Heb je vragen? Wil je jouw mening kwijt?
Dat kan! Je moet alleen maar op de knop hieronder drukken en jouw berichtje typen...
Het vertelhoekje
Druk op onderstaande knop om te reageren in het vertelhoekje
Bo's Blog
Ervaringsgericht onderwijs Welkom!
28-12-2010
Welkom!
Welkom op mijn blog!
Deze blog is vooral gericht op het ervaringsgericht onderwijs. Tijdens mijn stage in de gemeentelijke basisschool te Sint-Michiels, december 2010, heb ik tal van vragen kunnen stellen. Die vragen heb ik verwerkt in deze blog. Zoals ik daarnet al vermelde, zal deze blog vooral gaan over ervaringsgericht onderwijs, maar je zal er ook mijn mening en mijn visie (en die van mijn stageschool) op het onderwijs terugvinden.
Tijdens mijn stage heb ik geobserveerd en een gesprek gehad met mijn mentor. Hieronder zul je de informatie, die ik heb verwerkt terugvinden. Ik heb dit in stappen geplaatst, zodat het overzichtelijker is.
1. De observatie:
Tijdens de lesjes (bv. W.O., wiskunde, taal, enz.) luisteren de kleuters naar de KO en beantwoorden zij de vragen die de KO stelt. Het initiatief ligt dus vooral bij de KO. De KO kiest het thema en de verschillende activiteiten doorheen de dag.
Tijdens het hoekenwerk kiezen de kleuters hoe ze spelen. Ze mogen telkens van hoek veranderen, zonder hun symbooltje te verhangen. De kleuters hebben dus een vrij hoekenwerk. Ze kunnen in het hoekenwerk heel zelfstandig werken en keuzes maken.
De dagindeling is, in mijn stageschool, zoals wij het aangeleerd hebben:
Uur
Activiteiten (doorheen de dag)
8u30
onthaal
9u00
lesje (WO/WIS/NED/MV/LO)
9u20
hoekenwerk
10u10
lesje (WO/WIS/NED/MV/LO)
10u30
koek en drank/ speeltijd
11u20
lesje (WO/WIS/NED/MV/LO)
12u10
middagpauze
13u45
hoekenwerk
14u35
speeltijd
14u55
koek en drank/ lesje (MV/NED)
15u45
naar huis
In de namiddag is de dagindeling een beetje anders dan we aangeleerd hebben. Dit komt doordat de middag eindigt om 13.45u. De speeltijd is dan weer om 14.35u -14.55u en de dag eindigt om 15.45u. In die tijd kunnen de leerkrachten onmogelijk twee lesjes en nog eens hoekenwerk geven. Dit is voor hen niet haalbaar.
De rol van de KO is vooral sturend. De KO helpt de kleuters en zoekt samen met hen naar oplossingen. Zoals ik daarnet al vermelde: de KO kiest het thema. De kleuters zijn niet vrij in het kiezen van thema's en activiteiten. Hierdoor is de rol van de KO vooral sturend.
2. Het gesprek:
Mijn mentor vindt dat het belangrijk is een goede basis aan de kleuters te geven. De kleuters moeten volgens haar plezier beleven in de klas en op school en graag naar school komen. Ze vindt ook dat er niet altijd lesjes moeten zijn. 'De kleuters moigen ook eens alleen maar spelen', aldus mijn mentor. Mijn mentor vindt het ook zeer belangrijk dat je als KO veel inspeelt op de kleuters en hun interesses na leeft. Je mag de kleuters vrij laten, maar niet te. Je moet ze nog altijd in de hand hebben.
Mijn besluit (gekoppeld aan het schema, als bijlage)
Mijn stageschool stelt het kind centraal. Op de website van mijn stageschool staat dat ze werken met ervaringsgericht onderwijs. Dit is voor een deel waar, maar ze werken nog niet helemaal met ervaringsgericht onderwijs.
Het initiatief ligt, in mijn stageschool, niet bij de kleuters, maar bij de KO. De KO kiest nog altijd de thema's en welke activiteiten ze zullen doen. De kleuters hebben dan wel weer vrijheid, maar er zijn nog grenzen en afsrpaken die ze moeten naleven. Er wordt ook gekeken naar een uitdagende omgeving. De KO probeert haar hoeken zo uitdagend mogelijk te maken. De activiteiten zijn ook aangepast aan het tempo en niveau van de kleuters.
Zoals ik daarnet al vermelde, werkt mijn stageschool niet helemaal met ervaringsgericht onderwijs. De KO neemt nog altiijd het initiatief.
Is de visie van mijn stageschool mijn eigen voorkeur?
De visie van mijn stageschool is mijn eigen voorkeur.
Ik vind het welbevinden en de betrokkenheid van de kleuters zeer belangrijk. De kleuters moeten zich in een school goed voelen, anders is het ook niet leuk voor de kleuters. De KO moet er voor zorgen dat de kleuters zich goed voelen. Ik vind het ook belangrijk dat de kleuters vrij zijn, maar dan met mate. Kleuters hebben afspraken en bepaalde grenzen nodig. Je mag niet alles toelaten.
Hoe men op mijn stageschool onderwijst, spreekt mij ook aan, omdat de KO het initiatief neemt. Ik zou het niet zo leuk vinden als de kleuters zouden zeggen wat ze zullen doen. De KO moet nog altijd de bovenhand hebben. De collega's kleuteronderwijs hebben ook goed contact met elkaar en overleggen over bepaalde dingen. Dit vind ik zeer leuk aan mijn stageschool. Het is er een leuke sfeer, niet alleen voor de leerkrachten, maar ook voor de kleuters. Wat eer belangrijk is.
Waarom ik zeker zou kiezen voor de visie van mijn stageschool
Tijdens de uitwisselings week in november ben ik met de Nederlanders naar een freinet school gegaan. Ik vond de manier van werken vreemd. Het kwam over als ongestructureerd. De kleuters mochten zelf kiezen wat ze gingen doen en wanneer ze dat gingen doen. De KO vroeg alles aan de kleuters. Tijdens het onthaal waren de kleuters zeer rumoerig, maar de KO deed maar door. Ik zou dit niet kunnen. Als KO zou ik al zeggen dat ze moeten luisteren en stil zitten. Ik ben niet zo lang in de school geweest dus ik kan ook niet zo goed zeggen hoe en wat, maar ik vond het een rare werkwijze. Misschien komt dit ook doordat wij leren gestructureerd te werken en alles te plannen. Het is natuurlijk een andere manier van werken, maar dit spreekt mij niet zo aan. Geef mij maar mijn stageschool van dit academiejaar.
Ik ben Bo
Ik ben een vrouw en woon in Brugge (België) en mijn beroep is Studente bachelor in het kleuteronderwijs.
Ik ben geboren op 07/06/1991 en ben nu dus 33 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: creatief bezig zijn.
Ik werk graag met kleuters! :)