Hier vinden jullie de thema's samen met de bijhorende liedjes/versjes en ook de materiaallijsten waarop vermeld staat naar welk materiaal we op zoek zijn.
{TITEL_VRIJE_ZONE}
Beoordeel dit blog
Zoeken in blog
Welkom op de blog van CK7 Juf Nathalie
Samen maken we er een leuk schooljaar van!
26-08-2016
Welkom iedereen op onze klasblog!
Hallo iedereen!
Welkom op onze klasblog!
Wij werken vanaf dit schooljaar met een klasblog in plaats van een themaboekje. Waarom hebben we hiervoor gekozen?
- de technologie staat niet stil
- de boekjes geraken kwijt of worden vuil en nat door koekjes en drankjes
- het gaat voor de juf veel sneller op de computer dan papiertjes inplakken
- we helpen het milieu door heel wat papier en kopies te besparen
- het is voor iedereen leuk om mee te volgen op de computer wat er allemaal gebeurt in de klas
- we kunnen hier veel meer schrijven wat we allemaal doen in de klas en we kunnen foto's toevoegen!
Waar kan je wat vinden op onze blog?
Wanneer jullie inloggen komen jullie op de hoofdpagina terecht en hier vinden jullie alle afspraken en dringende meldingen. Controleer dit goed!
In de kolom aan de linker kant staat "bekijk thema's". Hier vinden jullie wekelijks of om de twee weken een overzicht van de nieuwe thema's. Telkens onder het puntje "thema" zet ik het bijhorende versje/liedje met daaronder de materiaallijst.
Jullie kunnen zelf ook altijd een reactie plaatsen, maar het is niet de bedoeling dat jullie mij via de klasblog aanspreken om iets persoonlijks te laten weten. Indien ik van iets op de hoogte gebracht moet worden kan dit via een briefje in de boekentas of spreken jullie mij aan voor of na schooltijd.
Er gaan soms nog brieven meegeven worden, maar dit zijn brieven die te maken hebben met de school. Alles wat te maken heeft met de klas wordt op deze blog vermeld.
Er kunnen dus dagelijks aanpassingen gedaan worden. Kom dus regelmatig, als het kan dagelijks, eens een kijkje nemen op onze blog!!
Veel plezier met deze blog en geniet vooral mee met onze momenten in de klas!
Meester Albert heeft zijn stage beëindigd bij ons in de klas en daarom gaan we de andere dagen van de week zonder thema doen.
De weken nadien gaan we het hebben over het EK!! Alles rond dit thema, voetbal mogen jullie meegeven. De kinderen mogen ook elke dag in sportieve kleren naar school komen.
Volgende week is meester Albert bij ons in de klas en hij zal de klas wat overnemen. Het thema dat we gaan doen is "chocolade". Als jullie boekjes, speelgoed, of iets anders hebben rond dit thema mogen jullie dit altijd meegeven.
Volgende week gaan we nog eventjes door met thema "Paarden". De kinderen hebben deze week leuke paarden, stallen getimmerd en gemaakt met duplo. Volgende week gaan we meer spelletjes spelen rond de rekenbegrippen: "ver, kort, groot, grootste, snelste, traag, enzo".
Woensdag is het mijn verjaardag en ik zal de kinderen op iets lekkers trakteren! Ze vinden het nu al spannend! :)
Wie een oude trui kan meegeven om een stokpaard van te maken, mag dit altijd doen.
Maandag heb ik een gesprek gehad met de kinderen over welke thema's ze dit schooljaar nog graag zouden willen doen. Het eerstvolgende thema is "Paarden". Maandag starten we hiermee en alles van materialen, spelletjes, boeken, knuffels, Playmobil ... mogen meegegeven worden.
Als we een langere tijd niets op de blog zetten is dit omdat we nog steeds over hetzelfde thema bezig zijn. Zo was dit ook bij thema "Communicatie" waar we zelfs 4 weken rond gewerkt hebben.
Als er opmerkingen zijn, gelieve mij dit persoonlijk te zeggen en niet aan de poort tegen andere mensen. Zo ontstaan er misverstanden of problemen zonder dat het nodig is.
Vorige week hebben we stilgestaan bij "De post". Deze week gaan we hier nog even mee verder en gaan we het combineren met nog andere communicatiemogelijkheden.
Ik ben benieuwd wat de kinderen zullen aanbrengen! :)
Oude gsm's, telefoons, walky talky, toetsenborden, ... zijn zeer welkom! Boekjes, andere leuke dingen zijn ook welkom!
We gaan deze week proefjes doen rond "ijs". Daarom zou ik het volgende willen vragen:
Per dag mogen er enkele kinderen een fles ijs met klein speelgoed meebrengen naar school. Omdat we met zoveel zijn gaan we dit in groepen per dag doen. In de leraarskamer staat een vriezer waar we elke morgen de flessen in kunnen bewaren. In de loop van de dag worden deze er uit gehaald en doen we er proefjes mee.
Dus, de avond voor dat jullie kapoen een fles mag meebrengen vul je een fles met water en klein speelgoed. Je zet deze een avond en nacht in de vriezer en zo wordt deze mee naar school gebracht. 's Morgens mogen de kinderen naar de leraarskamer komen en worden de flessen in de vriezer gezet.
Dit is het schema wanneer wie een fles mag meebrengen per dag:
Maandag:Adele, Elynn, Fleur, Izumi en Zoé B
Dinsdag: M'mah, Zoé C, Axel, Klaas en Matteo D
Woensdag: Matheo, Gijs, Elin, Elie, Amelie en Lohan
Donderdag:Noah, Vince, Jeroom, Lotte en Eden
Vrijdag: Joon, Nel, Sanna en Cederic
Wie nog andere dingen rond "ijs" heeft bij zijn/haar thuis mag dit zeker meegeven! :)
Deze week gaan we vooral te werk met hout! De kinderen hebben vandaag al hele mooie kerstbomen, kerstmannen getimmerd!
Vrijdag houden we een kerstfeestje met cadeautjes, hapjes en een drankje. Vergeet niet om een cadeautje mee te geven dat zowel aan een jongen als aan een meisje kan gegeven worden! Morgen is er geen verkleedfeestje. Dit doet de ronde, maar dat is niet zo. :)
Ik wens iedereen een hele leuke kerstvakantie toe en fijne feestdagen!
Hopelijk zijn alle kindjes aan het genieten van het speelgoed dat de Sint gebracht heeft! :)
Het zijn nog maar twee weken en dan is het terug vakantie! Deze twee weken gaan we werken en spelen rond "Kerstmis".
Jullie mogen versiering meegeven dat niet stuk kan, boekjes, spelletjes, enzo...
Morgen en dinsdag is het oudercontact. Wees op tijd voor jullie afspraak, want nu het online, is kan ik niet wachten of uitlopen. Misschien ook wel een voordeel ;)
De komende twee weken gaan we rond het thema "Spiekpietjes" werken. Als inleiding wordt het boek "Spiekpietjes, SOS stoomboot." voorgelezen. In dat verhaal komt er een probleem voor met de stoomboot. Wij gaan in de klas op zoek naar de oplossing!! Ik ben benieuwd!
Jullie mogen alles rond Sinterklaas meebrengen. Verkleedkleren, speelgoed, verhaaltjes, enzo...
Wat hebben we afgelopen week gedaan rond het thema "Speelgoed vroeger en nu"?
- We hebben oud speelgoed besproken.
- We hebben stilgestaan dat niet alle kinderen speelgoed hebben of krijgen. De kinderen in Afrika maken speelgoed van afval. De kinderen van de klas wouden dit ook proberen en hebben dat super gedaan!
Naar aanloop van Sinterklaas gaan we volgende week maandag starten met thema "Speelgoed vroeger en nu."
Hebben jullie speelgoed dat al heel oud is, waar vroeger mee gespeeld werd zoals: tollen, hoepels, knikkers, rolschaatsen, telraam, kegelspel, oude boekjes,enzo... ? Laat de kinderen het dan maar meebrengen. Alles is zeker welkom!
De komende 2 weken gaan we leren en spelen rond het thema "Treinen".
Alles wat jullie rond dit thema hebben is welkom in de klas.
We zijn ook op zoek naar bananendozen om hiervan een trein te maken waar we in kunnen zitten. Andere dozen van deze grootte zijn ook welkom.
Donderdag 22 oktober gaan we in de voormiddag met de trein naar Tienen. Gewoon eventjes op en af en in Tienen eten we ons koekje. We gaan rond in het station om wat meer te weten te komen over de pictogrammen enzo. Ik zoek nog 4 mensen die mee met ons kunnen gaan als begeleider. Wie kan er mee met ons? Geef een briefje mee naar school en dan laat ik jullie nog iets weten.
De afgelopen 2 weken hebben de kinderen zoveel leuke, mooie dingen gemaakt met de stenen! Ik heb heel wat foto's, maar ik krijg ze niet allemaal op de blog gezet. Op Facebook mogen er enkel nog foto's van groepsactiviteiten gezet worden. Daarom stel ik het volgende voor. Ik maak een Whatsappgroepje aan van alle ouders die de foto's willen ontvangen. Dit is dan enkel en alleen om met jullie de foto's te delen. Als je dit wil, geef dan een papiertje mee aan uw kind met daarop:
"Ik ga akkoord met het Whatsappgroepje en wil graag de foto's ontvangen.". Onderteken dit en schrijf er het telefoonnummer bij. Geef het deze week mee aub, tot en met vrijdag wacht ik op de briefjes en dan maak ik het aan.
Wat doen we de komende 2 weken?
De eerste week gaan we het hebben over bergen en vulkanen.
De tweede week gaan we over naar de dino's!
Alles wat jullie thuis hierrond hebben is welkom in de klas! Ook informatieve boekjes!
Fijne zondag allemaal en geniet van het dagje vrijaf morgen!
De komende weken gaan we spelen en werken rond het thema van Godsdienst "Een steengoed schooljaar". Omdat de kinderen graag bouwen gaan we stenen combineren bij dit thema.
Wat hebben we nodig en mogen jullie massaal meegeven: ALLERLEI SOORTEN STENEN, KEIEN, BAKSTENEN, SIERSTENEN, groot/klein, dik/dun, ...
In bijlage vinden jullie een overzicht van wat ik allemaal vertel op de infoavond. Zo zijn jullie, die niet aanwezig zijn op de infoavond, ook op de hoogte.
De weerman voorspelt deze week tropische temperaturen! Daarom gaan we donderdag met water spelen. We brengen volgende spullen in een zak (met naam) mee: een handdoek, ondergoed en kledij voor na het spelen, eventueel andere schoenen, zonnemelk, een pet/hoedje. Onze bikini/badpak of zwembroek doen we al van thuis uit aan. We dragen best ook watersandalen of andere schoenen die nat mogen worden. Wie wil mag een waterpistool meebrengen.
Vrijdag 26 juni nemen we op een feestelijke manier afscheid van de kleuterschool. Omwille van Corona zal er geen afscheidsfeest plaatsvinden zoals anders maar we voorzien van 14u30 tot 15u een korte "plechtigheid" waarop alle mama's en papa's van harte uitgenodigd zijn. Je kleuter ontvangt zijn/haar diploma, er volgt een kort woordje door de kinderen en natuurlijk is er de nodige tijd voor het nemen van foto's.
Maandag 22 juni en donderdag 25 juni 2020 is het oudercontact. Ik heb voor iedereen 10 minuten uitgetrokken en wou vragen om hier rekening mee te houden. Ik mag geen mensen laten wachten uit veiligheid.
Ze geven die dagen mooi weer waardoor ik buiten kan gaan zitten op de speelplaats. Jullie gaan mij daar dus ergens vinden.
Beste ouders,
Dinsdag 30 juni is de laatste dag van het schooljaar en sluiten de schooldeuren ’s middags. We organiseren deze namiddag (zoals elk jaar) enkel opvang in de hoofdlocaties.
De kinderen van de wijkscholen sluiten dus aan bij de locatie waar ze op woensdagnamiddag spelen.
Wij voorzien opvang voor alle kinderen die opvang nodig hebben; je moet hiervoor echter wel ONLINE een plaatsje reserveren.
Doe dit tijdig, want als je geen plaats gereserveerd hebt, kan je bij ons niet terecht.
We zien je kinderen graag komen, maar vragen toch nog steeds om je kind enkel in te schrijven wanneer je het echt nodig hebt!
Op 1 juli begint immers de strikte regel van 50 personen per bubbel en als iedereen zijn kinderen massaal brengt, is dat tegenstrijdig met de rest van de week.
Op deze manier kunnen we onze contactbubbels zo compact mogelijk houden en kunnen we hopelijk het virus buiten houden. Niemand is er immers bij gebaat als we moeten sluiten tijdens de zomervakantie.
Alvast bedankt voor je begrip en medewerking!
Groeten, Katrien
Vrijdag 26 juni 2020 wordt er in de namiddag iets georganiseerd rond het afscheidsfeest van de oudste kleuters. Wat we mogen doen en hoe het gaat zijn weten we zelf niet omdat er nog niets concreet vast staat. Maar, hou die dag zeker vrij! We houden jullie op de hoogte.
Het laatste thema van dit schooljaar is "onderwater". Dit thema doen we langer dan 2 weken omdat we hier heel wat rond kunnen doen. De rekenbegrippen gaan goed aan bod komen en we gaan heel wat schrijven en knutselen.
We hebben wel nog wat materialen nodig zoals:
- Knuffels (vissen, kwallen, haaien, ...)
- Vislijnen en speelgoed vissen, allerlei diertjes van in de zee
- Boekjes, verhaaltjes of informatieve boeken
- Spelletjes
- Duikboten, bootjes, ...
- Iets van Playmobil rond dit thema
- Blauwe ballonnen
- DVD
Nog leuke dingen thuis rond dit thema? Breng maar mee!!
Heeft er iemand visjes bij zijn/haar thuis die eventjes in de klas mogen komen?
In bijlage vinden jullie de verdeling. Aan deze verdeling wordt niets meer veranderd. We hebben ons best gedaan om rekening te houden met vriendjes en vriendinnetjes. Ik kom ook evenveel bij de 2 groepen. We gaan er nog een leuke tijd van maken!!
Lees aub nog eens de brief goed door die ik hieronder geplaatst heb om te weten hoe alles gaat verlopen. vergeet niet:
- Jullie brengen de kinderen zelf naar de klas (groep 1 naar mijn klas en groep 2 naar de plusklas)
- Elke dag een handdoekje meegeven
- Verjaardagen worden in de klas gevierd, maar er mag niets meer meegegeven worden.
Deze week gaan we nog geen thema doen. Vanaf 8 juni 2020 gaan we het thema "onderwater" doen. Alles rond dit thema is zeker welkom!
Ik wens iedereen nog een leuk weekend en we zien elkaar dinsdag eindelijk terug!
Uit de grond van m'n hart hoop ik dat jullie allemaal ok zijn!
Bedankt voor alle mailtjes die ik al gekregen heb met de leuke foto's! Het mag natuurlijk nog altijd hoor :)
In bijlage vinden jullie een brief van onze school voor na de Paasvakantie. Laten jullie aan mij weten wie er naar de opvang komt vanaf maandag 20 april 2020.
Let wel op, de opvang is niet voor iedereen, daarom, lees goed de brief.
Hoe gaat het daar met jullie? Het is raar om niets van jullie te horen en ik mis jullie. Ik zou graag eens iets horen van jullie en daarom stel ik het volgende voor:
Hebben jullie iets leuks gebouwd, geknutseld, getekend, andere dingen die jullie aan mij willen vertellen of via foto's willen laten zien, stuur ze gerust naar mijn mailadres nathalieazare@hotmail.com.
Ik reageer op alle mails en ga de foto's proberen bundelen om ze aan elkaar te laten zien als we terug in de klas zijn.
Wat denken jullie??? Ik hoop snel iets te horen van jullie!
Beste ouders,
Alle lessen worden geschorst maar we blijven opvang verzekeren voor de leerlingen op alle schooldagen
een kwartier voor en na de normale lesperiode (maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag: 8.30u tot
15.30u, woensdag: 8.15u tot 12.15u). De noodopvang is voor de leerlingen waarvan de ouders zelf niet
in opvang kunnen voorzien. De gezondheidsdeskundigen raden ten stelligste af om kinderen te laten
opvangen door kwetsbare grootouders, aangezien zij de voornaamste risicogroep vormen.
We vragen echter met aandrang om enkel een beroep te doen op de noodopvang indien u GEEN
andere oplossing heeft.
Kinderen die naar school komen, mogen niet ziek zijn!
De ouders die voor hun kind beroep wensen te doen op deze opvang, laten dit via de klasblog aan de
kleuterjuf weten, ten laatste op zondag 15 maart om 18u. Per week voorziet de school op vrijdag een
nieuwe aanmelding voor de week erna.
Aanmeldingen gebeuren enkel op de volgende manier:
• Je laat weten waarom je nood hebt aan opvang (vb. ik werk in de gezondheidssector, ik werk in
de veiligheidssector, mensen uit mijn opvangnetwerk behoren tot de risicogroep, …)
• Je laat weten voor welke dag je opvang nodig hebt:
➢ Maandag 16 maart
➢ Dinsdag 17 maart
➢ Woensdag 18 maart
➢ Donderdag 19 maart
➢ Vrijdag 20 maart
Op deze manier hopen wij tegemoet te komen aan de richtlijnen van de overheid, maar ook oog te
hebben voor jullie gezinssituaties.
!Stay safe … wees lief voor jezelf … en je medemens!
Met vriendelijke groeten
Directie en kleuterjuffen
Maandag vliegen we er terug in! We gaan een week zonder thema werken. "Oei!!" hoor ik jullie al zeggen :) Neenee hoor! We gaan heel wat doen, maar niet rond een thema. Jullie kapoen mag iets meebrengen waar hij/zij graag mee speelt, wil tonen aan de anderen. Dat kan van alles zijn:
- Spelletjes
- Boeken
- Foto's
- Knuffels
- ...
Ga bij jullie thuis eens rond en bespreek wat jullie kapoen graag zou willen meebrengen. De 2 weken hierna werken we rond "cowboys". Ga ook al maar eens op zoek voor dit thema! Want hoe meer we hebben, hoe meer we kunnen doen ;)
We zijn nog op zoek naar heel wat spiegels, groot en klein, om te gebruiken in de schminkhoek. Ook schmink is zeker welkom en oude kapstokken waar we mogen mee knutselen. De spiegels krijgen jullie terug :)
Vandaag hebben de kinderen heel duidelijk laten blijken dat ze de komende twee weken rond carnaval willen werken. Ze willen muziek maken, zich verkleden, schminken, gekke dingen doen, enzo. We gaan een confettibak maken ik weegactiviteiten aan ga koppelen, een muziekhoek waar we klankborden leren lezen, ...
Daarom mogen jullie muziekinstrumenten, verkleedkleren, maskers, hoeden, confetti, cerpentine, verhaaltjes, leuke spelletjes, enzo meegeven aan de kinderen.
Is er iemand van jullie die een instrument bespeeld? Zou je ons dit graag eens willen tonen? Laat mij iets weten en dan mag je gerust eens in de klas langskomen :)
Van de ijskoude Noordpool en Zuidpool gaan we naar het warme land Australië. We hebben al heel veel gehoord over de bosbranden en de kinderen stellen zich veel vragen over dit gebeuren. Als school gaan we ons steentje bijdragen en daarom gaan we volgende week rond dit thema werken.
Kangoeroe's, koala's, wat zijn buideldieren, dieren die sterven, mensen die alles kwijt geraken, brandweermannen die gaan helpen, soorten hulpdiensten en hulpmiddelen. Hier gaan we bij stilstaan en komen we meer over te weten.
We zijn wel nog op zoek naar heel wat materialen zoals:
- Informatieve boeken
- Verhaaltjes over kangoeroe's en koala's
- Foto's van Australië, branden, de dieren, krantenartiekels... voor ons mediahoekje
- Knuffels van deze dieren
- Keukenschorten
- Spelletjes of speelgoed van deze dieren
- Kranten
- ...
Nog andere leuke dingen thuis? Geef het gerust allemaal mee met de naam er op.
Bedankt allemaal en niet vergeten, maandag 27 januari 2020 is het GEEN SCHOOL!
Blijkbaar waren er problemen met onze blog. Jullie konden niet zien wat ik gepost had. Ik hoop dat het nu wel terug lukt.
De kinderen zijn al heel veel te weten gekomen over de ijsberen en pinguïns.
Volgende week gaan we meer stilstaan rond ijs. We gaan proefjes doen met ijsbokjes, we gaan dingen testen, ...
Elke dag mag uw kapoen naar school komen met ijs! In de leraarskamer staat een vriezer en daar mogen jullie het ijs 's morgens naartoe brengen. Jullie mogen het ijs maken in een fles, doos, ijsvormpjes, ... maakt niet uit! Maar hoe meer ijs we per dag binnen krijgen hoe meer proefjes we kunnen doen! Dus niet vergeten!
Deze week maken we de kerstcadeautjes af en leren we onze Nieuwjaarsbrief. We gaan koekjes bakken om uit te delen tijdens de Kerstviering op donderdag namiddag.
We bekijken ook met iedereen samen wat we verzameld hebben voor de omgekeerde Advent.
Na de vakantie doen we het thema "Noord en Zuidpool". Meer hierover zet ik op het einde van de vakantie op de blog.
Ik wil iedereen een fijne vakantie toewensen, geniet er van en mijn beste wensen!
De laatste twee weken gaan in en wat gaan we nog allemaal doen?
We steken het tweede kaarsje aan op onze adventskrans.
- We kijken naar een educatief filmpje over de spar en de den. We gaan kijken welke boom wij in de klas hebben. De kinderen zijn de kerstboom spontaan beginnen versieren met zelfgemaakte ballen en slingers! :)
- De schrijfhoek wordt omgebouwd tot een wenskaartenhuisje. Hier mogen we wenskaarten naar elkaar schrijven met leuke kerst -en nieuwsjaarsboodschappen op. Wie thuis nog kerststickertjes, stempels, kerstglittertjes, ... heeft om de kaarten te versieren mag ze zeker meebrengen. Ook oude kerstkaarten die we mogen volschrijven zijn zeker welkom.
- De winkel verandert in een kerstwinkel met ballen, slingers, kaarsen en andere attributen. Begrippen als dik-dun, lang-kort, breed-smal, ... komen aan bod.
- We luisteren naar het eerste, tweede en derde deel van het kerstverhaal. Maria krijgt bezoek van de engel Gabriël. Hij komt belangrijk nieuws brengen. Maria zal een kindje krijgen. Dolgelukkig gaat ze naar Elizabeth om haar het goede nieuws te vertellen. En dan wordt het kindje geboren ...
- Op de mat worden heel wat kerstbomen gemaakt van de Clicks, Duplo, ... Hierna meten de kinderen met slingers en versieren ze de bomen.
- Gedurende de ganse week werken we aan ons kerstcadeautje. Wat het precies zal worden blijft nog even een verrassing!
Alles wat te maken heeft met dit thema is zeker welkom!
Deze week mogen de kinderen een schoentje meebrengen dat eventjes in de klas mag blijven. Wie een oude schoen heeft waar we mee kunnen knutselen mag die ook meebrengen. Inpakpapier is ook welkom. We gaan in de poppenhoek een inpakfabriek maken :)
Dinsdag gaan we naar het toneel in Sint Truiden. Iedereen brengt dan boterhammen mee aub.
We steken deze week het eerste kaarsje aan van de adventskrans. De kinderen mogen allerlei kaarsen meebrengen. Kleine, dikke, dunne, grote, ... gekke... mag allemaal!
De kinderen zijn niet meer te houden! Het is al één en al de Sint die de klok slaat :)
Daarom gaan we nu al beginnen met thema "Sinterklaas".
Het thema "Sinterklaas" gaat wel heel wat inhouden de komende 3 weken. Zo komen de Spiekpietjes aan bod met heel wat opdrachten, gaan we stilstaan bij de soorten speelgoed van vroeger en nu, wegen, meten en tellen van speelgoed en snoep, enzo.
Wat mogen jullie laten meebrengen:
- Boekjes
- Speelgoed van vroeger
- Spelletjes
- Verkleedkleren
- Versiering
- ...
Fijn weekend,
Juf Nathalie
Voor de vakantie hebben de kinderen voorwerpen meegebracht om aan te tonen waarover ze het in de klas willen hebben. Bedankt dat jullie hier tijd voor genomen hebben. Ik heb het allemaal gebundeld, genoteerd en dit zijn de thema's die er uit voort gekomen zijn:
- "Dieren" (zoogdieren en reptielen)
- "Op de werf"
- "De brandweer"
- "De maan en planeten"
- "Voertuigen"
- "Noord en Zuidpool"
- "Wat gebeurt er allemaal in ons lichaam?"
- "Kippen en konijnen"
- "De trein, altijd een beetje reizen!"
We starten na de vakantie met "De maan en planeten". Jullie mogen maandag 4/11 alle materialen meegegeven die jullie rond dit thema hebben.
Het thema "Noord en Zuidpool" zal na nieuwjaar voorkomen, "kippen en konijnen" zal rond Pasen zijn. De andere thema's ga ik dit schooljaar nog inplannen, maar dat horen jullie nog wel.
Ik wens iedereen nog een fijne vakantie toe en tot snel!
Zoals jullie al weten werken wij ervaringsgericht. Om nog meer te weten te komen waar over de kinderen willen leren en spelen, zou ik het volgende willen vragen:
Ga deze avond eens SAMEN op zoek naar een voorwerp waarrond uw kapoen graag willen leren, werken en spelen. Een voorwerp dat hun interesse opwekt! Geef dit voorwerp mee en dan hoor ik in de klas wel meer :)
Morgen, maandag 30 september 2019 is het een vrije dag.
Dinsdag 1 oktober 2019 gaan we naar de boerderij. Gelieve dan de laarzen en regenjas mee te geven aub. De laarzen mogen dan in een zak meegebracht worden. Vergeet de naam niet van jullie kapoen!
- Lege flessen, brikken, doosjes van zuivelproducten
- Speelgoedboerderij
- Plastiek dieren van de boerderij
- Hout, takken, schors, ...
- Stro
- Gezelschapsspelletjes
Nog andere leuke dingen thuis rond dit thema? Breng maar mee :)
Groetjes,
Juf Nathalie
PS: Woensdag 26 september gaan we naar de boerderij in Velm. Gelieve al van thuis laarzen aan te doen en kleding dat vuil mag worden. Bij regenweer ook een regenjas aandoen aub.
Alvast bedankt!
De eerste week zit er al op. Wat hebben we allemaal gedaan? We hebben het speelgoed wat uitgeprobeerd, de kalenders zijn aan bod gekomen, we zijn het gebouw gaan verkennen zodat we weten waar alle klassen zijn, waar het secretariaat is enzo...
Wat gaan we de komende 2 weken doen:
We werken samen het thema "Een steengoed schooljaar" uit. Het basisvertrouwen van de kinderen in de klas staat hier centraal. Uw kleuter mag een mooie steen mee naar school brengen die hij/zij zelf gekozen heeft, omdat hij /zij die speciaal vindt. We gaan die steen gebruiken als krachtsteen tijdens de komende activiteiten.
- Het prentenboek "Ridder Ferre is niet bang" wordt voorgelezen en aan de hand van dit boek worden de activiteiten uitgewerkt.
- Het liedje "Hand in hand" wordt aangeleerd.
- We gaan een steengoed yogamomentje beleven!
- Een verteltafel wordt het centraal punt in de klas waar de kinderen met handpoppen verhaaltjes kunnen naspelen.
- Opdrachtkaarten worden aangeboden om in de zandbak te maken.
Woensdag om 8u30. Het is leuker om de schooldag allemaal samen te beginnen.
Het toezicht op de speelplaats begint elke schooldag om 8u15.
- Ouders nemen 's morgens afscheid van hun kapoen aan de poort.
- Op school eten we geen chips, kauwgom, chocolade, snoep, ...
- Bij verjaardagen mag (maar dit is zeker niet verplicht) er iets lekkers mee naar school gebracht worden om samen in de klas op te eten. Wij denken aan cake, droge koekjes, fruit, ... Snoep, taart, chips en cadeautjes blijven zeker thuis.
- Brooddozen, drinkbekers, flesjes, jassen, mutsen, sjaals, ... van een naam voorzien a.u.b.
-
Geleende broeken, onderbroekjes, slipjes, kousen, ... terug bezorgen a.u.b. Op die manier kunnen we nadien ook andere kleuters helpen bij eventuele ongelukjes.
- Wanneer er iets verandert voor de maaltijden, het afhalen van je kleuter, ... kan je dit best persoonlijk of via een briefje aan de juf melden.
- Ontdek je luizen bij je kleuter, verwittig dan zeker de juf.
- Woensdag is fruitdag. Wij brengen die dag fruit, een yoghurtje of een boterham mee naar school. Koekjes blijven die dag in de boekentas zitten!
- Speelgoed i.v.m het thema is van harte welkom in de klas. Gelieve op alle materialen die nadien weer mee naar huis moeten een naam te noteren. Ander speelgoed en prulletjes laten we thuis!
- Wanneer we sporten is het leuk als we kledij dragen waarin we gemakkelijk kunnen bewegen. We brengen in een gemakkelijk rugzakje sportschoenen (met lichte zool en velcro) of turnpantoffels mee voor de bewegingslessen (liefst schoeisel dat op school mag blijven gedurende het ganse schooljaar).
We vliegen er samen weer in voor een leuk en leerrijk schooljaar!
Op deze blog vinden jullie elke week wat we gaan doen in de klas. Ook de liedjes en versjes kunnen jullie hier terugvinden. Iedere maandag post ik welk thema we gaan doen en ook wat jullie kapoenen mogen meebrengen naar de klas.
De foto's die in de klas getrokken worden zet ik op de Facebookpagina van onze school. Ga daar ook regelmatig eens een kijkje nemen!
Deze blog is als vervanging van het themaboekje. De derde kleuterklas gebruikt dus GEEN themaschriftje meer.
Het is niet mogelijk om alle informatie via deze blog mee te delen en daarom zullen er af en toe ook nog briefjes en andere info in de boekentas van jullie kapoen te vinden zijn.
Jullie mogen mij ook altijd persoonlijk aanspreken om dingen te bespreken.
Indien u echt een dringende vraag hebt voor de juf, die u liever telefonisch wil stellen, kan dit altijd op volgend nummer: 0479/27.64.39
Wat is dat daar in die grote boom op de speelplaats? Er hangt daar een soldaatje met z'n parachute! En dat soldaatje heeft ook nog een brief bij om ons te vragen of we graag reserve soldaat willen worden bij het leger.
Aan ons om de komende weken heel wat opdrachten tot een goed einde te brengen
We starten met de opdracht: maak kennis met legerkledij. We ontdekken dat men in het leger niet alleen over camouflagekleding beschikt maar dat er ook mooie kostuums gedragen worden. Aan de hand van het kostuum kan je ook afleiden tot welke rang men in het leger behoort. Vervolgens gaan wij aan de slag om t-shirts te beschilderen in camouflagekleuren.
Wie thuis nog oude witte t-shirts (nog groot genoeg zodat ze nog gedragen kunnen worden) heeft mag deze zeker meebrengen. Alvast bedankt!
Kleuters denken bij het leger vooral aan soldaten en schieten. We staan stil met het feit dat hun taak veel verder reikt dan dit.
Als opdracht 1 goed is uitgevoerd en we de eerste ster hebben verdiend maken we kennis met de volgende opdracht. Zorg dat je meer te weten komt over de oorlogen waarin België lang geleden betrokken was. Daarom trekken we naar het kerkhof om de graven van oudstrijders te bezoeken en bekijken we het standbeeld ter nagedachtenis van de oorlog (in de buurt van het Slachthuisplein).
De komende twee weken staat er de kinderen een project te wachten rond "de zoo/dierentuin". Samen met de juffen van de lagere school hebben we van alles uitgewerkt. Spannend!! :)
Donderdag 23 mei gaan we alle klassen door elkaar mengen. De kinderen mogen een dier kiezen dat hen aanspreekt. Ze kunnen kiezen tussen: slang, kangoeroe, giraf, olifant, aap, leeuw, zebra en beer. Elk dier hoort bij een juf en de kinderen gaan dan bij deze juf in de klas. Zo komen ze van alles te weten over het dier. Er worden knutselwerken gemaakt, verhaaltjes vertelt, liedjes gezongen, enzo...
Woensdag 29 mei is het de afsluiting van het thema en gaan we allemaal samen een spel spelen op het Schilderhof.
In de klas gaan we het thema echt opentrekken. We gaan op de automat een zoo bouwen, een grondplan van maken, kooien op maat, ...
In de poppenhoek gaan we grote kooien maken van karton om onze knuffels in te zetten. De kinderen gaan moeten meten, logisch nadenken, ...
Bij de timmerbank mogen de kinderen een dier maken met allemaal houtoverschot. Onze knutselhoek is ook open om te verven, te tekenen, te knutselen naar eigen fantasie rond dit thema.
In de boekenhoek staan boekjes waar de kinderen dingen in kunnen opzoeken en opschrijven.
Op de computer mogen we de dieren eten geven en verzorgen.
In de schrijfhoek worden de namen van dieren geschreven, gestempeld, ...
In de zandbak wordt ook een zoo gebouwd met water en houten blokken
...
Het dier dat bij ons centraal staat komt voor in 1 hoek waar elke dag andere activiteiten rond voorzien worden.
Alle materialen rond dit thema zijn zeker welkom! Ook kartonnen dozen (groot en klein), hout, potjes, doosjes, wc rollen, huishoudrollen,... kunnen we goed gebruiken.
LET OP!!!!!
Maandag 20/5/2019 gaan we op schoolreis! Niet vergeten, want we vertrekken al om 8u!
Deze week hebben we stilgestaan bij thema "Aardappelen". Na een brainstorming hebben de kinderen aangegeven wat er allemaal van aardappelen gemaakt kan worden. Uiteraard zijn de frietjes ter spraken gekomen, puree, chips, enzo... We zijn naar de aardappelboer geweest, onze poppenhoek en winkel zijn omgetoverd tot frituur en Mc Donalds! :) In de zandbak planten we de aardappelen en op de automat is er een veld ontstaan met tractors, ploegmachines, boerderijen, enzo....
Ondertussen zijn we nog in de weer geweest met onze moederdagcadeautjes en leren we het versje helemaal vanbuiten :)
Volgende week gaan we hier nog mee verder. Ik ben benieuwd wat dit thema ons nog allemaal gaat bijleren!
Hopelijk hebben jullie wat kunnen genieten van de vakantie en zijn de kinderen terug klaar voor de komende 4 weken.
De kinderen gaan zich volledig kunnen uitleven tijdens het thema "Kunst".
We maken via informatieve boeken en filmpjes kennis met enkele belangrijke kunstenaars van lang geleden en nog niet zo lang geleden: Vincent Van Gogh, Piet Mondriaan, Edvard Munch en Keith Haring zijn er enkele van. We maken hun beroemde werken na maar geven er natuurlijk onze eigen toets aan. Kunst hoeft niet altijd een schilderij te zijn. Ook beeldhouwen en werken met klei zijn vormen van kunst.
Natuurlijk willen wij onze mama's en/of papa's, oma's en/of opa's laten zien wat wij tijdens dit thema verwezenlijken. Daarom zullen we op het einde van ons project een museum vol kunst maken . Meer informatie volgt nog. Wij werken deze week alvast aan een uitnodiging.
Wat is zeker welkom in de klas?
- Kosteloos materiaal: potjes, dozen, kranten, ... alles wat jullie maar kwijt willen dat nog bruikbaar is :)
Volgende week is het al weer de laatste week. We gaan er een feestweekje van maken :)
De kinderen mogen elke dag verkleed naar school komen, maar ze moeten wel nog zelf naar het toilet kunnen. De kinderen mogen ook verkleedkleren, confetti, maskers, pruiken, brillen, neuzen,... meebrengen.
Vrijdag 1 maart is er een optreden van een clown en gaan we smoutenbollen eten.
Vanaf morgen gaan we het een hele week hebben over treinen en vliegtuigen. Woensdag gaan we met de ouders van Louis Tokka naar hert station voor een rondleiding en wat uitleg. We zijn benieuwd!
Afgelopen week hebben we stilgestaan bij de voertuigen in de stad. De kinderen bouwden een stad in de klas met allerlei verschillende materialen. Er zijn heel wat tekeningen en schilderwerkjes gemaakt van auto's, vrachtwagens, enzo...
Met de nummerplaten hebben we een letterspel en zoekspel gespeeld. In de schrijfhoek werden er heel wat nieuwe nummerplaten uitgevonden :)
Deze week gaan we stilstaan bij de voertuigen van de hulpdiensten. Woensdag mogen we langsgaan bij de brandweer om ze in het echt te bekijken! Ik ben benieuwd wat de mannen ons gaan vertellen :)
De kinderen mogen deze week dus alles meebrengen rond de brandweer, politie, ziekenwagens, ...
Wat een leuke weken hebben we achter de rug! Na een brainstorming gaat het volgende thema "vervoer" zijn. De kinderen gaven aan dat ze heel wat willen doen rond vliegtuigen, treinen, auto's, raceauto's, brommers, prinsessenkoetsen, boten, ... Daarom gieten we alles bij elkaar en gaan we 3 a 4 weken rond dit thema werken en spelen.
Breng maar mee wat jullie thuis hebben rond dit thema :)
Boeken, spelletjes, prenten, kosteloos materiaal waar we grote dingen mee kunnen knutselen, speelgoed, blokken om garages te bouwen, vliegtuigen, boten, auto's, boten, .... noem maar op! Alles welkom.
Wat een 2 leuke weken hebben we achter de rug rond thema "Noord- Zuidpool"! De kinderen hebben zo mooie dingen gemaakt, hebben heel wat opgestoken en hebben zich goed geamuseerd! Kijk zeker eens op Facebook naar alle mooie foto's!
De volgende 2 weken gaan we thema "Dino's" doen. Dit thema spreekt hen ook enorm aan. Dus alles wat jullie thuis hebben rond dit thema is zeker welkom!
Boekjes, speelgoed, foto's, vulkanen, dvd, enzo., breng gerust mee, maar zorg er wel voor dat de naam goed vermeld is aub.
Wat hebben we allemaal besproken dat we deze week gaan doen:
- We steken het tweede kaarsje aan op onze adventskrans.
- We kijken naar een educatief filmpje over de spar en de den. We gaan kijken welke boom wij in de klas hebben. De kinderen zijn de kerstboom spontaan beginnen versieren met zelfgemaakte ballen en slingers! :) Ga volgende week zeker eens kijken naar de foto's op Facebook.
- De schrijfhoek wordt omgebouwd tot een wenskaartenhuisje. Hier mogen we wenskaarten naar elkaar schrijven met leuke kerst -en nieuwsjaarsboodschappen op. Wie thuis nog kerststickertjes, stempels, kerstglittertjes, ... heeft om de kaarten te versieren mag ze zeker meebrengen. Ook oude kerstkaarten die we mogen volschrijven zijn zeker welkom.
- De winkel verandert in een kerstwinkel met ballen, slingers, kaarsen en andere attributen. Begrippen als dik-dun, lang-kort, breed-smal, ... komen aan bod.
- We luisteren naar het eerste, tweede en derde deel van het kerstverhaal. Maria krijgt bezoek van de engel Gabriël. Hij komt belangrijk nieuws brengen. Maria zal een kindje krijgen. Dolgelukkig gaat ze naar Elizabeth om haar het goede nieuws te vertellen. En dan wordt het kindje geboren ...
- Op de mat worden heel wat kerstbomen gemaakt van de Clicks, Duplo, ... Hierna meten de kinderen met slingers en versieren ze de bomen.
- Gedurende de ganse week werken we aan ons kerstcadeautje. Wat het precies zal worden blijft nog even een verrassing!
Ondertussen heb ik al heel wat foto's van jullie kapoen op mijn gsm staan. Ik zou dit graag met jullie delen. Daarom zou ik jullie toestemming moeten vragen of ik deze
foto's op Facebook mag plaatsen? Als jullie mij geen berichtje sturen wil dit zeggen dat jullie toestemming geven. Willen jullie niet dat uw kind op Facebook komt, gelieve mij dan een mail te sturen.
Als ik geen mail krijg voor 5 december 2018 wil dit zeggen dat jullie akkoord gaan dat ik de foto's op Facebook zet :)
Het is zeker de moeite waard om de foto's te zien van jullie kapoen in de klas :)
Flessenpost!! Een brief van de Spiekpietjes dat hun stoomboot stuurloos is en ze vragen onze hulp...
De eerste opdracht is, hoe krijgen we de brief uit de fles?
Elke dag lezen we een stukje voor uit het boek en doet er zich een probleem voor dat de kinderen moeten oplossen.
We zijn benieuwd en de kinderen vinden het spannend!
We hebben hier wel nog wat materialen voor nodig:
- schroeven (grote, kleine, dikke, dunne, ...)
- nagels
- schroevendraaiers
- boten die we mogen gebruiken in de zandbak en watertafel
De kinderen zijn niet meer te houden! Het is al één en al de Sint die de klok slaat :)
Daarom gaan we nu al beginnen met thema "Sinterklaas".
Het thema "Sinterklaas" gaat wel heel wat inhouden de komende 3 weken. Zo komen de Spiekpietjes aan bod met heel wat opdrachten, gaan we stilstaan bij de soorten speelgoed van vroeger en nu, wegen, meten en tellen van speelgoed en snoep, enzo.
We zetten de laatste week in voor de Herfstvakantie.
Wat gaan we deze week nog allemaal doen?
De mol staat deze week centraal. Hoe ziet hij er uit? Wat eet hij? Hoe graaft hij? Hoe zien de gangen er uit onder de grond? Enzo...
Hier krijgen de kinderen allemaal een antwoord op. De gangen bouwen ze na met buizen. Er worden mollen gemaakt en we plaatsen daar een magneet in. Zo worden de mollen door de buizen geschoven en vinden ze de uitgang :)
In de zandbak worden er kleinere buizen gebruikt met nat zand.
Op de automat gebruiken we de buizen om de auto's door te laten rijden.
We maken een plannetje met een weg op van buizen en molshopen. De kinderen lezen het plan en bouwen dit na! Ik ben benieuwd.
We spelen een gezelschapsspel met mollen.
Zo doen we nog heel wat leuke dingen!
NIET VERGETEN: VRIJDAG 26 OKTOBER KOMEN WE VERKLEED NAAR SCHOOL!
De eerste 3 weken zitten er al op. Wat gaat het weer snel!
De komende 2 weken gaan we spelen en werken rond het thema "Afval". We krijgen als juf heel vaak de vraag: "In welke vuilbak moet dit?" :) De kinderen willen heel graag sorteren, maar het is soms verwarrend. Zo kunnen we ook ons steentje bijdragen bij het zorgen voor een beter milieu!
Wat gaan we allemaal doen?
- We beginnen ons thema met een gevulde vuilzak. We gaan kijken welk afval er allemaal inzit. Welk soort afval bestaat er allemaal?
- We hebben een aanvraag gedaan om een bezoek te brengen aan het containerpark te Landen. Maar, dit staat nog niet vast. Hopelijk gaat het lukken om er langs te gaan.
- We gaan knutselen met afval en de kinderen mogen hun fantasie helemaal laten gaan!
- We plannen een wandeling om zwerfvuil te gaan rapen en bespreken wat zwerfvuil doet met onze aarde.
- Op de automat spelen we met vrachtwagens, vuilniswagens en maken we een containerpark.
- Er worden rekenspelletjes en taalspelletjes gedaan met afval
- In de zandbak graven we afval op en gaan we het in de juiste vuilbak sorteren.
- Onze winkel wordt verrijkt met nieuwe materialen zoals flessen, botervlootjes, brikjes, enzo... In de poppenhoek worden de verschillende vuilbakken gebruikt.
- We gaan eens een kijkje nemen bij Help ons helpen.
- "Hooow, de voetbaltruitjes worden van plastiek flessen gemaakt!" Dit komen we allemaal te weten via de educatieve filmpjes die we gaan bekijken.
- Samen gaan we bespreken wat de kinderen graag zouden klaarmaken om te smullen. Iets gezonds natuurlijk :) De etensresten en groenteafval brengen we naar de kippen en staan ook even stil dat niet alles in de vuilbak moet.
- Waar gaan de kleren naartoe die we in de containers steken? Wat wordt er met het glas gedaan?
- ...
We kunnen heel wat doen rond dit thema. Daarom zou ik naar de volgende materialen willen vragen:
- Vrachtwagens (groot en klein)
- Vuilniswagens
- kleine afvalbakjes
- Boekjes rond dit thema
- Kranten en tijdschriften
- Hebben jullie fluorkleding? Dan kunnen we in de rol kruipen van een vuilnisman/vrouw
- Jullie mogen brikjes, flessen, conservenblikken, wc rollen, potjes, ... meegeven. Dit is zeker welkom, maar let er aub op dat het goed uitgewassen en gedroogd is.
- Oude elektronische toestellen zoals een wekkerradio, toetsenbord, klokken, enzo... mogen jullie ook altijd meegeven. Dingen waar de kinderen zich geen pijn aan kunnen doen. Dit mogen ze dan helemaal uit elkaar halen bij de timmerbank :)
- Nog andere leuke dingen thuis om mee te geven? Geef gerust mee!
Deze week gaan we nog eventjes verder met alle afspraken overlopen, klasgewoontes leren kennen, kalenders opstarten, enzo.
Vanaf woensdag zou ik willen starten met het thema "Reis rond de wereld". We gaan eventjes terug in de tijd, terug naar de vakantie :)
De landen waar jullie op vakantie geweest zijn komen aan bod. We gaan bekijken wat er typisch is aan het land wat betreft eten, gebouwen, manier van leven, kleding, ...
Daarom zou ik willen vragen om tegen dinsdag 11 september 2018 te laten weten waar jullie op vakantie geweest zijn.
Als je niet op vakantie geweest bent schrijf je gewoon enkele dingen op die jullie gedaan hebben.
- Om 8u45 zijn we aanwezig op school. Woensdag om 8u30. Het is leuker om de schooldag allemaal samen te beginnen. Het toezicht op de speelplaats begint elke schooldag om 8u15.
- Ouders nemen 's morgens afscheid van hun kapoen aan de poort.
- Op school eten we geen chips, kauwgom, chocolade, snoep, ...
- Bij verjaardagen mag (maar dit is zeker niet verplicht) er iets lekkers mee naar school gebracht worden om samen in de klas op te eten. Wij denken aan cake, droge koekjes, fruit, ... Snoep, taart, chips en cadeautjes blijven zeker thuis.
- Brooddozen, drinkbekers, flesjes, jassen, mutsen, sjaals, ... van een naam voorzien a.u.b.
- Geleende broeken, onderbroekjes, slipjes, kousen, ... terug bezorgen a.u.b. Op die manier kunnen we nadien ook andere kleuters helpen bij eventuele ongelukjes.
- Wanneer er iets verandert voor de maaltijden, het afhalen van je kleuter, ... kan je dit best persoonlijk of via een briefje aan de juf melden.
- Ontdek je luizen bij je kleuter, verwittig dan zeker de juf.
- Woensdag is fruitdag. Wij brengen die dag fruit, een yoghurtje of een boterham mee naar school. Koekjes blijven die dag in de boekentas zitten!
- Speelgoed i.v.m het thema is van harte welkom in de klas. Gelieve op alle materialen die nadien weer mee naar huis moeten een naam te noteren. Ander speelgoed en prulletjes laten we thuis!
- Wanneer we sporten is het leuk als we kledij dragen waarin we gemakkelijk kunnen bewegen. We brengen in een gemakkelijk rugzakje sportschoenen (met lichte zool en velcro) of turnpantoffels mee voor de bewegingslessen (liefst schoeisel dat op school mag blijven gedurende het ganse schooljaar).
We vliegen er samen weer in voor een leuk en leerrijk schooljaar!
Op deze blog vinden jullie elke week wat we gaan doen in de klas. Ook de liedjes en versjes kunnen jullie hier terugvinden. Iedere maandag post ik welk thema we gaan doen en ook wat jullie kapoenen mogen meebrengen naar de klas.
De foto's die in de klas getrokken worden zet ik op de Facebookpagina van onze school. Ga daar ook regelmatig eens een kijkje nemen!
Deze blog is als vervanging van het themaboekje. De derde kleuterklas gebruikt dus GEEN themaschriftje meer.
Het is niet mogelijk om alle informatie via deze blog mee te delen en daarom zullen er af en toe ook nog briefjes en andere info in de boekentas van jullie kapoen te vinden zijn.
Jullie mogen mij ook altijd persoonlijk aanspreken om dingen te bespreken.
Indien u echt een dringende vraag hebt voor de juf, die u liever telefonisch wil stellen, kan dit altijd op volgend nummer: 0479/27.64.39
We gaan de drie laatste weken in, wat gaat de tijd snel!
De kinderen kijken al uit naar de vakantie en daarom gaan we dit thema doen. Ze praten heel veel over pretparken en we gaan onze klas proberen om te toveren in een echt pretpark.
Water komt ook aan bod. Drijven, zinken, boten maken, ...
Wie thuis nog leuk speelgoed heeft om te gebruiken in waterbakken mag het altijd meegeven. Heeft er iemand soms een waterbaan?
Maandag 28 mei 2018 starten we starten dit thema met een brainstorming over aardappelen. Hopelijk kunnen we in de loop van deze twee weken onze brainstorming nog verder aanvullen met nieuwe dingen die we te weten komen i.v.m dit thema.
Wat gaan we allemaal doen:
- Een uitstap naar de aardappelboer op woensdag 30 mei
- We bekijken van educatieve filmpjes
- Onze winkel verandert in een frituur. Eerst bespreken we samen wat we allemaal in een frituur zien, hoe een frituur er uit ziet.
