Tips en ideeën om de lessen natuurwetenschappen aangenamer te maken.
Hoe trek ik de aandacht van mijn leerlingen aan tijdens de lessen natuurwetenschappen?
20-04-2019
Het vak natuurwetenschappen kan onderverdeeld worden in drie
sub vakken nl. biologie, chemie en fysica. Tijdens de eerste graad wordt de
nadruk op de sub vakken fysica en biologie gelegd. Bij de tweede graad wordt de
nadruk op de sub vakken fysica en chemie gelegd.
Leerkrachten kunnen het moeilijk hebben om de aandacht van hun leerlingen aan
te trekken als het onderwerp moeilijk en/of saai is. Hier onder kunnen jullie sommige tips en
ideeën vinden om jullie lessen aantrekkelijker te maken.
Het is soms moeilijk voor een leerling om zich in te beelden
waarover de leerkracht het nu heeft. Sommige onderwerpen in de lessen
natuurwetenschappen hebben een visuele ondersteuning nodig zodanig dat de
leerlingen het onderwerp begrijpen. Een visuele ondersteuning kan een foto,
animatie of video zijn. Er bestaan een talrijke sites waar alle nodig visuele
ondersteuning gevonden kunnen worden.
1.
Bioplek:
Bioplek is een nederlandstalige website
waar er een groot aantal animaties over biologie aanwezig zijn. Er Zijn ook een
groot aantal fotos en schemas die geraadpleegd kunnen worden. De lessen
biologie zullen met deze site een kinderspel worden.
Een lichaamsverkenner kan
gebruikt worden wanneer er over het menselijk lichaam gehanteerd wordt. Zygote
Body is een gratis website waar je in het menselijk lichaam kan navigeren. Het
model is in 3D en erg gedetailleerd. Het is een gemakkelijke programma dat het menselijk
lichaam in verschillende onderdelen verdeelt ( bloedsomloop, huid, organen, ).
Het enigste nadeel is dat de website Engelstalig is.
Een klein probleem is dat de
website enkel op een browser werkt waar WebGL (programma voor 3D-graphics)
ondersteund wordt. De browsers Google Chrome Beta en Firefox 4 Beta hebben een
WebGL. De twee browsers worden vaak op een schoolcomputer terug gevonden.
Controleer dit toch op voor hand of de browsers wel aanwezig zijn. Indien niet
zorg er voor dat je een laptop mee hebt.
Klascement is een website waar leermiddelen
voor leerkrachten gevonden kunnen worden. De website is een soort blog waar
leerkrachten afkomstig van verschillende scholen hun opdrachten en of toetsen
posten. Het gebruik van de website kan voor inspiratie zorgen indien een
leerkracht geen ideeën heeft om zijn les op een leuke manier te geven.
De voordelen: gratis, Nederlandstalig,
geschikt voor alle vakken en leeftijden.
WeZooz Academy is een website waar lessen
online gevolg kunnen worden. De website bevat gratis videos over veel
verschillende vakken en ook over verschillende lessen binnen een vak. De
videos zijn kort en bevat het essentie van de leerstof. De micro-lessen zijn
eenvoudig te begrijpen. Ze worden ook op een leuke manier aan bod gebracht.
Indien een leerkracht op zoek is naar leuke video om zijn leerstof te
verduidelijken kan hij of zij op WeZooz Academy een video terug vinden.
Het kan soms moeilijk zijn voor een leerkracht om een leuke
instap en uitstap te vinden. Het gebruik van een klassikale mindmap kan een
creatieve manier zijn om de lessen te starten en af te sluiten. De leerkracht
verklapt de thema en of de titel van de les. Vervolgens komen de leerlingen aan
bord en schrijven ze elk een woord. De leerkracht geeft dan zijn les. Op het
einde van de les maken de leerlingen een nieuwe mindmap. De eerste en tweede
mindmap worden dan vergeleken.
Het gebruik van een mindmap kan een inzicht geven op hoe ver
de leerlingen de leerstof begrepen hebben. Het is een individuele controle die
uitgevoerd wordt en waar de leerlingen op een leuke manier beseffen dat ze op
school toch veel bijleren. Het is belangrijk dat de leerlingen aan bord komen
want ten eerste maken de leerlingen een klein fysieke activiteit, ten tweede kan
de leerkracht gemakkelijker een controle houden over de klas want als ze zeker
zijn dat ze aan bod komen zullen ze niet schreeuwen en zal er geen chaos
ontstaan.
Leerlingen vinden uitstapjes altijd leuker dan in de klas
blijven zitten, zeker als het mooi weer is. Wanneer de lessen over bloemen en
planten of over biotoopstudie gaan, kan een uitstap de leerstof altijd
verduidelijken. Er kan bijvoorbeeld een uitstap georganiseerd worden waar
leerlingen verschillende biotopen kunnen zien. Wanneer de les over bloemen en
planten gaan, kunnen de leerlingen naar het dichtstbijzijnde park gaan en zelf
bloemen plukken die vervolgens klassikaal gedetermineerd kunnen worden.
Door een uitstap te organiseren zullen de leerlingen een ander omgeving leren kennen dan hun klas. Uitstapjes zorgen ook voor een fysieke activiteit. Indien het mogelijk is kunnen ook verschillende "hoekenwerk" bedacht worden om de leerlingen te motiveren.