Inhoud blog
  • Biografie van een racedroom tot realiteit.
  • Geschiedenis HONDA VFF 1983 tot HONDA VFR 1990
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Classic Motorcycle Concept

    16-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Biografie van een racedroom tot realiteit.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mijn eerste race herrineringen waren, bij het zien op zwart/wit tv, de beelden van , ik denk, de Moto Grand Prix  van Spa toen ik een jaar of 6 was, kan vroeger geweest zijn , maar we gaan niet op een jaartje kijken. ( 1960 - '61 ).
    Racers in zwarte, dunne lederen pakken met Cromwell potten op hun hoofd en UVEX brillen met mooi in de juiste hoek geslepen glazen, duwend aan hun totaal gecareneerde moto's voor te starten, meestal in't grijs en zonder sponsers her en der. ( Ja, t'was nog zwart / wit tv....dommy ) 

    Eerste frans boek, ( kon nog geen kneit van frans lezen, maar de foto's spraken boekdelen...) was " L'école du pilotage " van uitgeverij Marabout. Bij het bekijken van deze foto's droomde ik van F1 piloot te worden. In bed lag ik gewapend met een bord ( uit mama's keukenkast ), ja,ja met een bord als stuur, de bochten te nemen op de Nurburgring, het langste,gevaarlijkste en met de meeste bochten circuit ter wereld. 
    Een circuit dat bij iedere piloot, met kloten aan zijn lijf, tot de verbeelding sprak.
    Tot daar de natte dromen, die, zoals u reeds had verwacht nooit realiteit zijn geworden.( Ah nee,...anders had ik ook in de boekskes gestaan of ... onder de grond gelegen aangezien de super veilige toestanden van de F1 van toen... : ) .
    Zoals belooft .. een vervolg.

    Jaren gaan voorbij 1,2,3 enz;. .. cowboy en indiaan spelen met de buurjongens, verpleegstertje met de meisjes... 
    Tot op de dag ... 15 jaar jong. Nog steeds in mijn grijze massa ( tgeen dat ik had... ) de droom van de 24 uren .

    Terug naar de 15-de verjaardag, nen HONDA Amigo ( persoonlijk tot nu toe nog steeds den beste brommer ) Eén van de éérste integraal helmen gekocht (LEVIOR ) in die tiid, hoogstwaarschijnlijk de balachelijkste gast van gans de wereld ( nen brommer met nen intégrale ) maar mijn visie door de ovale opening was wat ik in mijn gedachten had...Phil Read, Agostinie op  de MV Agusta....... ( Spijtig genoeg geen foto aanwezig van mijn Amigo met een CD 50 ... gralijk.....

    OK 18 jaar HONDA CB 350 K2 toffe moto, 65 000 km mee gedaan, concentraties, GP's ... enz. Werkende als jobstudent in de GB in Berchem ik een annoce zag van een FOUR!!! 

    Den natten droom van elke motard,  350 verkocht, 750 gekocht . SUPER......!!!! 
    Na 6 maand met nog steeds de gekende gadachte( Trikke ge valt in herhaling.. ) Kit 836 cc gekocht, NORRIS nokkenassen enz.

    s'Morgens na een nachtje café," Hé mannen morgen cours de côotje rijden" Dat was het begin.




     

    Categorie:Weetjes
    22-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geschiedenis HONDA VFF 1983 tot HONDA VFR 1990
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na het succes dat HONDA boekte met de 750 Four, hadden ze zin om een andere weg in te slaan in de jaren '80.
    Op het salon van Parijs wordt in 1981 het nieuwe V4 viercilinder motorblok, krukas onder 90°, vierklepper, waterkoeling en een dubbele bovenliggende nokkenas voorgesteld. Niet minder dan de eerste, in serie gemaakte  V4. De VF geschiedenis was geboren... 


    Een eerste model Custom versie ( VF 750 C ) en een Road versie ( VF 750 S ) komen op de markt met dit nieuwe 750 cm³ motorblok. Deze modellen krijgen in de US de respektievelijke namen als Magna en Sabre.
    Maar Honda stelt het jaar daarop, een sportieve versie voor namelijk de VF 750 F, Interceptor genaamd in sommige landen. Hierbij is de evolutie erg innemend. De motor wordt meer achterwaarts gekanteld zodat het zwaartepunt beter verdeelt is en het voorste van de motor lichter wordt. De draairichting verandert door een tussenas te monteren zodat een eindaandrijving met ketting mogelijk is. Deze versie heeft een vermogen van 86 pk bij 10 000 tr/min. wat een vermogenswinst oplevert van 6 pk tegenover de VF 750 S.
    Het frame wordt ook niet vergeten, een stalen frame uit vierkante buis die rond het motorblok komt. Hierbij een achtervering "Monoshock", telescopische voorvork met anti-duik systeem en remklauwen met dubbele zuigers maken het kaartje compleet.
    Dit alles maakt, dat deze motorfiets tot de" Motorfiets van het jaar "  wordt benoemd door de lezers van het franse blad " Moto Journal" en dit, zelfs voor de officiële verkoop ervan.
    Doch zijn er twee redenen die de verkoop hebben afgeremd. Eérst en vooral was er de hoge prijs t.o.v. de Kawasaki ZX 750 en de Suzuki 750 GSX en enkele technische ontwerpproblemen. ( Slechte harding van de nokkenassen, en een voortijdige slijtage van de distributieketting... )
    Honda gaat in alle discretie deze problemen onder de loep nemen en sterke verbeteringen aanbrengen, zodat ze er drie jaar later extra sterk voor de dag komen met de... VFR.

    Met het lanceren van de VFR 750 in 1986, schiet Honda opnieuw in de roos. Een motorblok met 7 kilo minder, een winst van 10 pk aan vermogen en een 6 versnellingsbak. De krukas staat onder 180° en een distributie door middel van tandwielen, een manier om totale komaf te maken met de distributieketting- en kettingspanner problemen van de vorige modellen. Het frame is van aluminium en van het open type, wat de stabiliteit en het onderhoud vergemakkelijkt. De VFR  lost alle verwachtingen in, en verrast vriend en vijand door het rijgedrag en zijn evenwicht. Kleine up-dates worden er doorgevoerd in 1988, zoals 17" wielen en een hertekening van de stroomlijn. Sommige eigenaars verkozen het 16" voorwiel, toch gaf het 17" wiel een zekerder rijgedrag. Het motorblok krijgt een groter koppel in het middentoerental voor de 100 pk.
    In de loop der jaren wordt de VFR, mede door de kwaliteit en ontwerp, duurder en duurder. De V4 blijft in alle opzichten een duur ontwerp, t.o.v een 4 cilinder in lijn. ( 2 cilinderkoppen, 4 nokkenassen, distributie , ... enz ) en natuurlijk voor het hoge afwerkingsniveau van Honda wordt een prijs betaald.

    De VFR is een succes en Honda beslist alles nogmaals tot in de details te herzien, wat het een totaal nieuw concept ten berde bracht in 1990. Het frame is een onuitgebracht look-a-like van de RC30 en krijgt een éénzijdige achtervork waar tandwiel, remschijf, en remklauw deel van uit maken. De cilinderkoppen en de kleppenbediening ondergaan een metamorfose waarbij het vermogen drastisch verhoogt, doch wordt dit vermogen vrijwillig lager gehouden om het gebruik en het rijcomfort te behouden wat Honda nastreeft. De stroomlijn wordt aangepast en het motorblok verliest nogmaals 10 kg aan gewicht, carburatoren met vlakke gasschuiven en een 4 in 2 in 1 uitlaat. Deze eigenschappen maken van de VFR één van de beste toerisme-sport 
    motorfiets dat de sportievere motorfietsen zoals de Suzuki GSX-R en de Kawasaki ZXR het enkel beter doen op gebied van de zuivere snelheid.

    Ten slotte komt in 1998 de VFR 800 uit als opvolger van de 750 cm³, de levensweg gaat door tot op heden met de VFR 800 V-Tec, en de recentste baan-
    en terrein modellen.

    Modellen door de jaren heen:

    1982 RC07 & RC09 VF750S & C
    1983 RC15 VF750F
    1986 - 1987 RC24 VFR750
    1988 - 1989 RC24II VFR750
    1990 - 1993 RC36 VFR750
    1994 - 1997 RC36II VFR750
    1998 RC46 VFR800

    Met dank aan " motolégende  "



     


    21-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boldor Classic op het circuit van Magny-Cours. 2006

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sinds kort hebben we een nieuwe webshop, gespecialiceerd in carburatoren, gaande van herstelkits voor de meest uiteenlopende japanse merken   (HONDA, SUZUKI, YAMAHA en KAWASAKI) tot sproeiers en vlotternaalden enz...
    Ook revisie, ultrasoonreinigen en afstellen ervan. Voor meer inlichtingen Classic Motorcycle Concept

    Bijlagen:
    http://cmc-parts.be   
    http://info@cmc-parts.be   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AMA Nederland



    Archief per week
  • 12/11-18/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 19/09-25/09 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Startpagina !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs