Chocolate Moose : Boeken
Foto

Ga ook een kijken bij
  • Chocolate Moose
  • Chocolate Moose : Foto's
  • Chocolate Moose : Muziek

  • Inhoud blog
  • Het jaar in boeken
  • Isabel Allende - Het huis met de geesten
  • Julian Barnes - De geschiedenis van de wereld in 10 1/2 hoofdstukken
  • Julian Barnes - Flaubert's Parrot
  • JMH Berckmans - Het zomert in Barakstad
  • Boudewijn Büch - De kleine blonde dood
  • Boudewijn Büch - Het geheim van Eberwein
  • Midas Dekkers - Lichamelijke oefening
  • Umberto Eco - De slinger van Foucault
  • Ben Elton - Popcorn
  • Stephen Fry - Moab is my Washpot
  • Gust Gils - De roerloze vechter
  • Nikolaj Gogol - Dode zielen
  • Ernest Hemingway - The old Man and the Sea
  • Bill Hicks - Love all the people
  • Tom Lanoye - De meeste gedichten
  • Tom Lanoye & Luc Perceval
  • Jan Van Loy - Bankvlees
  • Thomas Mann - Dood in Venetië
  • Gabriel Garcia Marquez - Kroniek van een aangekondigde dood
  • Tom Naegels - Los
  • Amélie Nothomb - Cosmétique de l'Ennemi
  • Amélie Nothomb - Antéchrista
  • Amélie Nothomb - Biographie de la Faim
  • Josse De Pauw - Werk
  • Luigi Pirandello - De vlieg
  • Jean Ray - Griezelen
  • Sapfo - Gedichten
  • Georges Simenon - Le chien jaune
  • Georges Simenon - De schokgolf
  • JJ Slauerhoff - Schuim en as
  • Wannes Vandevelde - In de tijd (Notities 1987-1993)
  • Frank Westerman - El negro en ik
  • Kennismaking

    Zoeken in blog


    Laatste commentaren
  • Naegels (Daniel)
        op Tom Naegels - Los
  • Suikerheuvel (Daniel)
        op JMH Berckmans - Het zomert in Barakstad
  • More (:::::::)
        op Julian Barnes - Flaubert's Parrot
  • Keigoed! (Lieve)
        op Tom Lanoye & Luc Perceval
  • Indrukwekkend (Lieve)
        op Josse De Pauw - Werk
  • ook een grote (zonnebloem)
        op Gabriel Garcia Marquez - Kroniek van een aangekondigde dood
  • naan (zonnebloem)
        op Luigi Pirandello - De vlieg
  • centen (zonnebloem)
        op Umberto Eco - De slinger van Foucault
  • stupeur (zonnebloem)
        op Amélie Nothomb - Biographie de la Faim
  • yep (zonnebloem)
        op Isabel Allende - Het huis met de geesten
  • hmmm (Zonnebloem)
        op Umberto Eco - De slinger van Foucault
  • Kerstkrinkeltje (Butchamon)
        op Kennismaking

  • Yossarian lives !
    01-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JMH Berckmans - Het zomert in Barakstad
    Klik op de afbeelding om de link te volgen













     

     

     

    Auteur     BERCKMANS, JMH
    Titel         Het zomert in Barakstad
    Cijfers     1993, 120
    Inhoud    Jazz in tekst gegoten, Jack Kerouac is niet dood, hij woont in Antwerpen, met kortgewiekte vleugels.

    Begin       Het zijn vreemde tijden en het regent in Barakstad.
    Einde       Het is juli en in de straten van Barakstad schijnt de zon als nooit tevoren.

    Waarom  Gekocht in de ramsj in De Slegte. De volgende dag teruggeweest en alles wat ik vond van Berckmans opgekocht.
    Waar        De eerste keer in de zetel in de zon, dit jaar in stukjes en brokjes, maar ook en vooral in een park in de buurt van de Markgravelei.

    01-11-2006, 16:58 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boudewijn Büch - De kleine blonde dood
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

















    Auteur 
        BUCH, Boudewijn
    Titel         De kleine blonde dood
    Cijfers     1985, 215

    Inhoud    Twee zonen en twee vaders, met Boudewijn Büch als middelste van de drie. De jongste sterft. En de oudste wil niet dood gaan.

    Begin       Mijn vader vroeg of ik alles had. Ik zie 'Ja'. Pakte mijn tas op waarin tien boterhammen, een flesje chocomel, twee repen witte chocolade, een kaart uit het mapje 'Kingkaartjes van Nederland" (provincie Gelderland) zaten en liep met mijn vader over het tuinpad naar de straat. 
    Einde       Er lag iets triests en liefs tegelijk in haar ogen terwijl ze zei : "Toen we hem maakten, hadden we die lamp aan." Tegen mijn gewoonte in snauwde ik niets terug. Ik had willen antwoorden dat ik dronken was die nacht. Het was zinloos..

    Waarom  Meegepikt toen Büch doodgevallen was. Het me nooit beklaagd, wel integedeel 
    Waar        De eerste keer, thuis, met buiten regen. Dit jaar, diagonaal doorgelezen als voorbereiding op Het geheim van Eberwein, zittend op de grond, op een rijstmat in de slaapkamer.

    01-11-2006, 16:55 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boudewijn Büch - Het geheim van Eberwein
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

















    Auteur 
        BUCH, Boudewijn
    Titel         Het geheim van Eberwein
    Cijfers     2003, 195

    Inhoud    De oudste moet dood en het lukt de 'nu weer' jongste niet.

    Begin       Het zou de mooiste dag van mijn leven worden. Ik was acht, misschien negen jaar oud.
    Einde       De middag was volmaakt geworden; de stier gedood.

    Waarom  Op dit tweede deeltje gebotst, herinnerd hoe goed ik deel één vond en meegenomen
    Waar        Op dezelfde rijstmat, na de koffie, verleggend naar het bed.

    01-11-2006, 16:49 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Midas Dekkers - Lichamelijke oefening
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

















    Auteur 
        DEKKERS, Midas
    Titel         Lichamelijke oefening
    Cijfers     2006, 352

    Inhoud    Als je graag sport, sport dan vooral. Doe je dit niet graag, hou er dan mee op. De uren, maanden, jaren die je er misschien langer door leeft, zijn kleiner dan de uren, maanden, jaren dat je aan het trainen bent.

    Begin       Alles zit wel ergens in, de pad in zijn schild, het beest in de mens, je neus in andermans zaken, de tekst in een boek, geluk in je herinnering. Zo is het goed. Zolang de plas in je blaas zit en Gods woord in een ouderling heeft niemand er last van.
    Einde       Het nutteloze, dat is het aangenaamste van heel de sport. Het houdt in dat je het ook kunt laten.
    Waarom  Waarom gaat iedereen plots weer joggen ?  Waarom gaat iedereen plots aan sport doen ? Mensen toch, sport is niet gezond ! Een man naar mijn hart, die Dekkers. Dames, meiden, vrouwen, er is geen enkele reden om te sporten als je het niet graag doet. Doe gewoon wat meer aan seks. Met mij bvb !
    Waar        Bij mijn ouders op het terras in een koel zonnetje, op de parking Mosertal langs de autostrade, en op een zondagnacht die ik heel hard gevoeld heb de maandagmorgen.

    01-11-2006, 16:46 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Umberto Eco - De slinger van Foucault
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


















    Auteur 
        ECO, Umberto
    Titel         De slinger van Foucault
    Cijfers     1988, 661

    Inhoud    Een opgestoken middelvinger naar alle zweeftheses en idiotiën die de wereld willen verklaren. Maar wel een gemanicuurde middelvinger.

    Begin       En toen zag ik de slinger.
    Einde       Hij is zo mooi.

    Waarom  Aangeraden door een vriendin die van boeken lezen een levensstijl gemaakt heeft. En die die nu begint te verwaarlozen. Herpak je, Zonnebloem ! Ik hunker naar je boekentips ! Bij de eerste lezing vond ik het een zeer pedant, snobberig boek. Veel moeiljikdoenerij. Tot ik jaren erna, nog steeds met fragmenten ervan in mijn kop zat en het sindsdien twee maal herlezen heb. De laatste keer dit jaar, naar aanleiding van Dan Browns Da Vinci Code, wat een zeer waterige doorslag is van dit meesterwerk. Als Eco een stevige kan gestoomde espresso is, geperst uit een Arabica-mélange afkomstig uit de hoogvlakten van Kenia, dan is Brown, een kopje water met daarin een aftreksel van cichoreibladeren. 
    Waar        Diagonaal herlezend, hier en daar een passage volledig herlezend, gezeten op de grond in kleermakerszit, op één arm gesteund, plat op mijn buik, ondersteboven op de rug, halverwege een namiddag tot diep in de nacht, de kamer verlichtend met een kaars in een leeggedronken wijnfles, een aantal sigaartjes erdoorpaffend. Stijf dat ik was de volgende morgen.

    01-11-2006, 16:43 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ben Elton - Popcorn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen














     

     

     

    Auteur     ELTON, Ben
    Titel         Popcorn
    Cijfers     1996, 320

    Inhoud    Suck this, Tarantino !

    Begin       On the morning after the night it happened, Bruce Delamitri was sitting in a police interview room.
    Einde       So far no-one has claimed responsibility.

    Waarom  De man die meeschreef aan de Young Ones en Blackadder kan niet slecht zijn. Goed geoordeeld.
    Waar        In een trein tussen Gent en Kortrijk, in een auto tussen Luik en München, in een kampeerstoel in Antholz.

    01-11-2006, 16:39 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stephen Fry - Moab is my Washpot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

















    Auteur 
        FRY, Stephen
    Titel         Moab is my Washpot
    Cijfers     1997, 436

    Inhoud    Autobiografie van Fry. ADHD heet dit nu, geloof ik ?

    Begin       For some reason I recall it as just me and Bunce. No one else in the compartiment at all. Just me, eight years and a month old, and this inexpressibly small dab of misery who told me in one shot, husky breath that his name was Samuelanthonyfarlowebunce.
    Einde       I can only say Sorry and Thank you.

    Waarom  Na zijn The Liar gelezen te hebben (aanrader), The Hypothamus (hilarisch) en Making History (groots) wou ik eens meer weten van die man. Het leven van de man achter General Melchett (Blackadder) en de betweterige dandy uit BBC-humorprogramma's neergepend door het heerschap hemzelve.
    Waar        In de zetel, met een kop koffie, en nog één, en nog één en nog één, tegen de avond toe overschakelend op vreselijke witte wijn.

    01-11-2006, 16:36 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gust Gils - De roerloze vechter
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

















    Auteur 
        GILS, Gust
    Titel         De roerloze vechter
    Cijfers     1981, 292

    Inhoud    Men neme één ons werkelijkheid, men breekt er een hoekje af, en mengt het weer onder de restwerkelijkheid. Geamuseerd aanschouwt men hoe de hele werkelijkheid volgens de wetten der logica vergist in absurdisme.

    Begin       Dit gebeurt in een grote bioskoopzaal. Een cartoonist heeft de aandacht van alle aanwezigen gevangen. Zijn tekeningen worden geprojecteerd. Uitgevoerd in zwarte lijnen op geelbruine grond. Geen tekenfilm, maar stilstaande beelden, met soms een enkel detail dat simplistisch en repetitief beweegt.
    Einde       Een luik in de zoldering : ook daarboven niets dan boeken, ze komen in een stortvloed door het luik omlaag, urenlang het is een huis met vier verdiepingen stroomt de waterval boeken naar het gelijkvloers en vandaar naar buiten op straat waar losgerukte oude banden volkomen uit elkaar waaien de bodem tot mijlen in de omtrek besneeuwen.

    Waarom  Gils ben ik leren kennen door stukjes van hem te lezen in de les Voordacht. Ik heb er ooit nog eentje voor mijn examen gebracht met een pantie over mijn kop getrokken. (Finishing Touch, heette het, en daarin vertolkte ik een zwaar ontgoochelde bankrover, die zijn levensproject in duigen zag vallen toen zijn baas zich bekeerde tot de Islam). Ik vergat Gils tot ik jaren daarna getuige was van een auto-ongeval op de Mechelsesteenweg. De wagen voor mij slipte en reed zich te pletter tegen een betonnen bloembak. Ik kon tijdig remmen. Het slachtoffer was een jonge dame, met zwaar geschonden aangezicht (airbag in gezicht ontploft). De regen was opgehouden en haar ruitenwissers piepten over de intussen droge voorruit. Zij lag bewusteloos met haar voorhoofd uit het open ruitje, de radio speelde zacht. Na mijn getuigenis oordeelde de politie-agente dat ik die dag niet verder mocht rijden met de wagen, wat bevestigd werd door de arts (psychische schok). Deze onverwachte vrije dag bracht ik door, uitwaaiend door de straten van Antwerpen tot ik op een uitverkoop botste van de stadsbibliotheek. En daar kocht ik de roerloze vechter. Dit was de start van een grote bewondering voor Gust Gils, die zal blijven voortduren.
    Waar        In bed, als de slaap niet komt en de echte wereld eventjes niet meewil. De eerste keer bij kaarslicht aan mijn bureau, getuige nog de met kaarsvet bedrupte kaft, een ereteken.

    01-11-2006, 16:32 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nikolaj Gogol - Dode zielen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


















    Auteur 
        GOGOL, Nikolaj
    Titel         Dode zielen
    Cijfers     1842, 436

    Inhoud    Oplichter klimt op in de hiërarchie der karikaturistische Russische landadel in de negentiende eeuw.

    Begin      Door de poort van een hotel in een gouvernementsstad N reed een vrij mooi, klein rijtuig met vering van het type waarin vrijgezellen reizen: oversten b.d., stafkapiteins, landeigenaren met ongeveer honderd boeren.
    Einde       Ik nodig hen uit zich aan de verplichtingen en taken van hun ambt op aarde beter te wijden, omdat dat ons allen al vaag voor de geest staat en wij nauwelijks... (*) Hier breekt het manuscript af.

    Waarom  Het boek lag er, ik zag het, ik nam het mee en nog steeds weet ik niet waarom
    Waar        In de trein, weken lang, doorheen Belgenland

    01-11-2006, 16:28 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ernest Hemingway - The old Man and the Sea
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

     

     

     

     

     

     

     

    Auteur     HEMINGWAY, Ernest
    Titel         The old Man and the Sea
    Cijfers     1952, 99

    Inhoud    The old man and the fish had ook gekund. En meer is het niet. En soms is dat genoeg.

    Begin       He was an old man who fished alone in a skiff in the Gulf Stream and he had gone eighty-four days now without taking a fish.
    Einde       Up the road, in his shack, the old man was sleeping again. He was sleeping on his face and the boy was sitting by him watching him. The old man was dreaming about the lions.

    Waarom  Ik hou van de zee, van stromend water. Ik hou van oude, zwijgzame natuurmensen : vissers, boeren, mijn opa. Daarom dus.
    Waar        Tijdens een stand-by op het werk, op de grond op het tapijt met mijn rug tegen de bureau, daarna verder gelezen tegen middernacht in een frituur, het boek is volledig overdekt met mayonaisevetvlekken, daarna verfrommeld natgeregend in een lekke jaszak van een kapotte regenmantel en de laatste bladzijden aan het Steen met zicht op de Schelde.

    01-11-2006, 16:22 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bill Hicks - Love all the people
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Auteur     HICKS, Bill
    Titel         Love all the people
    Cijfers     1988, 384

    Inhoud    De conférences van Hicks uitgeschreven. Het boek is goed, maar de CD moet beter zijn : Bestaat Hicks op CD ?

    Begin       Good evening Ladies and Gentlemen, my name is William Melvin Hicks. Thanks dad.
    Einde       Good night. Hope you enjoyed it. Thank you very much.

    Waarom  pdw maakte over Hicks destijds in Humo zoveel reclame dat het blijven hangen is. Toen ik het boek zag liggen, moest ik het meedoen.
    Waar        Fragmentarisch, in stukken en brokken, maandenlang stukjes plukken voor tramhaltes, stations, bankjes, bij verveling opdiepen, bewaard in mijn jaszak

    01-11-2006, 16:17 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tom Lanoye - De meeste gedichten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen















    Auteur 
        LANOYE, Tom
    Titel         De meeste gedichten
    Cijfers     2005, 305

    Inhoud    Je dacht toch niet dat ik hier zomaar een samenvattinkje van kan schrijven. Kom nou.

    Begin       Entrée des Artistes : Roddels en geruchten ? /Verboden en/of  /afgedreven vruchten?  /Weet dan wie u trof :  /eenzaat gijzelaar  /verschoppeling, aristocraat.  /Altijd eenzaam  / Overal te laat  Maar  /van niemand iets te duchten  /onbevreesd en onversaagd  /dichter bij de gratie / van het Geest geworden Lichaam  /Heerser van het Ruim der Luchten  /Altijd... eeuwig... Maagd!
    Einde       Et pourtant ze zijn zij ook maar mensen gelijk wij-of is het omgekeerd? Enfin, neemt nog een pint Julien, blijft met uw poten van mijn wijf en speelt wat op uw mondmuziekske. (wanneer komt het Nu? Wanneer begint Het ?) En maakt er maar iet schoons van want wij Belgen zijn een volk van dichters en genieters.
    Waarom  Mooi verzameld in één band, met een harde kaft. Dat moet je hebben.
    Waar        o.a. Op de trein tussen Antwerpen en Luik en terug. En tussen Antwerpen en Leuven en terug. Op een terras in Luik.

    01-11-2006, 16:14 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tom Lanoye & Luc Perceval
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

     

     

     

    Auteur     LANOYE Tom & Luc Perceval
    Titel         Ten oorlog
    Cijfers     1997, 342

    Inhoud    Shakespeare op Vlaamse speed.

    Begin       Mijn wijze grijze oom, mijn Jan van Gent, wiens trouwe vleugels het aloude nest Van Lancaster beschermen lijk een schat, vertelt mij: Is de aanklacht van uw zoon- Mijn hevige helmboswijvend kozijn- Gegrond op een bewijsbaar, echt verraad. Of eerder op een vage, valse vete ?
    Einde       Een twee drie vier hoedje van hoedje van, een twee drie vier hoedje van papier een twee drie vier hoedje  van een twee drie ... DOEK.

    Waarom  Past zo goed naast dat bandje met de meeste gedichten. OMDAT LANNOYE GOED IS NATUURLIJK. 
    Waar        De laatste regels op een bank op de Esplanade in Brussel

    01-11-2006, 16:08 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jan Van Loy - Bankvlees
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

















    Auteur 
        LOY, Jan Van
    Titel         Bankvlees
    Cijfers     2005, 238

    Inhoud    Twee jongemannen besluiten uit de maatschappij te stappen. Eentje fanatiek, de andere al heel wat minder. Na x aantal jaren ontmoeten ze elkaar opnieuw. Merk ik daar een vleugje Trainspotting ?

    Begin       De wereld valt niet te veranderen, maar toch proberen we het nog een keer. Met Soep. De wereld valt wel te veranderen, zegt Anja, een mollige studente die, af te zien aan de heftigheid waarmee ze de uien te lijf gaat, heel wat energie uit haar vetreserves put.
    Einde       Wendy knielt aan mijn voeten en maakt de veters van mijn natte schoenen los. Ik ben nu in staat haar een schop te geven, maar ik doe het niet. Want niemand zal ooit aan mij kunnen zien dat ik het niet weet.

    Waarom  Bij ons op het werk hebben we één afdeling die haar tijd verdoet met het aan elkaar knopen van allerlei verschillende informaticasystemen. Zeer technisch allemaal, voor de kenners ze verzorgen de koppelingen tussen hardware en software. En daar zitten dan een viertal personen die dat allemaal in de gaten houden. Hun werk is ongeveer het vreselijkste wat ik me kan voorstellen in die sector. En blijkbaar valt het ook niet te overleven zonder uitlaatklep. Dus hebben die gasten zich allemaal ontpopt tot cultuurscheppers. Eentje is een fantastisch amateurfotograaf, een andere is nu bezig met zijn tweede muziekceedee, en de derde is Jan Van Loy. Dé Jan Van Loy, die boeken schrijft. En dat heel goed doet. Dus dames en heren, twee bureaus van mij vandaan op het werk zit de grote Jan Van Loy zijn boeken bijeen te dromen. Astemblieft.
    Waar        In bed denk ik.

    01-11-2006, 16:01 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thomas Mann - Dood in Venetië
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

















    Auteur 
        MANN, Thomas
    Titel         Dood in Venetië
    Cijfers     1911, 110

    Inhoud    Brrrr.

    Begin       Gustav Aschenbach, of von Aschenbach, zoals zijn naam sinds zijn vijftigste verjaardag officieel luidde, was op een middag in de lente van het jaar 19.., dat ons continent maanden lang een gezicht zo vol dreigend gevaar had getoond, vanuit zijn woning in de Prinzregentenstrasse in München alleen een tamelijk lange wandeling gaan maken.
    Einde       Men bracht hem naar zijn kamer. En nog dezelfde dag ontving een respectvol getroffen wereld de tijding van zijn dood.

    Waarom  Ik moet hier ooit eens iets over gehoord hebben. Over een film, over een plaat en ik wilde het boek hierachter lezen. Ik kocht het, en het liet mij niet meer los. Net omdat het zo fotorealistisch is, en traag breeduitwijdend geschreven is, moet je erin opgenomen worden, of je legt het na vier bladzijden weg.
    Waar        De eerste keer in het Mirabellenpark in Salzburg en daarna in die Englischer Garten in München. Dit jaar, op een bankje in een park, en daarna langs de Schelde. Het was zeer koud, met bevroren vingers de bladzijden omslaand in een droge oostenwind.

    01-11-2006, 15:55 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gabriel Garcia Marquez - Kroniek van een aangekondigde dood
    Klik op de afbeelding om de link te volgen





     

     

     

     

     

     

     

    Auteur     MARQUEZ, Gabriel Garcia
    Titel         Kroniek van een aangekondigde dood
    Cijfers     1981, 105

    Inhoud    Iedereen weet dat Santiago Nasar vermoord zal worden. Niemand wil het, nog minst van al de moordenaars, en toch kan het niet voorkomen worden.

    Begin       Op de dag dat ze hem zouden doden, stond Santiago Nasar om 5uur 30 's morgens om op de komst van de boot, waarmee de bisschop zou arriveren, af te wachten.
    Einde       Toen ging hij door de achterdeur, die al sinds zes uur openstond, zijn huis in en viel voorover op de grond in de keuken.

    Waarom  Ik hoor soms van die dingen. Dat Marquez één van de grote schrijvers van vorige eeuw zou zijn. Dan wil ik dat controleren. Ik las de eerste bladzijden rechtopstaand in de FNAC en nam het boek mee. Hij IS één van de grotere.
    Waar        In de sofa in de living en ik herinner me iets van een steriele keukentafel (maar die heb ik niet, strange...)

    01-11-2006, 15:50 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tom Naegels - Los
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Auteur     NAEGELS, Tom
    Titel         Los
    Cijfers     2005, 183

    Inhoud    Antwerpen. Punt.

    Begin       Bompa is zelfmoord aan het plegen. Hij is negenentachtig. Hij heeft overwogen om uit het raam te springen, zijn polsen door te snijden of een overdosis medicijnen te nemen, maar heeft besloten om te stoppen met eten. Een langzame dood, die blijk geeft van discipline, moed en wilskracht. Een dood die bij bompa past.
    Einde       "Wees nu toch eens voor één keer in uw leven rustig. Leg u, kalmeer, geniet. Aanvaard. Ik ben er... Is dat niet genoeg?"

    Waarom  Toen Tom Naegels dit boek schreef was hij dertig, vrijgezel, hij woonde in Antwerpen, en hij begreep niets van de agressie van de jonge vreemdelingen en de agressie van het VB. Hoe kon ik dat nu niet lezen?
    Waar        In de sofa in de zetel, en op de trein tussen Komen en Antwerpen en terug.

    01-11-2006, 15:45 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amélie Nothomb - Cosmétique de l'Ennemi
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

















    Auteur 
        NOTHOMB, Amélie
    Titel         Cosmétique de l'Ennemi
    Cijfers     2001, 121

    Inhoud    Je zit op een bankje in een luchthaven en je wordt verbaal geterroriseerd door de man naast je. Hij blijkt een psychopaat en vertelt je zijn leven. Om je daarna te vermoorden. En ongestraft weg te komen. Niets is wat het lijkt.

    Begin       Cosmétique, l'homme lissa les cheveux avec le plat de la main. Il fallait qu'il fut presentable afin de rencontrer sa victime dans  les règles de l'art
    Einde       Et ce qu'il criait, c'était : Libre! Libre! Libre!

    Waarom  Ik hou zo van haar schrijfstijl. En ik onderhoud er mijn Frans mee.
    Waar        Op mijn buik op de grond.

    01-11-2006, 15:41 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amélie Nothomb - Antéchrista
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

















    Auteur 
        NOTHOMB, Amélie
    Titel         Antéchrista
    Cijfers     2003, 151

    Inhoud    Manipulatie door het mooiste meisje van de klas.

    Begin       Le premier jour, je la vis sourire. Aussitôt, je voulus la connaître.
    Einde       Je vis mes doigts s'étraindre au pancrace, je vis mes épaules se tendre comme un arc, je vis ma cage thoracique déformée par l'effort et je vis ce corps ne plus m'appartenir et exécuter, toute hont bue, la gymnastique prescrite par Antéchrista. Ainsi, sa volonté fut faite, et non la mienne

    Waarom  Het lag er, ik had het nog niet, het kostte niet veel, en het leest zo vlotjes
    Waar        In bed, in de zetel in de salon, op grijze w-e's

    01-11-2006, 15:37 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amélie Nothomb - Biographie de la Faim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
















    Auteur 
        NOTHOMB, Amélie
    Titel         Biographie de la Faim
    Cijfers     2004, 190

    Inhoud    Dochtertje van ambassadeur volgt papa de wereld rond (van Japan over China naar New-York), met als rode draad : de honger.

    Begin       Il est un archipel océanien qui s'appelle Vanuatu, anciennement Nouvelles-Hébrides, et qui n'a jamais connu la faim.
    Einde       Enfin, Nishio-san, c'est consternant ! 
                    Qu'est-ce que ça fait ? Je suis en vie...

    Waarom  Niet slecht, niet slecht, maar "Cosmétique de l' Ennemi (2001) is stukken beter.
    Waar        In de trein naar West-vlaanderen, en daarna in mijn ouderlijk huis, in mijn vroegere slaapkamer, op het bed

    01-11-2006, 15:32 geschreven door Hill


    Archief per maand
  • 11-2006
  • 12-2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs