welkom in onze klas Juf Chris en Juf Annick zijn de twee enthousiaste juffen van de tweekabeetjes. Zij zorgen ervoor dat de blog up-to-date blijft. Juf Annick is terug! Wat zijn we allemaal héél erg blij, van juffrouw Femke hebben we afscheid genomen, maar we zullen haar wel nog terug zien op school!
18-02-2010
Welkom op de blog van onze klas!
Beste ouder(s), opvoeder(s),
Zoals jullie kunnen zien hebben we een blog aangemaakt voor de klas. Wat wil dit zeggen, we zullen proberen om u wekelijks te informeren over wat de kleuters zoal doen in de klas. Er zullen zowel foto's, teksten als informatie op onze blog weergegeven worden.
Het doel van deze blog is dat u zowel thuis kunt kijken naar wat uw kind de voorbije week allemaal gedaan heeft, wat er gezegd is geweest, wat er in hun leefwereld omgaat.
We hopen dan ook dat u met plezier eens een kijkje zult komen nemen op onze blog.
Dag mama's, papa's, familieleden, juf Chris, juf Annick en natuurlijk lieve kleutertjes
Nu juf Annick terug komt, is het tijd om terug afscheid te nemen van de klas. Ik heb eern hele reeks bedankingen en we zullen er nu maar snel mee beginnen:
Eerst en vooral een dikke welkom terug aan juf Annick. Als tweede wil ik heel graag alle ouders bedanken voor het vertrouwen die ze in mij hadden/hebben. Ten derde wil ik ook juf Annick bedanken voor het vertrouwen die ze in mij had, terwijl ze afwezig was. Het moet lastig zijn om te weten dat er iemand anders in de klas staat, terwijl je zo graag zelf bij je kleuters wil staan. Bedankt! Ook voor de uitleg die je me gaf voor ik u mocht vervangen.
Ten vierde wil ik ook juf Chris heel erg bedanken voor de samenwerking. Het samenwerken met jou heeft mij veel ervaring bijgebracht en ik vond het zeker en vast aangenaam. Een toffe juf zoals de kleuters het beschrijven en ook wel eens een zotte juf .
En ten slotte natuurlijk ook alle kleutertjes van de klas. Veel sloebers, veel gelach, soms ruzie, soms problemen, maar alles bij elkaar een héél leuk klasje. Ik heb me echt geamuseerd in de klas, we hebben veel samen kunnen doen en ik hoop dat jullie het ook leuk vonden. We zien elkaar dit jaar zeker nog terug, maar niet meer in 2KB.
Alana bracht vandaag haar twee lievelingen mee. Nu weten we er alles van, want via een intervieuw kwamen de kinderen alles te weten. De konijntjes heten Assepoester(sorry voor de tijdlange verkeerde naam) en Stampertje. Alana zorgt zelf voor hun voeding. konijnenkorrels, worteltjes, gras enz. Ze kreeg de diertjes van een meisje die op onze school zit. De twee vierpoters mogen soms in haar speelhuisje, ze zorgt er heel goed voor, ze weet hoe de konijnen op te heffen. Wij mochten vragen stellen, ruiken aan het eten, maar het leukste was het aaien van die hele zachte pels. Het was een leuke en leerzame namiddag.
Onze Richard was in november verliefd geworden. Tja na wat maandjes samen maakten ze samen hun nest in onze klasboom. Nu is er grote vreugde want Kaatje heeft een ei gelegd. Wij zien er al naar uit , wat zal het worden?
Vandaag maakten de kippen het ons heel moeilijk. We moesten onder de kakelende kip door. En... gingen we niet diep genoeg en raakten we haar staart, dan kregen we een schaterlach en een scheldwoord naar ons hoofd. Dus beurtje afwachten en mooi aanschuiven in de rij, en dan telkens dieper onder het luid kakelende ding door. Als je goed kijkt zie je zelf, wanneer kip margootje van kakeltoon veranderde.
Zoals jullie wel weten zijn we vorige week en deze week met het thema pasen: eieren bezig. Hiervoor hebben jullie met jullie kleuters halve eieren meegegeven, waarvoor bedankt.
We hebben ook al allerlei dingen gedaan zoals schilderen, papier marché op een ballon, tekenen, ... Met andere woorden het was druk in de klas. Daarnaast hadden we ook nog eens twee jarigen maandag en dinsdag. Onze Milan en Lowie zijn 5 jaar geworden, proficiat!
Enkele kleuters hebben ook een matrix proberen maken rond het thema, ze moesten kijken aan de zijkanten welke kleur en welke tekening er op hun kaartje stond en het dan op de juiste plaats leggen. Dit was nog moeilijk voor sommigen, maar mits wat hulp lukte het wel.
Hieronder kun je enkele foto's vinden, helaas zijn het er niet zoveel aangezien we het zo druk hadden en de tijd niet vonden om veel foto's te trekken.
2 eieren van onze schoolkippen (zelf gaan rapen, zelf gedragen en pas in de pot gebroken en verwerkt) 2 eieren uit de winkel 100 gram suiker 100 gram bloem 15 ml melk
en alles goed kloppen in een warme pan met wat boter of olie bakken en omkeren. dit deden we twee keer en dan in 30 stukjes snijden
En toch dankbaar zijn met zo'n klein stukje. en 't was lekker!!!!!
Pasen nadert, dan hebben we het natuurlijk over eieren. Een versje, een lied, een echte kip, een gebroken ei, de binnenkant de buitenkant , zelf kakelen, samen met de hele kleuterschool op weg naar Pasen, een mandje, een groot ei, vele kleintjes, een eitje proeven enz. Maar hieronder kan je al mee genieten van enkele kunstenaars die de ware natuur proberen te evenaren.
groetjes juf Chris p.s. als je je kindje niet op de foto's ziet, zal het waarschijnlijk bij juf Wendy muzisch aan de slag zijn.
Vorige week hebben we het thema 'Kunst' afgesloten. We hebben o.a. een heel klein filmpje gemaakt, dit filmpje kunt u bekijken door op bijlage te drukken in dit bericht. Ook hebben de kleuters de fotografie wat van dichterbij mogen beoefenen. Ze kregen een fototoestel waarmee ze eigen foto's mochten trekken. Deze foto's kun je eveneens bekijken door op volgende link te drukken. Onze kleine kunstenaars, maakten foto's van vriendjes, maar ook van composities die zij leuk vonden. Alvast veel kijkgenot.
Het puzzeltoernooi is van start gegaan... en juf zag dat het goed was!!!! Kls die anders nooit een puzzel aanraakten zijn zelf aan de slag gegaan. Het individueel werken gaat prima, maar het samenwerk en de controle loopt ook gesmeerd. Iedereen kent het systheem : iedere kleuter heeft zijn eigen puzzelkaart. Kenteken bovenaan en de puzzelsymbolen links als kleur rood ,blauw geel en groen (dit volgens moeilijkheidsgraad) daarnaast staan 4 symbooltjes. Deze symbooltjes zijn ook per kleur op de puzzels te vinden. De kinderen zien zelf welke puzzel aan de beurt komt. Telkens de kinderen hun puzzel tot een goed eind krijgen verdienen ze een stickertje dat ze op hun kaart naast het juiste puzzelsymbool kunnen kleven. Elk kind kan op zijn thempo vooruit, en kan zo zijn grenzen verleggen. Kls weten dat de rode puzzels moeten gemaakt worden dit schooljaar. Wie verder wil kan dat. De puzzelaars steken elkaar wel aan en er wordt vanuit de kindergroep gestimulleerd. Hieronder enkele fiere, bezige bijen aan het werk.