EK-stunt van Cristiano Ronaldo heeft gevolgen voor Coca-Cola: beurswaarde zakt met miljarden euro

Het was zowat hét beeld van de eerste week op het EK. Cristiano Ronaldo die ostentatief twee Cola-flesjes ver wegzette tijdens een persconferentie en aan de aanwezige journalisten triomfantelijk het overgebleven flesje water toonde. Een stunt met grote gevolgen, zo blijkt nu.

Vincent Van Genechten

LEES OOK: De gezondheidsfreak in Cristiano Ronaldo komt boven: Portugese sterspeler woest om flesjes cola op persconferentie

Terwijl de aandelen van de Amerikaanse multinational maandag nog meer dan 46 euro waard waren, zakten ze na de boodschap van Ronaldo (“Drink water!”) tot 45,52 euro per stuk. Een daling met bijna twee procent. De beurswaarde van Coca-Cola zakte daardoor met liefst 3,3 miljard euro… Het gigantische bedrijf is nog wel steeds 196,25 miljard euro waard.

“Iedereen mag zijn of haar eigen voorkeuren hebben op het vlak van drank”, aldus Coca-Cola, een van de hoofdsponsors van het EK, in een statement. “Met verschillende smaken en noden.”

Een woordvoerder van de UEFA hield het bij: “Spelers krijgen bij aankomst op een persconferentie water, Coca-Cola en Coca-Cola Zero voorgeschoteld.” En Heineken, zoals bleek op de persbabbel van de Franse sterspeler Paul Pogba.

“Ik drink wat ik wil”

Maar wie denkt dat Ronaldo altijd al een afkeer heeft gehad voor Coca-Cola, die is mis. In 2006 maakte de Portugees nog reclame voor het bedrijf. En als hij tiener bij Manchester United dronk hij cola tijdens het ontbijt.

“Ik vertelde hem toen: Dat doen we hier niet”, aldus ex-ploegmaat Ryan Giggs in een interview in 2020. “En daarna scoorde hij een hattrick. Ik drink wat ik wil, Giggsy! Dat was zijn antwoord nadien.”

Het is trouwens ook opmerkelijk dat Ronaldo recent nog reclame maakte voor KFC, een fastfoodbedrijf.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER