Direct naar artikelinhoud

Waarom schafte Rutte de dividendbelasting af zonder de bedenkingen te overleggen?

Goedemiddag, dit is de dag waarop Mark Rutte in de Tweede Kamer uitlegt waarom hij de dividendbelasting afschafte zonder de bedenkingen te overleggen die het ministerie van Financiën wel degelijk had. Verder vandaag tweemaal veiligheid: bij Defensie en op Schiphol. Hier zijn uw Dagkoersen. 

DEBAT VAN DE DAG
Memo's, briefjes en kattebelletjes

GroenLinks-leider Jesse Klaver begroet voor aanvang van het debat premier Mark Rutte in de Tweede Kamer.Beeld ANP

Om drie uur is in de Tweede Kamer het debat over 'memogate' begonnen. Dinsdagavond stuurde premier Rutte alsnog formatiedocumenten naar de Tweede Kamer, die hij eerder niet wilde prijsgeven, over het afschaffen van de dividendbelasting. De oppositiepartijen GroenLinks, SP en PvdA willen al maanden van de VVD-leider weten waarop dit besluit is gebaseerd. Sinds gisteravond kunnen ze in de stukken lezen dat op het ministerie van Financiën aarzelingen waren, terwijl Economische Zaken wel iets in het plan zag.

Rutte moet straks uitleggen waarom hij sinds de publicatie in Trouw, afgelopen vrijdag, zo ontzettend ingewikkeld heeft gedaan over het vrijgeven van de memo's, die officieel niet waren 'uitgevraagd' door de informatietafel en daarom volgens hem niet bestonden. Maar, zo blijkt nu, ze hebben wel degelijk een rol gespeeld. Verslaggever Frank Hendrickx zette voorafgaand aan het debat de drie meest heikele punten voor de premier op een rij. U leest ze hier.

Bij het afsluiten van deze brief was Rutte nog niet aan het woord geweest. Ook minister en partijgenoot Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) is bij het debat geroepen; hij was tijdens de formatie nog staatssecretaris van Financiën. Het debat werd geopend door GroenLinks-leider Jesse Klaver. Hij benoemde waarover de kwestie volgens hem in essentie gaat: 'over vertrouwen dat beschaamd is'. Ook sprak hij de coalitiepartijen CDA, D66 en ChristenUnie - die Rutte vooralsnog steunen - aan op wat hij noemde 'politiek op zijn allerlelijkst'.

PvdA-leider Lodewijk Asscher repte van een 'ontluisterend rookgordijn' rond de afschaffing van de dividendbelasting, die de schatkist 1,4 miljard kost. Geld waarmee de voormalige vicepremier heel andere dingen zou doen, als hij het nog voor het zeggen had, in bijvoorbeeld onderwijs en gezondheidszorg. 

Ruttes handelwijze werd door SP-leider Lilian Marijnissen afgedaan als 'een wanvertoning'.  De SP 'wil geen premier bij wie de waarheid slechts een optie is'. Geert Wilders (PVV) noemde de gang van zaken 'met geen pen te beschrijven' en sprak kortweg van 'bedrog'. Hij kondigde al meteen een motie van wantrouwen aan. Daarna begon een lang interruptiedebat met VVD-fractieleider Klaas Dijkhoff.

Het debat zal naar verwachting nog tot in de avond verder gaan. Volg hier het verloop in ons liveblog.

VEILIGHEID VAN DE DAG (1)
Het moet beter bij Defensie 

Minister van Defensie Ank Bijleveld (rechts) en staatssecretaris Barbara Visser bij een eerder gezamenlijk optreden.Beeld ANP

Terwijl premier Rutte in de plenaire zaal over een dun lijntje loopt om het afschaffen van de dividendbelasting te verdedigen, staan een paar vergaderzaaltjes verderop minister Bijleveld en staatssecretaris Visser van Defensie uit te leggen hoe zij de veiligheid binnen de krijgsmacht gaan verbeteren. Aanleiding zijn de dodelijke ongevallen in Mali en Ossendrecht. Onder meer de Onderzoekraad voor Veiligheid oordeelde dat Defensie in beide zaken verwijtbare fouten heeft gemaakt.

Om het tij te keren, wil Defensie de komende vier jaar 75 miljoen euro investeren om de fysieke en sociale veiligheid bij de krijgsmacht te verbeteren, schreven Bijleveld en Visser eind maart aan de Tweede Kamer. ‘Werken bij Defensie moet en kan veiliger’, aldus Bijleveld. Met het geld worden meer mensen aangesteld die zich specifiek gaan bezighouden met veiligheid. Per 1 mei treedt een speciale inspecteur-generaal Veiligheid aan. Er komt ook een Veiligheidscomité, dat maandelijks de veiligheid in de organisatie bespreekt. En commandanten moeten op de werkvloer regelmatig ‘safety walks’ gaan maken om met medewerkers te praten over veiligheid.

Nabestaanden, die vandaag aanwezig zijn in de Tweede Kamer, hebben er een hard hoofd in of de maatregelen in de praktijk gaan werken. De moeder van Henry Hoving, die in Mali omkwam door een te vroeg ontplofte mortier, uitte eerder deze maand in een brief aan Bijleveld haar verbazing over het feit dat er ‘met ontheffing nog steeds kan worden gewerkt met ongekeurde munitie’. Moeder Groenbroek: ‘Nog niets geleerd?’ Verslaggever Natalie Righton schreef erover in de krant van dinsdag. Het algemeen overleg duurt tot 19 uur.

VEILIGHEID VAN DE DAG (2)
Het moet beter op Schiphol

Drukte op Schiphol leidt tot onveilige situaties.Beeld ANP

Een jaar na het verschijnen van een kritisch rapport over de veiligheid op Schiphol doet de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) opnieuw een oproep voor meer aandacht voor onveilige situaties op de luchthaven. Het ergert de Raad dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de luchthaven zelf nog weinig met het rapport hebben gedaan. In de Tweede Kamer wordt verontrust gereageerd.

‘De grens voor veilig vliegen is echt in zicht en dat punt hebben we ook vorig jaar al gemaakt’, aldus een zegsman van de OVV tegen onze verslaggever Hessel von Piekartz. Gek genoeg werd volgens de Raad het rapport door het ministerie en Schiphol juist gebruikt om te benadrukken dat er op Schiphol geen onveilige situaties zouden zijn. ‘Dat vonden we heel frappant. Dat doet geen recht aan de inhoud van het rapport’, aldus de OVV-woordvoerder.

Het onderzoek werd vorig jaar ingesteld, omdat er bij herhaling incidenten waren op de luchthaven. Het ging daarbij om vliegtuigen die bij landen en opstijgen te dicht op elkaar zouden zitten. Doordat actie naar aanleiding van het rapport uitblijft, zijn de veiligheidsrisico’s nog altijd  ‘reëel en actueel’. Op 28 maart moest een vliegtuig nog een landing afbreken, omdat het op een niet toegestane afstand kwam van een op dezelfde baan opstijgend toestel.

In een reactie op de oproep van de Onderzoeksraad laat de minister weten bij Schiphol veiligheid voorop te stellen. De minister wil de luchthaven en de luchtvaartsector aansporen werk te maken van de aanbevelingen in het rapport.

Twitter bericht wordt geladen...

Partijen in de Tweede Kamer zijn daar nog niet gerust op. Zowel oppositie- als coalitiepartijen willen de oproep van de Raad op de agenda van de Tweede Kamer.