- Het spreekt natuurlijk voor zich dat we ook aardappelgerechten klaarmaken m.b.v grote stappenplannen. We denken aan gekookte aardappelen, gebakken aardappelen, aardappelpuree en natuurlijk ... frietjes!
- We planten aardappelen in verschillende grondstoffen en geven ze veel licht of net niet. Bij welk potje zal er het snelst een aardappelplantje komen piepen?
- Tijdens korte bewegingsmomenten spelen we estafettes met hindernissen zoals bv. aardappelen overbrengen, zakkenloop met jute zakken
- Ook leren we dat er heel veel verschillende soorten aardappelen zijn. Daarom gaan wij verschillende soorten wegen en nagaan welke het zwaarst en het lichtst zijn. Ook de begrippen zwaarder dan, lichter dan, even zwaar, in balans, ... komen aan bod.
- De catechesemomenten staan in het teken van "Het verhaal van de zaaier".
- In de gang krijgen we de kans om aardappelen te mikken in verschillende emmers. Op iedere emmer staat een score. Je mag evenveel schijfjes (punten) nemen als de score op de emmer waarin de aardappel viel. Wie heeft na bv. 10 spelbeurten de meeste punten? Wie de minste? Of misschien evenveel?
- Tijdens de knutselactiviteiten maken we naar eigen fantasie en creativiteit aardappelmannetjes en stempelen we met aardappels en pureerstaven.
- Onze zandbak wordt een tuin waar we aardappelen kunnen planten. De kinderen van de timmerbank helpen ons met materialen te maken van hout die we kunnen gebruiken in onze tuin.
- Op de automat mogen de kinderen spelen met tractors, laadbakken en aardappelen. Er worden boerderijen gebouwd en gaan stilstaan hoe groot een ruimte moet zijn om de aardappelen te stockeren.
- We maken een grote friteuse van een kartonnen doos zoals in de frituur
We zijn er terug aan begonnen. Hopelijk heeft iedereen een fijne vakantie achter de rug!
De eerste 3 dagen hebben we eventjes zonder thema gewerkt in de klas en samen besproken wat de kinderen graag zouden doen de komende weken.
Thema "kriebelbeestjes" hebben we er van gemaakt, want de kinderen willen vanalles te weten komen over vlinders, lieveheersbeestjes, pissebedden, de vuurwants en bijen :)
Het eerste beestje dat aan bod komt is het lieveheersbeestje. Wie kan er eentje vangen voor ons??? Andere materialen rond dit dier zijn zeker welkom! Zo zijn we ook op zoek naar keien en hout waar we mee kunnen knutselen.
Hoe lang we rond dit dier gaan werken weten we niet. Dit gaat van de kinderen afhangen. Ik hou jullie op de hoogte!
Vriendelijke groeten,
Juf Nathalie
Volgende week woensdag 25 april 2018 is het geen school. Pedagogische studiedag, niet vergeten!
Daar gaan we dan! De kinderen hebben er eventjes moeten op wachten, maar vanaf volgende week gaan ze hen helemaal kunnen uitleven in het thema "Allemaal kleine kunstenaars"!
Het is de bedoeling om telkens 3 dagen stil te staan bij een bepaalde kunstenaar. Zo komen de kinderen te weten welke werken die persoon gemaakt heeft en hoe hij/zij te werk ging. We gaan op dezelfde manier te werk, maar we geven er onze eigen toets aan :)
Het verslag van wat we allemaal gedaan hebben volgt achteraf, want de kinderen beslissen de dag zelf wat er gaat gebeuren.
Thema "Kunst" zou maar niets zijn zonder een tentoonstelling van alle kunstwerken van de kinderen. Daarom gaan juf Greet en ik een museum maken met de kinderen waar jullie alles kunnen komen bewonderen! Meer info volgt nog.
Misschien is jullie kleuter het wel al komen vertellen maar wij hebben vorige week het thema "Kunst in het museum" stopgezet. We merken dat er toch wel wat kinderen zijn die niet weten wat ze zich moeten voorstellen bij een museum en dus zeker niet met kunst in het museum. Daarom hebben we dit thema verplaatst naar een later tijdstip en dan maken we een uitstap naar het museum. Meer informatie volgt nog!
Samen met de kinderen hebben we gekozen voor het thema "De stad".
Wat hebben we hier al allemaal rond gedaan:
- Huizen gebouwd op de mat met heel wat materialen
- Auto's, tankstation, wegen, verkeersborden, verkeerslichten, enzo geknutseld in de knutselhoek
- In de zandbak werd er gewerkt met water, zand en bouwstenen om muren, huizen, enzo te bouwen
- We hebben ons dansje ook goed geoefend voor het schoolfeest
Vrijdag is het generale repetitie in de voormiddag. Er zal dan geen college zijn, dus iedereen boterhammen meebrengen aub.
Voor het schoolfeest:
Het is de bedoeling dat de kinderen in de juiste outfit naar het schoolfeest komen. Dan moeten we niemand meer omkleden en besparen we heel wat tijd :)
Wat vliegt de tijd! De vakantie zit er al weer op, maar er komen terug 6 boeiende weken aan waar we heel veel leuke dingen gaan doen!
Kinderen zijn heel creatief en daarom gaan we de komende 3 weken werken en spelen rond thema "Kunst".
Met thema "Kunst" kunnen we heel veel kanten op en dat gaan de kinderen mogen bepalen!
Morgen gaan we bespreken wat kunst eigenlijk allemaal is, want het zijn niet alleen schilderijen. We gaan ook stilstaan bij muziek, dans, beeldende kunst, schilderkunst, tekenkunst, enzo...
Als jullie thuis leuke dingen hebben rond dit thema mogen jullie dit al zeker meegeven.
Het schoolfeest komt ook dichterbij en tijdens dit thema komt het goed uit om te oefenen voor ons dansje :)
Wat moeten de kinderen aandoen tijdens het optreden:
- jongens: blauwe jeansbroek en een wit onderhemdje. Gel in hun haar en een zonnebril :)
- meisjes: blauw of wit rokje en een blauw of wit t-shirt (het is de bedoeling dat ze blauw-wit gekleed zijn, dus liefst niet helemaal in het blauw of wit gekleed)
We starten de week met het verhaaltje over Nippetje. Nippertje heeft het altijd wel druk waardoor hij steeds te laat komt.
Zo gaan we verder met een gesprek over tijd en ik ben benieuwd wat de kinderen allemaal gaan aanhalen!
Aan de hand van ons gesprekje bespreken we samen wat we allemaal gaan doen rond "tijd".
Wat hebben we de afgelopen twee weken allemaal gedaan:
- Er is heel veel geknutseld geweest, pinguïns, ijsberen, iglo's, ... Ga zeker eens een kijkje nemen op Facebook.
- In de poppenhoek hebben de kinderen vissen en eendjes gevangen. Elk visje of eendje had een letter en zo hebben de kinderen woorden gemaakt rond dit thema
- Op de automat hebben de kinderen kooien gemaakt om de ijsberen in te zetten, iglo's gebouwd met frietbakjes, ...
- We hebben proefjes gedaan met ijs
- De kinderen hadden de opdracht gekregen om een fles met ijs en speelgoed mee te brengen en dit hebben ze goed gedaan! In de klas mochten ze met een bijtel en hamer het speelgoed uit de fles halen, dit vonden ze super!
- Samen hebben we naar informatieve filmpjes gekeken waardoor we heel wat te weten gekomen zijn over de ijsberen en pinguïns
- Zo hebben we nog heel wat leuke dingen gedaan, het waren drie super leuke weken! Op naar de volgende twee!
Telversje:
12 witte ijsbeertjes
die lachen om zichzelf.
Eentje is er snel weggelopen
Toen waren er nog maar 11.
11 witte ijsbeertjes
de grootste heette Mien.
Eentje is er snel weggelopen
Toen waren er nog maar 10.
10 witte ijsbeertjes
die keken wat verlegen.
Eentje is er snel weggelopen
Toen waren er nog maar 9.
9 witte ijsbeertjes
die likten aan hun vacht.
Eentje is er snel weggelopen
Toen waren er nog maar 8.
8 witte ijsbeertjes
die stonden daar te beven.
Eentje is er snel weggelopen
Toen waren er nog maar 7.
7 witte ijsbeertjes
die dronken uit een fles.
Eentje werd er ziek
Toen waren er nog maar 6.
6 witte ijsbeertjes
die waren koud en stijf.
Eentje is er snel weggelopen
Toen waren er nog maar 5.
5 witte ijsbeertjes
hadden veel plezier.
Eentje is er snel weggelopen
Toen waren er nog maar 4.
4 witte ijsbeertjes
die lagen op hun knie.
Eentje is er snel weggelopen
Toen waren er nog maar 3.
3 witte ijsbeertjes
die snurken heel tevree.
Eentje is er snel weggelopen
Toen waren er nog maar 2.
2 witte ijsbeertjes
die stonden op 1 been
Eentje is er snel weggelopen
Toen waren er nog maar 1.
1 wit ijsbeertje
met een witte krul.
Is toen ook maar weggelopen
Toen waren er nog maar 0!
- De juf vertelt het kerstverhaal en vrijdag gaan we naar het verhaal kijken dat wordt nagespeeld door de kinderen van juf Greet tijdens het kerstfeestje
- In de timmerhoek worden er heel wat kerstbomen gemaakt!
- In de poppenhoek worden er massaal veel kaartjes geschreven. De kinderen vinden het super!
- We maken ons kerstcadeau en nieuwjaarsbrief af en leren ons versje
- ...
- Woensdag mag iedereen een zak met naam erop meebrengen zodat we de werkjes van de afgelopen trimester kunnen inpakken om mee naar huis te geven.
- Vrijdag vieren we Kerstmis in de klas en daar horen natuurlijk toch ook wel cadeautjes bij. Daarom mag iedereen in de loop van de week een pakje meebrengen. Je mag iets van thuis inpakken, iets knutselen, iets kopen (max. 3 à 4 euro!) maar het zou fijn zijn als het cadeautje zowel voor een jongen als een meisje geschikt is omdat we ze gaan verloten.
- Vrijdag 22 december zal er geen warme maaltijd aangeboden worden. Iedereen die die dag naar de warme refter moet brengt boterhammen mee.
Ik wens iedereen een zalig Kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar! Geniet van de vakantie en tot binnen twee weken! :)
Wat hebben we allemaal besproken dat we deze week gaan doen:
- We steken het tweede kaarsje aan op onze adventskrans.
- We kijken naar een educatief filmpje over de spar en de den. We gaan kijken welke boom wij in de klas hebben. De kinderen zijn de kerstboom spontaan beginnen versieren met zelfgemaakte ballen en slingers! :) Ga volgende week zeker eens kijken naar de foto's op Facebook.
- De schrijfhoek wordt omgebouwd tot een wenskaartenhuisje. Hier mogen we wenskaarten naar elkaar schrijven met leuke kerst -en nieuwsjaarsboodschappen op. Wie thuis nog kerststickertjes, stempels, kerstglittertjes, ... heeft om de kaarten te versieren mag ze zeker meebrengen. Ook oude kerstkaarten die we mogen volschrijven zijn zeker welkom.
- De winkel verandert in een kerstwinkel met ballen, slingers, kaarsen en andere attributen. Begrippen als dik-dun, lang-kort, breed-smal, ... komen aan bod.
- We luisteren naar het eerste, tweede en derde deel van het kerstverhaal. Maria krijgt bezoek van de engel Gabriël. Hij komt belangrijk nieuws brengen. Maria zal een kindje krijgen. Dolgelukkig gaat ze naar Elizabeth om haar het goede nieuws te vertellen. En dan wordt het kindje geboren ...
- Op de mat worden heel wat kerstbomen gemaakt van de Clicks, Duplo, ... Hierna meten de kinderen met slingers en versieren ze de bomen.
- Gedurende de ganse week werken we aan ons kerstcadeautje. Wat het precies zal worden blijft nog even een verrassing!
Niet vergeten: woensdag 13 december is het pedagogische studiedag en hebben de kleuters een dagje vrijaf.
Wat een leuke en spannende week hebben we achter de rug!
Elke morgen was er wel iets dat we vonden van de Spiekpietjes.
Ook in de hoeken hebben de kinderen hele leuke dingen gedaan, zoals:
- in de timmerhoek werd er geschroefd, gedraaid, geklopt en nagedacht hoe ze voorwerpen uit elkaar konden krijgen. De kinderen vonden het ook heel fijn om eens te kijken hoe bv. een zaklamp er vanbinnen uit zag. Uit elkaar draaien is niet zo moeilijk, maar terug in elkaar krijgen??? Hier hebben de kinderen goed moeten over nadenken!
