Kilometervreter Thibo Somers tekent bij tot 2026 en is op weg naar 20 jaar groen-zwart: “Een contract is geen slot op de deur meer”

Cercle Brugge lonkt meer dan ooit naar de top acht en streeft met contractverlengingen stabiliteit na. Dino Hotic kreeg vorige week als bankzitter een truitje met het cijfer 100. Een aandenken aan zijn 100ste match voor Cercle maar prompt kondigde hij voor komende zomer zijn vertrek naar Turkije aan. De sociale media van groen-zwart wekten vrijdag de nieuwsgierigheid van de fans met een truitje met het cijfer 2026. Zoveel matchen heeft Thibo Somers (23) nog niet gespeeld voor Cercle maar tot dat jaar tekende hij wel bij voor de Vereniging.

Koen Verdruye

Press, press en nog eens press. Sinds anderhalf jaar is dit het codewoord bij Cercle en Thibo Somers lijkt geboren om zo te spelen. Net zoals ook Olivier Deman en Charles Vanhoutte perfect passen in dat systeem vol powerplay, West-Vlaamse raspaardjes dus. Terug naar de cijfers. Rekening houdend met de vijf grote competities en de Jupiler Pro League staat Thibo Somers op nummer 2 als het over HSR (High Speed Runs van 20-25 km/h) over 90 minuten gaat en in de top 10% voor het aantal sprintmeters en versnellingen over 90 minuten.

Sinds dag 1 van de voorbereiding hield de Engelse Physical Coach Eddie Lattimore alle gegevens nauwgezet bij. Thibo Somers legde dit seizoen al 1008 kilometer af waarvan 80 aan een hoge intensiteit van meer dan 20 km/h. Indrukwekkende cijfers alleszins en ook als loper, fietser of roeier zou hij hoge toppen kunnen scheren.

“Ik zou doe dit wel graag doen maar fietsen bijvoorbeeld is tijdrovend en juist tijd kom ik tekort”, grijnst Somers. “Ik studeer ook nog altijd kiné, mijn bachelor zit er bijna op maar daarna wil ik nog verder doen met mijn master.”

Vaste waarde

Niet alleen een modelprof maar ook een modelleerling. Geen wonder dan ook dat nogal wat clubs graag zo’n profiel in huis zouden halen. Zeker als hij ook nog eens Belg, 23 jaar, transfervrij en dit seizoen goed voor 2 goals en 3 assists is. Maar net zoals de Mexicaanse sportief directeur Carlos Avina van Cercle, Hugo Siquet kon overtuigen dat Cercle nu in dit stadium van zijn carrière de beste keuze is, zo kon hij ook Thibo Somers over de streep trekken om bij te tekenen.

“Ik mag zeggen dat ik sinds iets meer dan een jaar vaste waarde ben en het is en blijft belangrijk om minuten te maken”, legt Somers uit. “En tegenwoordig is een contract geen slot op de deur meer. Als er vroeg of laat mogelijkheden zouden ontstaan en er een bod komt, dan zal men hier zeker meewerken. Voor iedereen is dit gewoon een win-win situatie.

Europe play-offs

Sinds Miron Muslic overnam van Dominik Thalhammer werd Somers uitgespeeld als wingback. De komst van Hugo Siquet bracht daar verandering en dreigde nog roet in het eten te gooien.

“Er is daar altijd open over gecommuniceerd en ik wist van het plan. Ik heb ook steeds het vertrouwen gevoeld en gekregen. Ze kennen hier na al die jaren mijn kwaliteiten en mijn polyvalentie is ook een voordeel. Siquet staat nu inderdaad wingback op rechts maar ik kan zelf lager of hoger spelen, op zich maakt dat niet zoveel uit. Het is ook een verdienste van onze trainer Miron Muslic dat hij elke speler op zijn juiste plaats uitspeelt.”

Een wereld van verschil voor Cercle want de gedreven en passionele Bosnische Oostenrijker loodste Cercle van de voorlaatste naar de achtste plaats.

“We leven van match tot match maar we gaan er alles aan doen om die Europe play-offs te halen. Zaterdag mijn contractverlenging vieren met een zege tegen Standard zou de max zijn en in elk geval weer een stap vooruit.”

Als Somers effectief zijn contract uitdoet tot 2026 zal hij 27 jaar zijn en in totaal 19 seizoenen voor Cercle hebben gespeeld.

“Dan moeten we hem zeker voorstellen om er nog minstens een jaartje bij te doen en aan 20 seizoenen te geraken”, oppert perschef Louis-Philippe Depondt.

“Als het over Cercle gaat is voor mij alles bespreekbaar” lacht Somers bij het afscheid.

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen