Luchtverkeersleiders staken opnieuw: hinder op Brussels Airport en Charleroi, “schade loopt in de miljoenen”
Nieuwe acties van de luchtverkeersleiders bij Skeyes zorgen vandaag opnieuw voor vertragingen van het luchtverkeer in ons land. Met name op de luchthaven Brussels Airport en op Charleroi is er hinder, al zeker tot in de late namiddag. Het precieze kostenplaatje van de stakingen moet nog worden berekend, maar de schade loopt zeker in de miljoenen, zegt de federatie Belgian Air Transport Association (BATA).
De acties in het luchtverkeersleidingscentrum Canac2 startten vanochtend om 8 uur en zouden al zeker tot 16 uur duren. Zowel aankomende als vertrekkende vluchten op Brussels Airport hebben vertraging.
Onzekerheid
Bij Brussels Airlines zijn acht op de tien vluchten getroffen, met vertragingen tussen 1 uur en 1 uur 20 minuten. “Vooral tijdens de ochtendpiek was er hinder. Rond de middag is de situatie wat beter, maar we verwachten binnen enkele uren een nieuwe piek”, waarschuwt woordvoerster Kim Daenen. Voor de luchtvaartmaatschappij is het alle hens aan dek, door de onzekerheid is het moeilijk vooruit plannen.
Op de luchthaven van Charleroi zijn er vandaag ook vertragingen, maar zelden meer dan een uur, aldus de woordvoerster. Ze wijst er ook op dat het niet duidelijk is of die het gevolg zijn van operationele problemen, dan wel van de acties bij Skeyes. In Luik, waar vooral vrachtvluchten plaatsvinden, zou het vliegverkeer normaal verlopen.
Werkdruk en personeelstekort
De acties komen er op initiatief van de christelijke vakbond ACV-Transcom. Die heeft een stakingsaanzegging lopen tegen onder meer de hoge werkdruk en het personeelstekort. De directie van Skeyes sloot afgelopen vrijdag een akkoord met de socialistische vakbond, maar dat akkoord kan niet op de goedkeuring rekenen van de andere bonden.
Ook vorige week waren er al herhaaldelijk acties. Brussels Airlines moest toen een tiental vluchten annuleren. Verschillende nachten was er gedurende meerdere uren zelfs helemaal geen vliegverkeer mogelijk, met vooral hinder voor het vrachtverkeer.
Morgen in de namiddag wordt opnieuw onderhandeld, in een poging om uit het sociaal conflict te geraken. De directie is van plan het akkoord dat vorige week al werd goedgekeurd door het ACOD “opnieuw punt per punt te overlopen”, klinkt het. Daarnaast komt ook de problematiek van bijvoorbeeld de uurroosters voor de luchtverkeersleiders aan bod.
Dit alles kost ons handenvol geld. De situatie is stilaan onwerkbaar
Economische schade
Het precieze kostenplaatje van de stakingen moet nog berekend worden, maar de schade loopt zeker in de miljoenen, zegt de federatie Belgian Air Transport Association (BATA).
“Soms moeten passagiers worden omgeboekt naar een vlucht van een andere maatschappij, op onze kosten”, legt Kim Daenen van Brussels Airlines uit. Daarnaast hebben de passagiers recht op maaltijden en een overnachting bij lange vertragingen, ook op kosten van de luchtvaartmaatschappij. Het personeel moet vaak overuren presteren, om de problemen op te vangen. En dan zijn er nog de reputatieschade en klachten van reizigers. “Dit alles kost ons handenvol geld. De situatie is stilaan onwerkbaar”, zegt Daenen.
Imagoschade
“Er zal tijd nodig zijn om het vertrouwen van de passagiers terug te winnen”, vreest men bij de BATA. De reiziger maakt immers geen onderscheid. Als zijn vlucht vertraging heeft of afgelast wordt, houdt hij zijn luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk, ook al zijn de problemen het gevolg van acties buiten het bedrijf. De aanhoudende sociale onrust dreigt de boekingen voor de volgende maanden te hypothekeren.
En ook voor de economie is er schade. “De sector stelt rechtstreeks en onrechtstreeks 63.000 mensen te werk. Heel wat toeleveranciers zijn getroffen”, vreest Herman Carpentier van BATA. Daarnaast zouden luchtvaartmaatschappijen door de aanhoudende problemen kunnen beslissen om (een deel van) hun activiteiten te verhuizen naar het buitenland, of aarzelen om te investeren in ons land.
De sector stelt rechtstreeks en onrechtstreeks 63.000 mensen te werk. Heel wat toeleveranciers zijn getroffen
Onvoorspelbaarheid
Voor de luchtvaartmaatschappijen is vooral de onvoorspelbaarheid van de acties bij Skeyes problematisch. Vaak weet men pas enkele uren op voorhand of er voldoende luchtverkeersleiders zijn. Vooruitplannen is dus quasi onmogelijk. “Men kan bijna geen voorzorgsmaatregelen nemen. Ook voor cargo is dat een groot probleem”, aldus nog Carpentier.
BATA stuurde vorige week een brief naar minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Daarin wordt aangedrongen dat de regering zou tussenkomen, “om de stabiliteit van de luchtvaartactiviteit te garanderen”. De federatie pleit voor de invoering van een servicecontract, met performantieverplichtingen voor Skeyes en eventueel schadevergoedingen als ze die niet haalt.
BATA dringt ook aan op de invoering van een minimumdienstverlening, zoals bij de NMBS.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Meryame Kitir niet langer lid van Vooruit
-
PREMIUM
27 keer ging hij vrijuit, maar nu vliegt pyromaan (51) toch in de cel
Al dertig jaar lang wordt de 51-jarige Dieter K. uit Balen gelinkt aan brandstichtingen. Hij zou zelfs de woning van zijn ouders in brand hebben gestoken. In het verleden ging hij voor 27 brandstichtingen nog vrijuit bij gebrek aan bewijs. Dit keer is hij echter veroordeeld tot 5 jaar cel én een gigantische schadevergoeding voor pyromanie in zijn eigen dorp.Balen, Hemiksem, Herentals -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
-
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
-
Ontsnapte Belgische koeien belanden in Nederlands dorp: “Plots stonden er drie koeien voor het raam”
Vijftien koeien die woensdag ontsnapten uit een wei in Kallo, zijn teruggevonden in het Nederlandse Graauw in Zeeuws-Vlaanderen. De dieren legden een tocht van zo’n twintig kilometer af. Er zijn ook nog vijf koeien vermist. -
Topman Skeyes over acties luchtverkeersleiders: “Het zijn enkelingen die ons gijzelen”
De topman van skeyes, gedelegeerd bestuurder Johan Decuyper, reageert zondag in een interview met Het Nieuwsblad voor het eerst op aanhoudende problemen bij luchtverkeersleiders. "De stilzwijgende meerderheid zijn plichtbewuste mensen. Het zijn enkelingen die ons gijzelen", zegt hij. -
PREMIUM4
PORTRET. Het duistere kantje van Dennis ‘Black Magic’ (49): “Hij misbruikte minderjarige om haar te keuren voor pornosector”
-
UPDATE
Professor verwekt twee kinderen met sperma van studenten dat ‘bedoeld was voor wetenschap’
-
Update
Vader (37) in levensgevaar nadat overvallers hem thuis neerschieten in Halle: “Ze zijn nog op de vlucht”
In de Beertsestraat in Halle is donderdagnacht een man (37) levensgevaarlijk gewond geraakt bij een gewapende overval. Dat bevestigt het parket Halle-Vilvoorde. De vader werd neergeschoten in zijn woning. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis. De twee daders zijn op de vlucht.Halle -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Dief verstopt zich hele nacht in poolhouse en vertrekt 's ochtends met fiets van eigenaar: dader gearresteerd
Sint-Niklaas
19 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageervictor vandesande
Dirk Tuymans
Franciscus Vander Elst
Willy Haesendoncks
Jean-Pierre Vercruysse