- in de zandbak werd er leuk gespeeld met water, zand en de boten
- op de mat werd er nagedacht over hoe het kasteel van Sinterklaas er vanbinnen zou uitzien, welke kamers er allemaal zijn. De kinderen hebben het kasteel gemaakt met blokken en dan ingedeeld in ruimtes die de kamers moesten voorstellen. Dit was nog niet alles, de kinderen schreven bij elke kamer welke kamer het was! Jahoor, niet alleen aan de schrijftafel wordt geschreven, maar in elke hoek wordt dat wel geïntroduceerd!
- aan de tekentafel/knutseltafel zijn er weer hele leuke dingen gemaakt! Zo werden er meerdere boeken van Sinterklaas gemaakt met allerlei materialen: de clickx, papier, ...
- in de poppenhoek werden allemaal verschillende pakjes gemaakt met de clickx en hierna ingepakt en verdeeld aan de kinderen.
Deze week doen we hier nog mee verder! Benieuwd hoe het gaat aflopen met de Spiekpietjes!
Aaron zijn turnschoenen zijn kwijt (zwarte Nike sportschoenen). Hij heeft maat 30 en die hij nu in zijn zakje heeft zijn maat 32. Zouden jullie eens willen kijken of uw kapoen niet de verkeerde schoenen mee heeft aub? Ik heb al in de turnzakken gekeken, maar ze zijn niet te vinden.
Flessenpost!! Een brief van de Spiekpietjes dat hun stoomboot stuurloos is en ze vragen onze hulp...
De eerste opdracht is, hoe krijgen we de brief uit de fles?
Elke dag lezen we een stukje voor uit het boek en doet er zich een probleem voor dat de kinderen moeten oplossen.
We zijn benieuwd en de kinderen vinden het spannend!
We hebben hier wel nog wat materialen voor nodig:
- schroeven (grote, kleine, dikke, dunne, ...)
- nagels
- schroevendraaiers
- boten die we mogen gebruiken in de zandbak en watertafel
Waar we zeker naar op zoek zijn, zijn elektrische materialen die stuk zijn. Zoals: horloges, wekkerradio, toetsenbord, radio's, oud speelgoed dat de kinderen kunnen losschroeven, ...
Afvalhout is ook nog steeds zeer welkom!
Donderdag mag iedereen een schoen meebrengen en 1 ding om in de schoen te zetten.
Groetjes,
Juf Nathalie
Het liedje dat de kinderen geweldig vinden is het volgende:
"Sinterklaas, krijg ik een cadeau". Ga snel eens kijken op Youtube!
Hopelijk hebben jullie genoten van de vakantie en kunnen we er samen terug tegenaan!
Deze week en de volgende week gaan we rond thema "Restaurant" werken.
Aan de hand van een brainstorming mogen de kleuters vertellen wat ze al weten over dit onderwerp. Ook staan we stil met het feit dat er heel veel verschillende soorten restaurants zijn met elke hun gewoontes en gebruiken: een Chinees restaurant, een fastfood restaurant, een pizzeria, een brasserie, een sterrenrestaurant, ...
Hopelijk kunnen juf Greet en ik nog regelen dat we met de kinderen op restaurant gaan, maar meer informatie volgt hierover nog.
Via onderstaande link kunnen jullie het liedje "Koken in de keuken" beluisteren:
Bijlagen:
https://youtu.be/CMh8Q4E80kg
Alles jullie iets van de volgende materialen thuis hebben, breng maar mee! - Onderleggers
- Kaarsjes
- Kookboeken - ...
Morgen, dinsdag 7 november zal ik door omstandigheden niet aanwezig zijn op school.
Na een leuke week rond wormen gaan we nu verder over mollen en buizen.
Hoe ziet een mol er eigenlijk uit? Wat doet hij allemaal onder de grond? Dit komen we te weten via een informatief filmpje.
Hierna gaan we de buizen er bijhalen en deze worden de gangen van de mol. Op de automat, in de zandbak, overal komen ze voor. We knutselen het diertje en gebruiken het dan ook in de aardebak.
Een mol is blind en dit gaan we eens ervaren door geblinddoekt een parcours af te leggen. We helpen elkaar en staan stil bij het gevoel dit geeft. Tijdens Godsdienst luisteren we naar het
Bijbelverhaal "Jezus ontmoet de blinde Bartimëus."
Wat kunnen we zeker nog gebruiken:
- verschillende soorten buizen en tussenstukjes: dikke, dunne, lange, korte
Hebben jullie al eens stilgestaan wat er allemaal onder de grond zit? De kinderen wel en na een leuke brainstorming samen zijn we tot de volgende puntjes gekomen waar we het de komende 3 weken over gaan hebben:
- De dieren: wormen, mollen, spinnen, muizen, ratten, mieren, pissebedden,
- Buizen van de riolering
- Schatten
- Skeletten
- Wortelen en bieten
De komende week gaan we hebben over wormen en mollen. We staan stil bij hoe deze dieren er uit zien, wat doen ze onder de grond, wat eten ze, ...
- aan de knutseltafel worden er naar eigen fantasie wormen en mollen geknutseld, maar er wordt toch rekening gehouden met de vorm en kleur
- met de plasticine doen we een meetactiviteit
- we maken een regenwormenkijkbak
- we maken een parcours in het donker en ervaren hoe het is als je niets kan zien zoals een mol
- we beelden ons gedichtje uit
- met klei worden de cijfers en letters gemaakt van in de vorm van wormen
- er wordt een rekenspel gespeeld
- de zandbak is een aardebak geworden waar we wormen en mollen in verstoppen en er wordt een telopdracht aan verbonden
- we leren ons versje en spelen rijmspelletje
- we spelen een gezelschapsspel van de mollen
- ...
Wat kunnen we nog gebruiken en mag morgen meegebracht worden:
- mijnwerkerslampjes
- prenten, boeken (informatieve en/of verhaaltjes) rond wormen en mollen
- spelletjes
- knuffels
De kinderen mogen deze week wormen meebrengen voor onze regenwormenkijkbak :)
Vrijdag 13 oktober 2017 zal ik er in de voormiddag niet zijn, want dan moet ik naar de infodag van mijn stagiaire. Mijn klas zal opgevangen worden door een derdejaarsstudent.
Thema "Mmmmm, melk" van 25 september tot en met 6 oktober 2017
Wat hebben we vorige week allemaal gedaan:
- Onze uitstap naar de boerderij was leuk! We hebben heel wat koeien gezien en mogen aaien. We hebben op een kuismachine mogen rijden, we hebben kalfjes gezien van 3 weken en van 2 dagen oud. De boerin heeft ons de melkmachines laten zien en uitgelegd hoe ze werken. Enz,...
- Tijdens de knutselmomenten zijn er ongelooflijke mooie koeien gemaakt met brikken en flessen!
- Op de mat zijn er boerderijen gebouwd met duplo blokken.
- Er zijn heel wat gezelschapsspelletjes gespeeld
- Er werden dieren van de boerderij getekend aan de hand van stappenplannen
- We hebben heel vaak het "koeienvlaaien" lied gezongen. Dit vinden de kinderen heel leuk en grappig :)
- Op de timmertafel zijn er koeien gemaakt van allerlei materialen
- In de winkel verkopen we allemaal zuivelproducten
- Onze zandbak is ingedeeld in 4 vakken, een veld met echte aarde, maïs, zand en de boerderij met dieren en tractors
Deze week doen we hier nog even mee verder.
Wat we wel nog nodig hebben is een speelgoed tractor waar we op kunnen rijden. Van wie mogen we er 1 lenen?
Ook zijn we op zoek naar afval hout. Houten blokjes, planken, ... Heeft iemand dit nog bij zijn thuis liggen? Alles is welkom!
- Onze uitstap naar de boerderij was heel leuk. De kinderen hebben de koeien mogen aaien, hebben op een kuismachine mogen zitten, we hebben de machines gezien die de boer gebruikt om de koeien te melken, we hebben kalfjes gezien die nog maar 3 dagen oud waren, enz.
- Tijdens de knutselmomenten zijn er hele mooie koeien gemaakt met brikken en flessen! Echte kunstwerken!
- In de winkel verkopen we allemaal zuivelproducten
- Onze zandbak is ingedeeld in vier vakken, een maïsveld, een veld met aarde, zand en de boerderij zelf
- Er zijn heel veel spelletjes gespeeld
- Hele mooie tekeningen gemaakt van dieren die de kinderen konden tekenen aan de hand van stappenplannen
- Op de mat zijn heel wat boerderijen en velden gemaakt met de duploblokken
Woeehoee! Wat een fijne week hebben we achter de rug!
- Onze poppenhoek werd een frituur waar de kinderen Belgische frietjes konden maken :)
- De zandbak werd omgetoverd tot de Belgische kust. Het strand, de zee, de duinen, ... alles deed ons denken aan de zee.
- De vlaggen van de landen werden geschilderd
- We hebben enkele Italiaanse en Griekse woorden geleerd
- Er werd ook heel wat geknutseld en gebouwd! De Eiffeltoren, de toren van Pisa, de zuilen van Griekenland, ... deze gebouwen ontstonden op allerlei manieren in onze klas!
- De Spaanse maskers werden op een hele mooie manier ontworpen en gedragen
- Ook Manneke Pis kon er niet aan ontsnappen en er werden hele mooie beeldhouwwerken gemaakt
Ga zeker eens een kijkje nemen op Facebook, er staan heel wat foto's op en er volgen er nog!
Wat ook heel leuk was, ik kreeg van een mama een foto doorgestuurd van een kunstwerk dat een jongen thuis gemaakt had. Dit mogen jullie ook altijd doormailen, dan deel ik dit met de kinderen in de klas. Dan kunnen ze in de klas ook de kunstwerken die ze thuis maken bewonderen.
Wat staat er ons deze week nog te wachten:
- We toveren de poppenhoek om tot een pizzeria
- Er wordt terug vrij geknutseld
- Op de automat bouwen we een arena waar de toreadors zich kunnen laten gaan
- Voor Godsdienst doen we het thema "een steengoed schooljaar" hier gaan we ook heel wat activiteiten rond doen
-...
Morgen, dinsdag 19 september 2017 moet ik in de voormiddag naar een bijscholing in Hasselt. De klas wordt dan opgevangen door juf Bea. Na de middag ben ik er al terug.
Wat gaan we deze week allemaal doen van 4 september tot en met 8 september 2017:
Deze week maken we vooral kennis met al het speelgoed in de klas en zeker met elkaar!
We leren de klasafspraken kennen, maken kennis met de kalenders en vooral... we leren onze klaspop kennen! Onze Reinaart de Vos!
We maken onze verjaardagskalender en met kosteloos materiaal mogen we dingen maken naar eigen fantasie!
De juf geeft ons een rondleiding doorheen het gebouw dat voor de kinderen heel nieuw is.
Voor de volgende week:
- We gaan thema "reis rond de wereld" doen. Zou het mogelijk zijn om kort te noteren, tegen woensdag 6 september 2017, wat jullie deze vakantie gedaan hebben aub? Waar jullie op reis geweest zijn, of hebben jullie een leuke daguitstap gedaan, andere leuke momenten samen beleefd? De kinderen vinden het geweldig om daarover te praten. De landen waar de kinderen op vakantie geweest zijn werken we uit in de klas.
We gaan stilstaan hoe ver de landen van België liggen, we kijken naar de wereldbol, staan stil bij de typische kenmerken van de andere landen.
Als jullie foto's hebben, geef ze zeker mee of als jullie ze digitaal hebben, mag je ze altijd doormailen naar nathalieazare@hotmail.com! Dit is zeker een meerwaarde voor ons thema!
Op deze blog vinden jullie alles wat normaal in het heen-en-weer boekje komt. De versjes, liedjes en de leuke thema's die we doorheen het schooljaar gaan doen.
Als we materialen nodig hebben om ons thema nog leuker te maken zet ik dat ook op deze blog, dus kom zeker wekelijks een kijkje nemen.
Foto's worden gedeeld via Facebook. Jullie kunnen wel altijd leuke reacties op de blog zetten :)
De thema's van vorig jaar staan ook nog op de blog, maar daar moeten jullie niet naar kijken. De puntjes voor dit schooljaar komen steeds bovenaan vermeld.
- Uitnodigingen voor verjaardagen worden door de ouders zelf doorgegeven aan de kinderen. De juf doet dit niet meer omdat niet alle kinderen naar de feestjes mogen gaan. De confrontatie voor deze kinderen is niet leuk als zij geen uitnodiging krijgen.
- De kinderen brengen soms vriendenboekjes mee en geven deze door aan vrienden. Hier is de juf niet verantwoordelijk voor en het is ook niet de bedoeling dat de juf gaat navragen bij iedereen waar het boekje is indien het verloren is.
- Bij de verjaardag mogen de kinderen iets meebrengen om te eten. Dit is geen verplichting. Onze klaspop mag dan één nachtje blijven slapen. Er gaat ook een boekje mee om in te noteren welke leuk momenten uw kind en de klaspop beleefd hebben. Er mogen ook foto's ingeplakt worden. Dit is leuk om te laten zien in de klas.
- Gelieve op alle drankflessen en koekjes de namen te schrijven
- Verjaardagen worden gevierd met een kroon, liedjes zingen, een kaartje van de juf, een klein cadeautje. Wie wil, maar dit is zeker niet verplicht mag zijn/haar kleuter op de dag van de verjaardag iets lekkers mee naar school geven om de anderen te trakteren. We denken aan wafels, cake, taart, koekjes, fruit, .... Wel eventjes op voorhand afspreken met de juf.
- Wij hebben turnen op maandag van 9u35 - 10u25 en op dinsdag van 8u45 - 9u35. Gelieve steeds op tijd aanwezig te zijn, want de turnlessen gaan door op een andere plaats. De kinderen die te laat zijn worden dan door de ouders naar de turnzaal gebracht.
Als er nog vragen zijn mag u mij altijd voor of na school aanspreken. Dringende meldingen mogen altijd gemeld worden via telefoon:
0479/27 64 39
Wat hebben we weer twee leuke weken achter de rug! De kinderen vonden thema "leger" heel leuk! Neem snel een kijkje op Facebook, er staan hele leuke, mooie foto's op!
Voor de komende twee weken is alles welkom rond "cijfers en letters". Ik denk maar aan:
- Stempels
- Spelletjes
- Boekjes die de kinderen graag bekijken
- Kranten
- Tijdschriften
- Rekenmachine
- Speelgoedgeld
Er is nog een opdrachtje voor thuis. Per dag zijn er een paar letters en een cijfer die centraal staan. Daarom mogen de kinderen van thuis uit een voorwerp meebrengen dat begint met de letters die die dag centraal staan. Laat de kinderen goed zelf zoeken thuis, maak er een spelletje van!
Dinsdag: A,B,C en het cijfer 1
Woensdag: D,E,F en 2
Donderdag: G,H,I en 3
Vrijdag: J,K,L en 4
Maandag: M,N,O en 5
Dinsdag: P,Q,R en 6
Woensdag: S,T,U en 7
Donderdag: V,W,X en 8
Vrijdag: Y,Z en 9 en 10
We gaan ook wat materialen van in het eerste leerjaar bijhalen, zodat de kinderen er al kennis mee kunnen maken. Spannend!
Het luchtalarm gaat af en daar komt de eerste opdracht van Jos Peeters:
Kleding en camouflage!
We zijn gaan kijken welke soorten kleding er allemaal zijn in het leger. Een soldaat heeft maar 1 lijntje op zijn mouw een generaal heeft 5 sterren, enzo...
We zijn druk bezig geweest met de klas in te richten, te knutselen van tanks en het maken van camouflage T-shirts. Hopelijk verdienen we dan onze eerste ster!
Maar ondertussen heeft Jos Peeters al een tweede opdracht bedacht: zorg dat je meer te weten komt over de oorlogen waarin België betrokken was. Daarom brengen we ook een bezoekje aan het kerkhof om de graven van de Belgische oudstrijders te bekijken en we bekijken het standbeeld in de buurt van het Slachthuisplein.
Opdracht 3:
Woensdag gaan we een parcours doen van de soldaten! Gelieve de kinderen oude kleding aan te doen waarin we goed kunnen ravotten, want we gaan op het Schilderhof klimmen, sluipen, pompen, ...
Bij de vierde opdracht wil Jos Peeters graag dat we onze eigen soldatenidentiteitskaart maken en morse code juist leren gebruiken. Dat wordt een hele uitdaging!
Hopelijk slagen we in onze opdrachten zodat we een goede soldaat worden en een diploma verdienen!
Maandag 5 juni genieten we van een vrije dag (Pinkstermaandag).
Doordat juf Marie donderdag in onze klas begint met thema "Piraten" werken wij drie dagen zonder thema.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat wij niets doen, integendeel. Wij maken het cadeau voor Moederdag en de juf gaat heel veel meespelen met de kinderen.
Vorige week dinsdag zijn we gestart met het vertellen over hoe onze vakantie was.
Op woensdag zijn we begonnen met ons thema "Ruimte". We hebben samen gepraat over heel wat dingen die te maken hebben met dit onderwerp, zoals:
- astronauten, zuurstof, zuurstofflessen, planeten, de maan, de zon, raket, space shutlle, lanceren, kraters op de maan, sterren, enzo...
We hebben toen beslist dat we het eerst gaan hebben over de planeten. Welke planeten bestaan er, hoe zien ze er uit, op welke plaats liggen ze ten opzichte van de zon, ....De kinderen hebben de planetenlijn gemaakt op donderdag en vrijdag.
Vandaag, maandag 24 april gaan we nog verder met de planeten. We gaan de 8 planeten (die officieel rond de zon draaien, want Pluto hoort daar niet meer bij) maken van papier mache en worden dan in de juiste volgorde opgehangen in de klas.
Na de planeten gaan we meer te weten komen over de raket en de space shutlle. Dit zal voor donderdag en vrijdag zijn! We zijn benieuwd!
Hopelijk hebben jullie een leuke vakantie achter de rug en weer zin om er in te vliegen! Want de volgende twee weken gaan we vliegen met ruimteschepen, ufo's, .... De kinderen hebben voor de vakantie thema "ruimte" gekozen en dit thema gaan we de komende twee weken doen.
Wat we juist gaan doen staat nog niet vast. Morgen gaan we met z'n allen (de kinderen en de juf) brainstormen en dan leggen we vast wat er gaat gebeuren.
Dus alles wat jullie thuis hebben rond thema "ruimte", boeken, speelgoed, verkleedkleren, films, nog andere dingen, zijn zeker welkom in de klas! Schrijf goed overal de namen op aub.
Tot morgen en geniet nog van de laatste vakantiedag!
Wat gaan we deze week nog allemaal doen rond "de straat"?
- Met kleine isomoblokjes bouwen we huizen, we kijken hoe de stenen op elkaar gezet worden en staan stil bij wat een huis allemaal heeft: een schuin/plat dak, huisnummer, brievenbus,...
- Tijdens onze wandeling zijn we heel wat verkeersborden tegengekomen. Deze gaan we bespreken en namaken met materialen die de kinderen zelf kiezen.
- We kijken naar informatieve filmpjes van "Aya in het verkeer."
- Vorige week zijn er enkele kinderen begonnen met bruggen bouwen! Hier gaan we nog mee verder doen, ik ben benieuwd!
De weerman voorspelt mooi weer! Daarom mag iedereen donderdag zijn fiets mee naar school brengen. De juffen maken op de speelplaats een verkeersparcours met verkeersborden, kegels, ...
Woensdag 15 maart 2017 is het pedagogische studiedag en hebben de kinderen vrijaf.
De vakantie zit er al weer op! Hopelijk hebben jullie kunnen genieten.
Wat gaan we de komende twee weken doen? Wel, thema "Dwars door de stad"!
- we gaan een zoektocht doen doorheen Landen. De kinderen krijgen ieder een foto en zij moeten de plaats vinden die op de foto staat afgebeeld!
- we bouwen met allerlei materialen een grote stad in de klas. In alle hoeken van de klas krijgen de kinderen een opdracht om zo mee te bouwen aan de grote stad. Bijv. de kinderen van de knutselhoek mogen vrij kiezen wat ze knutselen om toe te voegen aan onze stad, de kinderen op de automat maken huizen met verschillende soorten blokken, maken rijbanen, de kinderen van de schrijfhoek tekenen de verkeersborden, de kinderen van de timmerbank maken verkeerslichten, .... We werken allemaal samen tot een mooi geheel!
Deze opdracht zal deze week al heel veel tijd innemen! Dus laten we er maar aan beginnen!!!
Wat mogen de kinderen meebrengen:
- auto's groot en klein
- boekjes rond dit thema
- gezelschapsspelletjes
- tijdschriften
- andere leuke dingen rond dit thema? Breng maar mee!
- Graafmachines die we in de zandbak mogen gebruiken
We beginnen ons thema met het verhaaltje van Sneeuwwitje. Hierna gaan we verder met een kringgesprek over wat we allemaal kunnen doen met spiegels, waar we allemaal spiegels tegenkomen, ...
In de zandbak worden de wanden omkleed met spiegels en gaan we kijken welke effecten dit heeft.
De winkel wordt verrijkt met verkleedkleren en we plaatsen een grote spiegel in de poppenhoek zodat de meisjes en jongens zich goed kunnen spiegelen!
We maken een experimenteerhoek met verschillende soorten spiegels. De kinderen kunnen op de spiegels verven, tekenen met scheerschuim, blokken plaatsen, ...
Onder de tafel kleven we spiegelfolie! We gaan eens kijken welke gekke effecten dit heeft.
In de knutselhoek mogen de kinderen terug heel wat materialen gebruiken naar eigen fantasie om zo leuke spiegels te knutselen!
Deze week werken en spelen we zonder thema. De juf gaat nog meer met de kinderen in de hoeken meespelen, de kinderen sturen, luisteren wat er allemaal leeft in de groep.
Dit doen we om hierna nog meer in te spelen op de interesses van de kinderen.
We maken kennis met het verhaal "Lou op weg naar school". Dit verhaal gaat over verschillende diversiteiten binnen een gezin.
We gaan eens luisteren wat de kinderen hier rond te vertellen hebben.
Tijdens het godsdienstmoment luisteren we naar het verhaal van Pater Damiaan, de held van Molokai.
In de loop van de week volgen er nog enkele verwerkingsactiviteiten op dit verhaal.
OPGELET:
Woensdag 8 februari hebben de kleuters vrijaf wegens een pedagogische studiedag voor de leerkrachten.
Analoge klokken, digitale klokken, koekoeksklokken, ... er bestaan er zoveel! Wel, wij gaan ze allemaal leren kennen!
Niet alleen de soorten klokken, wekkers, horloges, ... worden besproken. We gaan stilstaan waarom we tijd allemaal nodig hebben, wat tijd allemaal doet, ...
Dit gaan we ook nog doen:
- Op de automat maken we een parcours en we timen de tijd die we nodig hebben om het parcours af te leggen met een auto. De tijd wordt opgeschreven en we gaan vergelijken wie het snelste/traagste gereden heeft.
- In de zandbak maken we van flessen, buizen, ... zandlopers
- We knutselen met kosteloos materiaal verschillende klokken, wekkers, horloges
- Op de speelplaats maken we een klok van de kinderen, een levende klok!
- We kijken verschillende keren per dag naar de klok en zetten de andere klokken in de klas juist
- In de experimenteerhoek vinden we verschillende soorten klokken, wekkers, horloges die de kinderen in en uit elkaar mogen draaien!
- We maken een bewegingsparcours en timen de tijd
- ...
We zijn wel nog op zoek naar verschillende klokken, wekkers, horloges! Alles is nog welkom!
Na het thema "Noord- Zuidpool" gaan we thema "tijd" en "spiegels" doen. Voor deze thema's hebben we nog heel wat materialen nodig. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!
Wij zijn op zoek naar de volgende materialen:
- Oude digitale klokken, analoge klokken, wekkers, horloges, hangklokken die we in onze experimenteerhoek mogen uit elkaar draaien
- Digitale klokken, analoge klokken, wekkers, horloges, hangklokken, die we mogen gebruiken in de klas (deze materialen zijn alleen maar om te laten zien en worden niet uit elkaar gehaald :) )
- Koekoeksklok
- Boekjes rond thema tijd / spiegels
- Zandlopers groot en klein
- Chronometers
- Spiegels groot en klein, verschillende vormen
- Autospiegels
- Make - up spiegels
- Spiegeltjes die de tandarts, dokter, dierenarts gebruikt
- Spiegelfolie
- Spiegels die vervormen
Nog andere leuke dingen bij jullie thuis rond deze thema's? Geef maar gerust mee!
-
We steken het derde kaarsje al aan van onze adventskrans.
-
We hebben een spar in de klas en gaan deze versieren!
-
In onze wenskaartenhoek krijgen we de kans om kerstkaarten voor elkaar te maken en van de nodige kerstwensen te voorzien (ontluikende geletterdheid stimuleren). Wie thuis nog niet gebruikte kerstkaarten, glittertjes, kerststickers of andere kerstprulletjes heeft die we kunnen gebruiken om kaartjes te versieren mag deze zeker meebrengen.
-
Onze poppenhoek bouwen we om tot de schuur waar kindje Jezus geboren is! Met heel wat verkleedkleren, attributen leven we ons helemaal in in de het rollenspel!
-
De winkel verandert in een kerstwinkel met kaarsen, slingers, verschillende soorten kerstballen, ... De begrippen groot-klein, dik-dun, lang-kort, breed-smal, ... komen uitgebreid aan bod.
-
We luisteren naar het eerste, tweede en derde deel van het kerstverhaal: Maria krijgt belangrijk nieuws van de engel Gabriël! Ze zal een kindje krijgen! Dolgelukkig gaat ze naar Elizabeth om haar het goede nieuws te vertellen. En dan wordt het kindje van Jozef en Maria geboren...
-
In reclamefolders en tijdschriften gaan we op zoek naar dingen die ook beginnen met de K van Kerstmis.
-
Gedurende de ganse week werken we aan ons kerstcadeautje. Wat het precies zal worden is nog een verrassing!
- We knutselen vaasjes om de tafels mooi te versieren.
- We maken een drankmachine voor de barman die lekkere cocktails kan maken!
- Een oven wordt er gemaakt om de pizza's in te bakken!
- We leren nog omgaan met een dienblad en kunnen een parcours afstappen zonder dat er glazen vallen!
- ....
Wat nog heel leuk zou zijn om mee te brengen is een wit hemd en een das/strikje om aan te doen als ober. Wie dit thuis heeft mag het altijd meegeven! Mag ook een wit hemd van papa zijn :)
Hopelijk hebben jullie kunnen genieten van de vakantie en zijn de kinderen terug klaar om er tegenaan te gaan!
We gaan de komende drie weken rond thema "restaurant" werken. We gaan hier drie weken rond werken omdat dit een heel uitgebreid thema is en we hebben hele leuke dingen gepland. Laat ik ze eens allemaal opschrijven:
- we maken van onze klas een echt restaurant
- onze keuken wordt helemaal uitgebreid om lekker eten te kunnen maken
- we gaan eten in de "Met" het eetcafé te Landen
- we leren hoe we ons moeten gedragen aan tafel en in een restaurant
- we leren opdienen, de mensen bedienen zoals echte obers
- we leren een tafel op een juiste manier te dekken
- we gaan ook tellen, hoeveel bestek, glazen, borden, ... heb ik nodig als er bijv. 2 - 3 - 4 mensen komen eten
- we werken met personeel natuurlijk! We leven ons in in verschillende rollen: een kok, een sous chef, een ober, een zaalverantwoordelijke, ...
- we gaan natuurlijk ook van alles knutselen om de tafels te versieren: vaasjes, tafellaken, servetten, ...
- we maken van zoutdeeg eten en verven dit in de juiste kleuren
- van een driewieler maken we een pizza-man-fiets waarmee de kinderen de pizza's kunnen rondbrengen
- met bordjes en bekers spelen we op de mat. Ik ben benieuwd welke constructies hier gaan uitkomen!
- we maken een pasta bak
- in de zandbak mogen de kinderen eens spelen met potten en pannen!
- we maken van een kartonnen doos een oven waar de pizza's in gebakken worden!
- In de timmerhoek wordt er hard gewerkt! Spinnenwebben en woorden zoals "heksen, vampiers, ..." worden met nagels getimmerd in plankjes. Met wol worden de nagels overspannen en zo vormt alles een mooi geheel.
- Met de plasticine wordt er volgens een stappenplan een heks gemaakt
- Onze poppenhoek is omgetoverd tot een heksenkasteel!! Hier wordt lekkere soep gemaakt van heel wat griezelige diertjes. De kinderen moeten goed kijken naar de menukaarten om te weten welke dieren en hoeveel dieren er in welke soep moeten!! Tellen maar!
- We hebben ook een heksen laboratorium! Hier maken we drankjes met pompons... de kinderen moeten goed kijken welke kleuren en hoeveel pompons van elke kleur in een flesje zitten! Niet aankomen met de handen hoor! Zo gevaarlijk! Neem alles maar goed vast met een kleine tang...
- Er wordt natuurlijk ook geknutseld. Van een eierdoos maken we het gezicht van een heks en dit wordt afgewerkt met haren van stof en met een mooie punthoed
- Van hoepels hebben we spinnenwebben gemaakt. De hoepels zijn overspannen met tape waar de spinnen goed aan blijven vastplakken. Dit spel wordt gespeeld met een dobbelsteen. Je mag evenveel spinnen naar het web gooien als het cijfer op de dobbelsteen!
- Met Dreft en Maizena maken we flubberdeeg! BAAAAAH!
- We spelen een bosspel op het Schilderhof!! Spannend!
- Herfst betekent spinnentijd! Wij gaan in en rond onze school op zoek naar spinnen om deze diertjes in hun natuurlijke omgeving te bekijken, maar wie wil mag op dinsdag ook een spin (1 exemplaar) in een potje meebrengen zodat we in de klas een spinnenterrarium kunnen maken.
- We knutselen een reuzenspin van een plastic beker.
- Woensdag is het de beurt aan een ander herfstdiertje: de slak. Wie thuis een slak kan vinden (met of zonder huisje) mag deze zeker mee naar de klas brengen om ze te bestuderen (Wat zien we wanneer een slak over een spiegel kruipt? Hoe reageert ze als we de grote hoorns aanraken? ).
- In de poppenkast heeft de spin een groot probleem: iedereen is bang voor haar en ze is dit grondig beu!
- Donderdag is het de beurt aan het laatste herfstdiertje: de regenworm. Kleuters die een regenworm kunnen vinden mogen deze zeker meebrengen. Aan de hand van een informatief verhaal komen we meer te weten over deze diertjes en maken we een wormenhotel van zand en aarde!
- Onze poppenhoek toveren we om tot een echt kabouterhuisje met leuke verkleedkleren
- In onze zandbak wonen kabouters die van alles bouwen met takken en herfstvruchten
- Onze timmerbank is verrijkt met verschillende soorten hout waar de kinderen naar eigen fantasie van alles kunnen timmeren
- We hebben een speeltafel die helemaal lijkt op een bos met alles erop en eraan! Kabouterhuisjes, dieren, bomen, herfstvruchten, enz...
- Op de bouwmat maken we met de clickx een boomstam en hier steken we echte takken in met blaadjes aan!
- We maken met stof kleine kleren voor de kabouters
- We knutselen naar eigen fantasie kabouters
- In de schrijfhoek stempelen we allemaal woorden die te maken hebben met de kabouters
- We zingen uit volle borst onze kabouterliedjes en maken er met de muziekinstrumenten een echt kabouterconcert van!
- We gaan rijmen en dichten
- We spelen rekenspelletjes rond de begrippen evenveel, meer dan, minder dan, kleiner dan, groter dan, ...
Het belooft weer een leuke week te worden! Dit ook dankzij jullie, mama's en papa's, want jullie hebben terug hele leuke materialen meegeven! Super! Bedankt!
Vorige week zijn er enkele kleuters begonnen met het knutselen van een koe met lege melkbrikken en ander kosteloos materiaal.
Deze week werken we hier nog aan verder.
We ontdekken d.m.v de voedingsdriehoek dat zuivelproducten een belangrijke rol spelen in ons eetpatroon.
Tijd dus om iets lekkers klaar te maken met melk van de koe!
De juf brengt een aantal zuivelproducten mee naar school om er een proefspel mee te spelen.Aan ons om geblinddoekt te raden wat we proeven.
Met lege melkflessen kan ook gekegeld worden. Voor iedere fles die we omver gooien mogen we een schijfje (= punt) nemen.
Na enkele spelbeurten gaan we na wie het meeste punten heeft, wie het minst, wie evenveel, hoeveel meer of minder punten.
We luisteren naar het bijbelverhaal "Het verloren schaap" en ontdekken dat ook wij, net zoals het schaapje in het verhaal,
een belangrijk deel zijn van een grote groep.
Aan de meettafel komen we te weten hoeveel bekers je kan vullen door een melkbrik van 1 liter leeg te gieten?
Vervolgens nemen we kleinere bekers. Hoeveel bekers kunnen we nu vullen?
We starten het thema door enkele informatieve filmpjes te bekijken i.v.m de koe. Op die manier komen we meer te weten over het melken van de koe, het traject dat de melk aflegt vooraleer het in de winkel is, de voeding van een koe, ...
Nadien maken wij van een oude stoel een koe die we zelfs voorzien van een uier (plastieken handschoen). Zo kunnen we zoals een boer of boerin onze koe op de traditionele manier melken. Daarna moeten we onze "melk" in bekers gieten (de begrippen vol, halfvol, leeg, bijna leeg, ... komen aan bod).
Natuurlijk gaan we de koe eens van dichtbij bekijken en daarom brengen we woensdag een bezoek aan een boerderij met melkkoeien in Velm. Iedereen mag die dag van thuis uit laarzen of oude schoenen aandoen en in een zak met naam erop andere schoenen meebrengen. Zou het ook mogelijk zijn om je kleuter dinsdag 1,5 euro mee te geven voor deze activiteit?
Ook de peter van Elizabeth komt naar onze klas want hij is dierenarts en is gespecialiseerd in koeien. Benieuwd wat hij ons te vertellen zal hebben!
Verder verandert onze winkel in een zuivelwinkel, onze zandbak is een boerderij compleet met modder, zand, gras, ... en op de mat mag er gebouwd worden met lege melkbrikken en melkflessen. Ook knutselen we een koe van kosteloos materiaal.
We zijn al half september maar de temperaturen doen vermoeden of we nog midden in de zomer zitten.
Om voor wat verkoeling te zorgen mag iedereen morgen, woensdag de volgende spullen in een emmer (met naam erop) meebrengen zodat we leuke waterspelletjes kunnen spelen:
- een zwempak of zwemshort
- een handdoek
- watersandalen of gemakkelijke slippers
- eventueel een pet
Wie wil mag een waterpistool of ander waterspeelgoed meebrengen. Mogen we ook vragen om je kapoen van thuis uit in te smeren met zonnecrème.
Van 12 september tot 23 september gaan we het thema "Reis rond de wereld" doen. Dit thema gaat over de vakantie van jullie kinderen. De landen waar jullie op vakantie geweest zijn komen aan bod. We gaan dan bekijken wat er typisch is aan het land wat betreft eten, gebouwen, manier van leven, kleding, ...
Daarom zou ik willen vragen om tegen dinsdag 6 september 2016 te laten weten waar jullie op vakantie geweest zijn. Als je niet op vakantie geweest bent schrijf je gewoon enkele dingen op die jullie gedaan hebben.
- Uitnodigingen voor verjaardagen worden door de ouders zelf doorgegeven aan de kinderen. De juf doet dit niet meer omdat niet alle kinderen naar de feestjes mogen gaan. De confrontatie voor deze kinderen is niet leuk als zij geen uitnodiging krijgen.
- De kinderen brengen soms vriendenboekjes mee en geven deze door aan vrienden. Hier is de juf niet verantwoordelijk voor en het is ook niet de bedoeling dat de juf gaat navragen bij iedereen waar het boekje is indien het verloren is.
- Bij de verjaardag mogen de kinderen iets meebrengen om te eten. Dit is geen verplichting. Onze klaspop mag dan één nachtje blijven slapen. Er gaat ook een boekje mee om in te noteren welke leuk momenten uw kind en de klaspop beleefd hebben. Er mogen ook foto's ingeplakt worden. Dit is leuk om te laten zien in de klas.
- Gelieve op alle drankflessen en koekjes de namen te schrijven
- Verjaardagen worden gevierd met een kroon, liedjes zingen, een kaartje van de juf, een klein cadeautje. Wie wil, maar dit is zeker niet verplicht mag zijn/haar kleuter op de dag van de verjaardag iets lekkers mee naar school geven om de anderen te trakteren. We denken aan wafels, cake, taart, koekjes, fruit, .... Wel eventjes op voorhand afspreken met de juf.
- Wij hebben turnen op maandag van 9u35 - 10u25 en op dinsdag van 8u45 - 9u35. Gelieve steeds op tijd aanwezig te zijn, want de turnlessen gaan door op een andere plaats. De kinderen die te laat zijn worden dan door de ouders naar de turnzaal gebracht.
Als er nog vragen zijn mag u mij altijd voor of na school aanspreken. Dringende meldingen mogen altijd gemeld worden via telefoon: