Ook vandaag gaf het kasteelliedje het startsein voor een nieuwe projectdag. Op lange rijen werden armen en benen van groot en klein flink aan het werk gezet. Wat opwarming kwam goed van pas, want er was ook een frisse wind van de partij. Dan een verdieping hoger naar onze 'kasteelklas'. Ridders en jonkvrouwen moesten ook wel kunnen tellen, dus tijd voor wat rekenwerk: -manschappen tellen om op kruistocht te vertrekken... -punten van toernooien bijhouden... -stormladders op tot 1000.. -plattegronden van kastelen bestuderen.... Je merkt het ...niet alleen ridderkundig maar ook rekenkundig. Nadien tijd voor 'woordtoernooien' bij het woordkasteel op de pc... Jonkvrouw Karen neemt nu even de leiding over. Zij helpt de riddertjes en jonkvrouwtjes door computerland. Bij elke ridderfamilie hoort ook een wapenschild. Tijd om onze fantasie en creativiteit boven te halen en voor elke familie er een te bedenken en te tekenen. Je ziet het tijd te kort op een dag!!! Tot schrijfs!
Hét evenement van vandaag: Samen met het vierde leerjaar een middeleeuwse maaltijd verorberen op het binnenplein van het kasteel Kruikenburg. Op het menu stonden een beker soep en daarna kip op een dikke snede versgebakken brood. Dit werd doorgespoeld met naar keuze druiven- of appelsap. En als dessert een gezonde appel. Net als in de middeleeuwen werd de snede brood als 'bord' gebruikt. Was wel even wennen!
"Wij vonden het leuk dat we met de handen mochten eten, de vingers deden dienst als vork." "Het was lekker eten. Mmmmmmmm......soep met balletjes." "En kip dat lusten we wel!"
Woensdag 22 april: "Bezoek aan het Gravensteen te Gent. Enkele leerlingen aan het woord over dit bezoek, wat zij prettig vonden....
Robin B.: We zijn in de kerkers geweest! Er was een tentoonstelling Daar zagen we wapens (zwaarden, dolken, lansen,...) en een echt harnas met maliënkolder. Joni: Alle zwaarden bekijken dat was leuk.
Emma: Ik vond het leuk omdat we zo hoog stonden op het kasteel.
Wout en Lander: Er was een ridder die grappige dingen vertelde! Thomas: De dolle ridder!
Axel: We moesten een schat zoeken, dat was spannend. Ninah: Om die schat te vinden moesten we letters raden.
Hallo, hier zijn we weer met nieuws over ons project.
Dinsdag 21 april kwamen we te weten hoe m'n ridder werd. Als je heel jong bent ,7jaar, word je page in het kasteel van een bevriende ridder. (Robin, Tibo) Een page leert goede manieren en leert het zwaard hanteren.( Arne, Joran) Je moet ook de heer helpen. (Jordy) Ben je 14 jaar dan word je schildknaap.( Robin, Tibo) Als schildknaap ben je manusje-van-alles.( Jordy) Ridder word je als je 21 jaar bent. Een ridder mùoet heel sterk zijn om te vechten! (Stijn)
Maandag 20 april werd het startschot gegeven voor het project. 's Morgens werd het ingedanst. Op de speelplaats huppelden de kleuters en de kinderen van het eerste tot het derde leerjaar op de vrolijke tonen van het liedje "In het kasteel van koning Samson".Natuurlijk waren de juffen ook van de partij! Daarna werden de jongens en meisjes van ons leerjaar door de 'teletijdsmachine' (kleine deurtje in de poort van kasteel Kruikenburg) in de middeleeuwen teruggeflitst. Daarna was het tijd voor het serieuze werk. Het thema van de eerste dag was "Het tijdperk van de ridders." Daarin maakten de leerlingen via een informatief verhaal kennis met de verschillende bevolkingsgroepen van die tijd: koning en koningin, edelvrouwen en edelmannen, bisschoppen, ridders,priesters en tenslotte de lijfeigenen. Oo werden er daarond enkele taalopdrachten gemaakt. Op het einde van de dag mochten onze jongens en meisjes kiezen voor een personage dat ze zouden willen zijn en verwoorden waarom ze die kozen. Hierbij vind je enkele reacties : Ik wil een ridder zijn omdat ik veel te paard wil rijden. Thomas Ik wil koningin zijn omdat ik dan veel geld heb en de baas ben.Margot Ik wil een edelvrouw zijn omdat ik dan rijk ben en mooi gekleed ben. Sylvie Ik wil een edelman zijn omdat hij rijk is en mooie kleren draagt. Wout