Vandaag was de laatste les.
Noah was ziek dus hebben we met z'n vieren moeten programmeren. Als Seppe en Sander aan het testen waren,
waren Anouk en ik aan het programmeren en omgekeerd. We hadden missie 2 bijna afgekregen. We konden de robot al foutloos naar missie 2 laten rijden hij moest alleen nog maar zijn arm naar beneden doen. Maar de bel ging en we moesten opruimen en omdat dit de laatste les was kunnen we hier niet meer verder aan programmeren.
Vandaag hebben we missie 1 zo goed als afgekregen. De robot kan al foutloos naar het doel rijden en daarna de bal in het doel gooien. Hij kan nog niet terug rijden naar de basis. Anouk en ik hebben vandaag nog aan missie 2 gewerkt maar het wil maar niet lukken. Er zit een fout in en we weten niet waar, dus Anouk en ik gaan volgende week opnieuw beginnen met missie 2.
Toen we vandaag verder wouden programmeren aan missie 1 bleek dat die verwijdert was en moesten we helemaal opnieuw beginnen met missie 1. Noah, Seppe en Sander zijn missie 1 toen gaan programmeren. De robot kan nu al rijden tot aan de zwarte lijn en dan naar rechts draaien in missie 1. Anouk en ik hebben ons vandaag vooral aan missie 2 bezig gehouden. De robot kan in missie 2 al tot de groenen lijn rijden en dan draaien naar links. Aan missie 3 zijn we nog niet begonnen daar hadden we te weinig tijd voor.
Vandaag zijn we verder aan het programmeren aan missie 1. Met het programma staan we nog niet redelijk ver maar we weten wel ongeveer hoe het er uit moet zien. Ik ben vooral bezig geweest met mijn blog tijdens de les. Maar ik bedenk ook wel oplossingen voor problemen die we tijdens het programmeren tegen komen.
In onze derde les hebben we de arm van onze robot gemaakt hij is nu (eindelijk) niet meer te zwaar. En we hebben al geprogrammeerd dat de robot de voetbal in het doel kan gooien. We zijn nu bezig te programmeren dat de robot door de lijnen te volgen achter de schietlijn komt te staan.
We hebben drie missies een gemakkelijke, een middelmatige een moeilijke. Laten we eerst bij de moeilijke kijken de moeilijkste is leren communiceren op afstand. Hierbij moeten we aan een hendel treken waardoor er een schermpje openklapt hiermee kunnen we 40 punten verdienen. De middelmatige opdracht is 'outside the box' denken. Bij deze opdracht hebben we een een doos met een tekening met een lamp er in en de doos heeft een gat van boven. We moeten de doos omkeren zodat de tekening er uit valt. Als de lamp zichtbaar is krijgen we 40 punten als de lamp niet zichtbaar is maar de tekening er wel uit is krijgen we 25 punten. De gemakkelijke missie is sport. we moeten een voetbal gooien op de startlijn over een muurtje in de goal. Hiermee kunnen we 30 punten verdienen als de bal niet in de goal is bedland maar er wel is gegooid en als het in de goal is kunnen we 60 punten verdienen.
Ik zelf heb mee geholpen met het bouwen en met het kleine stukje dat we al geprogrammeerd hebben. Daar hebben we de fout gevonden dat de arm te zwaar is en we hebben ook besloten geen groot programma te maken maar ieder missie apart te programmeren zodat we in 3 groepjes kunnen programmeren en als er iets fout is aan de robot de komt hij altijd terug naar de basis waar we hem mogen aanraken. Als hij een lang programma doet dan komt hij niet terug naar de basis en als er dan iets fout is kunnen we hem niet aanraken. Want je mag hem allen aanraken in de basis.