Ga naar de inhoud

Vingegaard koerst pas 2 maanden na Tour weer in Kroatië: "Ik had een gek gevoel na de Tour"

 ma 26 september 2022 17:34
" "
Jonas Vingegaard rekende in juli in de Tour af met Tadej Pogacar.

Twee maanden na zijn Tour-winst treedt Jonas Vingegaard weer in competitie. Van morgen tot zondag rijdt hij de CRO Race in Kroatie (2.BC). De Deen van Jumbo-Visma was niet eerder toe aan weer koersen. "Van tijd tot tijd moet je jezelf beschermen en wat ontspannen", gaf hij als uitleg.

Vingegaard won in juli in Frankrijk het duel van tweevoudig Tour-winnaar Tadej Pogacar. Hij was de tweede Deen die de Tour kon winnen na Bjarne Riis in 1996.

"Ik ben heel blij van hier te zijn", vertelde Vingegaard vandaag aan de verzamelde pers in Kroatië. "Dit is mijn eerste koers sinds de Tour, dus hopelijk ben ik in vorm. Ik zal in elk geval elke dag mijn best doen. Ik hoop het goed te doen, we hebben een sterk team."

Omdat hij zo lang afwezig bleef, zat de pers met heel wat vragen. Waarom herbegint hij nu in Kroatië? "Ik had in eerste instantie een break nodig na de Tour. Daarna wilde ik opbouwen naar Lombardije (op 8 oktober, red). Vorig jaar reed ik voor die koers een paar wedstrijden, nu wilden we het anders doen."

"We denken dat deze rittenkoers een goede voorbereiding is voor Lombardije. Bovendien is het ook een leuke wedstrijd."

Het parcours bevalt de geletruiwinnaar wel: "Al is het jammer dat er geen aankomst bergop is, dat had ik leuk gevonden. Maar er liggen toch heel wat heuvels én bergen op het parcours. Daar kijk ik naar uit. Ik ben sowieso blij dat ik weer competitief kan koersen."

Jumbo-Visma start niet met een specifiek doel: "We zijn hier om ons best te doen. Hopelijk ben ik goed genoeg om voor iets te vechten, maar dat moeten we afwachten."

"Ik ben nog steeds dezelfde Jonas"

De Tour was het grootste succes uit zijn carrière. En had dan ook de nodige impact. Hoe heeft Vingegaard de voorbije 2 maanden doorgebracht? "Ik heb thuis rust genomen en van het leven genoten. De voorbije 3 weken ben ik op stage geweest in Spanje."


De ploegmaat van Wout van Aert geeft toe dat de Tour-viering in zijn land "overweldigend" was: "Er stond een massa volk van de luchthaven tot op het centrale plein in Kopenhagen. Ik heb er echt van genoten."

Zijn leven veranderde toch ietwat als Tour-winnaar. "Je krijgt meer aandacht, de mensen herkennen me meer. Maar voor mij persoonlijk is er niet echt iets veranderd: ik ben nog steeds dezelfde Jonas als voorheen. Ons leven thuis is ook hetzelfde."

Vingegaard finishte in de Tour voor Pogacar en Geraint Thomas. De Brit van Ineos-Grenadiers komt hij op de Kroatische wegen ook tegen.

De CRO Race begint morgen in Osijek en eindigt zondag in Zagreb. In 2017 won Vincenzo Nibali, in 2019 Adam Yates. Vorig jaar was Stephen Williams, de Welshman van Bahrain Victorious, er de beste.

"Ik had een gek gevoel na de Tour"

Veel meer details gaf Vingegaard daar niet vrij, in een interview dat vandaag verscheen in de Deense krant Extra Bladet werd duidelijk dat hij toch last had van een zwart gat. "Je bereidt je het hele jaar voor op de Tour en plots is die voorbij. Daarna voelt het... "leeg" ga ik niet zeggen, maar het was een gek gevoel."

"Ik kan met de druk om. Maar het is ook logisch om je wat te beschermen van tijd tot tijd en je wat te ontspannen. Dit was het goede moment. Het is raar om 2 maanden zonder koers door te brengen, maar het team liet me dit toe. Daar ben ik heel tevreden mee."

Vingegaard liet onder meer de Ronde van Denemarken én het WK schieten. Half augustus liet Jumbo-Visma-ploegleider Frans Maassen in Ekstra Bladet verstaan dat de renner "moeilijke momenten" doormaakte.

Van tijd tot tijd moet je je ook wat ontspannen. Het team liet me toe om 2 maanden zonder koers door te brengen. Daar ben ik heel tevreden over

Jonas Vingegaard
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Gerelateerd: