• In het spoort van Bolivar, of toch een klein beetje.
  • Zoeken in blog

vogels in Ecuador

19-05-2011
    ik kreeg vandaag een werkaanbod voor op de galapagos.
    wees gerust het is nog niet voor morgen.

19-05-2011 om 20:18 geschreven door ruben

02-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In het spoort van Bolivar, of toch een klein beetje.

Na 2 weken elke dag werken moest ik er wel even uit. En hoe? In Ecuador moet dat al spectaculair zijn en dat was het ook.

Voor ik vertrok naar Ecuador kocht ik het boek “de generaal in zijn labyrint” van Gabriel Garcia Marquez. Het boek vertelt het verhaal van Generaal Simon Bolivar de legendarische vrijheidsstrijder van Zuid- Amerika. Ik ben aan het boek een aantal weken voor ik er even tussen uit moest begonnen en ben geëindigd op een speciale plaats.

Mijn reis voerde mij de eerste dag richting Ambato een stad in het midden maar niet zo hoog in Andes. De reis begon al goed toen ik door de Calle S. Bolivar reed. Vandaar nam ik de bus naar Guaranda een stadje op 2600m hoogte volgens de Lonelyplanet en dat was het ook. Een rit van 99 km lang waar we meer dan 2 uur hebben over gedaan. De weg lijd ons (mij en mijn sympathieke Ecuadoriaanse buur op stoel 3 en 4 vooraan in de bus) langs eerst langs de eerste fincas, een lokaal woord voor een klein boerderijtje, die ik in de Andes tegen kom. Geen bananen en maniok meer maar patatten en bonen. Hoe hoger we gaan hoe moeilijker ik het krijg en lastiger het word met de hoogte. Op zo een 3800m zijn is alles verdwenen en is er allen maar steen meer over en zag ik hier en daar wat sneeuw. Het begon een heuse berg rit te worden. Op zo een 4000m passeren we de Chimborazo een vulkaan die ik van plan was te bezoeken. Maar zo als ongeveer altijd zit de top in de wolken. De weg naar beneden is veel korten en logischerwijs ook veel steiler. De chauffeur rijd verschrikkelijk traag niet allen om zijn remmen te sparen maar ook omdat we in een dichte mist terecht waren gekomen. Tekens wanneer meneer de chauffeur remde branden er een lichtje in een klein kistje boven hem waar een Maria figuurtje was geplakt. Later hoorden ik van iemand dat er gemiddeld 70 doden vallen per dag in het Ecuadoriaanse verkeer. Voornamelijk in het openbaar vervoer. Heb ik geluk gehad?

Ik kwam aan in Guaranda (hoofdstad van de provincie Bolivar) nam afscheid van mijn mede rijziger en zocht mijn hostel op. Mooi kamer en leuk hostel. Allen was ik de enigste. Toen ik s’ avonds door de straten van Guaranda wandelde op zoek achter eten was ik ook de enige. Het was zondag en dat betekend blijkbaar niemand op straat.

De volgende ochtend begon mijn dag met een lekker ontbijt met de lokale “beroemde” kaas. Zo speciaal was hij niet, niet meer dan wat Gouda speciaal is. maar het geheel was wel lekker. Na mijn ontbijt zette ik mij in het park. De naam van het park, ge kunt het misschien al raden, Simon Bolivar. Ik zette mij naast het, denk ik, bronzen beeld van Bolivar. Hier las ik de laatste pagina’s van het boek en onthouden vooral deze in.

“ Dan zullen we de Chimborazo beklimmen en op de besneeuwde toppen de driekleur van het grote Latijns- Amerika planten, dat tot in alle eeuwigheid verenigt en vrij zal zijn”

Bolivar stierf op 1830, de eerste man op de besneeuwde toppen was in 1880. 50 jaar na Bolivars dood. Hij had hem wel beklommen maar blijkbaar nooit de top gehaald. Toch zij hij dit: Mi delirio sobre el Chimbarazo- Simon Bolivar. Wat zo goed betekend als mijn hallucinaties op de Chimborazo. Hoog dus.

Die dag bezocht ik Salinas een dorpje op 3600 m. het staat aangeschreven als een historisch waardevolle stad omwille van zijn zoutmijnen. Ik vond het eigenlijk dikke zever. Er is eigenlijk niet veel te zien. Het was wel goed om al even aan de hoogte te wennen.

De volgende dag pakten ik mijn spullen en ging naar de Terminal. Hier nam ik de bus voor een Symbolische dollar naar de ingang van het nationaal park. Ik werd afgezet op +/-3800m vandaar ging ik het park binnen opzoek naar mijn vulkaan die zoals gewoonlijk in de wolken zat. Ik ging hoger en hoger. Hoger en hoger. Fysiek was het niet echt zwaar maar de lucht. Als ge het lucht kunt noemen. Af en toe trok de mist op en kon ik eens wat zien. En kwam ik leven tegen. Ongeveer half verwegen kwam ik de eerste andere bezoeks tegen tot mijn grootste verbazing BELGEN. Hij was van Brussel en zij was van Luik. Engels praten dus. Van hem kreeg ik wast Cocabladeren om wat op te kauwen. Ranzig maar het helpt effectief. Of het nu in het hoofd zit of niet. Het helpt. Samen gingen we verder naar de eerste refugié op 4800m. Ondertussen waren we al een bus toeristen tegen gekomen die alleen maar de laatste 200 m deden naar de laatste refugié en dus eigenlijk niets zagen.

Aan deze refugié op 4800m kwamen we toch weeral een beetje verbazen weer een Belg tegen van Turnhout. Samen trokken we naar de volgende refugié op 5000m. een beetje fier mag ik toch zeggen dat ik de eerste was. Op de laatste 200 m heb ik meer dan 30 gedenk bordjes gezien van omgekomen klimmers. De laatste kilometer naar de top is dan ook op een helling van 50% - dat heb ik dus niet gedaan. De Chimborazo zou ook de hoogste berg zijn vanuit het midden van de aarde gemeten. Na de klim en genoten t hebben van de Chimborazo in de wolken reden we voor 10 dollar/3 personen naar Riobamba een uitstekende deal zeker nadat de chauffeur nu en dan is halt hield en we konden genieten van het mooie landschap en af en toe eens wat wandelen. Ook hebbe we af en toe wat uitleg gekregen bij oude Inca ruïnes en een agua con gas del vulcan.

Toen we in Riobamba s’ avonds incheckten hadden en een op zoek gingen naar een goeie pizza begon het te regen. Zwarte regen. As regen. VULKAAN REGEN. Na de pizza ben ik nog even op zoek geweest achter internet en ontdekte ik dat de vulkaan niet op 50 km van Puyo weer actief was. De vulkaan die ik een paar weken voordien had beklommen en dus dan ook actief was. De volgende ochtend na een goed ontbijt en een warme douche haasten ik mij naar Banos het stadje onderaan de voet van de vulkaan. Een tocht van 1,5 uur  heel de tijd in de asregen. de ramen van de bus waren zo vuil dat zelfs de Ecuadorianen op bus begonnen ongerust te worden en vroegen even te stoppen. Maar nee we reiden gewoon door, denk er aan gemiddeld 70 doden per dag in het Ecuadoriaanse verkeer. In Banos veilig en wel aangekomen stapte ik uit en ging op zoek. Na hier en daar is gevraagd te hebben bleek de vulkaan ook in de wolken te zitten. Toch was de aswolk van blijkbaar 8 km hoog wel te zien. Ik  besloot dan maar mijn tocht naar mijn thuisbasis verder te zetten richting Puyo. Maar het was toch een mooi niet gepland eind van mijn trip.

De fotos kan je zien in mijn picasa album: https://picasaweb.google.com/115487781116826138439
    Ik hoop dat het werkt, laat het mij weten!!

Dat was het zo een beetje groeten Ruben

02-05-2011 om 00:00 geschreven door ruben

20-04-2011

20-04-2011 om 22:31 geschreven door ruben

Hallo iedereen

Ik ben nu al een maand bezig met de inventarisaties en heb al heel wat gezien. Ik denk dat ik nu al aan een 50 tal soorten kom. Het verrassende aan het project is dat waarschijnlijk mijn hypothese verworpen zal worden en dat 30 jaar moeten doen aan een bos restoratie helemaal niks uithaalt op vlak van vogels. Althans hier!!

Voor de rest. Degene die nog geen facebook hebben en dus ook mijn fotos niet zien van wat ik doe en wat ik zie hier komen een aantal foto’s (hopelijk). Verder plan ik dit weekend een uitgebreid weekend naar Guaranda een stadje op meer dan 2600 m. Ik ben nu al kortademig van het te weten. Maar naar het schijnt zou het de moeite zijn.

Verder wil ik nog mee delen dat het hier nu belachelijk warm is en dat er een week geleden een tarantula tussen mijn was zat.

Groetjes Ruben

Insecten:

deze zat in mijn was! Mera

vulkaan uitstap (4500 m) de refugié is 3800m

deze vond mij zo leuk dat hij even binnen kwam

op een mooie ochtend naar mijn werk;

20-04-2011 om 22:19 geschreven door ruben

30-03-2011

30-03-2011 om 19:51 geschreven door ruben

30-03-2011 om 19:50 geschreven door ruben

30-03-2011 om 19:50 geschreven door ruben

Klik op de afbeelding om de link te volgen hallo iedereen

het is weer even geleden dat ik heb geschreven. voor het project zijn we deze week begonnen met  de inventarizaties. ik heb de afgelopen weken als eel vogels in alle soorten en maten en vooral kleuren gezien maar toch kom ik er nog altijd nieuwe tegen. wat wilt ge in een land met minstens 1600 vogels ( europa 800-1000 soorten).

ik sta dus elke morgen om 5 uur op om tot 11 uur smiddags vogelkes te kijken. ook ondertussen al wat veld werk gedaan, hiermee bedoel ik het uitzettenvan de kijkpunten , wat reuze plezant is om een aantal uur rond te lopen in het bos en u er een weg uit te hakken.

hieronder volgen een aantal fotos van vogels die ik regelmatig zie. de fotos zijn niet van mij omdat deze waarschijnlijk weer te groot gaan zijn.

greetz ruben

30-03-2011 om 19:49 geschreven door ruben

17-03-2011

Vandaag eerste terrein bezoek gedaan. We hebben 2 mogelijke percelen gevonden die in aanmerking komen voor het project .we zijn begonnen met wandelen tijdens een helse regenbui en getopt met wandelen bij 27,5 graden. Dit op enkele uren tijd. Geweldig hoe het weer zo snel kan veranderen. We werden gegidst door een lokale boer met een vreemd lachske. Ik heb spijt dat ik niet beter spaans spreek. Het was niet evident om de gesprekken te volgen. Gelukkig is Matt der nog om te vertalen.

17-03-2011 om 00:00 geschreven door ruben

11-03-2011

Ik ben dinsdag aangekomen in Puyo, Ecuador. Dit na een vermoeien de maar zeer boeiende bus reis. Onderweg ben ik Biche (of zo iets ) tegen gekomen een gepensioneerde olie-ingenieur. Een persoon met veel commentaar op de politiek en op zijn landgenoten. Een taxi bracht me naar de Botanical garden waar ik de komende 3 maanden zal verblijven. Met een gemiddelde temperatuur van 25 graden en hoge vochtigheids graat was het toch even wennen. Ik woon nu in een hut in een uithoek van de botanical garden tegenover een anturium kwekerij waar ik samen leef met de gepensioneerde door bloem gefascineerde  Bob. Savonds mag ik gaan eten bij de familie van de eigenaar van de garden. Ruw maar zeer lekker eten met veel bonen en mais. De afgelopen 2 dagen ben ik wat gaan wandelen en ben ik bezig geweest met het leren van de vogels. Ook hun geluiden want door de dichte begroeiing zijn de vogels niet altijd te zien. Zo heb ik al kennis gemaakt met de orapendola en een groep sympathieke aapjes. Langzamerhand begin ik te werken aan mijn eindwerk ondanks dat het internet niet werkt op mijn laptop en mijn scherm weeral kapot is. Ik krijg nu alles met een roze schijn op mijn scherm

Ik hoop dat het lukt om deze foto’s op de blog te zetten anders sorry.