Jeanne zich bezig houden met het eindverslag

    Victor en Diego:

    · Victor heeft de batterijkoppeling gesoldeerd

    · Victor en Diego hebben samen met het rode Team data’s vastgesteld om met de meetboxen te meten.

    · Victor heeft de box mee naar huis genomen en de codes op de arduinos proberen te downloaden om te meten maar hierbij kwamen heel veel problemen waardoor meten niet gelukt is.

    · Victor heeft heel veel gedaan om de sensoren te laten werken.

    · Diego heeft Victor ook goed geholpen om de problemen op te lossen. (U vind dit opgesomd op het Excel-document)

    · Victor heeft ook de affiche gemaakt

    · Victor gaat de volgende weken de buitenmetingen opnieuw maken

    · Diego gaat het bundeltje van de experimenten met CO2 verder aanvullen.(waarmee we begonnen zijn tijdens de les chemie)

    Arne en Tibo:

    · Ze hebben Victor geholpen om de codes in orde te brengen.

    05-02-2021 om 17:38 geschreven door Clair - STEAM  


    >> Reageer (0)
    18-01-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Update 3 Blog post Team Blue - AirDragon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    But because of the current schooling system we are only I school half time so we have not been able to do as much as we had hoped to do. For example, we did most of our testing of the sensors at home. We had to get quiet creative but in the end it worked out all fine.

    18-01-2021 om 21:43 geschreven door Clair - STEAM  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Update 3 Blog post Team Blue - AirDragon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We have all finished programming our second sensor and have done all of our tests with these individually. That means that we are now moving on to the next part of our project: the measuring of the air quality.

    Tekstvak: This is a photo is one bit of the sensor boxWe are building a box that will house all of our sensors and Arduino’s together. The box was designed by Martijn and Loïc. They had to think about a lot of details making the box as every sensor had its own needs. The design is done and is going to be cut out by the laser cutter. Then we will do tests with the box. For example we are going to measure the air quality in a forest and then compare it to the city’s air in the next few weeks.

    18-01-2021 om 21:42 geschreven door Clair - STEAM  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Update 3 Stem project Green wave
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Blogpost Green Wave (week 4 januari )

    Onze sensoren zijn allemaal geoptimaliseerd en ze werken. We hadden een probleem met het eerste ontwerp van onze box. De muren in de hoek waren te groot waardoor we het niet in elkaar konden zetten. Lina heeft nu een nieuw ontwerp gedaan en doorgestuurd.

    Lina en Jeanne:

    °Onze sensoren werken met SD-kaart en met RTC.

    °De proefjes zijn gedaan en de verslagen geüpload.

    ° We gaan de volgende weken de box in elkaar zetten.

    °Lina heeft een ander ontwerp gedaan voor de box omdat de vorige een beetje minder was.

    *Jeanne heeft de word document ingevuld met de screenshots.

    Arne en Tibo:

    ° Hun sensoren zijn samengevoegd en werken.

    ° Volgende week gaan ze beginnen solderen.

    Victor en Diego:

    ° Hun twee sensoren zijn samengevoegd en hun RTC is er ook bij gezet.

    °Vrijdag gaat Victor met de box meten.

    18-01-2021 om 21:36 geschreven door Clair - STEAM  


    >> Reageer (0)
    22-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Update 3 Stem project LuchtBEL (rood)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We needed to make a box to put all the sensors in it. Then we brainstormed and came up with an idea. Nina and Helder made the design on the computer so we can cut it out with the laser cutter. We tried to make a design with enough airflow but also something waterproof.

    The side vieuw of our sensorbox design


    22-11-2020 om 10:44 geschreven door Clair - STEAM  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Update 3 Stem project LuchtBEL (rood)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Because of Corona we missed a few lessons but we made the most of it. Our first 3 sensors were already done so we could move on to the last 3 which are the fine dust sensor , dust sensor and the CO2 sensor. With these sensors we needed to do some experiments. We did an experiment where we placed the fine dust sensor and dust sensor with some candles under a box and compared the results.

    A picture of Experiment with the dust sensor and fine dust sensor


    22-11-2020 om 10:42 geschreven door Clair - STEAM  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 16/11-22/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 21/09-27/09 2020

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs