Expo "Onderhuids" in Turnhout: 15 levensverhalen van mensen met een tattoo van een speelkaart

Het Speelkaartenmuseum in Turnhout heeft een unieke expo geopend rond tattoos die geïnspireerd zijn op speelkaarten. Bezoekers kunnen er het levensverhaal ontdekken van 15 mensen die zo'n tattoo hebben laten zetten. En er is een tattoo-atelier, waarbij bezoekers zelf een speelkaartentattoo kunnen laten zetten. Elke woensdag en zaterdag gaat er een tatoeëerder live aan het werk. 

Het Speelkaartenmuseum deed eind 2021 een oproep naar mensen met een tattoo die geïnspireerd was op een speelkaart. Beperkingen waren er niet, de tattoo mocht alles verbeelden: een koning, een joker, een klaverblad, een royal flush. Uit meer dan 100 reacties op een oproep van het museum, selecteerde een team vijftien boeiende verhalen van mensen die zo'n tattoo hebben laten zetten. 

hij staat iets onder mijn linkerelleboog, de schoppenaas 

Gabriel Bruyns

"Ik heb een tattoo van 'The Ace of Spades' van Motörhead, de schoppenaas, iets onder mijn linkerelleboog", zegt Gabriel Bruyns, een prille vijftiger uit Turnhout, bij Radio 2 in Antwerpen. "Ik was toen 17 en toen het nummer Ace of Spades op de markt werd gebracht, blies het nummer me totaal van mijn sokken. Later ben ik in de muziek gerold en kreeg ik de kans om als productiemanager met de groep te werken." 

Tattoo-atelier op de tentoonstelling

Je kan elke woensdag en zaterdag ook zelf een tattoo laten zetten op de expo in het Speelkaartenmuseum. "Ik heb heel wat ontwerpen getekend die je kan laten zetten," vertelt Laura Meeus van de tattoo-studio Alien Ink uit Herentals. "Vanavond bijvoorbeeld ga ik een 'Elvis-the-King' tattoo zetten als speelkaart tattoo. Dat mensen op mijn vingers zitten te kijken, ben ik wel gewend. " De expo Onderhuids loopt nog tot 26 februari volgend jaar. 

Meest gelezen