Direct naar artikelinhoud
Radioplayer

VRT en Medialaan maken 'Stievie voor de radio'

De VRT-toren.Beeld Illias Teirlinck

VRT, Medialaan en Nostalgie willen samen een digitale radiospeler lanceren waarmee je naar alle Vlaamse radiozenders kunt luisteren. Die moet er mee voor zorgen dat de zenders een plaats krijgen op digitale toestellen.

VRT en Medialaan (Qmusic, Joe) mogen dan wel grote concurrenten van elkaar zijn op de radiomarkt, beide omroepen zijn sinds enkele weken in overleg om samen een digitaal radioplatform te lanceren. Via dat online platform en bijhorende app zul je zo makkelijk naar alle radiozenders van beide omroepen kunnen luisteren. Ook Nostalgie, dat eigendom is van Mediahuis, is bij de gesprekken betrokken. 

Het voorstel tot samenwerking wordt vandaag voorgelegd aan de Vlaamse ministerraad. Maandag zal de raad van bestuur van VRT dan over het voorstel beslissen. De drie bedrijven moeten voor de radiospeler een coöperatieve vennootschap oprichten, en de VRT moet daarvoor de toestemming vragen.

VRT, Medialaan en Nostalgie zouden voor de digitale radiospeler een licentie nemen op de technologie van Radioplayer Worldwide, een non-profitorganisatie die werd opgericht door de BBC en de grote commerciële radiogroepen in Groot-Brittannië. In Franstalig België en in een tiental andere landen werken de radiozenders al met dat platform. "Het heeft geen zin om te proberen om elkaar de loef af te steken op technologisch vlak", zegt Alain Claes, hoofd innovatie radio bij Medialaan. "Het is veel beter om daarvoor samen te werken en één platform te gebruiken." 

'Het heeft geen zin om te proberen om elkaar de loef af te steken op technologisch vlak'
Alain Claes, hoofd innovatie radio Medialaan

Gekaapt

De samenwerking komt er vooral ook opdat Vlaamse radiozenders zouden kunnen meespelen in de digitalisering van de radio. Terwijl er wordt ingezet op DAB+, luisteren ook steeds meer mensen online naar radio, via de site of app, of via slimme luidsprekers van bijvoorbeeld Sonos of Amazon. Nu zorgen commerciële bedrijven zoals TuneIn ervoor dat de Vlaamse radiozenders daarop te beluisteren zijn, maar daar hebben de zenders geen controle over. De VRT had eind 2016 al een dispuut met TuneIn omdat die reclame op Ketnet Radio verkocht. De radiozenders waren toen een tijdlang niet meer te beluisteren via TuneIn.

"Dat heeft ons de ogen geopend", zegt Els Van de Sijpe, mediamanager radio bij de VRT. "Een onderneming als TuneIn kaapt ons signaal en commercialiseert het. Met de Radioplayer houden we de controle zelf in handen. Dit is van de radiozenders zelf."

Het Britse Radioplayer Worldwide voert namens de licentienemers ook onderhandelingen met grote spelers als Amazon of Sonos. "Als Vlaams mediabedrijf hebben wij niet de schaal om met zulke bedrijven te praten", zegt Van de Sijpe. Idem voor de auto-industrie, die ook belangrijk is voor de radiozenders, omdat radio steeds vaker zal worden gestreamd in wagens. Via Radioplayer zijn die benaderbaar voor de Vlaamse zenders om zo een plaatsje op het dashboard te krijgen.

Nadat het fiat er is, zullen VRT, Medialaan en Nostalgie de volgende weken de gesprekken voortzetten. "De intentie om samen te werken is er, maar er moeten nog een paar punten worden bekeken", luidt het. Eens de Radioplayer wordt gelanceerd, is het de bedoeling dat alle Vlaamse radiozenders er een plaats op kunnen krijgen, ook de lokale zenders en de nieuwe netwerkradio's.