• Verslag 6 april
  • Donderdagochtend 8 april
  • Verslag 7 april
  • Verslag van 05 april
  • Eerste dag in Beijing! (04/04)
    Startpagina !
    Welkom op mijn blog!
    Astrid gaat naar Beijing
    Van 3 tot 10 april 2010
    08-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 6 april

Gisterenavond (dinsdag) was ik te moe dus typ ik nu snel nog een verslagje. We gingen naar de Verboden stad waar we een gids namen. Hij vertelde veel maar in gebrekkig engels en je mocht geen vragen stelen buiten zijn ingestudeerde tekstjes want daar wist hij vaak het antwoord niet op. Er was nog zéér véél overgebleven over de Qing-dynastie ( de laatste) en over de tijd dat Qianlong, de laatste keizer, aan de macht was. Ik vond het wel spijtig dat de andere dynastieën niet zo zeer aan bod kwamen.

Nadien gingen we ons even snel opfrissen in het hotel, want het was weer zeer mooi weer, en troken we naar de Lama tempel waar Vincent ons opwachtte aan de metro. Op de weg naar de tempel kochten we wierrookstokjes en in de tempel staken we er telkens drie aan (drie staat hier voor het verdeden-heden-toekomst). Je moest ze dus aansteken drie maal buigen voor elke buddha en dan een kort gebedje doen. Er zijn zeer vele ruimtes waar er elke keer een andere boeddha staat, een boeddha die iets anders vertegenwoordigd. (zoals het bij ons elke dag een andere patroonheilige is)

Hier stond ook de grootste buddha van China, immens en zeer impressionant.

Nadien gingen we de hutongs in en aten we Grieks. (oké grieks eten in china is best wel grappig maar ik denk dat Vincent al dat chinees na 11 maanden ook wel eens moet beu geraken).

Dan gingen we naar het olympisch dorp. Daar zagen we “the birdsnest” en “the watercube”. Hier heb ik nog enkele dingen over te zeggen maar m’n ogen vallen bijna toe dus ik vertel ze wel als ik thuis ben.

Nadien naar Silk market. Daar een hadtas gekocht en enkele cadeautjes.

Dan Japans gaan eten. Zéér lekker! Eten en drinken à volonté. Ondertussen showcooking voor onze neus terwijl we zaten te eten maar het werd nog net niet naar binnen in onze mond geschoten zoals in België in sommige Jappanse restaurants het geval is.

Dan de taxi naar huis.

Nu écht doodop want grote muur is zoooooo vermeoiden!!!

Slaapwel!!

08-04-2010 om 03:09 geschreven door Astrid

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdagochtend 8 april
    Hallo iedereen!

Ik zit hier nu in de lobby van het hotel even op internet en zie dat jullie al aardig wat reacties geplaatst hebben! :) Héél leuk!
    De laatste dagen is mijn blog door de vermoeidheid wat minder goed dan ik zou willen maar ik vertel de verhalen wel allemaal nog eens uitgebreid!! Hopelijk is alles daar goed?
    Ik zit nu te wachten op de fam Van Bost om te gaan eten en het weer ziet er niet zo goed uit als de voorbije dagen. Ik hoop maar dat het niet gaat regenen!!!

Ik ga nu snel even mijn laptop terug op mijn kamer leggen.. Tot snel!

As

08-04-2010 om 03:07 geschreven door Astrid

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 7 april

Deze morgen zaten we aan het ontbijt en zagen we iemand zoekend de lobby binnenwandelen. Dat moet Moniek zijn, dachten we. We waren iets later dan gepland naar beneden gekomen dus iedereen was de laatste stukjes watermeloen en croissant nog naar binnen aan het werken en aan het slurpen aan de tas heerlijke thee. We stapten op Moniek af en meteen veranderede haar zoekende blik in een brede gezellige glimlach. Je weet wel, zoals je dat bij die gezellige nederlandse dames hebt. Ze begeleide ons naar het busje dat net voor de deur van het hotel stond en zei de chauffeur waar hij heen moest rijden.  Zo, op weg naar de grote muur!

Eerst moesten we nog even passeren via Vinent. Door de ochtendspits heen slalomde de chauffeur tussen de taxi’s, dure wagens en iets dat een wagen noemande maar meer een sardienenblikje op vier wielen leek, door. De chauffer wist precies niet goed waar hij Vinent moest opwachten en reed dan maar herhaaldelijke keren een blokje om of draaide zich, over het voetpad heen, de andere tichting in. De spits in China is een hel, dat is nu wel zeker! Om het even over de verkeersregels te hebben, deze zijn er gewoonweg niet!! Vincent vertelde nadien, toen de chauffeur hem eindelijk gevonden had, dat de Belgen in China via de EU meteen aan een Chinees rijbewijs geraken. Ze zijn dan ook de enigsten… EN je moet ook willen rijden in een stad als Beijing!!

Nadat we eindelijk de drukke stad uit geraakten, reden we richting Jinshanling. Daar zouden we op de muur gaan. In het busje zat de sfeer er al dik in. Vincent had een Nederlands meisje meegebracht die zelf chinees is en haar ouders ook maar die in Nederland wonen. Zij leeft hier nu al 3,5 jaar en spreekt vlot chinees. Zij en Vincent gaven de ene steek na de andere op elkaar. Best wel grappig, zo twee kibbelende kippen! Haha! Ondertussen zoefde de chauffeur van links naar rechts over de autostrade. Voorbijsteken via links of rechts, maakt niet uit! Toeter gewoon even als je gaat voorbijsteken en alles is in orde! Haha!

Aangekomen in Jinshanling gingen we de muur op. Het pad om op de muur te geraken was al een heuse opwarmer en boven op de muur aangekomen waren we al goed ingewandeld! (maar dat waren we eigenlijk al van de dagen voordien)

Vanaf de parking liep er per persoon een soort “begeleider” mee naar boven en nadien ook op de muur. We hadden hier helemaal niet om gevraagd maar blijkbaar was dit zo de gewoonte. (nadein waren we wel blij dat zij erbij waren)

Op de grote muur kreeg je een prachtig uitzicht van het heuvelachtige landschap. De grote muur slingerde zich over de bergtoppen heen als een soort van rode draad doorheen het gebergte. Prachtig om iets dat ik dit jaar in de geschiedenisles gezien heb eindelijk in het écht te zien!!!

De sterke beklimmingen en steile afdalingen wisselden elkaar af. De treden van de trappen waren abnormaal hoog en maakten de wandeltoch nog zwaarder.

In het naar boven stappen op een steil stuk waar al de trappen zo goed als afgebrkkeld waren, voelde ik plots een helse pijnscheut door mijn rechter kuit schieten. Even een kleine tussenstop houden en snel even de kuiten stretchen maar toen we boven aan het kleine huisje toekwamen was te pijn niet meer te harden. Het leek alsof met met een mes er in stak en alsof mijn hele spier verschrompelde,… Het gevoel bleef maar aanhouden.

Nu moet ik wel zeggen, dat ik al een tijdje last heb van mijn kuitspier door de “workout” die ik doe in een Leuvens fitnesscentrum maar ik had dus gedacht dat deze week wandelen er goed ging aan doen dat er eens andere spieren gebruikt werden. Maar het tegendeel werd bewezen… Met zeeeeeer veel spijt in het hart, besloot ik dan maar via een padje verder te gaan. De chinees die met me meeliep vergezelde me op het pad en hielp me waar nodig. Ondertussen trok mijn kuitspier steeds meer samen…

In het midden van de route die we aflegden, aan het 15e huisje op de grote muur, wachtte ik op de rest die via de grote muur stapte. Als iedereen er was en ik écht nog een toch over de grote muur wou lopen, besloot ik dit dan toch maar niet te doen omdat het er mijn spier nit zou op verbeteren. Van spijt begon ik te wenen omdat ik eindelijk eens op de grote muur kon wandelen en dat nu uiteindelijk niet meer kon…

De chinees begeleide me dan maar verder naar Simatai via het bergpad. Hierdoor hoefde ik wel niet alle sterke stijgingen en dalingen te doen en kreeg mijn spier het minder zwaar te verduren.

De “gids” leerde me onderweg enkele woordjes van dingen die we tegenkwamen. We zagen stenen en véél verdorde bomen, maïs,… We liepen letterlijk door een verdord bos met als je naar boven keek de grote muur. Toen we plots weer in de iets meer bewoonde wereld kwamen, zag ik een soort van boederijtje waar ze maïs kweekten en dieren stonden. Hij leerde me het woord voor ezel, hond, kat,… Het is bijzonder en ook wel schrijnend om te zien in welke omstandigheden deze mensen hier nog leven. De dieren eten verdorde stengels van de maïs en de mensen zelf waren verwonderd een blond meisje te zien passeren.

Einedlijk aangekomen in Simatai, leidde de “gids” me tot op de muur en moest ik nog een laatste stukje op de muur lopen. Natuurlijk zat zijn tas val spulletjes om te verkopen en toonde hij me uitgebreid zijn hele collectie prulletjes. Ik kocht er een boekje over de grote muur, dat hij me onderweg al enkele keren liet zien en nog twee armbandjes, want jah, hij had me helemaal via het bergpad begeleid dus nu was ik hem wel wat verschuldigd!! Ik gaf hem 130 yuan (=13€) en bedankte hem énorm! Ik gaf hem nog een stuk cote d’or chocolade met noten in en toen vertrok hij weer naar Jinshanling om weer de volgende toerist te begeleiden. Hij vertelde me onderweg ook dat hij 64 jaar was. Erg om te weten dat je op die leeftijd normaal gezien door je zoon wordt onderhouden en dus helemaal niet meer hoefde te werken maar deze man liep elke dag enkele keren het traject af om toeristen te helpen/begeleiden en zo geld in het laatje te brengen…

Het laatste stukje stapte ik samen met bernard en we liepen over een hangbrug die over de rivier hing. Een prachtig uitzicht overviel me toen ik in het midden van de brug stond. We hadden al de hele dag het geluk mooi weer te hebben en de zon weerkaatste prachtig op het appel-blauw-zee-groene-champetter-kleurige water. (foto’s zie later, thuis)

Nadien moesten we nog even stappen naar de parking maar ik, Henri, Vincent en Maisha besloten om een “deathride” (of hoe noem je zo een koord dat je van de ene kant naar de andere brengt in een heuse snelheid??) te nemen. Nadien werden we met een bootje naar de parking vervoerd.  Nadien dronken we nog wat op een terrasje aan het eindpunt van de wandeling.

In het busje waren we de eerste paar minuten erg enthousiats maar als senl lag iedereen te slapen.

Om ongeveer 18u kwamen we aan in Beijing e gingen we iets drinken in “the tree”, een belgisch biercafé. Daar dronk Vincent een Bolleke en Philip nam een Westmalle (denk ik).  Je kon er ook Duvel, delirium, Stella,… krijgen.

Nadien gingen we Peking eend eten! Heel erg leuk want ze komen het vlees van het bot halen aan tafel en ze leggen je uit hoe je dit dan in een saus moet dopen, in een pannekoekje leggen en er groentjes bijlegge. Nadien vouw je het dicht en eet je het op met je handen. Ook het kader, de inrichting, was zeer leuk! (zie foto’s later). Heel erg modern. Dit was een adresje waar enkel de rijke chinees komt eten.

Nadien namen we een taxi naar huis/het hotel en hier lig ik nu in pyama dit berichtje te typen. Morgenvroeg probeer ik het op internet te zetten. Slaapwel!!

08-04-2010 om 03:03 geschreven door Astrid

06-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag van 05 april
    ok, gisteren laat terug naar hotel gegaan en heel erg moe, alé té moe om nog naar beneden in de lobby te gaan zitten (want we hebben enkel daar internet). En ik begrijp wat jullie bedoelen met dat ik "leuk" schrijf maar dat is wss omdat ik wat uitwijd over sommige dingen en er mijn gedachten wat probeer bij te zetten... Maar gisterenavond was ik echt té moe dus wou ik gewoon even de feiten op een rijtje zetten... Kwestie dat de nabespreking net iets gemakkelijker gaat gaan hé :) Ok hier volgt dan het verhaal van gisteren (maandag 5 april). Nu is het 08u11 en gaan we naar het ontbijt en straks de verboden stad, confusius en lamatempel bezoeken en nadien wss shoppen in silkmarket (jawel zes verdiepingen kleren!! whaaaaah!) tot vanav of morgenvroeg!!

Hello!

Vandaag zijn we na weer eens een uitgebreid ontbijt (en wat fruitjes in de rugzak te stoppen) naar the Beijing Zoo geweest!! Héél erg leuk want daar hebbe we panda’s zien zitten in openlucht en ook binnen achter glas. Wat een lieve beestjes!! (toch als ze zo braaf in hun kooi banboo zitten te eten.. haha!)

We hadden een combiticket gekocht om vanuit de beijing zoo naar het zomerpaleis te varen met een bootje. De bootjes waren typisch chinese bootjes en tijdens de hele toch stond er vooraan in de boot een chinese mevrouw te ratelen over god weet wat en dan zagen we de iedereen rond ons (want jah we waren weer eens de enige buitenlanders) samen hun hoofd naar links en rechts draaien en dachten we dat er daar wel iets te zien moest zijn volgend die mevrouw. Spijtiggenoeg waren de oevers vrij hoog en zagen we enkel mensen bovenaan de oever staan en waren alle gebouwen verstopt achter de aarden bergen.

Eenmaal aangekomen aan het Zomerpaleis besloten we om een andere route te nemen dan ons aangeraden werd door de mevrouw van de boot. We namen de lange toer en maakten een prachtige maar zééér vermoeiende wandeling langs het meer en over verschillende steile bruggen heen. Het meer lag vol bootjes en in de verte konden we het zomerpaleis zien staan.

Na de lange tocht besloten we even iets te eten en stapten we een van de restaurantjes binnen. Op de vensterbank stond een hele muur instantnoodles en er kwam een vrouw af met menukaarten. Daarop stonden 6 gerechten waarvan ze er 2 al niet meer hadden dus bestelden we twee keer rijst met kip, nootjes en sojasaus en twee keer iets dat op dumplings leek. (voor de niet-chinesegerechtenkenners onder ons: dit lijkt een beetje op dim sum maar iets anders). De rijst met kip was opgewarmd in de microgolfoven en zat in een plastieken bakje waar ze net het dekseltje hadden afgescheurd. Heel erg grappig. De dumplings zaten in een plastieke zakje en waren ook opgewarms in de microgolfoven met zak en al. De buitenkand was een soort van sneeuwwit brood en vanbinnen zat er vlees en wat groentjes in. Heel erg droog dat brood maar het vulde wel enorm.

We passeerden, nadat we uit het restaurant waren, een man die je naam in chinese karakters op rollen schreef. Ik, henri en bernard lieten er onze naam op een rol schrijven. Ik had al een chinese naam dus ik liet die erop zetten maar voor henri en bernard werd hun naam omgezet, op basis van de klank, in karakters.

Nadien keken we naar de lange gang die voor het zomerpaleis ligt en bezochten we het zomerpaleis zelf. Daarvoor moesten we een smal gangetje door om naar boven te geraken. Allemaal heel erg mooi maar vermoeiend na de lange wandeling van vordien. We genoten boven van het prachtige uitzicht en zakten weer af naar beneden.

Als we alles bezocht hadden keerden we terug naar de Oost-uitgang en besloten we de bus te nemen. Met de bus passeerden we vele vervallen gebouwen en zagen we straten vol vuil. Toen besloten we af te stappen aan de beijing daxue (=beijing university) omdat we van daaruit een metro konden nemen om een beetje sneller vooruit te gaan. Maar we wisten de metrohalte helemaal niet zijn dus bleven we de brede laan doorstappen om uiteindelijk een metrostation tegen te komen. Er leek geen einde te komen en we passeerden vele electrozaken. We zagen dat ze een Eos 550 verkochten voor 660 Yuan. Dit is gelijk aan 66 euro!!!!!!! Straf hé!? Uiteindelijk passeerde er een buitenlandse student die ons toch de weg kon uitleggen naar de metrohalte.

Eindelijk de metro gevonden, gingen we naar de bell & drum tower waar Vincent ons al een uur zat op te wachten. (hier zorgde het openbaar vervoer voor de nodige vertraging van ons schema) Hij zat in de hutongs (waar die torens staan) iets te drinken boven op een gebouwtje waar het terrasje was. Hij vertelde ons dat het niet de moeite was beide torens te doen en zei dat we best de drumtower bezochten waar 10 minuten later een drum’show’ werd opgevoerd.

Toen we aan de ingang van de toren kwamen moesten we een heel erg steile trap op met zeer hoge treden. Na alle vermoeiende wandelingen die we gedaan hadden voordien was dit wel weer eens een fysieke uitdaging. Haha! Boven hadden we weer een prachtig uitzicht van daarboven! De ‘drumshow’ was vrij indrukwekkend maar spijtiggenoeg heb ik dit niet kunnen filmen om het jullie te laten zien..

Nadien gingen we terug naar Vincent en dronken wat boven op de hutong. De obers kenden zeer goed engels en er zaten heel wat buitenlanders. (niet enkel toeristen maar ook studenten) Omdat het te koud werd daar boven gingen we naar beneden. Daar ontdekten we de eerste franse toilet van onze reis. Toen we ons glas hadden uitgedronken en we terug naar buiten wouden gaan, zagen we dat het erg aan het regenen was. Snel naar de hoek van de straat om twee parapluutjes te kopen. Toen liepen we snel door naar de straat waar we iets gingen eten. Het restaurant lag op het einde van een winkelsteegje. Hééél erg leuke winkels die bekend zijn geworden doordat een man is begonnen met te schilderen op t-shirts,… Het is een zeer artistiek straatje en we kochten er dan ook enkele leuke spulletjes!!!!

In het restaurnt aten we heerlijk en was het weer gezellig babbelen met vincent erbij. De vermoeidheid sloeg toe en we gingen naar huis met de taxi.

In het hotel kochten we nog enkele gebakjes (die trouwens elke dag na half zes ’s avonds aan halve prijs zijn) en gingen we naar de kamer.

Nu, 23u20, zit ik mijn laatste woorden te typen voor vandaag want ik ben doooodop en moet morgen om 8u weer aan het onbijt zitten. Tot morgen!

As.

06-04-2010 om 02:13 geschreven door Astrid

04-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste dag in Beijing! (04/04)

Ni hao!

AMAI! Wat een dag vandaag!! Iedereen had zwaar last van de jetlag en liep er dus om de beurt wat somber bij. Na het overheerlijke ontbijtbuffet (waarop de broodafdeling en cornflakesafdeling bijzonder schaars zijn en de gefrituurde loempia’s, bloemkool in saus op z’n chinees, vlees vis,… je kan het zo gek niet bedenken of ze eten het hier als ontbijt!!!)  waarbij ma en pa (want zo moet ik Brigitte en Philippe nu noemen, nene mopje hoor!!!) een half uurtje te laat aankwamen omdat ze zich hadden overslapen, zijn we allemaal samen vertrokken naar het tiananmenplein!

Het tiananmenplein (TAMP) ligt op drie kilometer van ons hotel dus een mooie rustige wandeling om onze dag mee te beginnen.  Aangekomen aan het TAMP werd ik een beetje overweldigd door de grootte van het plein!! Niet onterecht dat ze dit het grootste plein van de wereld (kan ook fout zijn) noemen!! Wel spijtig dat tussen de poorten van de verboden stad en het TAMP een grote drukke verkeersweg loopt.. Waar is de tijd dat iedereen nog met zijn fiets reed doorheen de rustige smalle steegjes van de stad of dat de keizer gedragen werd van zijn ene bestemming naar de andere in een soort van “optochtkoets” (heb er even zelf een woord voor uitgevonden.. haha!)

Op het TAMP is het Mausoleum van Mao te zien.. (naar mijn mening wat overroepen) en zie je ook het gebouw waarvan wss maar twee weken per jaar gebruik wordt gemaakt door de regering.. :P

Nadien zijn we doorgestapt langs de drum- en belltower (die we morgen met Vincent gaan bezoeken) naar het “exhibition center” (ik denk toch dat ze het zo noemen) waar een suuuuuuupergrote maquette staat van hoe Beijing er op dit moment uit ziet.. Heel fascinerend hoe de hutongs worden afgewisseld met moderne gebouwen en daartussen toch nog plaats is voor de eeuwenoude gebouwen die de verschillende dynastieën overleefd hebben… Dit is wel even een moment van stilte waard.. hihi!

Nadien zijn we doorgestapt naar “the egg”. Het opera/theater/optredens-gebouw dat er gekomen is naar aanleiding van de Olumpische Spelen in 2008. En hier moet ik toch even melden dat ik mijn mening moet herzien over het feit dat de neiuwe gebouwen die er voor de Olympische Spelen gekomen zijn mij helemaal niet interesseren.. Langs de ene kant is het spijtig dat er mensen onteigend zijn, uit hun huizen gezet en getroost met een klein appartementje terwijl china er anderzijds zeer veel voor in de plaats heeft gekregen. Ik vind het een zéér impressionant gebouw dat me tot verstomming heeft geslagen als ik het door de bomen zag liggen. Als je naast zo’n gebouw staat en er de lokale jonge bevolking ziet rondhangen dan besef je pas echt dat dit een grote vooruitgang betekend voor China met in het bijzonder voor Beijing. Beijing groeit uit tot een moderne stad met een moderne bevolking met aandacht voor de toekomst. Iedereen weet wss wel dat dit zo is maar door zo dicht bij dit gebouw in levende lijve te staan besef je pas dat dit écht zo is.

De chinees van vandaag is ook helemaal niet zo verlegen als ik dacht!! Enkele keren zie ik een camera op mij gericht en zelfs één keer, aan the egg trouwens, werd er me zelf gevraagd of ik niet op de foto wou want een meisje met blond haar én krullen dat lijkt men hier toch wel zéér merkwaardig te vinden. Op een bepaald moment voelde ik me zelfs even in tunesië… Mensen staren je niet alleen aan omdat je een buitenlander bent tussen die duizenden chinezen maar ook nog eens omdat je blond bent en krullen hebt… Lang leve de chinezen die niet beseffen hoe gelukkig ze zijn met hun lange raafzwarte lokken die ze in alle mogelijke snitten en posities kunnen plaatsen door middel van een schaar of een speld.

Nadat we allen met verstomming geslagen waren (en de ingang van dit gebouw zonder deur niet vonden) zijn we met de metro terug naar het hotel gereden om ons eens op te frissen, de dames van schoenen te wisselen en even een mini-rustpauze in te lassen.

Nadien zijn we naar de tempel van de Hemel met zijn mooie park gegaan. Daar hebben we dus door het park gewandeld en de tempel bezocht, de “offerschijf”,… (zie foto’s later in album)

Oh, wat ik nog vergeten te zeggen was, ‘smorgensvroeg hing er een dichte mist(of smog?) maar nadat deze was weggetrokken kwam de zon tevoorschijn die prachtig scheen en ons een lekker zweterig en warm gevoel gaf. Haha! Iedereen was uitgeput maar door de zon hielden we ons recht en genoten we van de prachtige natuur, gebouwen,…

Moe als we waren trokken we naar de Pearl Market waar we eerst rustig alle goederen bekeken en ik al iets gekocht heb. (Jawel mijn eerste échte aankoop in China!!!) Deze winkel(eerder shoppingcenter, beetje zoals de Inno) staat beter bekend als the place to be als het op parels aankomt. Vincent vertelde ons dat die zich op de 3e en 4e verdieping bevonden maar op de andere verdiepingen ontdekten we handtassen, reistassen(ik ben er al op eentje verliefd geworden), massa’s kledij,… MAAR niet te vergeten, allemaal namaak!!! Grappis was dat er een soort van ‘politie’ in groen uniform rustig stond te keuren wat er allemaal passeerde en de Chinese overheid dit dus maar al te graag laat gebeuren. Maar euforisch als we waren op dat moment vroegen we naar prijzen, begonnen we wat af te dingen om nadien toch maar weer te zeggen dat we het toch niet wouden kopen omdat de prijs te duur bleef. (Ondertussen hadden we al besloten dat we terug gingen keren om ons eens te laten gaan in de namaak kledij, tassen,…) Naar mate we langer in de winkel bleven, werden de verkopers hitsiger, verkoopslustiger en werden we aangeklampt, onze weg werd versperd, boekjes vol namaak handtassen werden onder onze neus geduwd,… Eén en al hectische toestand en we baanden ons zo snel mogelijk en weg naar buiten.

Ondertussen had ma (jawel, Brigitte) al een restaurantje gevonden in de Capitool reisgids maar onze zoektocht werd gestaakt door het ontbreken van huisnummers in de straten van beijing en het ontbreken van karakters in de capitoolgids. (want geloof het of niet maar in beijing staat helemaal niet alles vertaald in het engels of met pinyin transcriptie erbij…)

Dus nadein terug naar het hotel gekeerd en heerlijk gegeten! Wel een beetje vreemd want we wisten (en weten nog steeds niet goed eigenlijk) hoe alles hier in zijn werk gaat als het op eten aankomt… Dus bestelden we elk een eigen gerecht waarbij dat uiteindelijk bleek dat we ze niet zelf kregen maar in het midden van de tafel stonden en van alle borden moesten eten. Rijst moesten we ook nog bijbestellen, thee kreeg je niet als een een frisdrank of water bestelde,… Onze serviet werd zorvuldig met de punt naar het midden van de tafel onder ons bord gelegd,… Bij mijn tafelgenoten was er ondertussen nog een heus gevecht aan de gang tussen hen en de chinese stokjes, dus dan maar een vork gevraagd die de chinese dame, die steeds rond onze tafel bleef ronddwalen, met veel plezier en een brede glimlach kwam brengen.

Nu zit ik in de lobby van het hotel met een “diet coke” mijn blog aan te vullen en ondertussen te genieten van de gezellige kaarsjes en lampjes die branden en de buur waarlangs er water naar beneden komt gelopen… Alemaal erg westers in dit helemaal niet zo westerse land. Beijing mag dan aan het verwesteren zijn, toch hebben ze overduidelijk nog een héééééééél lange weg te gaan!!!

Morgen bezoeken we het zomerpaleis, samen met vincent de drum en bell tower en wss nadein de silkmarket en gaat vincent ons de kneepjes van het kopen leren (die ik eigenlijk wel al ken uit de chinese les maar soit.. )

Nu ga ik hier nog rustig genieten van mijn colaatje en nadien naar dromeland want morgen moet ik om acht uur al terug aan het ontbijt zitten!!! Ooo jeee!!!

Liefs,

Astrid

04-04-2010 om 16:26 geschreven door Astrid

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vliegtuigreis en aankomst

Hallo!

Eerst en vooral voor iedereen een vrolijke pasen!! Laat de paaseitjes jullie smaken! Ik zal het hier wel bij noodles en rijst houden..

Om ongeveer 07uOO zijn we aangekomen in het hotel. Ik heb een tweepersoonsbed voor mij alleen!! Zalig! Kijk al uit naar de vanavond want op het vliegtuig in slaap geraken blijkt een ware kunst te zijn. Ik heb me in alle mogelijke bochten gewrongen op een stoel waarvan ik moet zeggen dat ik vaak op de belgische trein ruimer zit dan daar. De beenruimte was voor mij nog oké maar als pa of Brecht er zouden moeten gaan zitten wens ik ze alvast véél succes!

Nadat we voorbij de gates waren zijn we even in de tax-free rondgeweest maar niets gekocht. Dan nadien voorbij de “douane” of hoe ze die knorrige mensen die de hele dag naar een computerscherm zitten te kijken of er toch niemand en flesje water in zijn valies heeft gestopt. En ja hoor, vele flessen water en flacons werden uit valiezen gehaald maar gelukkig waren wij voorbeeldige reizigers.

Nadien wouden we nog een broodje kopen maar vonden we het toch net iets te veel geld (€5,80!!!!) voor een, van de dag voordien besmeerde, driehoekboterham met bevrozen sla tussen. Dan maar een flesje drank gekocht om toch even iets gehad te hebben en daar zelfs al €3,20 voor neergeteld. China, we komen eraan want we hebben genoeg van de Belgische profiteurs…

In het vliegtuig elke keer voor ze begonnen met het eten rond te gaan eerst een warm vochtig mini-handdoekje gekregen. (jawel, zoals je soms ook krijgt als je bij de chinees in België gaat eten!!) En dan nog zeggen dat de chinezen een vuil volk is!? De chinees naast mij, die aan de andere gang van het gangpad zat, was helemaal gewassen voor hij aan zijn eten begon!! Zorgvuldig het voorhoofd, de ogen, de wangen, de mond en de nek en jawel, nadien lekker zijn handen in het met zweet besmeurde handdoekje wrijven. Maar kom, de goede bedoeling was er. Oooh, wat zijn chinezen toch fascinerend als je  10u lang op de vlieger zit!!

Nadien konden we kiezen tussen vis met rijst of beef met patatoes. Als échte belg kozen we (ik en brigitte, de drie mannen zaten enkele rijen voor ons) voor de patatoes. Maar voilà, meteen bewezen dat de arhostessen hun engels toch niet is wat het moet zijn. We kregen een soort van stoofvlees met puree. Lekker wel maar het blijft natuurlijk vliegtuigeten.. haha! Ook aan salade bij en een mini-fruitsla en niet te vergeten, een schattige, kleine mattetaart!!! Meteen in een plastiekje gerold om er later van te kunnen genieten.

(tijdens het eten hoorde ik af en toe al een rochel geproduceerd worden twee plaatsen verder van mij… Zou dit een voorsmaakje zijn van wat er ons te wachten staat?)

Nadien het interessante schermpje voor mijn neus uitgepluist. Je krijgt er films, muziek, tax-freeproducten, info over china, info over het vliegtuig,… écht wel vanalles uit!!) Natuurlijk koos ik voor een film en jawel, ze hadden mij precies al verwacht want de nieuwe film van Fame stond ertussen. Ik heb er wel 10u over gedaan eer ik hem helemaal in stukken en brokken bekeken kreeg. (niet zo een goede film trouwens vind ik)

Na de vlagen van film, opblazen van nekkussen (is trouwens helemaal niet aan te raden!!), in slaap proberen te geraken met een ooglapje, het lezen van de standaard van dit weekend, lezen in mijn leesboek, herhalen van chinese woordenschat en gezellige kletsen met de buurvrouw kregen we een ontbijtje voorgeschoteld. (Ook eerst weer voorafgegaan door het ritueel van het vochtige warme mini-handdoekje maar opmerkelijk deden nu alle chinezen een grondige schoonmaak.. Die waren ook weer gewassen voor vandaag!!) Weer keuze tussen twee soorten ontbijt. Noodles of eieren en jawel, echte belgen die we zijn, kozen we voor de eieren. Geklutste eieren met champignons, kipfilet en provencaalse saus. (een echte aanrader op de nuchtere maag!!) Ook een minicroissant en een halve perzik met bresillienne-nootjes op( lekker trouwens!!) En oooh wat waren we blij als we het laatste stukje belgische suikerwafel van Lotus naar binnen werkte!! Dit was dan meteen ook het aller-aller-allerlaatste stukje belgië wat er overbleef. Nu zijn we volledig klaar om ons over te geven aan China met al zijn facetten.

Merkwaardig genoeg zijn we zeer snel aan onze bagage geraakt en kwamen we toe op een einaardig rustige en stille luchthaven!! Vandaag is het een feestdag hier!! Iets met doden en een bepaald ritueel aan de graven of zo.. Ik denk dat het gaat om het feest dat ze hier geven waarbij ze allemaal eten op de graven zetten zodat die doden toch ook een heel jaar daar onder de grond hun vitamientjes binnen krijgen he!? Haha!

Met de taxi naar het hotel bleek niet zo’n avontuur als ik dacht dat het ging zijn. Nadat Vincent ons opgewacht had en we kennismaakten, kreeg ik zowat de leiding over de ene taxi en nam hij de leiding over de andere taxi. Ik duuwde een papiertje onder de taxichaufeur zijn neus met de naam van ons hotel op en dat was dan ook weer geregeld! Onerweg veel moderne gebouwen tegengekomen en ook appartementsblokken die er al iets ouder uit zagen. Vele hotels en bedrijfsgebouwen en als snel zoefden we over de ene ring naar de andere richting ons hotel. Met 7°C hier leek het toch alsof de taxichauffeur het Siberish koud vond. De verwarming stond helemaal open!! (het wijzertje stond helemaal naar rechts, naar de rode zone op de temberatuurregelaar) Na wat gezoek in mijn chinees zakboekje en uiteindelijk niets gevonden te hebben dan maar wat geimproviseerd dat we het er toch wel erg warm vonden. En meteen een vriendelijk antwoord dat het helemaal geen probleem is en dat ik zelf de temperatur mag regelen naar wens. Weer een idee dat ik had gekregen door met iedereen die al in beijing gwesst was te babbelen teniet gedaan. De taxichauffeurs zijn wél héél erg vridnelijk en verstaan wél mandarijn chinees!!!! (of kan het misschien zijn dat we net geluk hadden…)

Nu lig ik hier op mijn bed in het hotel en ben al bijna een half uur aan het typen aan mijn verslag (dat ik kort ging houden omdat we om negen uur alfesproken hebben om te gaan ontbijten, nu is het 08u20).

Vandaag gaat het bezoek aan de verboden stad niet door omdat het een feestadag is en het er dus heel druk zal worden. Daarom geopteerd voor tiananmenplein en nog vanalles wat ik nu even vergeten ben en vanavond wel zal vertellen.

Tot vanavond en slaapwel! (Ik waag me even aan een heuse “powernap”)

04-04-2010 om 03:02 geschreven door Astrid

03-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertrek!!!
    Zo, de valies staat klaar (en jawel, er is nog véééél plaats om vanalles mee te brengen!!! :D) en we vertrekken binnen een half uurtje naar Zaventem...

SPANNEND!!

Tot morgenavond!!

03-04-2010 om 09:45 geschreven door Astrid

30-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wijziging uur vertrek Zaventem

Door het overschakelen van winter- op zomeruur zal de vlucht een uur vroeger vertrekken, ipv om 14u50 om 13u50!!!

Whaaaaaaah! Spaneeeeeend!!

30-03-2010 om 11:11 geschreven door Astrid

28-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertrek op zaterdag 3 april

Hey iedereen!

Na een uurtje minder te slapen komt Beijing steeds dichterbij!!

Het vertrek is gepland om 14u50 op 3 april in Zaventem. Mijn vluchtnummer is SN4115.
    De aankomst zou dan plaats vinden om 05u10 in Beijing Capital.

28-03-2010 om 15:37 geschreven door Astrid

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom!
    Welkom!

Binnen één week zit ik in Beijing! Vanaf dan zal ik proberen elke dag een kort verslag te posten met eventueel enkele foto's en wat dingen die ik hier samen met de familie Van Bost heb meegemaakt in Beijing.

Zo hoeven jullie niet ongerust te zijn of elke dag te bellen (en dus veel geld te spenderen) om te zien hoe het met ons gaat. :)

Tot binnenkort!

Liefs,

Astrid (die momenteel al erg zenuwachtig aan het worden is!! Waaaah!!)

28-03-2010 om 01:53 geschreven door Astrid

• Hallihalooo
  • Nieuws uit België
  • nichtje

Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek