Van 2 tem 4 dec is er in de Gentse Vooruit CHINA EXPRESS, een muziekfestival met Chinese artiesten. Het volledige programma kan je vinden op www.vooruit.be. en muziekfragmenten kan men horen op www.klara.be bij mixtuur/herbeluisteren; waarop er een volledig programma over het festival was. In bijlage nog een filmpje, Beijing Underground (北京地铁)
Gisteren, 2 dec., zijn de eerste optredens van start gegaan. Eerst was er Eastern voices met Gong Linna en een ensemble van klassieke Chinese instrumenten; fluit, mondorgel, guzheng, cello en hakkebord. Een heldere hoge stem die soms wat deed denken aan Chinese opera. Veel van de teksten waren oude gedichten maar ook eigen composities die dan meer een popallure hadden, fris en vrolijk. Met Eastern voices waren er ook 3 Chinese minderheden vertegenwoordigd, ik denk naxi, hani en miao? Die brachten traditionele liederen, lange hoge tonen met wat toonvariaties die dan overgingen in vrolijk gezang. Een manier van zingen waar wij niet zo vertrouwd met zijn in onze cultuur en met de ogen dicht kon men zich inde Chinese bergen dromen! Na Eastern voices was er Wu Fei op guzheng, mooie ingetogen muziek met soms een subliem valse ondertoon en korte uitbarstingen van geweld. Op youtube vond ik een interview: http://www.youtube.com/watch?v=TecA2qgfvaw Na al dat moois was het tijd voor wat karaoke geweld! Op de foto: Xiao He rockt de karaoke met een trappist in de hand. 比利时的啤酒好喝!
Saxofonist Li Tie Qiao en drummer Lander Gyselinck ontmoetten elkaar voor het eerst enkele dagen geleden en gingen samen de repetitieruimte in om voor China Express een optreden te koken, met Chinese en Belgische ingredienten. Li legt uit en Lander begrijpt,probeert en corrigeert. Lander geeft opmerkingen en ze proberen het anders, overleggen en al snel krijgen nummers vorm. Li begint met een eenvoudig deuntje, die in China alom bekend is, Lander breekt met stevige drums, stevige uitstoten van sax volgen, ... een intiem zachte drum ..., ... Energiek! Li vind de vrijheid van improvisatie belangrijk en elk nummer heeft een verhaal en het is aan de luisteraar om dit te horen(?)
Dag 2 begon met Xiao He, de karaokerockstar van gisteren, vandaag entertainer/muziekant. Met behulp van delay en andere elektronica bouwt hij geluiden die blijven doorlopen zodat hij ondertussen even kan op adem komen, een wandeling achter het podium maken om daar wat te gaan roepen om extra dimensie in zijn muziek te brengen, ... Met zijn acoustische gitaar bestuurdt hij zijn electronica en ineens hoort men pianoklanken en sitargeluiden en zelf zingt hij nog keelzang. Origineel, grappig, super! Een andere ontmoeting was die van Wu Fei (guzheng) en Heleen Van Haegenborgh (piano), Ann Eysermans (contrabass). Wu Fei zingt in de klankkast van haar guzheng, het klinkt mooi maar er volgen klanken die je bedreigen, soms aanvallen. Het is stil, ik hoor me zelf slikken. Heleen bespeelt de snaren in haar piano, vervormt de klanken met glazen. Wu Fei gebruikt een gesprongen snaar en creeert andere geluiden (improvisatie van het moment?) En de bass van Ann die een gemene ondertoon heeft en soms hevig uithaalt. Niet braaf maar wel genieten, emotioneel sterke muziek! En dan de free-jazz van Li Tie Qiao en Lander Gyselinck. Saxgeluiden met delay en de afwisselende drums. Lander gebruikt een ficher price casette recorder en neemt Li's saxofoon op en speelt het later af. Freedom of creation of sounds! Geen Gentse Kohn met Shenggy die heeft moeten afzeggen en als vervanging Yan Jun. Een geluidstrip met gepiep en gedaver uit het diepste van de electronica. Een smurrie lava die langzaam naar je toe stroomt, geluiden die je oren teisteren en je lijf doen trillen. Stilbeeld maar mooi om zien; hoe Yan Jun met zijn paroboolantenne(?) beweegt (ik denk aan tai qi bewegingen) en de coole pose van Shenggy met de tenenschoenen en de tralala sokjes. Goed gedaan ook van de mensen van de voouit, het licht was heel passend.
Sorry voor het vloeken maar het moet! Godverdomme! Ik heb Wu Na en Esther Venrooy gemist, heb alleen een ietsiepietse veel te klein stuk gezien op het einde. Het klonk zen, rustig stromende electronica van Esther en de mooie guzheng klanken van Wu Na trager dan mijn ademhaling. Yan Jun speelde terug met zijn parabool maar nu met meer extra's, geluiden van scheuren van papier, ratelende toestelletjes ... en Wu Na op haar guzheng. Een trip in onbekende oorden, soms aards, soms buitenaards. FM3 speelden een dominospel met geluid van buddhamachientjes, kleine doosjes die geluiden produceren en voortdurend herhalen. In het spel worden de doosjes verplaats in de buurt van een gevoelige micro en zo worden geluidsculpturen gecreeerd en veranderd. Dan was het tijd voor beats; een energiestoot recht in je gezicht van iLoop! Even op adem komen met B6 en dan weer geweldadige beats met Sulumi. Besmettelijk dansbaar!