Ik heb het boek Zijde van Alessandro
Baricco gelezen. In het dorpje Lavilledieu verdienen de dorpelingen hun geld
door de zijdeproductie. Door een onbegrijpelijke ziekte zijn de rupseneieren
uit Europa en Afrika onbruikbaar. De laatste hoop van Lavilledieu ligt in de
handen van Hervé Joncour, die op zoek gaat in Japan naar goede rupseneieren.
Hij komt terug met zeer kwaliteitsvolle eieren. Hervé Joncour gaat drie jaar naar
Japan en hij komt steeds terug met goede rupseneieren. Het vierde jaar is er
een burgeroorlog in Japan, Baldabiou vindt het dus beter dat Hervé Joncour niet
meer naar Japan gaat, maar zelf wil hij dit absoluut. Er is een meisje, zonder oosterse ogen die hij al
elk jaar heeft gezien in Japan en hij is geïntrigeerd door haar. Hij keert dus
terug naar Japan. Shirakawa is helemaal vernield en er is niemand te vinden,
alleen een jongetje die hem de weg wijst naar Hara Kei. Hara Kei wil niets te
maken hebben met Hervé Joncour en wanneer Hervé Joncour de volgende dag wakker
wordt, ziet hij het jongetje dat hem de weg heeft gewezen dood in de boom hangen.
Hij vond iemand in Yokohama met rupseneieren en kocht zestien kartons eieren.
De larven waren allemaal gestorven in Eberfeld, in Duitsland, omdat hij veel
vertraging had. Het gevolg was dat het volk geen zijde kon produceren. Hervé
Joncour zorgde voor werk voor het volk. Hij wou immers een groot park met een grote
volière, zoals hij had gezien bij Hara Kei in Japan. Niet veel later stierf
zijn vrouw Hélène. Later bleek dat Hélène een brief had geschreven, in de naam
van het meisje, zonder oosterse ogen. In
de brief stond dat Hervé Joncour niet mocht terugkeren naar Japan en dit deed
hij ook.
Ik zou dit boek een 9.5/10 geven. Het is
zeer vlot geschreven, het was moeilijk om te stoppen met lezen en ik had het
zeer snel uit. Het is een dun boek met kleine hoofdstukken en kleine paginas
maar dit is zeker niet de enige reden waarom het zo vlot las. Alessandro
Baricco heeft ook een goede schrijfstijl. Het was ook heel interessant en
origineel, omdat het over een thema ging waar ik nog nooit over had gelezen.
Als ik op voorhand had geweten dat het een geschiedenis was over de zijdeproductie
in een dorpje in Frankrijk was ik misschien minder enthousiast geweest, maar
het is dus een zeer leuk boek. Ik wist helemaal niets over de zijdeproductie, het
was dus ook een leerzaam en boeiend boek voor mij. Het boek is ook veelzijdig, het
gaat over de zijdeproductie in Lavilledieu, rupseneieren uit Japan en een jong meisje, zonder oosterse ogen, die
hem fascineert uit Japan. Er zit ook veel geschiedenis in, maar zo dat het niet
alleen geschiedenis is. Het is dus een mooie combinatie van geschiedenis en
fictie. Het boek is goed geschreven en het heeft een originele inhoud.
We hebben met de laatstejaars van KA2
De Ring lessen gevolgd aan de KUL, KHL en Groep T.
Het eerste waar ik naartoe ben gegaan is Groep T.
De uitspraak: "als leerkrachten hun diploma halen, zijn ze nog lang niet klaar met studeren."
Ik vond deze uitspraak heel interessant en juist, omdat het leven en je job zelf ook een leerschool zijn en niet alleen
je schoolperiode. Je blijft je hele leven lang bijleren. Ik vind het goed dat
ze dat als school ook meegeven aan hun studenten, want anders zullen er
studenten zijn die misschien denken dat ze meteen een goede leerkracht zullen
zijn. Soms is dat ook het geval, maar ze zullen zeker altijd blijven groeien
als leerkracht en dingen bijleren over hun lesmethodes. Als de leerkrachten van
de leraren in opleiding dit niet zouden zeggen dan zouden er misschien meer
leerkrachten hun moed verliezen wanneer hun eerste jaar als leerkracht toch
niet meevalt en beginnen twijfelen over hun keuze. Misschien is dit minder het
geval als ze hierop een beetje worden voorbereid. Dit weten de studenten
waarschijnlijk al, maar dan ben je niet zeker van en daarom is het goed dat dit
een van hun uitspraken is.
Dan heb ik verbintenisrecht gevolgd aan
de KUL.
Dit vond ik een zeer interessante les. De les ging over de taak van de
rechter bij problemen met contracten tussen twee partijen. De uitdaging was om
de artikels die werden opgezocht te noteren en ondertussen de les nog te kunnen
volgen.
De uitspraak: artikel 1158: Bewoordingen die voor tweeërlei zin
vatbaar zijn, moeten worden opgevat in de zin die met de inhoud van het
contract het best overeenstemt. Dit wil dus zeggen dat als er iets
dubbelzinnigs in het contract staat, dat het dan moet worden opgevat als dat
wat het meest overeenstemt met de inhoud van het contract. Dit is een van de artikels die ik heb
kunnen noteren, maar het is zeer moeilijk te volgen zonder wetboek. De prof kon
deze wetten nog steeds allemaal opzeggen, dat vond ik verbazingwekkend.
De les celbiologie aan de KUL in de namiddag vond
ik vrij moeilijk om te volgen, omdat er allemaal termen in voorkwamen die we
nog niet hadden gezien en ook omdat het heel moeilijke woorden waren. Wat ik
onder andere heb genoteerd is dat bij de kleuringen om preparaten te
onderzoeken met een lichtmicroscoop, twee kleurstoffen zijn: één voor het
cytoplasma (eosine) en één voor het kernmembraam ( methyleenblauw). Ik heb niet
onthouden waarom ze deze preparaten kleuren.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!