Waarom de merknaam van je smartphone er minder toedoet dan je denkt
MultimediaAls je er de advertenties op naslaat, dan lijkt het soms alsof er maar drie merken bestaan in smartphoneland: Samsung, Apple en Huawei. Zijn die topmerken ook je enige garantie op een goede koop? Absoluut niet, zegt onze techredacteur. Hij legt uit waarom zo’n grote naam minder belangrijk is dan je misschien denkt.
Hier is misschien een cijfer waarvan je even schrikt: in de wereldwijde verkoop van smartphones – 1,35 miljard stuks in 2020 – vertegenwoordigen topmerken Samsung, Apple en Huawei minder dan 47 procent. Meer dan de helft van al wie het afgelopen jaar een smartphone heeft gekocht, heeft er dus een van Xiaomi, Oppo, Nokia, Google, Doro, Sony of een ander merk. De perceptie dat de drie topmerken alomtegenwoordig zijn, een indruk die je misschien wel krijgt door de stevige marketing die ze voeren en hun prominente plaats in het fysieke of digitale winkelrek, klopt niet helemaal met wat er precies in gebruikers hun broekzak of tas zit.
Prijsverschillen
Waarom kopen gebruikers een smartphone van zo’n minder bekend merk? Daar kan de prijs iets mee te maken hebben. Het is niet dat de drie gevestigde merken (behalve Apple dan) per definitie duur zijn: zeker Samsung en Huawei hebben een breed aanbod aan smartphones in verschillende prijs- en kwaliteitssegmenten, die al bij prijzen van net boven 100 euro beginnen (zoals de Samsung Galaxy M11 en de Huawei Y5P), en van daaruit oplopen naar duizend euro of meer. Ook wie naar de winkelstraat of webshop trekt voor een budgettelefoon, zal vaak met een Samsung of Huawei naar huis komen.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Niet trouw aan een merk
Het prijsbewustzijn van de smartphonegebruiker zit ergens in de prijsklasse tussen 400 en 700 euro. Daar botsen de goedkoopste versies van de zogeheten ‘vlaggenschepen’ van de Grote Drie op toptoestellen van uitdagers als OnePlus en Oppo. Die laatste twee hebben dan ook toestellen die net iets minder prijzig zijn, maar tezelfdertijd goed meekunnen op kwalitatief en innovatief gebied.
Consumentenonderzoeken leren dat smartphone-eigenaars ook helemaal niet zo merktrouw zijn. Ze baseren hun keuze voor een bepaald merk op de accenten die het legt: van de schoonheid van het design tot de kwaliteit van de hardware, en bonuspunten voor een goede camera en scherm.
Bovendien hebben zeker jongere smartphonegebruikers graag eens iets nieuws, en switchen ze daarvoor met plezier van merk. Zo kan de OnePlus 8T nieuwe gebruikers hebben gelokt vanwege zijn supersnelle laadtechniek, of kunnen gebruikers hun smartphone van een ander merk hebben gedumpt voor een Google Pixel 5 omdat die minstens drie jaar een stabiel werkende Android garandeert. Ook krijgen de slimme budgettelefoons, zoals de Xiaomi Mi 10T Pro en de OnePlus Nord, veel bekijks omdat ze streven naar het perfecte evenwicht tussen een lage prijs en goeie hardware.
Kortom: het zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat de smartphonemarkt voortdurend in beweging is. De drie grote namen mogen misschien de grootste marketingbudgetten hebben, geen van hen heeft een marktaandeel dat 20 procent bedraagt. Reden genoeg om bij je keuze voor een smartphone ook andere merken een kans te geven.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
vtwonen
Roest(vlekken) verwijderen: deze vijf oplossingen heb je gegarandeerd in huis liggen
-
1
Wereldprimeur: UZ Brussel voert allereerste dubbele robotingreep uit bij patiënt
Als eerste ziekenhuis wereldwijd heeft het UZ Brussel met twee robots een chirurgische ingreep uitgevoerd. Het grote voordeel van deze aanpak is dat ze minder ingrijpend is voor de patiënt, waardoor die minder pijn heeft en minder lang in het ziekenhuis hoeft te verblijven. Bovendien kunnen chirurgen een pak nauwkeurig opereren in vergelijking met een klassieke operatie. -
PREMIUM
Nachtvorst in aantocht. Zo bescherm je je planten het best: “Deze gaan er bij guur weer onverbiddelijk aan”
Het mooie weer was het afgelopen weekend in het land, maar dat was helaas van korte duur. De komende dagen maken de temperaturen namelijk een serieuze dip. ‘s Nachts is er zelfs kans op grondvorst. Maar wat betekent dat voor jouw tuin? En hoe voorkom je schade aan tere scheutjes en jonge groenten? Onze tuinexperte Laurence Machiels helpt je uit de nood. “Zelfs bij lichte grondvorst kunnen je planten sterven.” -
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
Spaargids.be
Meer mensen vergeleken hypotheektarieven, tot vorige maand: “Het lijkt erop dat de consument het wat opgeeft”
Steeds meer mensen gebruiken de informatie van Spaargids.be om de tarieven van hypotheekleningen te vergelijken. Sinds begin vorig jaar haalde de gespecialiseerde website in drie maanden de kaap van 300.000 simulaties. Al was er vorige maand wel een trendbreuk. -
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
-
PREMIUM
“Bitcoin steeg 5.500 procent in waarde de allereerste keer”: experts schetsen wat effect van de ‘halvering’ nu zaterdag kan zijn
-
Mijnenergie
Na hoeveel laadbeurten heb je de extra kost van herbruikbare batterijen terugverdiend?
Een horloge, een keukenweegschaal, het speelgoed van de kinderen of de rookmelder: in elke woning werken nog veel toestellen op klassieke batterijen. Hoewel almaar meer toepassingen gebruikmaken van een USB-poort, loopt het aantal batterijen nog steeds snel op. Herbruikbare exemplaren verkleinen die stapel, maar wat kost het om die op te laden en ben je niet voordeliger af met de wegwerpvariant? Mijnenergie.be zoek het uit. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
PREMIUM
Hoe opwarming van de stratosfeer ervoor zorgt dat koele periode nog een tijdje zal duren