Non Nobis Domine, Non Nobis, Sed Domini Tue Da Gloriam
10-03-2013
Awel Merci
Beste Tom, Eve, Dorien, Klara, Laure, Evy, Sarah, Liesje, Evelien, Chiara, Soetkin
DANK voor de uitnodiging om voor jullie een spel uit te werken. DANK om al wekenlang op voorhand deze blog te volgen en te anticiperen. DANK om te proberen het spel naar eigen hand te zetten en elkaar te proberen 'mollen'. DANK voor het enthousiasme waarmee jullie de uitdaging aangingen. DANK voor de vele decibels in Nadrin en omgeving. DANK aan de pastoor van Nadrin om al vanaf de eerste minuut het spel te ondermijnen. DANK om het paneel de ganse tijd mee te nemen zoals gevraagd. DANK voor zoveel kameraadschap onder elkaar. Echt mooi om te zien! DANK om uiteindelijk toch naar de Romeinse villa te komen. DANK voor het mooie Non Nobes Domine lied, gezongen in drie stemmen. DANK voor de aperitief en het lekkere eten. DANK voor de fijne attentie en de lieve woorden.
Graag tot een volgende keer...
de zusjes Leen & Tine en Philibertus XIII
10-03-2013 om 20:28
geschreven door philibertus XIII
09-03-2013
Er was beweging aan de 'Villa Romaine'
Ondanks goede raad en de vermelding dat er beweging was aan de Romeinse villa in Wibrin, vond het elftal uit Aalst dat de Chapelle Lambert een beter oord was om te vertoeven... Vele kilometers en gevulde blazen later vonden ze het gepast de villa te bezoeken. Een waar triomflied werd ten gehore gebracht en de Frutellaatjes en 'Posaaieren' moesten eraan geloven.
09-03-2013 om 00:00
geschreven door philibertus XIII
06-03-2013 om 13:01
geschreven door philibertus XIII
Correcte afspraken dringen zich op
Beste Omdat goede afspraken goede vrienden maken lijkt het hoognodig om al enkele strikte voorwaarden door te geven. Net zoals de Christi Milites destijds is het een strikte voorwaarde om in groep te opereren. Er zullen geen persoonlijke initiatieven worden geduld! Nog sterker: de grootmeester van de commanderij Hargimont (*) zal er, met eigentijdse middelen, op toezien dat jullie zich als groep gedragen. Het spreekt voor zich dat elementaire beleefdheid en alle eveiligheidsregels als onontbeerlijk beschouwd worden. In ieder geval is reflecterende en/of fluorescerende kledij aangewezen. Ten gepasten tijde zal u ter plaatse gecontacteerd worden om alle verdere stappen te doorlopen. Namens de ganse genootschap wens ik jullie een goede voorbereiding toe.
(*) FERME DE LA COMMANDERIE
Dit gebouw draagt de naam
van de eigenaars uit de 14de eeuw, de Tempeliers en de Hospitaalridders van
Sint Jan van Jeruzalem. In 1191 schonk Henri II, bijgenaamd de Blinde, graaf
van Namen en Luxemburg, zijn domein van Hargimont aan de Tempeliers om er een
huis van hun Orde te vestigen. Hij hoopte zo op 'de vergeving van zijn zonden
en de rust van de geest van zijn voorgangers'. Deze commanderij was vooral
bestemd voor de veeteelt maar zoals alle andere commanderijen van de Tempeliers
kwam het in handen van de Souvereine Militaire Hospitaal Orde van Sint Jan van
Jeruzalem (nadien 'Orde van Malta') via een pauselijke bul in 1312. De
commanderij stopte onder de Franse revolutie en werd verbouwd als
landbouwbedrijf.Sinds 2007 vinden er opnieuw maandelijks vergaderingen plaats van de lokale leden van de Commanderij Hargimont ten einde een beleidsplan uit te werken om de doelstellingen van de orde te bewerkstelligen.
06-03-2013 om 12:55
geschreven door philibertus XIII
05-03-2013
Heraldiek
05-03-2013 om 08:45
geschreven door philibertus XIII
05-03-2013 om 00:00
geschreven door philibertus XIII
04-03-2013
De OSMTH-MCO
De OSMTH-MCO maakt deel uit van wat men noemt de Burgerlijke Grote Ridderordes. Het gaat dus niet om een nationale, dynastieke of religieuze Orde, noch over een filosofische vereniging en nog minder over een club.
Zich
aansluiten bij de OSMTHMCO, kan aanzien worden als een akte van vertrouwen in
God de Almachtige Schepper en in de mens en zijn toekomst. De Orde negeert de
materiële voordelen niet, die (haar toekomen of tot nut kunnen zijn voor de
broeders en zusters) kunnen voortspruiten uit interne of externe betrekkingen,
hetzij op lokaal, regionaal of internationaal gebied. Deze eventuele voordelen
maken geenszins een egoïstisch doel uit om door lidmaatschap te bereiken, want
in de Orde zijn de geestelijke, filosofische waarden en de kennis van de mens
en zijn toekomst primordiaal en niet het eigenbelang. Concrete handelingen
verduidelijken deze principes: financiële hulp aan Blijf van mijn lijfhuis,
aan het Kinderkankerfonds, lokaal hulp aan armen en misdeelden, internationaal
hulpacties voor Hongarije, hulpactie voor Haïti enz.
De doelstellingen van de Orde worden uitgevoerd
door de Commanderijen in de Provincies waar zij zich bevinden samen met haar
leden.
Dat betekent dat elke Commanderij waar zij zich bevindt op de eerste plaats een
goede basis moet creëren om zo haar doelstellingen te kunnen bereiken.
Dit gaat naar het zoeken van goede doelen en het inzamelen door acties van
gelden en goederen enz. om daarna de uitgekozen doelen te realiseren. We helpen
niet alleen door financiële steun te geven maar ook door het organiseren en/of
deelnemen aan evenementen en hierdoor plaatselijke projecten te helpen en te
ondersteunen. De Commanderijen zoeken ook steun bij de lokale besturen met dien
verstande niet financiële bijdrage maar meer morele steun.De Commanderijen
begeleiden ook nieuwe leden om hen zo meer vertrouwd te maken met de
werking/doelstellingen van de Orde van de Tempeliers.
De Orde staat voor respect, eer, broederschap en zijn
naaste/medemens te helpen waar mogelijk maar ook om het waardig te kunnen zijn
om in de toekomst eventueel geridderd te mogen worden.
Alle Commanderijen in België zijn op dezelfde wijze gestructureerd.
De Orde is het overkoepelend orgaan van alle Commanderijen en haar leden.
Doelstellingen
van de Orde:
a)
Hulp verlenen aan misbedeelden, armen en zieken. b) De edele tradities
van het Ridderschap en de herinnering aan de stichters en het glorierijke
verleden van de Orde levendig houden. c) de hereniging van
de Christelijke Kerken in de hand werken, de Vrede, de Gerechtigheid en de
Broederlijkheid in de wereld bevorderen. d) Het prestige van
de Orde doen uitkomen, om erkend te worden door de Staten, Koningshuizen en
internationale en supranationale instellingen. e) Het beschermen van
historische , monarchistische, heraldische, genealogische(stamboom) studies
enz. in verband met de Orde. f) Het organiseren en
aanmoedigen van culturele, artistieke en andere manifestaties, in het belang
van de Orde. g) Het verkrijgen van
onroerende en roerende goederen ten einde de hierboven beschreven
doelstellingen te realiseren.
04-03-2013 om 00:00
geschreven door philibertus XIII
01-03-2013
TIPS TIPS TIPS TIPS TIPS TIPS
Onderstaande tekst leert nog iets meer over de Ridders van Christus. Lees hem aandachtig, hij bevat zeer belangrijke informatie... Hij is zelfs bepalend voor het klaarmaken van de bagage.
De Orde van de Arme Ridders van Christus en de Tempel van
Salomo, beter bekend als de Tempeliers, was een geestelijke ridderorde,
gesticht ter bescherming van de pelgrims naar het Heilige Land. Ook na het
verlies van het Heilige Land uit westerse handen bleef de orde bestaan, ook al
was hun oorspronkelijk doel nu voorbijgestreefd.
Deze orde was zowel een ridderorde als een kloosterorde, en de ingewijden waren
monniken-soldaten. Men noemde hen destijds ook wel eens de militie van
Christus. De kloosterregels waren een kopie van de cisterciënzers van Bernardus
van Clairvaux. Wat deze Regel onderscheidde van de gebruikelijke monastieke regels, was de uitgebreide
aandacht voor militaire zaken en
organisatie. De Orde was, in tegenstelling tot de Hospitaalridders of de Duitse
Orde, geheel gewijd aan de strijd.
Het zegel van de Tempeliers. De twee ridders op het paard kan duiden op de
gelofte van armoede, de dualiteit monnik-soldaat, of -volgens sommigen-
homoseksualiteit of gnostische invloeden
De ridderorde kende een zekere hiërarchie:
de landbouwers: de laagste stand, die de eigendommen verzorgden.
de sergeanten: een lagere stand dan de ridders (ze waren immers niet van adel),
met een iets lichtere bewapening dan de ridders.
de ridders: de hoogste stand, de zware cavalerie.
de kapelanen: die de spirituele leiding gaven.
Daarnaast waren er de 'turcopoles', inheemse Islamitische strijders die
gehuurd werden door de Orde en ingezet als lichte cavalerie.
Uiterlijk waren de Tempeliers vooral te herkennen aan het beroemde rode kruis
dat zij op hun gewaden en vaandels droegen. Maar ook andere kenmerken
onderscheidden hen van hun collegae. Zo moesten zij hun baard laten staan, waar
ze hun haren wel moesten knippen. Tijdgenoten waren meestal geschoren.
Ze werd officieel gesticht (aldus Guillaume de Tyre) in 1118 door Hugues de
Payen, een edelman uit de Champagne, al zijn er teksten die doen vermoeden dat
de stichting eerder plaatsvond (zo schreef de bisschop van Chartres in
1114 een brief aan de graaf van Champagne dat hij vernomen had dat deze wou toetreden tot de militie van
Christus bij zijn reis naar het Heilige Land).
De Tempeliers werden snel, ondanks hun gelofte van armoede, een
steenrijke orde, die overal in het koninkrijk Jeruzalem en in Europa grote
stukken land bezat. Dit kwam door de steun van vele edelen. Wanneer edelen
toetraden tot de orde, kwamen ze hun persoonlijke gelofte van armoede na en
schonken ze de orde al hun bezittingen. Al snel werd de Orde één van de
belangrijkste bankiers van de westerse wereld. De cheque zou een uitvinding
zijn van hen.
Tijdens de kruistochten waren er ook
langere vreedzame perioden waarin contacten werden aangeknoopt met de Arabische bevolking, en de tempeliers
waren door hun contacten met de Arabische beschaving bekend geraakt met
indertijd in het achtergebleven Europa nog onbekende levenskunst, filosofie en wetenschap. De ridders
waren hun Europese tijdgenoten daardoor ontgroeid. Om jonge ridders op de proef
te stellen werden deze, in het diepste geheim, voorbereid op gevangenname door
de Mohammedanen. Daarbij werden zij gedwongen om een afgodsbeeld in de vorm van
een kat, Baphomet genoemd, dat in een
kelder was geplaatst, te aanbidden. Deze "grap" van de tempeliers
werd door hun vijanden, die geruchten over een zwart beeld hoorden, in hun nadeel uitgelegd.
De internationaal werkende orde vervoerde grote geldsommen van en naar het
Heilige Land. De orde ontwikkelde zich daardoor tot een internationaal
bankiershuis. Zo stond de koning van Frankrijk zwaar in de schuld bij hen na de
oplvering van de kathedraal van Chartres in 1260. Samen met hun groeiende machtspositie -door hun rijkdom en
grootgrondbezit- zou dit de aanleiding geweest kunnen zijn voor de Franse
koning Filips de Schone om, na jarenlange politieke druk op de paus (waarbij
hij niet terugdeinsde voor de moord op 2 pausen, totdat uiteindelijk een
vertrouweling van hem tot paus Clemens V was verkozen), de orde te vervolgen
wegens ketterij. Op één dag, 13/10/1307,
werd de orde in alle Europese landen tegelijk opgerold. In 1312 werd de orde officieel ontbonden.
De laatste grootmeester van de Tempeliers was Jacques de Molay, hij werd op 18 -03-1314te Parijs op de brandstapel
geëxecuteerd. De Molay heeft gedurende zijn (schijn)proces uitsluitend
gezwegen. De absurde beschuldigingen van ketterij, homoseksualiteit en
aanbidding van "Baphomet" waren zelfs voor die tijd ongehoord.
Nadat de orde van de Tempeliers was opgeheven, werden veel leden en bezittingen
opgenomen door de Hospitaalridders.
In Portugal werden de Tempeliers vrijgesproken en veranderden ze hun naam in
Ridders van Christus.
In kringen van vrijmetselaars en liefhebbers van esoterische kennis gaat het
verhaal dat de orde nog eeuwenlang in het geheim is blijven bestaan. In sommige
boeken kan men lezen dat er nog tot in deze eeuw grootmeesters van de
Tempeliers in functie waren.
01-03-2013 om 15:30
geschreven door philibertus XIII
28-02-2013
NOG INFORMATIE
DE DIEFSTAL IN DE NACHT VAN 10 OP 11
APRIL 1934
In de
ochtend van 11 april 1934 constateert een onderkoster van de
Sint-Baafskathedraal van Gent de verdwijning van twee van de panelen van het
Lam Gods, het in 1432 voltooide mystieke meesterwerk van de gebroeders Van
Eyck. Het retabel bevindt zich in de rechterbeuk van het koor van de
kathedraal, meer bepaald in de Vijdkapel. Het ene paneel stelt Sint-Jan de
Doper voor, het andere (en het meest kostbare) is dat van de Rechtvaardige
Rechters.Beide panelen bevinden zich naast het paneel 'De ridders van Christus'.
De
aangifte van de diefstal wordt gedaan door kanunnik Gabriël Van den Gheyn, de
schatbewaarder van de kathedraal. Samen met commissaris Patyn begeeft de
kanunnik zich naar de plaats van de stoutmoedige diefte, waar de commissaris de
eerste noodzakelijke vaststellingen doet. Daarna verwittigt Patyn het parket en
laat hij de zaak over aan Antoine Luysterborgh, de commissaris van de
Gerechtelijke Politie. Deze kan slechts in de namiddag zijn onderzoek aanvatten
omdat er in de voormiddag te veel volk in de Vijdkapel aanwezig is. Volgens De Nieuwe Gazet wordt er
enkel een klein stukje touw aangetroffen, meer niet.
Meteen denkt men aan een dief uit het buitenland, meer bepaald uit Duitsland.
De diefstal wordt kort na de vaststelling internationaal geseind. Jammer genoeg
denkt men bij het gerecht aanvankelijk dat het slechts om één paneel gaat. Dit
is merkwaardig, want de meeste dagbladen hebben het in hun artikels over twee
panelen. Dit is hun verteld door kanunnik Van den Gheyn, namelijk dat het
paneel in 1894 in Berlijn overlangs in tweeën is gezaagd.
28-02-2013 om 14:38
geschreven door philibertus XIII