beter een inbreker K(L)ISS-en, dan er één te MISS-en !
22-01-2006
Hoe werkt de B.I.N.-foon?
De B.I.N.-foon is een snel en efficiënt communicatiemiddel om de B.I.N.-leden te bereiken:
Men
kan een ingesproken bericht doorsturen aan een reeks van
telefoonnummers, welke daarop gelijktijdig gecontacteerd worden en het
bericht kunnen beluisteren. Het gaat dus bijzonder snel! Het ingesproken bericht blijft volledig en onvervormd. Het
systeem bevat een "herhaling": indien iemand van de B.I.N.-leden niet
thuis is of telefonisch bezet is op het ogenblik van het doorsturen,
dan zal het systeem automatisch met tussentijden de poging tot
aflevering van het bericht herhalen. Dit over een totale periode van
ongeveer 4,5 uur; Het is democratisch en toegankelijk voor iedereen, je hoeft enkel over een telefonisch contact te beschikken.
Zorg
ervoor, om verwarring of niet beluisteren te voorkomen, dat iedereen
die bij jou normaal de telefoon kan opnemen hiervan op de hoogte is (
gezinsleden, medewerkers,...)
Hoe komt zo'n bericht nu bij u via de telefoon binnen ? Wanneer
je politie een nuttig en preventief bericht telefonisch ter beschikking
stelt van je B.I.N., dan kan dit bericht door de coördinator aan u
worden doorgestuurd via B.I.N.-foon.
Je ontvangt de
B.I.N.-berichten als een normale oproep op het telefoonnummer welke u
hiervoor hebt opgegeven bij je inschrijving in het B.I.N. Dit nummer
kan een vast of mobiel nummer zijn. De herkomst van de oproep zal vermeld worden als privé-nummer.
Opgepast,
wanneer de telefoon wordt opgenomen, hoor je niet het traditionele
"hallo", maar na een korte stilte hoor je een signaal en daarna :
Hallo, u bent verbonden met...., u heeft een bericht... Je kunt daaropvolgend het bericht beluisteren. Blijf dus aan de lijn tot je het bericht kunt beluisteren.
Het
bericht zal 2 x voorgelezen worden. Dit is nuttig als men het bericht
een eerste keer niet volledig heeft begrepen of notitie kon nemen.
Indien je alles goed hebt begrepen, haak dan in na de eerste lezing.
Dit bespaart immers een stuk communicatiekost.
Wanneer ontvang je het Bin bericht ? Deze oproep ontvang je dadelijk nadat de coördinator het bericht heeft doorgestuurd. Althans
indien je op dat ogenblik bereikbaar bent (d.w.z. telefoonlijn niet
bezet, niet op het internet, signaal kan gehoord worden, gsm opgeladen
en actief .). Opgelet, het dadelijk afleveren kan in extreme gevallen beïnvloed worden door de drukte in de telefonische communicatie.
Aan
de politie hebben we gevraagd steeds te vermelden Van politie .., op
datum en uur. Zo kun je steeds dadelijk nagaan of dit bericht actueel
is.
Wat als u niet bereikbaar bent ? ... u bent niet thuis, uw lijn is bezet, uw mobiele telefoon is af...? Het
systeem heeft de opdracht om het bericht aan u af te leveren. Indien u
bij de eerste poging om het bericht af te leveren niet contacteerbaar
bent, dan zal het systeem deze poging herhalen met een interval van
eerst 10 minuten en daarna telkens 30 minuten. Dit gedurende ongeveer 5
uur. Het is dus best mogelijk (en goed ook !) dat je een bericht in
uitgesteld relais ontvangt !
Wat met uw voicemail op uw GSM ? Bent
u klant van Proximus of Mobistar en de voicemail op uw nummer is actief
en goed ingesteld, dan zal het B.I.N.-bericht dat u wordt
afgeleverd terwijl u niet bereikbaar bent, op de voicemail van uw
nummer terecht komen. U wordt hiervan verwittigd zodra u terug
bereikbaar bent, als u uw voicemail zo hebt ingesteld. Je kunt het Bin bericht dus niet missen ! Stel
dat u in vergadering bent en u hebt uw gsm passend afgezet: uw
coördinator stuurt een Bin bericht door en dit bericht komt aldus op uw
voicemail terecht. Na de vergadering zet u uw gsm terug op en u merkt
dat er een nieuw bericht is. Let wel, als het bericht op uw voicemail werd afgeleverd zal er dus geen herhaling volgen.
B.I.N.-leden met een Belgacom abonnement en phone-mail geactiveerd: Bij ongeveer alle Belgacom klanten is standaard de dienst "phonemail basic" op hun lijn geïnstalleerd. Deze
biedt de mogelijk aan de oproeper om een bericht na te laten wanneer je
het gesprek niet kunt aannemen. Dit bericht wordt u dan later gratis
gemeld op uw nummer. Naast de phonemail "basic", biedt Belgacom zijn
klanten de "phonemail" dienst aan. Dit is een antwoordapparaat dat
precies werkt zoals de voicemail van uw mobiel toestel. Ben je niet
thuis of uw lijn is bezet, dan kan de oproeper een bericht nalaten. Op
deze wijze zal ook het Bin bericht op deze boodschappendienst terecht
komen en zal je op de door u ingestelde wijze verwittigd worden dat er
in uw voicemail een nieuw bericht is ontvangen. "Phonemail" is een gratis dienst die je bij Belgacom kunt aanvragen.
Opmerking: Zorg steeds dat je opgegeven telefoonnummer actueel is. Meldt dus steeds veranderingen aan je coördinator, alvast bedankt.