Zicht op de nieuwe brug van de Henneaulaan over de ring (c) De Werkvennootschap

10 jaar verkeershinder op de Grote Ring rond Brussel: in Zaventem moet verkeer al die tijd over 3 smalle rijstroken

Om 20 uur zijn op de Ring rond Brussel werkzaamheden gestart aan het op- en afrittencomplex van Zaventem-Henneaulaan. Samen met andere werken die later gepland zijn, zal dit minstens 10 jaar duren. Het verkeer op de Ring zal al die tijd over een afstand van zowat 1 tot 2 kilometer in beide richtingen over drie erg smalle rijstroken moeten rijden. De eerste echte verkeersproblemen worden vanaf maandagochtend tijdens de spits verwacht.

De bestaande brug van de Hector Henneaulaan over de ring in Zaventem ter hoogte van de bedrijvenparken is compleet versleten. Ze zal door twee nieuwe bruggen vervangen worden. De oude brug is niet alleen verouderd maar ze biedt ook nauwelijks ruimte voor openbaar vervoer en fietsers. Op de nieuwe bruggen komen naast rijstroken voor auto’s ook ruime fietspaden, aparte busbanen en zelfs een zogenoemde ecopassage voor dieren die migreren tussen de groengebieden links en rechts van de ring.

Zicht op het nieuwe complex Zaventem-Henneaulaan. De brug wordt veel breder, met zelfs een groene zone waarover dieren kunnen passeren (c) De Werkvennootschap

Eerst komt er een nieuwe brug. Wanneer die klaar is, dan kan het verkeer daar overheen rijden en breken aannemers de bestaande brug af. Vervolgens bouwen ze op de plek van de oude brug een tweede constructie over de ring. Dat betekent wel doorwerken tot 2024 en aannemers hebben plaats nodig om dat te doen. Daarom zal het verkeer op de ring ruimte moeten inboeten: drie jaar lang zal je met de auto en vrachtwagen over smallere rijstroken moeten. 

Bekijk hier de reportage van het "Laat journaal" en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Vanavond en ook vanaf maandag files verwacht

Op een plek waar sowieso al elke dag files staan, zal dat op de Ring en op de E40 vanuit Leuven toch wel problemen opleveren. Vanavond en vannacht zullen aannemers de smalle rijstroken met de typische gele verf markeren. 

Wie vanavond laat op pad gaat, is gewaarschuwd: er zullen files staan
Hajo Beeckman, VRT-verkeersredactie

Vanaf zaterdag rijdt iedereen over de smalle rijstroken. De echte stresstest volgt dan maandag tijdens de eerste ochtendspits. Let op: vanaf zaterdag en dat voor een week lang lopen de smalle rijstroken langs de rechterkant van de Ring omdat aannemers in de middenberm werken. Over een week gaat dan alles naar links zodat de rechterkant van de weg kan worden aangepakt: daar moeten landhoofden voor de nieuwe bruggen komen. 

Verbouwing van Zaventem-Henneaulaan is de voorbode van een complete herinrichting van de Ring: hinder tot na 2030

De werkzaamheden bij Zaventem-Henneaulaan hebben vooral tot doel om de verbindingen voor de fietsers en bussen tussen de Vlaamse Rand en Brussel sneller en veiliger te maken. Vandaag staan bussen mee in de autofiles en fietsers riskeren hun leven wanneer ze de brug oversteken. Er komen echter ook nieuwe op- en afritten naar de ring en die houden al rekening met de toekomstplannen voor de Ring zelf: daar starten volgens de Vlaamse overheid vanaf 2024 aanpassingswerken om het lokaal en doorgaand verkeer op sommige plaatsen van elkaar te scheiden zodat er niet alleen wat meer capaciteit op de snelweg rond de hoofdstad komt maar ook ongevallen kunnen worden vermeden. 

Onze reporter Helen Goedgebeur geeft in het "Laat journaal" een stand van zaken vanuit Zaventem (lees voort onder de video):

Videospeler inladen...

Die werkzaamheden gaan ook gepaard met een volledige ombouw van het dichtbij gelegen knooppunt Zaventem dat de Ring verbindt met de A201 tussen de luchthaven en Brussel.

Marijn Struyf, woordvoerder van De Werkvennootschap, het agentschap dat alle werkzaamheden op de Ring voor de Vlaamse overheid overziet, zegt dan ook: “Eens de werkzaamheden bij Zaventem-Henneaulaan voltooid zijn, zijn we wellicht al bezig aan het knooppunt zelf. En daarna gaan we de Ring verbouwen. Automobilisten zullen dus zeker een decennium lang met versmalde rijstroken en wisselende verkeerssituaties rekening moeten houden.”

Niet alleen investeringen in rijstroken: fiets, bus en tram krijgen véél meer plaats, ook in Zaventem

Zaventem-Henneaulaan is niet alleen een voorbode voor een nieuwe Ring maar toont ook aan dat de Vlaamse overheid een paradigmashift voor de regio voorbereidt: de Vlaamse rand en Brussel zijn met de fiets en het openbaar vervoer nog relatief slecht met elkaar verbonden. De Werkvennootschap bouwt momenteel aan tal van fietssnelwegen die zullen aantakken op Brusselse fietsroutes. Er komen ook een sneltram van Willebroek naar de Heizel via de A12 en vrije busbanen op andere verbindingen. 

Fietsers en voetgangers krijgen ruim plaats op de nieuwe bruggen boven de ring (c) De Werkvennootschap

Het nieuwe ontwerp van de dubbele bruggen bij Zaventem-Henneaulaan kadert daarin: “De brug wordt dubbel zo breed en biedt ruimte aan alle weggebruikers om zich vlot en veilig te verplaatsen. Dankzij een volledig afgeschermd fietspad is het op de toekomstige brug straks aangenaam fietsen. Ook voetgangers krijgen een eigen strook, geflankeerd door groen. In die brede groene strook, een ecopassage, bewegen dieren zich vrij. Voor het openbaar vervoer worden in beide richtingen aparte rijstroken voorbehouden”, voegt Minister van Mobiliteit Lydia Peeters toe.

Inrichting van een groene omgeving

Het project bij Zaventem-Henneaulaan stimuleert volgens Peeters ook een betere harmonie tussen de Ring en de aangrenzende natuur. Aan weerskanten van de Ring liggen waardevolle groenzones. Die versnipperde zones worden opgewaardeerd en toegankelijk gemaakt voor buurtbewoners en werknemers in de bedrijvenparken naast de ring.

Een breder vogelperspectief op het nieuwe complex (c) De Werkvennootschap

Het bouwen van een nieuwe brug over de Ring is complex en duurt verschillende jaren. Om het verkeer zo weinig mogelijk en nooit langdurig te hinderen, wordt gewerkt in verschillende fasen. Marijn Struyf: “We bouwen de nieuwe brug ter plekke, vlak naast de snelweg. Wanneer de eerste brughelft klaar is, plaatsen we die tegen de oude brug. Het verkeer op de Henneaulaan rijdt vanaf dan op de nieuwe brughelft. Vervolgens breken we de oude brug af en vervangen we die door het tweede deel van de nieuwe brug. Tot slot voegen we beide brugdelen samen tot één nieuwe brug.”

Zicht op het nieuwe complex, wanneer je van de Woluwelaan komt (c) De Werkvennootschap

Meest gelezen