“Slechts 11 procent iPhonegebruikers laat zich nog tracken door apps na lancering iOS 14.5"
De nieuwste update van het besturingssysteem van Apple voor iPhone en iPad laat gebruikers toe ervoor te kiezen dat adverteerders hen niet meer mogen volgen via apps. Uit de eerste cijfers blijkt dat amper 4 procent in de VS die toestemming nog geeft. Wereldwijd gaat het om iets meer gebruikers: 11 procent.
Als je bent overgeschakeld naar iOS 14.5, heb je ongetwijfeld al gemerkt dat jouw iPhone of iPad sindsdien geregeld vraagt of een bepaalde app wel jouw uitdrukkelijke toestemming mag krijgen om jou als gebruiker te ‘tracken’ of te volgen over verschillende apps heen. Met de transparantie rond tracking wil Apple de privacymaatregelen sterk aanscherpen, tot groot ongenoegen van spelers als Facebook. De socialmediagigant dreigde er al mee dat Facebook niet gratis zou blijven, als de gebruiker zich niet bereid toont bepaalde gegevens met het bedrijf te delen. Tracking wordt onder meer ingezet om advertenties beter op de interessesfeer van de gebruiker af te afstemmen, en is natuurlijk goud waard voor wie die data in handen heeft.
De angst van Mark Zuckerberg voor het stopzetten van tracking, blijkt terecht. Althans volgens de eerste cijfers die marktstudiebureau Flurry, onderdeel van het Amerikaanse telecomconcern Verizon, vrijgeeft. Flurry analyseert maandelijks zo’n 2 miljard mobiele toestellen. Het bedrijf stelde vast dat, sinds de lancering van iOS 14.5, in de VS maar liefst 96 procent van de iPhonegebruikers weigert zich te laten volgen. Internationaal gezien ligt het cijfer van wie wél toestemming geeft met 11 procent bijna drie keer hoger dan de 4 procent Amerikanen, maar het blijft nog weinig.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Amerikaanse regering spant proces aan tegen Apple wegens monopoliepraktijken bij iPhone
-
4
Apple en Google gaan strijd aan tegen ‘AirTag-stalking’
Apple en Google slaan de handen in elkaar om ongewenste tracking via AirTags of gelijksoortige Bluetooth-gadgets tegen te gaan. Ook in België is minstens één geval bekend van belaging via die manier. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
-
Independer
Vergeet ‘admin’ en ‘passw00rd’: met deze zes tips heb jij wél een veilig wachtwoord
-
Apple brengt 21 nieuwe emoji naar iPhone, iPad en Mac
De lente is begonnen en dat betekent niet alleen kersenbloesems, maar ook nieuwe emoji op Apple-toestellen. Sinds deze week kan je op je iPhone, iPad en/of Mac via de laatste update 21 extra symbooltjes in gebruik nemen. We sommen ze allemaal op. -
Ongeopende iPhone uit 2007 geveild voor ruim 300 keer originele prijs
Het is dit jaar 16 jaar geleden dat de toenmalige topman van Apple, Steve Jobs, de eerste iPhone introduceerde. En de wereld is nog steeds in de ban van zijn uitvinding, want al die jaren later is nu een iPhone uit 2007 in de Verenigde Staten verkocht voor ruim 190.000 dollar (zo’n 169.000 euro). Dat is meer dan 300 keer de oorspronkelijke prijs. -
Fitnessring, slimme bril en AirPods met camera’s (codenaam B798): Apple overweegt om deze nieuwe producten te ontwikkelen
-
Update
KIJK. Apple denkt dat hun nieuwste en peperdure gadget jouw wereld gaat veranderen
-
Europese boete dreigt voor Apple wegens Spotify-kwestie
Apple dreigt binnenkort een grote boete van de Europese Commissie te krijgen. Het Amerikaanse techconcern moet waarschijnlijk ook stoppen met bepaalde beperkingen voor muziekdiensten als Spotify. Dat meldt persbureau Bloomberg op gezag van ingewijden. Toezichthouders in Brussel zouden momenteel de laatste hand leggen aan de strafmaatregelen. -
1
“Apple verkocht zeker 160.000 exemplaren van nieuwe Vision Pro-bril tijdens lanceerweekend”
Apple zou tussen de 160.000 en 180.000 exemplaren van zijn mixedrealitybril, de zogenaamde Vision Pro, hebben verkocht tijdens het lanceerweekend. Dat beweert Apple-analist Ming-Chi Kuo. De hoogtechnologische bril is voorlopig enkel verkrijgbaar in de Verenigde Staten en heeft een prijskaartje van maar liefst 3.499 dollar (zo’n 3.240 euro). -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPatrick Coulier
Lieve Vos
Patrick Van Overmeire
Dirk Oosterbosch
Jan Jansens