Leterme: âIk betreur het einde van het kartel CD&V-NVA'
Vanmorgen heeft Yves Leterme
in Le Grand Oral laten weten dat hij de splitsing van het kartel CD&V-NV-A
betreurt. Hij vindt dat er een oplossing moet komen voor de situatie die zich
nu voordoet. Politieke partijen die deelnemen aan de verkiezingen moeten ook de
ambitie hebben om het land op federaal niveau te besturen.
Leterme heeft dit kartel
destijds gevormd om mensen van NV-A aan te sporen hun verantwoordelijkheden op
te nemen. Hij vond dit toen nodig omdat er een hoge gevoeligheid was in
Vlaanderen. Nu merkt hij echter dat NV-A niet in staat is om compromissen te
sluiten op federaal niveau, waarmee hij ook verwijst naar de uithaal van Elio
Di Rupo in de Kamer.
De gewezen premier begon het
radio-interview wel positief. De nieuwe begroting is geloofwaardig, en de
maatregelen raken niet te hard aan het vertrouwen van de consumenten en de
investeerders, vindt Leterme.
Tot slot sprak hij nog over
zijn functie al secretaris-generaal van de OESO. Als hij terug wil keren naar
de Belgische politiek heeft hij als voordeel dat zijn visie globaler geworden
is. Dit is echter geen ambitie voor de komende maanden of jaren, en hij zou ook
niet opnieuw premier willen worden. (llo, 2012)
Een Ipsos-peiling bij zon
2300 Belgen in opdracht van De Morgen en VTM, heeft uitgewezen dat de regering
onder leiding van Elio Di Rupo niet meer erg populair is. Ze werd gebuisd met
een gemiddeld waarderingscijfer van 4,6 op 10.
Van de Nederlandstaligen was
de gemiddelde waardering in september nog 5 op 10, en is ze gezakt naar 4,4. De
Franstaligen gaven in september gemiddeld nog 5,5 op 10 en nu nog slechts 5.
Di Rupo zelf is nog iets
populairder dan zijn regering. Hij is gezakt van 5,7 op 10 naar 5,2. Dit heeft
hij vooral te danken aan de Franstaligen die hem een 6,1 geven. Vlamingen waren
strenger en gaven slechts een 4,6.
De recente
begrotingsonderhandelingen en het uiteindelijke akkoord hebben geen invloed
gehad op deze cijfers. 20 procent van de interviews werd afgenomen nadat het
begrotingsakkoord werd bereikt. De scores die hier werden gegeven vertonen
echter geen opmerkelijke verschillen met de scores die de andere 80 procent van
de geïnterviewden heeft gegeven.
De politiek en ook veel
politici hebben over het algemeen geen geweldige reputatie in België, dat de
regering zo negatief geëvalueerd wordt verrast me dan ook niet, maar zelf zou
ik toch een hogere score geven. Ik heb veel respect voor wat de ministers en
premier Di Rupo presteren. Het is zeer moeilijk om een klein land met toch heel
veel verschillende meningen tebesturen.
(Samyn, 2012)
Europese verkiezingen in mei 2014? Dan de Vlaamse en federale ook
Het
Europees Parlement wil meer transparantie in het verkiezingsproces, en wil de
burger dichter bij de verkiezingen brengen. De Euro-parlementsleden zijn daarom
van plan om de Europese verkiezingen te hervormen en de verkiezingsdatum te
wijzigen. Men wil dat de verkiezingen voortaan georganiseerd worden van 15 tot
18 of van 22 tot 25 mei, in plaats van in het pinksterweekend.
Zo hoopt
men in de eerste plaats de opkomst te verhogen. Nog een voordeel van deze
wijziging is dat het nieuw verkozen parlement dan initiatief kan nemen bij het
benoemen van de nieuwe Commissievoorzitter. Nu wordt deze beslissing alleen
genomen door de Europese Raad.
Als de
hervorming wordt goedgekeurd door de Europese Raad en door de vergadering van
staatshoofden en regeringsleiders , heeft dit ook gevolgen voor België. Er
geldt bij ons al opkomstplicht, dus een groot verschil in opkomst zal deze
verandering niet veroorzaken. Er is echter wel een ander gevolg. De zesde
staatshervorming bepaalt dat Europese, regionale en federale verkiezingen
voortaan samen moeten vallen. Als de Europese verkiezingen van datum wijzigen,
zullen de Vlaamse en federale verkiezingen dus automatisch volgen. (JVH & Belga, 2012)
Vandaag
zitten de directie van vervoersmaatschappij MIVB en de vakbonden samen om te
voorkomen dat er een vijf wekend durende staking komt. Socialistische vakbond
heeft deze stakingsaanzegging ingediend omdat Joelle Milquet, minister van
Binnenlandse Zaken, haar belofte niet waarmaakt. Zeven maanden geleden overleed
MIVB-controleur Iliaz Tahiraj in Brussel, en toen beloofde Milquet extra
manschappen voor de politiedienst die patrouilleert in het Brusselse openbaar
vervoer.
Dario
Coppens van het ACOD vindt toch dat er te weinig blauw te zien is in de metro.
Volgens hem hebben agenten de voorbije maanden dubbele shiften gedraaid en
zitten ze daarom nu thuis. De politie zelf verklaart echter dat de
patrouillerende agenten van 70 naar 93 is gestegen, en dat de arrestaties sterk
zijn toegenomen.
De kans dat
er effectief gestaakt wordt is klein. ACV en ACLVB sluiten zich al niet aan bij
de socialisten van ACOD. Coppens vertelt dat deze aanzegging vooral een stok
achter de deur is voor alle mogelijke acties tussen 26 november en 31 december.
MIVB zelf
is verrast door deze stakingsaanzegging. Er zijn regelmatig vergaderingen met
vakbonden, en onlangs ging ACOD nog akkoord met de plannen van de MIVB.
Woordvoerster An Van Hamme hoopt dat de vandaag de problemen kunnen oplossen
zonder dat reizigers getroffen zullen worden. (De Boeck, 2012)
De begrotingsmaatregelen
die gisteren uiteindelijk uit de bus zijn gekomen zorgen voor heel wat onrust.
De relatie tussen vakbonden en werkgevers zat al niet geweldig goed, maar nu worden
de conflicten alleen maar groter.
Voorzitter
van ABVV, Rudy De Leeuw vindt dat de regering te veel ingaat op de eisen van de
werkgeversorganisaties. ABVV zal voorlopig geen vergaderingen met de Groep van
10 bijwonen, maar gaat vooral intern en met andere vakbonden de maatregelen
bespreken.ACLVB spreekt over de
uitholling van het sociaal overleg en de maatregelen die eens temeer werknemers
en sociaal verzekerden treffen.
Werkgevers
zijn ook niet te spreken over het begrotingsakkoord, maar wel om heelandere redenen. Ze vinden dat er in de nieuwe
begroting te weinig maatregelen werden genomen om de concurrentiekracht te
versterken. Topman van Unizo, Karel Van Eetvelt, zegt dat hier in de eerste
plaats een arbeidsduurverlenging voor nodig is. Verder vragen de werkgevers duidelijke
afspraken met de regering over het dossier arbeiders/bedienden, want dit kan
anders voor grote meerkosten zorgen bij de ondernemingen.
Wat
vakbonden en werkgevers de komende weken moeten doen is proberen tot een
akkoord te komen over de loons- en arbeidsvoorwaarden. (Desmet, Sociale partners verdeelder dan ooit, 2012)
Dankzij de
overwinning van NV-A op 14 oktober krijgen Brasschaat en Temse binnenkort een
schepen van Vlaamse Aangelegenheden. Ze treden hiermee in de voetsporen van
Aalst en Wijnegem waar ze al langer zon schepen hebben.
De
belangrijkste taak van deze schepenen is in de eerste plaats zorgen voor de opwaardering
van de 11juliviering, de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap. Ze moeten ook
waken over het gebruik van de Nederlandse taal. Zo wil men bijvoorbeeld
tegengaan dat er in winkels van De Zaat,
een chique kantoor- en appartementencomplex in Temse, Frans wordt gesproken. Het
is echter zo dat De Zaat de laatste
tijd nieuwe klanten aantrekt, waardoor het normaal is dat er al eens een andere
taal wordt gesproken. Het zou ook goed kunnen dat restaurant La Provence, dat in Guilt&Milliau
goed is voor een 14 op 20, van naam moet veranderen.
Verder wil
men in Temse meer standbeeld van Vlaamse groten plaatsen. In Brasschaat zien
ze voortaan liever de Vlaamse leeuw in plaats van onze Belgische driekleur in
het midden hangen aan het gemeentehuis. Schooluitstappen moeten een Vlaamser
karakter krijgen en bij het bedenken van nieuwe straatnamen zal men de voorkeur
geven aan mensen die van belang waren voor de Vlaamse ontvoogdingsstrijd.
In Aalst
tenslotte wil men beginnen met op elk straatnaambord een Vlaamse leeuwenvlag te
zetten.
Als
Belgischgezinde vind ik deze maatregelen allemaal zeer vergezocht. We zijn in
de eerste plaats toch nog allemaal Belgen, en niet alleen Vlamingen en Walen. Waar
zijn we dan mee bezig als we steeds meer onze verschillen in plaats van onze gelijkenissen
gaan benadrukken? Ik vind het ook zeer verwonderlijk dat de christendemocraten deze
veranderingen goedkeuren. Zijn naastenliefde en solidariteit geen basisideeën
meer? Op deze manier worden Vlamingen en Walen nog verder uit elkaar gedreven
en schiet er binnenkort van België niets meer over. (De Coninck & De Preter, 2012)
Ministers rond 1u30 zonder akkoord begroting uit elkaar
Tot 01.30 uur vannacht hebben de ministers over de begroting vergaderd, om uiteindelijk zonder akkoord uit elkaar te gaan. Steven Vanackere van CD&V bekijkt het positief. Hij ziet dat er vooruitgang wordt geboekt en vindt het niet onverstandig om de nacht raad te laten brengen.
Het zouden vooral PS en Open Vld zijn die geen stap naar elkaar toe willen zetten. Open Vld ziet in deze loonkostenhandicap een argument om de loonkosten in te tomen, door een lastenverlaging en een hervorming van de wet van 1996 waarin de loonnorm werd vastgelegd.
Sp.a wil vooral de lonen aan de levensduurte aanpassen, zo zegt vicepremier Johan Vande Lanotte. Ze willen wel dat de lonen aan de index gekoppeld blijven, maar een jaarlijkse loonsverhoging daarbovenop is niet per se nodig voor het sociaal overleg.
Vandaag zullen de topministers opnieuw samenkomen. Er is goede hoop dat er vandaag wel resultaten worden geboekt. Het zou interessant zijn als er vandaag een goed uitgebalanceerd akkoord op tafel komt, met de verschillende Europese vergaderingen die de komende weken zullen plaatsvinden in het achterhoofd. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de ministers daarom te overhaast beslissingen gaan nemen. (Peeters, 2012) (belga, 2012)
Sinds
vanmiddag zit de top van de federale regering opnieuw samen om over een
begrotingsakkoord te onderhandelen, en de daarbij horende besparingen op alle
domeinen. Het zou dus kunnen dat in de loop van deze namiddag of morgen er een
akkoord wordt gevormd. Dit is zeker geen makkelijke opdracht voor onze politici.
De regering
moet zon 3,5 miljard euro bijeenzoeken om de begroting in evenwicht te
brengen. Een groot probleem zijn de loonkosten. De loonkosten in België zijn zon
5% hoger dan die in onze buurlanden. Om deze kosten te doen zakken heeft men
geld nodig, maar dit geld is er momenteel niet.
Er zijn
vooral nog meningsverschillen tussen de verschillende partijen omtrent de maatregelen
om de economie te ondersteunen. De politici hebben nog een hoop werk voor de
boeg om een gezonde begroting op te stellen, maar er is goede hoop dat ze er de
komende uren uit geraken. Komende donderdag wordt Elio Di Rupo verwacht op de
Europese top. Als hij hier geen begroting kan voorleggen slaat hij natuurlijk
een mal figuur. (VMMa, 2012)
Egbert
Lacharert is vastberaden de strijd aan te gaan met Gwendolyn Rutten om het
leiderschap van Open Vld. Hij komt hierbij zeer zelfzeker over en zal zich niet
zo makkelijk gewonnen geven. Hij geeft meteen aan waarom hij een beter leider
zou zijn dan Gwendolyn. Volgens Lachaert is Open Vld zijn eigen verhaal
vergeten. De partij reageert alleen op anderen en heeft zichzelf te vaak
achteruit geschoven door haar regeringsjaren met de PS. Open Vld moet opnieuw
nadenken over haar sterktes en zwaktes, en zo haar geloofwaardigheid
terugwinnen.
Lachaert
vindt dat er daarom nood is aan nieuwe mensen, nieuwe figuren. Het verhaal van
Open Vld moet herbekeken worden en gebracht worden door nieuwe gezichten. Omdat
Lachaert zelf zon nieuw gezicht is, kan hij zeggen wat werkt en wat niet beweert
hij. Gwendolyn kan dat niet. Zij zal werken binnen contouren die al vastgelegd
zijn, terwijl de nieuwe voorzitter van een blanco blad moet kunnen vertrekken.
De
partijtop zou niet opgezet zijn met de kandidatuur van Lachaert. Zij opteren
voor een consensuskandidaat, wat betekent dat zij een voorzitter naar voren
schuiven zonder verkiezingen. Niet erg democratisch dus. Lachaert is echter
niet van plan om zijn kandidatuur in te trekken en ziet zich blijkbaar al op
voorhand gewonnen. (Peeters, 2012)
Gewesten overleggen over parkings in de Brusselse rand
Per dag pendelen zon 360 000 Belgen uit Vlaanderen en Wallonië naar onze hoofdstad, waarvan twee op drie dit doet met de auto. Het Brusselse parkeerbeleid is hierdoor een moeilijke opdracht geworden, en tot nu toe één grote chaos.
De bevoegdheden waren eerst in handen van de negentien Brusselse gemeenten, dus per grondgebied, maar werden overgeheveld naar een gewestelijk parkeeragentschap. Het gewestelijk parkeerplan dat werd opgesteld moet nog tweemaal goedgekeurd worden door de ministerraad en moet dan nog de test van het openbaar onderzoek doorstaan.
Daarbij komt nog dat Brussel weinig ruimte heeft om parkeerplaatsen te kunnen voorzien. Er moet dus meer in de hoogte en/of diepte gewerkt worden. Dit brengt natuurlijk een hoog kostenplaatje met zich mee.Twee jaar geleden beloofde de Brusselse regering 16 200 randparkings waar pendelaars hun auto kunnen achterlaten, en vervolgens overstappen op het openbaar vervoer. Van deze 16 200 beloofde parkeerplaatsen zijn er nog maar amper 2000 beschikbaar.
Brussels verkeersminister, Brigitte Grouwels, heeft daarom een oproep gelanceerd. "Brussel is geen eiland", zegt ze, "Het Brussels Gewest kan de kosten van de randparkings onmogelijk alleen dragen, dus zullen Vlaanderen en Wallonië hun verantwoordelijkheid moeten opnemen." Parkeerbeleid is in feite een gewestelijke aangelegenheid, maar om uit deze moeilijke situatie te geraken gaan de drie gewesten samen rond de tafel zitten. (De Boeck, 2012)