Om 7.30 uur kwam ik, samen met Sabine aan op het werk. Marina was vandaag niet aanwezig op het bedrijf, dus ging ik bij Sabine zitten. We zijn de einde van de maand, dus moesten alle facturen worden afgedrukt. Alle facturen moeten uit het systeem. Ze doen dat daar altijd op het einde van de maand. Na het afdrukken van de facturen, moesten ze allemaal in enveloppen gestoken worden. Daarna een postzegel laten opdrukken en klaarleggen voor de post. Na deze opdracht moest Sabine nog met de magazijnier dingen bespreken voor bepaalde bestellen. Na deze communicatie was het middagpauze. Na de middagpauze stelde Sabine voor om samen met haar naar klanten te gaan. Het was leuk om dat ook is te mogen meemaken.
7.30 uur aankomst op het werk. Het was super stil. Er was heel veel file waardoor er mensen te laat toekwamen. Isabelle Van Cutsem vroeg aan mij of ik samen met haar 4 offertes wou maken. Daarna mocht ik samen met Marina magazijnbonnen en facturen maken, later mocht ik dan de facturen vouwen en in enveloppen steken. Het was al na 12 uur toen ik mijn middagpauze kon nemen. Na mijn middagpauze had Marina me de opdracht gegeven om documenten te klasseren op naam. Rond 15 uur was ik klaar met de opdracht. Ik kon niets meer doen, dus mocht ik voor de resterende tijd aan mijn GIP werken en nog vragen stellen.
Voor 7.30 was ik, samen met Sabine al aanwezig op het werk. Doordat ik vandaag maar een halve dag moest werken, heb ik niet zo veel kunnen doen. Ik heb samen met Marina pakbonnen en facturen opgemaakt en daarna prijslijsten doorgestuurd van bepaalde producten. We hebben ook een mail moeten sturen naar een persoon die kan kijken of onze 2 nieuwe klanten kredietwaardig zijn. Eén van de 2 klanten was niet kredietwaardig. Het was eens zeer interessant om te zien wat ze daar met doen en hoe ze het aanpakken. Aangezien hij op voorhand moet betalen, moest ze bellen naar de klant en een compromis sluiten. Om 12 uur mocht ik terug naar huis vertrekken.
Om 7.30 uur kwam ik samen met Sabine toe op het werk. Ik moest nog even wachten op mijn begeleidster Marine. Zodra ze aankwam begonnen we met het werk van de dag. We begonnen met het bestellen van bureaumaterialen: mappen, post-it, enzovoort. Daarna bekeek ze haar e-mail en beantwoordde enkele e-mails indien nodig. We hebben een kasdocument opgemaakt over oud ijzer die ze hadden verkocht. We keken ook naar klanten die nog niet hadden betaald. Ik kreeg voor mijn pauze de kans om een gesprek aan te gaan met de magazijnier. Na mijn pauze ging ik op gesprek met de aankoopverantwoordelijke personen (Marina en Luc). Daarna mocht ik facturen of herinneringsbrieven vouwen en in enveloppen steken. Een zegel laten opdrukken en klaarleggen voor de post. Ik had nog even tijd over dus mocht ik werken aan mijn GIP-opdrachten tot ik naar huis kon.
Om 7.30 uur kwam ik, samen met Sabine die bij Imbema werkt, toe. Elke morgen mag ik met haar meerijden omdat ze aan mijn huis moet passeren. Toen wij op het bedrijf aankwamen was er nog niemand aanwezig dus stelde Sabine voor om een korte rondleiding te geven zodat ik mijn weg al een beetje wist. Toen mijn begeleidster Marina toekwam ging ik samen met haar aan de slag. Ze legde me alles uit hoe alles te werk ging bv. Bestellingen nakijken voordat het naar de magazijnier gaat, facturen opmaken, bestelling plaatsen, enz. Rond 10 uur wou Marina iets anders doen zodat ik nog andere dingen zag dan alleen alles nakijken,.... Eén van de belangrijkste opdrachten van vandaag was het nakijken van de bevoorrading. De ontbrekende goederen moest zij terug bestellen zodat het tijdig aanwezig is indien nodig. Wat ze uiteindelijk ook aan mij heeft geleerd. Iets na 12 uur had ik mijn middagpauze voor en halfuur. Daarna vroeg de magazijnier of ik eens naar het magazijn wou gaan kijken. Ik kreeg heel wat uitleg over het magazijn. Na de uitleg van de magazijnier keek ik terug rustig mee hoe Marina te werk ging met alle documenten. Ze ging aan een andere computer zitten om facturen in te scannen en daarna door te sturen naar Nederland voor de boekhouding. Na het werk stelde Marina voor om al een paar documenten te kopiëren die ik nodig heb voor mijn GIP. En zo eindigde mijn eerste dag. Op naar de volgende.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!