Inhoud blog
  • Volkswagen Tiguan
  • Fiat FCC II
  • Audi Q7
  • Audi R8
  • Audi A4 DTM Edition
  • Audi A4 cabriolet
  • Audi A4 (B7)
  • Audi A4 B8
  • Audi A3 Cabriolet
  • Audi A3: (2)
  • Audi A2
  • Audi A1
  • Audi R8
  • Belgische automerken
  • Audi: inhoudelijk
  • Nieuwsbrief
  • Autogids: inleiding
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Rondvraag / Poll
    Favoriet automerk
    Audi
    Aston Martin
    BMW
    Cadillac
    Chevrolet
    Ferrari
    Jaguar
    Lamborghini
    Land Rover
    Lexus
    Lotus
    Mercedes
    Nissan
    Porsche
    Rolls-Royce
    Volkswagen
    Rover
    Andere
    Bekijk resultaat

    autogids
    De site van alle auto's die er bestaan
    09-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volkswagen Tiguan






    De Volkswagen Tiguan is een compacte
    SUV van de Duitse autoproducent Volkswagen.

    De Volkswagen Tiguan beleeft zijn debuut op de IAA in Frankfurt, die in het najaar van 2007 wordt gehouden. In 2006 werd de conceptauto voor het eerst getoond op de Los Angeles Auto Show.

    De Tiguan maakt gebruik van het Volkswagen A5 platform van de Volkswagen Golf. Alleen het basismodel van de SUV krijgt voorwielaandrijving. De rest beschikt over 4Motion vierwielaandrijving dat gebruik maakt van dezelfde Haldex koppeling als de Golf. De (voorlopige) basismotorisering is de 1,4-liter TSI benzinemotor met 150 pk en 4Motion vierwielaandrijving. De 2,0-liter TSI wordt later beschikbaar met 170 en 200 pk. Daarnaast zijn er twee diesel varianten van de nieuwe 2,0-liter TDI met common-rail inspuiting, de eerste heeft 140 pk en later komt er een 170 pk versie op de markt. De grootste concurrenten van de Tiguan zijn onder andere de Toyota RAV4, Nissan Qashqai en de toekomstige Audi Q3 en BMW X1. De Audi Q3 zal dezelfde basis als de Tiguan hebben, het Golf-platform.

    09-11-2008 om 16:01 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
     
     

    Lamborghini Gallardo LP560-4
    Lamborghini heeft een nieuwe servicewagen aan de Italiaanse Staatspolitie overhandigd. Een nagelnieuwe Gallardo LP560-4 vervangt het ‘oude’ model. Met een vermogen van 560 pk en een topsnelheid 326 km/h zou het kinderlijk eenvoudig moet zijn een achtervolging in te zetten.

     

    09-11-2008 om 11:52 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiat FCC II
    De Fiat FCC II is een conceptauto van het Italiaanse automerk Fiat. De FCC II werd gepresenteerd in São Paulo, Brazilië op 30 oktober 2008. Er zijn volgens Fiat vooralsnog geen productieplannen. De FCC II beschikt over een elektromotor die totaal 80pk voortbrengt. De auto is volledig opgebouwd uit gerecycelde materialen.

    Bron : www.wikipedia.org    

    Foto's




    Bron : http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=6924 

    09-11-2008 om 11:37 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



    Volkswagen
    , vaak afgekort als VW, is het belangrijkste
    automerk van de Volkswagen Group. Volkswagen heeft twee modellen in de top vijf van de meest verkochte auto's ter wereld ooit, namelijk de Volkswagen Kever en de Volkswagen Golf (stand van zaken 2004).

     De geschiedenis van VW

    Het begon allemaal bij de Oostenrijkse professor en auto-ingenieur: Ferdinand Porsche. Deze had al in 1922 plannen voor een goedkope auto voorgesteld, maar niemand had hier belangstelling voor, zelfs zijn toenmalige werkgever Austro-Daimler niet. Toen Porsche bij Mercedes-Benz over zijn goedkope droomauto begon, betekende dit het einde van hun samenwerking. Porsche probeerde het bij onder meer NSU en Zündapp, waar een aantal prototypes werden gerealiseerd. Hij begon voor zichzelf, en kreeg in 1934 van Adolf Hitler de opdracht een "Kraft durch Freude"-wagen te ontwerpen, een wagen voor het volk. Het programma van eisen voor deze auto was fors. De KdF-wagen moest een topsnelheid van 100 km/u kunnen halen; moest twee volwassenen en een kind kunnen vervoeren, of drie soldaten en een mitrailleur; moest een luchtgekoelde motor hebben; mocht maximaal tussen de 6 en 7 liter benzine per 100 kilometer verbruiken; en mocht niet meer kosten dan 900 Reichsmark.

    Het ontwerp voor zo'n auto had Porsche eigenlijk al klaar. In 1932 had hij al een vierpersoons auto ontworpen die sterk door ontwerpen van Béla Barényi ontworpen en een prototype van Tatra-ontwerper Hans Ledwinka was geïnspireerd, met een luchtgekoelde viercilinder motor achterin. Er waren toen drie prototypen van gebouwd door Zündapp. Ook NSU was in het model geïnteresseerd, maar toen dit bedrijf werd overgenomen door Fiat, was dit het einde van de NSU-Volksauto. Het aanbod van Hitler kwam dus net op tijd. Op 12 oktober 1936 stelde Porsche drie rijdende prototypes voor, die al de karakteristieke vorm van de latere Volkswagen Kever hadden. Iedere wagen legde in zeventig dagen een afstand af van 50.000 km, zonder dat al te grote reparaties nodig waren.

    Hitler zocht vervolgens persoonlijk een geschikte locatie voor de fabriek. Omdat de enige twee beschikbare autofabrieken - die van Opel en van Ford - niet volledig Duits waren, gaf Hitler zijn "Arbeitsfront" opdracht in het midden van Duitsland, bij Fallersleben, een fabriek te bouwen. Het Duitse volk zou door middel van een spaarsysteem het geld voor de productie bijeen brengen. Er zou ook een nieuwe stad verrijzen voor de arbeiders van de fabriek en hun gezinnen, Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (kortweg KdF-stadt, later Wolfsburg) genaamd, met een residentie voor Hitler, en een boulevard waar na afloop van de oorlog de overwinningsparade zou worden gehouden.

     Tweede Wereldoorlog

    De auto zou uiteindelijk rond de 1.400 mark kosten. Duitsers konden voor dit bedrag een bewijs kopen dat recht gaf op een Volkswagen, wanneer deze klaar zou zijn. In de enorme fabriek, de grootste autofabriek van Europa, moesten per jaar zo'n 800.000 wagens worden gefabriceerd. Op 26 mei 1938 legde Hitler de eerste steen voor de KdF-fabriek, en in 1940 rolde de eerste wagen van de lopende band. Er werden slechts een paar honderd personenauto's gebouwd, vrijwel allemaal voor partijbonzen. Inmiddels was de Tweede Wereldoorlog uitgebroken, en de nieuwe fabriek bouwde de Kübelwagen, een door Porsche en Erwin Komenda ontworpen legervoertuig op het chassis van een Kever. Later werd ook de Volkswagen Schwimmwagen hier gebouwd. Ook werden er militaire versies van de Volkswagen Kever gebouwd, en verder werden er vliegtuigen gerepareerd en onderdelen voor raketten gemaakt. De Duitse spaarders zouden pas na de oorlog (en een aantal rechtszaken) hun auto in ontvangst kunnen nemen.

     Na de Tweede Wereldoorlog

    De fabriek bij kasteel Wolfsburg werd aan het eind van de Tweede Wereldoorlog zwaar gebombardeerd, en werd in april 1945 veroverd door het Amerikaanse leger. De stad werd omgedoopt tot Wolfsburg, en de KdF-fabriek werd overgedragen aan de Britse bezettingsautoriteiten. Majoor Ivan Hirst kwam aan het hoofd van het bedrijf te staan. De fabriek werd bestemd voor de reparatie van legervoertuigen, en de machines werden beschouwd als oorlogsbuit en zouden worden weggevoerd. Omdat het Britse leger een tekort aan voertuigen had, werd echter besloten de productie weer op te starten. In september 1945 plaatste het Britse leger een order voor 20 duizend stuks, en in 1946 werden al duizend auto's per maand gebouwd, hoewel het dak van de fabriek nog steeds kapot was en het voor de productie benodigde staal tegen nieuwe auto's moest worden geruild. De fabriek werd aangeboden aan Amerikaanse, Britse, en Franse autofabrikanten, maar niemand zag iets in het rare bolle autootje dat er werd vervaardigd. Men begon onder de naam Wolfsburg Motor Works (Naar een foute vertaling van Bayerische Motoren Werke), later werd het omgedoopt tot Volkswagen. Het bedrijf zou zelfstandig verder moeten, bestuurd door de Duitse overheid. De naam Volkswagen was geïnspireerd op een advertentie van Standard.

     
     

    In 1948 werd Heinrich Nordhoff bij Opel weggehaald om directeur van Volkswagen te worden, en in 1949 stapte Hirst op. Volkswagen introduceerde een bestelbusje (Type 2), maar maakte verder alleen de Kever (Type 1). In 1955 rolde het 1-miljoenste exemplaar van de band. Later zouden nog vele productierecords worden gebroken. Carosseriebouwer Karmann in Osnabrück bouwde vanaf 1955 de Karmann Ghia op een iets verbreed chassis van een Kever.

    Op 22 augustus 1960 werd Volkswagen omgezet in Volkswagenwerk Aktiengesellschaft, en in 1964 nam het bedrijf het eveneens Duitse Auto Union over. De technische kennis van Audi zou later een belangrijke rol spelen bij het ontwikkelen van de Golf.

    Met het vertrek van Nordhoff in zicht - hij zou in 1968 aftreden - werd diens 1-model politiek losgelaten. In 1967 verscheen de langverwachte opvolger van de Kever, de Volkswagen 1500/1600 (Type 3), in 1969 gevolgd door de Volkswagen 411/412 (Type 4). Geen van beide modellen, die in diverse uitvoeringen werden vervaardigd, was echter een succes. De met NSU overgenomen K70 was zelfs een regelrechte flop. In 1972 overtrof Volkswagen met de Kever het productierecord van de roemruchte T-Ford, en in 1973 waren al meer dan 16 miljoen Kevers geproduceerd. Niet slecht voor een ontwerp dat deels uit 1931 dateerde, maar het einde kwam nu toch in zicht.

    In 1974 bracht Volkswagen de Golf op de markt. Anders dan de vorige modellen had deze een watergekoelde motor voorin. De Golf werd en is nog steeds een enorm succes. Het nieuwste type is de Golf V.

    Naast de Golf verschenen de wat kleinere Polo, de Scirocco, en de Passat. De productie van de Kever werd afgebouwd; na 1978 vond deze alleen nog buiten Duitsland plaats, voornamelijk in Brazilië en Mexico, en op 21 juli 2003 rolde het laatste exemplaar van de band in de Mexicaanse fabriek te Puebla. Een jaar eerder, in 2002, had de productie van de Golf die van de Kever al overtroffen.
    Op 1 april
    2005 werd de nieuwe kleine 3-deurs Fox gepresenteerd op de AMI-beurs in Leipzig. Vanaf juni 2005 is deze te koop in Nederland en vervangt de Lupo.

    De laatst gepresenteerde modellen zijn de Tiguan (mini SUV), de Eos (coupe-cabriolet) en in de recente toekomst komer er nog 3 grote uitbreidingen, de Passat CC de Scirocco en de Golf VI.

    Volkswagen had intussen in 1998 een nieuwe Kever uitgebracht, de New Beetle, maar deze werd geen groot succes. Ook de verkoop van de kostbare Phaeton blijft achter bij de verwachtingen, maar de Touareg, een zogeheten SUV verkoopt goed.

     

    Een minder bekend type is de luchtgekoelde Volkswagen Brasilia, een eigen ontwerp van de Braziliaanse vestiging van Volkswagen dat nimmer in Europa is uitgebracht. In Nederland rijdt er slechts één exemplaar van rond.

    Volkswagen is anno 2006 uitgegroeid tot een internationaal concern dat naast zichzelf ook Audi, Seat, Škoda, Lamborghini, Bentley en Bugatti bevat. De Volkswagen-groep heeft daarmee 49 fabrieken in 3 continenten.
    Ook is Volkswagen eigenaar van Scania trucks en is hoofd aandeelhouder van MAN. Deze bedrijven probeerden te fuseren in februari 2007. Maar door communicatie liep deze gesprekken uit op niks.

    Trucks

    Naast personenauto's en lichte bedrijfswagens, is VW in Zuid-Amerika ook actief in de markt van vrachtwagens. De productie hiervan vind plaats bij VW Truck & Bus in Brazilië. Het vlaggenschip van deze onderneming is de Volkswagen Constellation.

    09-11-2008 om 11:26 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    08-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.




    Porsche Carrera GT

    De Porsche Carrera GT is een supersportwagen, van
    2004 tot en met 2006 gemaakt door de Duitse automobielconstructeur Porsche. Van de Porsche Carrera zijn 1270 stuks gefabriceerd.

     Geschiedenis

    De ontwikkeling van de Porsche Carrera GT gaat terug tot bij zijn voorgangers, de 911 GT1 en de LMP1-98 racewagens. Gedeeltelijk ten gevolge van een verandering van de FIO en ACO-regels in 1998, werd de productie van deze wagens stopgezet. Ongeveer rond deze tijd (1999) was Porsche echter van plan om een nieuwe Le Mans prototype te bouwen. Oorspronkelijk zou de motor van deze auto bestaan uit een flat-6 turbomotor, maar hij werd opnieuw ontworpen om te kunnen werken met een V10 motor. Dit zorgde ervoor dat deze auto vanaf 2000 in wedstrijden zou kunnen worden ingezet. De V10-motor was een in het geheim gebouwde motor van Porsche voor het Footwork formule-1 team in 1992. Toch werd deze motor opnieuw in gebruik genomen en de motorinhoud werd verhoogd naar 5.5 liter. Het project werd echter geannuleerd na amper 2 dagen testen, midden 1999. Dit kwam omdat Porsche, onder invloed van Audi en Volkswagen de nieuwe Cayenne SUV wilde bouwen en men dus alle ingenieurs nodig had om de nieuwe SUV te bouwen. Er wordt ook gespeculeerd dat de VW-Audi topman Ferdinant Piëch geen concurrentie van Porsche wilde voor de Le Mans prototype, de Audi R8, in 2000.

    Porsche hield het project gedeeltelijk levend door de 5.5l V10 te gebruiken in een prototype dat werd voorgesteld op het autosalon van Genève in 2000. Een grote interesse in het voertuig en het grote succes van de Cayenne hielpen Porsche beslissen om de auto te produceren. De ontwikkeling startte met een straatlegale versie, die geproduceerd zou worden in de nieuwe fabriek van Porsche in Leipzig. Porsche startte de productie in 2004, de eerste Porsche Carrera GT’s werden verkocht in de Verenigde staten voor een prijs van $440.000.

    Oorspronkelijk was er gepland om 1500 Carrera GT’s te bouwen, maar in Augustus 2005 werd bekend gemaakt dat de productie zou worden stopgezet in 2006, dit wordt toegeschreven aan een strengere wetgeving in verband met de airbags in wagens in de VS. Tot 6 mei 2006 zijn er 1270 GT’s verkocht, waarvan 604 in de VS.

     Motor en versnellingsbak

    De middenmotor van de Porsche Carrera GT is een volledig nieuwe 5.7 liter V10. Dit is een andere motor dan in de conceptcar, waarin een 5.5 liter V10 zat. Deze nieuwe motor produceert 605 pk, dat zou er voor zorgen dat de Carrera GT een topsnelheid behaalt van 334 km/u en hij zou accelereren van 0-100 km/u in slechts 3,5 seconden. Straattests hebben echter uitgewezen dat hij optrekt van 0-100 in 3,6 seconden. De motor heeft een zeer laag zwaartepunt, een 68 graad V hoek en vier klep-per-cilinder kop. Het gebruiken van droog-zinkputsmering vermindert het aantal motorcomponenten en verbindingen en optimaliseert ook het gewicht en de betrouwbaarheid. De radiator van Carrera GT is ongeveer vijf keer zo groot als die van de 911 turbo.

    De Carrera GT werd geleverd met een manuele 6-trapsautomaat, dit is dan ook de enige versnellingsbak beschikbaar voor deze Porsche. Dit in tegenstelling tot de Ferrari Enzo, de grootste concurrent, die geleverd werd met een computer aangedreven versnellingsbak met schakelpeddels (sequentiële schakelmodus).

     Design

    De Porsche Carrera GT werd geleverd in 5 verschillende kleuren: Guards Red, Fayence Yellow, Basalt Black, GT Silver en Seal Grey.

    De Carrera GT heeft diepe inhammen aan de zijkant en een groot luchtrooster vooraan. Dit is nodig om de V10 te koelen. Standaard heeft deze wagen ook de laatste nieuwe keramische schijfremmen van Porsche. De 15 inch remschijven zijn duidelijk zichtbaar binnenin de 19 inch grote velgen vooraan en de 20 inch grote velgen achteraan.

    De Carrera GT heeft een grote automatische achterspoiler, die omhoogkomt vanaf 110 km/u. Het interieur is bekleed met leer, er is een BOSE-audiosysteem aan boord en een navigatiesysteem.

     Technologie

    Door het lage zwaartepunt van de motor en de stijve ophanging is de auto heel stabiel. In tegenstelling tot sommige van zijn rivalen, wordt de Carrera GT gekenmerkt doordat hij geen dynamische stabiliteitscontrole heeft, maar hij heeft wel tractiecontrole. Het koetswerk is gemaakt van zeer lichte materialen zoals carbon en aluminium, voor de wielen en de stoelen werd magnesium gebruikt.



    Motor Porsche Carrera GT

    Bron : www.wikipedia.org  

    08-11-2008 om 00:00 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi Q7


    De Audi Q7 is een
    SUV-model van de Duitse autofabrikant Audi. De auto werd in september 2005 op de IAA in Frankfurt voorgesteld aan het publiek.

    Kenmerken

    De Q7 maakt gebruik van het gemeenschappelijke platform dat ook voor de Volkswagen Touareg en Porsche Cayenne gebruikt wordt. De Q7 is gebaseerd op de conceptauto Pikes Peak die Audi in 2003 op de NAIAS toonde. De auto heeft standaard quattro vierwielaandrijving en kan met adaptieve luchtvering besteld worden. De Q7 kan optioneel voorzien worden van een derde zitrij voor personen van maximaal 1,60 meter en kan zo zeven personen vervoeren.

    De quattro-aandrijving is voorzien van een Torsen-differentieel dat onder normale omstandigheden 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen stuurt en 40% naar de voorwielen. De motoren zijn gekoppeld aan een 6-traps Tiptronic automatische versnellingsbak die ook handmatig te bedienen is. Voor de 3.6 FSI is er ook een handgeschakelde zesversnellingsbak leverbaar. Tevens kan de Q7 probleemloos door maximaal een halve meter water rijden. De bodemvrijheid is instelbaar van 165 millimeter tot maximaal 240 millimeter.

    De Q7 heeft een aantal technische hulpmiddelen aan boord zoals side assist, een systeem dat waarschuwt voor een voertuig dat zich in de dode hoek bevindt. Ook is er een adaptief cruisecontrol leverbaar die de snelheid van de auto aanpast aan die van de voorganger. Standaard is de Q7 uitgerust met Audi's Multi Media Interface (MMI), een scherm in het dashboard waar zaken als navigatie, klimaatcontrole, radio/cd-speler en de afstelling van de auto geregeld kunnen worden. Het ESP is voorzien van Hill Descent Assist (HDA) dat helpt bij het afdalen of rijden op een losse ondergrond en een optionele aanhangerstabilisering.

    Audi was vrij laat met de komst van een SUV tegenover de concurrentie. Tevens kwam er rond de introductie van de Q7 veel kritiek op grote onzuinige auto's. Hierdoor moest vooral de Q7 het ontgelden en kreeg veel negatief commentaar van het publiek. Dit terwijl hij niet groter is dan bijvoorbeeld een Mercedes-Benz GL-Klasse welke al eerder op de markt kwam.

    Motoren

    De Q7 is leverbaar met diverse FSI-benzine- en TDI dieselmotoren. In 2007 kwam er een 4,2-liter V8 TDI beschikbaar die tot eind 2007 de krachtigste productiedieselmotor was met 760 Nm. In 2008 kwam er nog een 6,0-liter V12 TDI beschikbaar met 500 pk en 1.000 Nm. Ook komt er nog een hybride versie op de markt die gelijk is aan die van de Porsche Cayenne Hybrid. Deze zal de 3,6-liter V6 FSI-motor met 280 pk hebben welke gecombineerd wordt met een elektromotor die tussen de verbrandingsmotor en versnellingsbak is geplaatst. Later wordt het benzineprogramma waarschijnlijk nog verder uitgebreid met een 5,2-liter V10 FSI bekend van de Audi S6 en S8.

    Q7 V12 TDI

    Op de Mondial de l'Automobile in 2006 werd de Audi Q7 V12 TDI onthuld. Deze Q7 is voorzien van een 6,0-liter V12 TDI-dieselmotor die een maximaal vermogen van 500 pk levert en een maximaal koppel van maar liefst 1.000 Nm dat beschikbaar tussen 1.750 en 3.000 tpm. Hiermee sprint de auto in 5,5 seconden naar de 100 km/u. Deze V12-motor is geheel nieuw ontwikkeld en een afgeleide van de 5,5-liter V12 TDI-motor die in de Audi R10 Le Mans gebruikt wordt. De motor is gekoppeld aan een versterkte automatische Tiptronic-versnellingsbak net zoals de 4.2 TDI. Daarnaast heeft de auto een aantal uiterlijke wijzigingen ondergaan zoals nieuwe bumpers en twee rijtjes leds in de voorbumper. De productieversie van de Q7 V12 TDI kwam eind 2008 op de markt en kreeg nog een paar kleine uiterlijke aanpassingen zoals twee nieuwe ovalen uitlaten. De auto is standaard voorzien van keramische remschijven en is zeer compleet uitgerust. De Q7 V12 TDI wordt speciaal geproduceerd door quattro GmbH die ook verantwoordelijk is voor de RS-modellen van Audi.

    Gegevens

    De gegevens van de basisuitvoeringen:

    Benzine

    Type

    Motor

    Vermogen

    Koppel

    Gewicht

    0-100 km/u

    Topsnelheid

    Jaartal

    3.6 FSI

    VR6

    280 pk

    360 Nm

    2195 kg

    8,3 sec

    225 km/u

    2006 - heden

    4.2 FSI

    V8

    350 pk

    440 Nm

    2240 kg

    7,4 sec

    244 km/u

    2006 - heden

    Diesel

    Type

    Motor

    Vermogen

    Koppel

    Gewicht

    0-100 km/u

    Topsnelheid

    Jaartal

    3.0 TDI

    V6

    233 pk

    500 Nm

    2295 kg

    9,1 sec

    210 km/u

    2006 - heden

    4.2 TDI

    V8

    326 pk

    760 Nm

    2420 kg

    6,4 sec

    236 km/u

    2007 - heden

    6.0 TDI

    V12

    500 pk

    1.000 Nm

    2605 kg

    5,5 sec

    250* km/u

    2008 - heden

    * = topsnelheid begrensd

    07-11-2008 om 21:41 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi R8

    Afbeelding:2007 Audi R8.jpg

    De Audi R8 is een
    sportwagen van het Duitse automerk Audi. Het is een productieversie van de Audi Le Mans quattro conceptauto die in 2003 het levenslicht zag. De naam R8 is een verwijzing naar de R8 raceauto van Audi waarmee onder andere 5 keer de 24 uur van Le Mans werd gewonnen. De auto werd voorgesteld op het autosalon van Parijs in 2006.

    De R8 word geproduceerd door quattro GmbH in Neckarsulm, de vaste sportafdeling van Audi die ook verantwoordelijk is voor de RS-modellen.

     Productiemodel

     

    De Audi R8 heeft een 4,2-liter V8 FSI-motor die 420 pk en 430 Nm levert en tevens ook gebruikt werd in de Audi RS4 B7. De motor heeft een maximum toerental van 8.250 tpm en is voorzien van directe benzine inspuiting wat een hoge compressieverhouding mogelijk maakt. De V8 heeft 4 kleppen per cilinder die bediend worden met twee dubbele bovenliggende nokkenassen met variable kleptiming. Voor de R8 is de motor voorzien van dry-sump smering.

    De wagen heeft en standaard quattro vierwielaandrijving. Dit systeem maakt gebruik van een van Lamborghini afkomstige Viscokoppeling in plaats van Audi's gebruikelijke quattro-systeem. Het chassis is opgebouwd uit aluminium genaamd Audi Space Frame (ASF). Een techniek die al eerder gebruikt werd bij de Audi A2 en A8. Tevens heeft de R8 Audi Magnetic Ride, een adaptief schokdempersysteem .

    Omdat Audi AG het merk Lamborghini bezit, heeft de R8 15% van de onderdelen gemeen met die van de Lamborghini Gallardo waaronder de optionele R-tronic transmissie. De Europese Audi R8 is tevens het eerste voertuig waarvan de koplampen geheel uit LED's bestaan. Ook kan de R8 optioneel besteld worden met het Bang & Olufsen Sound System, zoals bij andere duurdere modellen van Audi ook mogelijk is.

    Toekomst

    Verwacht wordt dat Audi het motorprogramma van de R8 gaat uitbreiden met de 5.2 V10 FSI, die gebaseerd is op de V10 van de Lamborghini Gallardo en ook terug te vinden is in de Audi S6 en S8. Ook is er getest met een bi-turbo V10-motor op de Nürburgring. Dit studiemodel is echter verloren gegaan toen er brand uit brak in de wagen.

    Tevens staat er een cabrioletmodel gepland voor 2009 met de naam Audi R8 Targa.

     Dieselmotor

    In januari werd op de North American International Auto Show een conceptauto van de R8 getoond met dieselmotor, de Audi R8 V12 TDI Concept. Deze heeft een 6,0-liter V12 TDI-motor met een vermogen van 500 pk en een koppel van 1.000 Nm. De V12-motor is gebaseerd op die van de Audi R10 Le Mans en zal midden 2008 verkrijgbaar zijn in de Audi Q7. Met een 0-100 km/h tijd van 4,2 seconden en een topsnelheid van meer dan 300 km/h is de R8 V12 TDI zelfs sneller dan de huidige benzineversie. Dit zou dan de eerste sportwagen zijn met dieselmotor waarmee Audi een traditie zal doorbreken.

    Op de Autosalon van Genève in maart stond een verder ontwikkeld exemplaar van de R8 TDI met de naam Audi R8 V12 TDI Le Mans Concept. Hoewel dit model al bijna als productiemodel gezien kan worden gaat de R8 V12 TDI voorlopig nog niet daadwerkelijk in productie. Zelfs als de R8 met dieselmotor beschikbaar zou komen is het waarschijnlijker dat deze de lichtere 4,2-liter V8 TDI gaat krijgen uit de Audi A8 in plaats van het zware V12-blok. Deze zal de prestaties van de V12 dicht benaderen vanwege zijn geringere gewicht of zelfs voorbij streven.

    Afbeelding:2007 Audi R8 Engine.JPGDE DIESELMOTOR
    Bron:
    www.wikipedia.org

    Audi R8

    07-11-2008 om 21:21 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi A4 DTM Edition


    Audi A4 DTM Edition

    07-11-2008 om 21:15 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi A4 cabriolet
    Afbeelding:Audi A4 B7 Cabriolet front.jpg
    Audi A4 Cabriolet

    07-11-2008 om 21:13 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (11 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi A4 (B7)

    Afbeelding:05-07 Audi A4.jpg

    In 2004 werd de Audi A4 andermaal aangepast. Hoewel Audi claimde dat het om een totaal nieuw model ging, was in de Audi A4 B7 duidelijk de B6 te herkennen. De A4 B7 staat dus nog gewoon op het B6 platform en ook de interne type benaming (Typ 8E/8H) bleef onveranderd aan dat van het vorige model. De Limousine en Avant eind 2004 verschenen tegelijk. De Cabriolet van dit model verscheen een jaar later, de levering startte begin 2006.

    AUDI A4

    Opvallendste veranderingen was de op de Audi A8 geïntroduceerde single-frame grille, de nieuwe koplampen en de nieuwe achterlichtunits. De quattro aandrijving bleef onveranderd op de RS4 na. De standaard vijfversnellingsbakken werden vervangen voor zesbakken en de 5-traps Tiptronic transmissie werd een 6-traps exemplaar. De Multitronic transmissie was, net zoals hier voor, uitsluitend voor voorwielaangedreven modellen. Ook werd de Multitronic-versnellingsbak onder handen genomen zodat deze voortaan een maximaal koppel van 400 Nm aan kan in plaats van de 310 Nm van de eerste generatie. Het resultaat was dat zelfs de 2.7 V6 TDI met Multitronic geleverd kon worden.

    Op motorisch gebied veranderde het één en ander. De basismotoren bleven onveranderd maar na de 1.8 turbo van 163 pk kwam een 2,0-liter Turbo FSI van 200 pk in het gamma, gevolgd door een nieuwe 3,2-liter V6 FSI-motor met 255 pk. De dieselmotoren waren een 115 pk sterke 1,9-liter TDI gevolgd door een nieuwe 2,0-liter TDI-motor van 140 pk. Tevens kwam er bij de introductie van de A4 een geheel nieuwe motor beschikbaar, een 3,0-liter V6 TDI met common-rail inspuiting. Deze heeft 233 pk en standaard quattro-aandrijving. Tot 2006 was er nog de 2,5-liter V6 TDI leverbaar die vervangen werd door een 2,7-liter V6 TDI met eveneens common-rail die 180 pk levert. Deze motor is een afgeleide versie van de 3,0-liter TDI met een andere krukas. Ook verscheen in 2006 nog een krachtigere variant van de 2,0-liter TDI met 170 pk die gebruik maakt van pïezo injectoren.

    In 2005 kwam de S4 beschikbaar met dezelfde motor als zijn voorganger, een 4,2-liter V8 met 344 pk. Voor het eerste bracht Audi de RS4 uit als sedan met een hoogtoerige V8-motor met directe benzine inspuiting. De V8 FSI heeft in plaats van 5 weer 4 kleppen per cilinder gekregen. De RS4 volgde later nog als Avant en Cabriolet.

    In 2005 is er ook een speciale versie in gelimiteerde oplage gebouwd. Dit model is naar aanleiding van het winnen van Audi met de DTM in 2004 op de markt gebracht. De wagen kreeg de naam Audi A4 DTM Edition en had een opgevoerde versie van de 2,0-liter viercilinder turbo FSI-motor met een vermogen van exact 220 pk en een koppel van 300 Nm. Van de DTM Edition kwamen er 75 exemplaren beschikbaar in Nederland. Audi maakte veel werk van de DTM Edition. De auto heeft onder andere een S-line sportonderstel, een nieuwe voor- en achterbumper met grotere koelsleuven en een zwart gespoten grille, een carbon spoiler op de achterklep, een diffusor met twee uitlaten van elk 10 cm doorsnee en standaard 15-spaaks lichtmetalen velgen van 18 inch. Vanzelfsprekend heeft de DTM Edition net zoals alle sportieve modellen van Audi standaard quattro vierwielaandrijving. De wagen sprint in 7,1 seconden naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 247 km/h.

     Motoren

     Benzine

    • 1.6 102 pk
    • 2.0 130 pk
    • 1.8 T 163 pk *
    • 2.0 T FSI 200 pk *
    • DTM Edition 2.0 T FSI quattro 220 pk
    • 3.2 FSI 255 pk *
    • S4 4.2 quattro 344 pk
    • RS4 4.2 FSI quattro 420 pk

    Diesel

    • 1.9 TDI 115 pk
    • 2.0 TDI 140 pk *
    • 2.0 TDI 170 pk *
    • 2.5 TDI 163 pk
    • 2.7 TDI 180 pk
    • 3.0 TDI quattro 204 pk
    • 3.0 TDI quattro 233 pk

    De met * aangeduide modellen zijn tevens leverbaar als quattro.

    07-11-2008 om 21:13 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)

    Archief per week
  • 03/11-09/11 2008

    Blog als favoriet !

    Nieuwsbrief aanvragen

    Wil je om de maand een nieuwsbrief ontvangen druk dan op de knop hieronder nl. "nieuwsbrief"


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Wilt u de maandelijkse nieuwsbrief ontvangen

    Schrijf je dan in door:
    1°Een e-mail sturen naar laurensvdc@hotmail.com
         of bij de knop Nieuwsbrief
    2°Meld bij je gegevens wel je e-mail adres de rest is onbelangrijk

    Deze nieuwsbrief gaat van start vanaf 1 januari 2009



    welkom bij deze autogids site
    Startpagina !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs