Luister naar

Als God degene is die heelt, is fysieke aanraking door een pastor niet nodig

Nieuws
Als God degene is die geneest en heelt, is fysieke aanraking van een hulpverlener of pastor dan nodig?
Esther Grasmeijer
woensdag 25 april 2018 om 03:00

Het artikel van Philip Troost over aanraking in het pastoraat (Nederlands Dagblad 16 april) roept naar verwachting veel emotie op, vooral bij mensen die grensoverschrijdend gedrag hebben ondervonden van ‘hulpverleners’. De anonieme reactie (Nederlands Dagblad 21 april) is daar een treffend voorbeeld van.

Deze, naar ik aanneem, vrouw ervaart in de psychiater bij wie ze nu onder behandeling is, een ‘dichtbij staan’ zonder fysiek contact, als nooit tevoren.

Ja, aanraking heeft een helend effect, wanneer precies goed toegepast. En daar zit ’m de kneep natuurlijk. Is een hulpverlener of pastor daartoe in staat, in een afhankelijkheidsrelatie met een beschadigde hulpvrager?

Voor mij als hulpverlener is een andere vraag nog belangrijker. Als God geest is, en als Hij in staat is ‘onherstelbaar’ beschadigde mensen volkomen te helen, is fysieke aanraking van een hulpverlener of pastor dan werkelijk nodig om herstel te brengen? Mijn persoonlijke ervaring met misbruik en het volkomen herstel dat Hij bewerkt heeft, laat mij zien dat fysiek contact tussen de hulpverlener en de hulpvrager niet per se noodzakelijk is.

toorn en liefde

Tijdens een therapeutische sessie kwam ik terug in de situatie waarin ik werd aangerand. Nu echter zag ik dat de Here Jezus naast mij stond, als mens én als God, bekleed met alle gezag. Tegelijkertijd ervoer ik de allesomvattende aanwezigheid van God als Vader, die vervuld was van een allesvernietigende toorn over wat er gebeurd was met mij, en tegelijk met grote ontferming en liefde over mij was bewogen. In deze toorn én liefde ervoer ik dat al mijn vragen, verwarring en woede oplosten. Het was eenvoudig om na deze ervaring de dader te vergeven, hem als het ware over te geven aan God.

In mijn praktijk maakte ik mee hoe een jonge vrouw uiteindelijk God durfde toe te laten bij wat haar was overkomen. Er waren al heel wat tranen gevloeid. Ze zat met gesloten ogen op de bank, terwijl ze de Here Jezus uitnodigde bij haar te komen in de herinnering. Het volgende moment sloeg ze verrast haar ogen op, deed haar armen wijd en bekeek zichzelf, terwijl ze uitriep: ‘Ik ben schoon!’ Ze straalde van vreugde.

Een goede hulpverlener of pastor is vertrouwd met zijn lijfelijkheid, kent zijn eigen behoeften en grenzen en benadert de ander vanuit de doorleefde waardigheid waarmee hij bekleed is door Christus.

De mens is van zo grote waarde, dat de Here Jezus zijn leven voor hem wilde afleggen. Dat brengt ook een besef van de gelijk-waardigheid van de ander. Een vrucht hiervan is, dat dit grensoverschrijdend gedrag uitsluit.

De pastor of pastoraal hulpverlener heeft als taak de hulpvrager te helpen, zich in de tegenwoordigheid van God te durven begeven, zodat Hij zichzelf bekend kan maken aan deze persoon op een manier die naadloos aansluit bij zijn of haar nood.

weg, waarheid, leven

Jezus is de weg, de waarheid en het leven. Dat is niet abstract. Waar mensen beschadigd zijn, gaat Hij met hen op weg, is Hijzelf de weg naar herstel. Waar Hij zich persoonlijk kenbaar maakt aan een beschadigd mens, verdwijnen de leugens die met het misbruik gekomen zijn. In de tegenwoordigheid van de Waarheid verliest de leugen zijn bestaansrecht. En Hij brengt leven, op de plek waar diepe doodsangst heerst door de overweldigende ervaring van het misbruik. Volmaakte liefde, God zelf, drijft werkelijk alle vrees uit.

Waar mensen zoeken naar herstel, zoekt God herstel van zijn relatie met de mens. Hij wint haar of zijn hart, door het proces van herstel heen.

omarming

De uitwerking beperkt zich niet tot het geestelijke; ze doortrekt het hele wezen en herstelt ook de mogelijkheid om weer te genieten van gezonde fysieke aanraking.

En zo kan het dan zijn dat de geheelde hulpvrager, niet de hulpverlener, het initiatief neemt, na zo’n Geest-ervaring, tot een spontane omarming.

Ook dan is en blijft het zaak voor de hulpverlener of pastor, hoe hij – vanuit het kennen van de eigen behoeften en grenzen en vooral vanuit de gelijk-waardigheid in Christus – daar op reageert. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Omdat Iran nog altijd een handelspartner is van de EU, bestaat de indruk dat dat een rol speelt om de Iraanse Revolutionaire Garde niet op de Europese terreurlijst te zetten.

Gênante en bureaucratische vertoning bij Europese aanpak van Iraanse Revolutionaire Garde

In de Europese discussie over het aanpakken van de Iraanse Revolutionaire Garde voert volgens Freek Vergeer de koopmansgeest de boventoon. Met Iran valt geld te verdienen.

Het bezit van de auto zorgt in mijn geval voor een mildere houding: je kunt niet alle wereldproblemen in je eentje oplossen.

Van treinreiziger naar filerijder. Wat het bezit van een Volkswagen Up met mijn wereldbeeld doet

Lange tijd zei Carin Slotboom tegen autorijders: ‘wat geeft jou het recht om auto te rijden, terwijl je weet dat de invloed op de omgeving slecht is?’ Ze heeft nu ruim een half jaar zelf een auto en maakt de balans op.

Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.

We maken de mooie hoofdstukken van het leven tot kostbare herinneringen.

Liefdevol ontvlechten bij een echtscheiding is mogelijk: erken elkaars menselijkheid

Midden in de storm van een echtscheiding is het mogelijk samen te kiezen voor een proces van liefdevol ontvlechten, stelt voorganger en therapeut Martin de Jong.

Theo Basoski: 'In de beleving van veel jongeren ligt er een heel groot accent op het ene moment van openbare geloofsbelijdenis. Dat werkt onnodig drempelverhogend.'

Het kerkelijke gebruik van de openbare geloofsbelijdenis heeft in deze tijd ook keerzijde

Mooi dat jonge mensen belijdenis van hun geloof afleggen. Maar het gebruik van openbare geloofsbelijdenis, zoals die in veel protestantse kerken bekend is, heeft ook nadelen, stelt studentenpastor Theo Basoski.